Záruky zákonnosti ve veřejné správě JUDr. Jana Jurníková, Ph.D. Právnická fakulta Masarykovy univerzity Katedra správní vědy a správního práva Vymezení pojmu § Vymezení: n- systém právních prostředků určených k zabezpečení dodržování a zákonné realizace práva pro případ jeho porušení n- zachování zákonnosti je jedním z předpokladů právní jistoty n- vztahují se jak k vnitřní činnosti, tak i k činnosti vnější. n Systém n1. zrušení, změna a sistace vadných právních aktů nochrana před nezákonnými právními předpisy, n ochrana před nezákonným individuálním správním aktem, n ochrana před nezákonnými zásahy (stížnost, žaloba, náhrada škody) n ochrana před nečinností (správní řád, žaloba, fikce) systém n2. kontrola veřejné správy n3. právo na informace ve veřejné správě n4. uplatnění odpovědnosti za porušení právních povinností n5. přímé donucení ke splnění povinnosti n nPoznámka: ochrana veřejného zájmu (přezkumné řízení, účast spolků na řízení, NSZ a VOP žaloba k ochraně veřejného zájmu) n Formy činnosti veřejné správy nZásada legality n1. Správní akty n2. Veřejnoprávní smlouvy n3. Faktické úkony Správní akty nPři činnost orgánů VS může docházet k chybám (právní i faktické) n- náprava vad – presumpce správnost nNPA nIPA nSmíšené – OOP (krajské soudy, lhůta 1 roky od účinnosti) n Zrušení, změna a sistace nAutorizovaný inspektor (§ 117 st. zákona) n- NSS 9 As 63/2010 (certifikát) n- NSS 2 As 37/2011 (žaloba) n- Konf 25/2012-9 vazba na § 142 nZávazné stanovisko n NSS 2 As 75/2009 -113 (ne žaloba) nSouhlasy nRS 2 As 86/2010 – souhlasy část IV., ne rozhodnutí podle § 65 s.ř.s. – ochrana před nezákonným zásahem n Prováděcí předpisy zákona o vysokých školách nNařízení vlády č. 274/2016 Sb., o standardech pro akreditace ve vysokém školství Nařízení vlády č. 275/2016 Sb., o oblastech vzdělávání ve vysokém školství. Vyhláška č. 276/2016 Sb., o předávání údajů do registru docentů, profesorů a mimořádných profesorů vysokých škol. Vyhláška č. 277/2016 Sb., o předávání statistických údajů vysokými školami. Vyhláška č. 278/2016 Sb., o předávání údajů do registru řízení o žádostech o uznání zahraničního vysokoškolského vzdělání a kvalifikace. Vyhláška č. 343/2002 Sb. o průběhu přijímacího řízení na vysokých školách n NSA nVláda, ústřední orgány státní správy, obce a kraje n- ne účast veřejnosti (výjimka ZOchrPK – nařízení vlády o vyhlášení CHKO nebo vyhlášky MŽP o vyhlášení NPR – obce, kraje, vlastníci dotčených nemovitostí - námitky) - §40 a 41 NSA n- odůvodněnost – a) transparentnost politického rozhodování n - b) interpretace (důvod a účel právní úpravy) NSA nZměna- orgán, který jej vydal nZrušení – orgán, který jej vydal nebo Ústavní soud nSistace – NPA orgánů územní samosprávy n n NSA nZrušení – a) podnět – kdokoli n b) státní dozor – následný, princip oficiality (veřejná právní povinnost) n c) ÚS – ne soudy obecné – srov. Čl. 95 Ústavy – nemusí aplikovat OZV n MV ----------rozhodnutí o pozastavení – Ústavní soud (30 dnů) n . . n . . n Výzva k nápravě . n . . (rozklad) n . . n . . n OBEC (60 dnů) ………… (přiměřená lhůta) Příklad výroku - sistace nMinisterstvo vnitra, odbor veřejné správy, dozoru a kontroly, jako správní orgán příslušný dle § 123 odst. 1 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů, ve správním řízení s účastníkem řízení, kterým je statutární město Brno se sídlem Dominikánské nám.1, 601 67 Brno, ve věci pozastavení účinnosti obecně závazné vyhlášky č. 11/2016 o regulaci plavby plavidel se spalovacími motory na části Brněnské vodní nádrže pro možný rozpor se zákonem, vydává toto rozhodnutí. n Příklad výroku - sistace nÚčinnost obecně závazné vyhlášky č. 11/2016 o regulaci plavby plavidel se spalovacími motory na části Brněnské vodní nádrže se dle § 123 odst. 1 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů, pozastavuje. n. nII. Účastníkovi řízení se dle § 123 odst. 1 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů , stanovuje ke zjednání nápravy lhůta 15 dnů od doručení tohoto rozhodnutí. n Pl. ÚS 3/17 nShodují-li se předmět a cíl regulace obecně závazné vyhlášky obce s předmětem a cílem regulace provedené zákonem a na jeho základě vydanými prováděcími předpisy, nemůže je obec podrobit zvláštní úpravě obecně závaznou vyhláškou (např. z hlediska místní a časové působnosti), aniž pro tuto zvláštní úpravu v samostatné působnosti obce zákon vymezující předmětnou oblast vytváří prostor, přičemž lze účelu celostátní regulace v místních podmínkách dosáhnout pomocí konkrétních opatření předvídaných celostátní právní úpravou. n nPozn: plavba plavidel se spalovacími motory je upravena zákonem č. 254/2001 Sb., o vodách a o změně některých zákonů (vodní zákon), ve znění pozdějších předpisů, přičemž ministerstvo dopravy vydalo na základě zákonného zmocnění v § 7 odst. 5 vodního zákona vyhlášku č. 46/2015 Sb., o stanovení vodních nádrží a vodních toků, na kterých je zakázána plavba plavidel se spalovacími motory, a o rozsahu a podmínkách užívání povrchových vod k plavbě. nařízení nKrajský úřad ----------rozhodnutí o pozastavení – Ústavní soud (30 dnů) n . . n . . n Výzva k nápravě . n . . n . . n . . n OBEC (60 dnů) ………… (přiměřená lhůta) n ISA nVady skutkové a vady právní nSystém opravných prostředků nŘádné – odvolání a rozklad nMimořádné – obnova řízení a přezkum rozhodnutí n nZásada dvouinstančnosti n Nečinnost n§ 80 spr. řádu ochrana před nečinností nKDY: - nevydání rozhodnutí n - nezahájení správního řízení n - nedodržení lhůty (ještě před jejím uplynutím) Nečinnost nJAK: § 80 odst. 4 s.ř. n - příkaz ke sjednání nápravy n - delegace n - atrakce n - prolongace n Nečinnost nŽaloba - § 79 s.ř.s. n- lhůta 1 rok od doby, kdy proběhla lhůta pro vydání rozhodnutí n nDalší prostředky ochrany Nečinnost n- ústavní stížnost n- VOP n- vazba na zák. č. 82/1998 Sb. Nečinnost – nezákonný postup Nicotné právní akty nPA není v důsledku určité závažné vady právním aktem, tj. není způsobilý vyvolat právní účinky nDůvody: n1. věcná nepříslušnost - § 77 s.ř. n - prohlašuje nadřízený správní orgán n- zásada oficiality nPř. SJS 461/1999 n Nicotné právní akty n2. absolutní nedostatek formy – SJS 631/2000 (uložení povinnosti dopisem či ústně) n3. neexistující subjekt – povinnost uložena obchodnímu jménu – SJS 49/1994 n4. vydání rozhodnutí na základě NPA, který ještě není účinný, vnitřní rozpornost, právně či fakticky neuskutečnitelný n Nicotné právní akty nVyslovuje soud - § 65 odst. 1 s.ř.s. n - § 68 písm. c) n„žaloba je nepřípustná tehdy, je-li jediným důvodem tvrzená nicotnost, nedomáhal-li se žalobce vyslovení nicotnosti v řízení před SO“ (odvolací řízení či přezkumné řízení) n KONTROLA nDruh společenského řízení nSložka jednotlivých činností nPředmět: zákonnost, účelnost a hospodárnost nDělení: nA) správní n - kontrolují subjekty VS n1. nadřízenost a podřízenost n2. mimo hierarchické vazby n KONTROLA nB) vnější kontrola nKontroluje jiný subjekt než orgán VS n1) zákonodárné a zastupitelské sbory n2) soudy n3) NKÚ n4) veřejný ochránce práv n5) veřejnost (např. petice, stížnosti) n ombudsman nNezávislá a nestranná osoba volená parlamentem (ZM), která na základě stížností nebo i z vlastního podnětu a poměrně neformálně šetří namítaná pochybení VS n- zpravidla je iniciován tehdy, když již není k dispozici jiný právní prostředek n Veřejný ochránce práv nZák. č. 349/1999 Sb. (1990, 1992, 1995) nIniciativní kontrolní orgán nMonokratický a volený nPROCES volby n1. návrhy kandidátů (Senát a prezident) n2. Volba PS n3. VO – 6 let nAnna Šabatová x Stanislav Křeček n Slib n„Slibuji na svou čest a svědomí, že svou funkci budu vykonávat nezávisle a nestranně, v souladu s Ústavou a ostatními zákony a že budu chránit neporušitelnost práv“ Nestrannost a nezávislost n1. ne PS ani PH n2. neslučitelnost funkcí n3. trestně právní imunita n4. mlčenlivost n5. obrana n Vazby na PS n1. volba a odpovědnost n2. informace n3. záruky nezávislosti n4. účast na jednání n5. podněty k legisl. procesu n6. ekonomický faktor n činnost nHlídá korektnost veřejné správy nMěřítkem je soulad s právem, principy demokratického právního státu a dobré správy nDohled nad dodržování práv osob omezených na svobodě (2006) nDiskriminace (2009) (informuje, vzdělává, pomáhá) nSledování vyhoštění cizinců nSleduje naplňování mezinárodní smlouvy upravující práva osob se zdravotním postižením nvykonává působnost ve věcech práva na volný pohyb občanů Evropské unie n n činnost nZvláštní oprávnění: n- vedlejší účastník v řízení u Ústavního soudu n- návrh na zrušení podzákonných právních předpisů n- může vládě doporučit přijmout, změnit či zrušit zákon (připomínkovací místo) n může vládě doporučit přijmout, změnit či zrušit i jiný právní předpis či vnitřní předpis nzvláštní žalobní legitimace dle § 66 s.ř.s. šetření nzahajuje šetření na podnět (ne správní poplatek) nNáležitosti podnětu (forma x obsah) nPísemná forma či ústně do protokolu nPůsobnost x odložení (obligatorní a fakultativní) nvčasnost (1 rok – fakultativní důvod pro odložení) n Šetření n§15 a §16 n1) nezjistí pochybení - písemně o tom vyrozumí stěžovatele i úřad n2) zjistí pochybení - vyzve úřad, aby se k jeho zjištěním ve lhůtě 30 dnů vyjádřil n a) sjedná nápravu n b) nesjedná nápravu - závěrečné stanovisko jehož součástí je návrh opatření k nápravě, do 30 dnů je úřad povinen sdělit, jaká opatření přijal Statistika 2018 n8 152 podněty (69% v působnosti) n513 zjištěná pochybení nve 488 případech bylo dosaženo nápravy. Petice nZ latinského petitio – žádost nVymezení: nKvalifikované podání, kterými se osoby obracejí na státní orgány a orgány územní samosprávy, ve věcech dotýkajících se ochrany zájmů či práv veřejného charakteru (teorie) nZpůsob komunikace mezi veřejnými orgány a veřejnosti Petice n- působí především politicky – silou veřejného mínění n- může být podmínkou určitého práva (registrace PS, registrace nezávislého kandidáta ve volbách do zastupitelstva) nObdobný mechanismus: místní referendum, návrh na registraci nové církve n Petice nÚstavněprávní zakotvení nČl. 18 LZPS nKategorie práv politických n„ Ve věcech veřejného nebo jiného společného zájmu má každý právo sám nebo společně s jinými obracet se na státní orgány a orgány územní samosprávy s žádostmi, návrhy a stížnostmi“. n Petice- omezení n- Peticí se nesmí zasahovat do nezávislosti soudu. n n - Peticemi se nesmí vyzývat k porušování základních práv a svobod zaručených Listinou Právní úprava nZák. č. 85/1990 Sb., o právu petičním n nOprávněná osoba:každý nAdresát: státní orgány a orgány územní samosprávy n Vyřízení petice nPísemná forma nJde o návrh více osob – petiční výbor (není PO, v čele osoba starší 18 let) nShromažďování podpisů i na veřejně přístupných místech (zde není stanoven limit počtu podpisů) n- uvádí se jméno, příjmení a bydliště n- k podpisu nesmí být nikdo nucen n- nutno se seznámit s textem petice n- z petice musí být zřejmé, kdo ji podává n Vyřízení petice nZpůsob vyřízení petice je dán jednacími řády nPovinnost petici přijmout nPovinnost ji vyřídit do 30 dnů nPosuzuje obsah a zda není nepřípustná nNelze podat odvolání! Stížnost nPodání bezprostředně se dotýkající zájmů stěžovatele n§ 175 zák. č. 500/2004 Sb., správní řád nStížnosti proti nevhodnému chování nebo proti špatnému postupu správního orgánu (není stanovena jiná forma obrany) nForma: písemná nebo ústní nLhůta k vyřízení: 60 dnů nMožnost obrany u nadřízeného správního orgánu n