Adobe Systems NV305K Evropské správní právo - Regionální a kohezní politika EU 1 NV305K Evropské správní právo 4. přednáška Mgr. Tomáš Svoboda 25. 10. 2019 Adobe Systems NV305K Evropské správní právo - Regionální a kohezní politika EU 2 Program přednášky ̶Regionální a kohezní politika EU. Východiska evropské nevrchnostenské správy. ̶ ̶ Adobe Systems NV305K Evropské správní právo - Regionální a kohezní politika EU 3 Nevrchnostenská správa ̶Vrchnostenská správa ̶= nadřízené vystupování VS (neboli výkon veřejné moci) ̶ ̶Nevrchnostenská správa ̶„Správní úřady jsou povolány ke všem způsobům statní činnosti: vydávají abstraktní nařízeni (sekundární zákonodárství), nalézají a tvoří právo (rozhodují spravní spory, vydávaji trestní nálezy, udílejí, obmezují a ruší práva), ale vyvíjejí rozsáhlou činnost nevrchnostenskou: stavějí a provozuji veřejné nemocnice, školy, zřizují a udržují veřejné komunikace atd.“ ̶(HOETZEL, Československé správní právo, 1937) ̶ Adobe Systems NV305K Evropské správní právo - Regionální a kohezní politika EU 4 Nevrchnostenská správa ̶Základní dělení ̶fiskální (správa veřejného majetku) ̶pečovatelská (poskytování služeb) ̶ ̶V kontextu EU ̶nepatří mezi okruh činností EU (zásada svěření pravomocí) ̶přesto blízká souvislost s kohezní politikou EU Adobe Systems NV305K Evropské správní právo - Regionální a kohezní politika EU 5 Pojem kohezní politika ̶Kohezní politika EU = „politika soudržnosti EU“ ̶č. 174 Smlouvy o fungování EU (bývalý článek 158 Smlouvy o ES) ̶ ̶Unie za účelem podpory harmonického vývoje rozvíjí a prosazuje svou činnost vedoucí k posilování hospodářské, sociální a územní soudržnosti. ̶ ̶Unie se především zaměří na snižování rozdílů mezi úrovní rozvoje různých regionů a na snížení zaostalosti nejvíce znevýhodněných regionů. ̶ ̶V rámci dotyčných regionů je zvláštní pozornost věnována venkovským oblastem, oblastem postiženým průmyslovými přeměnami a regionům, které jsou závažně a trvale znevýhodněny přírodními nebo demografickými podmínkami, jako jsou například nejsevernější regiony s velmi nízkou hustotou obyvatelstva a ostrovní, přeshraniční a horské regiony. ̶ Adobe Systems NV305K Evropské správní právo - Regionální a kohezní politika EU 6 Základní charakteristika ̶Redistributivní povaha ̶nikoli regulativní politika (obdobně „CAP“) ̶finanční intervence (de facto investiční politika) ̶specifické nástroje ̶primární = tzv. strukturální fondy (EFRR, ESF a Fond soudržnosti) ̶sekundární = granty (nenávratné), finanční nástroje (návratné) ̶ ̶rozpočet ̶7leté finanční rámce ̶EU rozpočet 2014–2020 = €1,082.5 mld. (1.02 % EU-28 HNP) ̶rozpočet kohezní politiky 2014–2020 = 34 % = €368 mld. ̶(zbytek „CAP“ a „provoz“ institucí EU) Adobe Systems NV305K Evropské správní právo - Regionální a kohezní politika EU 7 Základní charakteristika ̶Rozdělení rolí ̶utvářejí – členské státy (Rada, Parlament) ̶unijní právní rámec kohezní politiky + vnitrostátní realizace ̶ ̶realizují – Komise a (především) členské státy ̶Komise zejména „schvaluje“ operační programy ̶členské státy realizují intervence dle schváleného rámce ̶ ̶další aktéři (výbor regionů, místní aktéři…) ̶uplatnění tzv. principu partnerství ̶ ̶obecně lze říci, že kohezní politika = výsledek politických kompromisů… napětí: plátci v. příjemci ̶ Adobe Systems NV305K Evropské správní právo - Regionální a kohezní politika EU 8 Základní charakteristika ̶Vztah k regionální politice EU ̶regionální politika = institucionální reakce na nerovnoměrný vývoj na regionální úrovni (ať již hospodářský, společenský či jiný) ̶ ̶1/ kohezní politika EU vychází z regionální politiky EU ̶2/ kohezní politika plní (také) funkce regionální politiky EU (ovšem nikoli výhradně) ̶ ̶z tohoto důvodu také označení „Regionální politika EU“ ̶případně „Strukturální politika EU“ – jako politika směřující k dosažení určité „strukturální změny“ Adobe Systems NV305K Evropské správní právo - Regionální a kohezní politika EU 9 Stručný vývoj ̶Stěžejní otázka = regionální rozdíly uvnitř EU ̶původně neřešeny, protože: ̶1/ nevýznamné (až na Mezzogiorno) ̶2/ očekávání efektů liberalizace (neoliberální přístup) ̶3/ dříve jiné priority ̶ ̶Později růst významu ̶prohlubování ekonomické integrace (celní unie -> společný trh -> měnová unie) ̶rozšiřování EU (1973, 1981, 1986, 1995, 2004, 2007, 2013) ̶případně také rostoucí skepse k samovolnému vyrovnání disparit (nové přístupy, např. zkoumání aglomeračních sil) Adobe Systems NV305K Evropské správní právo - Regionální a kohezní politika EU 10 Stručný vývoj ̶Reakce na rostoucí disparity ̶od 60. let zájem Komise ̶ ̶1975 – počátek regionální politiky EU ̶vytvoření Evropského fondu pro regionální rozvoj (ERDF) ̶důraz na konvergenci a „přechodové regiony“ ̶ ̶průběžné reformy (navyšováním vlivu Komise, navyšováním prostředků, formováním určitého „strategického rámce“) ̶ ̶1988 = zásadní reforma (vytvoření kohezní politiky) ̶Smlouva o EHS – nově politika hospodářské a sociální soudržnosti (později také třetí územní rozměr kohezní politiky) ̶ Adobe Systems NV305K Evropské správní právo - Regionální a kohezní politika EU 11 Stručný vývoj ̶Nové principy (1988) ̶programování = operační programy, programová období ̶koncentrace = 5 prioritních cílů ̶adicionality = „přidaná hodnota“ + spoluúčast ̶partnerství = spolupráce s různými aktéry kohezní politiky = víceúrovňová správa (europeizace) ̶ ̶nově definice územních „statistických jednotek“ - NUTS ̶rozpočet x2 (později opakovaně navyšován) ̶ Adobe Systems NV305K Evropské správní právo - Regionální a kohezní politika EU 12 Obsah kohezní politiky ̶Nejobecnější účel ̶= soudržnost (3 dimenze) ̶hospodářská (zejména hospodářská konvergence) ̶sociální (zejména zaměstnanost) ̶územní (nejméně jasná dimenze, různé významy…) ̶ ̶Soustava cílů ̶primární ̶tematické cíle a priority ̶ ̶v zásadě ale vágní pojmy či pouze „záměry podpory“… ̶ Adobe Systems NV305K Evropské správní právo - Regionální a kohezní politika EU 13 Obsah kohezní politiky ̶Primární cíle 1988 1.Podpora rozvoje a strukturálních změn hospodářsky zaostávajících regionů; 2.Konverze regionů vážně zasažených úpadkem průmyslu; 3.Boj s dlouhodobou nezaměstnaností; 4.Zvyšování zaměstnanosti mladých lidí; 5.(a) Urychlování strukturálních změn v zemědělství a (b) Podpora rozvoje zemědělských oblastí. ̶ ̶motiv = přechod k jednotnému vnitřnímu (společnému) trhu Adobe Systems NV305K Evropské správní právo - Regionální a kohezní politika EU 14 Obsah kohezní politiky ̶Primární cíle 1993 1.Podpora rozvoje a strukturálních změn hospodářsky zaostávajících regionů 2.Konverze regionů vážně zasažených úpadkem průmyslu 3.Boj s dlouhodobou nezaměstnaností 4.Zvyšování zaměstnanosti mladých lidí 5.(a) Urychlování strukturálních změn v zemědělství a (b) Podpora rozvoje zemědělských oblastí 6.Podpora neobydlených arktických regionů ̶ ̶motiv = přechod k měnové unii ̶nový primární cíl pro zaostávající regiony nových (ale ekonomicky rozvinutých) členských států – Finska a Švédska… ̶ ̶ Adobe Systems NV305K Evropské správní právo - Regionální a kohezní politika EU 15 Obsah kohezní politiky ̶Primární cíle 2000 ̶1. Podpora rozvoje a strukturálních změn regionů, jejichž rozvoj zaostává ̶2. Podpora hospodářské a sociální přeměny oblastí, jež čelí strukturálním obtížím ̶3. Podpora přizpůsobování a modernizace politik a systémů vzdělávání, odborné přípravy a zaměstnanosti ̶ ̶motiv = konsolidace před tzv. východním rozšířením ̶ ̶ Adobe Systems NV305K Evropské správní právo - Regionální a kohezní politika EU 16 Obsah kohezní politiky ̶Primární cíle 2007 ̶1. Konvergence ̶2. Konkurenceschopnost a zaměstnanost ̶3. Evropská územní spolupráce (mezistátní projekty v pohraničních oblastech) ̶ ̶motiv = nově explicitně zaměření na tzv. nové výzvy (Lisabonská strategie 2010) ̶těm vyhrazen cíl Konkurenceschopnost a zaměstnanost ̶ ̶ ̶ Adobe Systems NV305K Evropské správní právo - Regionální a kohezní politika EU 17 Obsah kohezní politiky ̶Primární cíle 2013 ̶1. Investice pro růst a zaměstnanost ̶2. Evropská územní spolupráce ̶motiv = posilování významu „nových výzev“ (strategie Evropa 2020) ̶cíl Investice pro růst a zaměstnanost kombinací soudržnosti + „nových výzev“ ̶ Adobe Systems NV305K Evropské správní právo - Regionální a kohezní politika EU 18 Obsah kohezní politiky ̶Různé interpretace kohezní politiky… ̶soudržnost = ̶konvergence? - priority mimo regionální kontext („lisabonizace“ kohezní politiky) - příjemci nejen zaostávající regiony (byť v menší míře) - konvergence jen jeden z rozměrů kohezní politiky… ̶redistribuce? - rovnoměrné sdílení přínosů integrace - solidarita, spravedlnost… ̶kompenzace? - „vítězové“ kompenzují „poražené“ - lze ale také chápat jako obdobu „úplatku“… ̶integrace? - zvyšování „integračního potenciálu“ EU - má ale skutečně integrační efekty? ̶ Adobe Systems NV305K Evropské správní právo - Regionální a kohezní politika EU 19 Obsah kohezní politiky ̶„Lisaboonizace“ kohezní politiky ̶Lisabonská strategie (2000 – 2010) ̶tzv. nové výzvy pro EU a jejich prolínání do unijních politik - globalizace - probíhající demografická změna - ekonomický růst - konkurenceschopnost, inovace, vzdělanostní ekonomika - ochrana životního prostředí (klimatická změna) - energetickou závislost - finanční krize z roku - migrační krize - rovnost můžu a žen ̶kohezní politika je nyní součástí „něčeho většího“ ̶ Adobe Systems NV305K Evropské správní právo - Regionální a kohezní politika EU 20 Obsah kohezní politiky ̶„Dvojí mise“ kohezní politiky ̶jednak soudržnost ̶ ̶a nově také unijní strategie - od 2007 – 2013 Lisabonská strategie = strategie růstu a zaměstnanosti - pokračuje 2014 – 2020 strategie Evropa 2020 = Evropská strategie pro chytrý, udržitelný a inkluzívní růst ̶ ̶řeší problém „zahlcenosti cíli“ příklonem k „flexibilitě“ kohezní politiky ̶s tím ale také otázky účelu (obsahu) a efektivnosti kohezní politiky ̶ ̶ Adobe Systems NV305K Evropské správní právo - Regionální a kohezní politika EU 21 Obsah kohezní politiky ̶Současný obsah kohezní politiky ̶narůstající preference nových výzev ̶cesta zpět zřejmě není (na nové výzvy třeba reagovat…) ̶hrozba i příležitost pro kohezní politiku… ̶ ̶= faktická transformace kohezní politiky ̶na hlavní unijní investiční politiku ̶ ̶tato transformace ovšem právem nepřiznaná (pouze skrze sekundární právo, v primárním právu pořád cíl posilování soudržnosti – hospodářské, sociální a územní) ̶ ̶ Adobe Systems NV305K Evropské správní právo - Regionální a kohezní politika EU 22 Efektivnost kohezní politiky ̶= Významná otázka ̶ ̶Základní roviny ̶1) efektivnost jako celku - nepanuje shoda… - Irsko (považováno za úspěch konvergence) - x Řecko, Itálie, Španělsko („nekonečná“ konvergence) - komplikují obsahové nejasnosti kohezní politiky… ̶2) efektivnost využívání jejích nástrojů - význam práva, resp. právní úpravy jednotlivých aspektů (např. poskytování dotací, mechanismy ochrany před zneužíváním podpory…) - existence jistých „systémových rizik“, viz dále ̶ ̶ Adobe Systems NV305K Evropské správní právo - Regionální a kohezní politika EU 23 Právní rámec kohezní politiky ̶Právní rámec obecně ̶unijní - základní zásady (principy) - jádro = příprava a provádění operačních programů - úpravy řady dalších aspektů = zejm. udržitelnost, podíl na financování apod. ̶vnitrostátní právní rámec ̶Právo EU ̶základní smlouvy – Smlouva o fungování EU ̶sekundární právo - obecné nařízení - zvláštní nařízení (několik) - jiné předpisy – např. finanční nařízení Adobe Systems NV305K Evropské správní právo - Regionální a kohezní politika EU 24 „Systémová rizika“ ̶Unijní právní rámec ̶vyžaduje principy 3E ̶avšak klade velmi mírné požadavky na - udržitelnost (obecně pouze 5 let) a - malou míru spolufinancování příjemce podpory (obecně až pouze 30 %, v období 2013 – 2020 dokonce až pouze 15 %) ̶= nízká zainteresovanost příjemce podpory (právní i ekonomická) ̶ ̶v důsledku tak přenášení odpovědnosti za efektivnost využívání nástrojů kohezní politiky z příjemce na poskytovatele - což klade vysoké požadavky na kvalitu veřejné správy, resp. institucí… ̶diskutabilní podpora soukromého sektoru (malé a střední podniky) Adobe Systems NV305K Evropské správní právo - Regionální a kohezní politika EU 25 „Systémová rizika“ ̶Národní (česká) úroveň ̶obecné riziko = preference absorpce před efektivností - obzvlášť v kombinaci s vysokou mírou alokace podpory pro členský stát… ̶ ̶nevyhovující právní úprava poskytování dotací - nejednotnost, nepřehlednost, neúplnost (srov. zákon č. 218/2000 Sb., rozpočtová pravidla, a zákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů) - absence kvalitativních požadavků na poskytování dotací (principy 3E) ̶selhání při implementaci = zejm. zneužívání podpory (ROP Severozápad apod.) Adobe Systems NV305K Evropské správní právo - Regionální a kohezní politika EU 26 Období 2020-2027 ̶Návrhy EK ̶poprvé snížení objemu prostředků (o 10 %) ̶zjednodušení právního rámce a mechanismu kohezní politiky ̶zvýšení „flexibility“ kohezní politiky ̶další kritéria pro poskytování podpory (zejm. na „nové výzvy“) ̶zvýšení spolufinancování (zpět na nejméně 30 %) ̶vyšší využívání finančních nástrojů ̶ ̶ Adobe Systems NV305K Evropské správní právo - Regionální a kohezní politika EU 27 Literatura (vybraná) ̶SVOBODA, Tomáš. Efektivnost využívání strukturálních fondů EU - vybrané právní aspekty. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2016, 149 s. ISBN 978-80-210-8427-8. ̶BAUN, Michael J., MAREK, Dan. Cohesion Policy in the European Union. Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2014, 295 s. ISBN 978-0-230-52472-9. ̶JONES, J. Barry, KEATING, Michael (eds.). The European Union and the Regions. Oxford: Clarendon Press, 1995, 306 s. ISBN 0-19-827999-X. ̶TARSCHYS, Daniel. Reinventing Cohesion: The Future of European Structural Policy. Swedish Institute for European Policy Studies, Report No. 17, 2003, 104 s. ISBN 91-85129-16-X. ̶ ̶Děkuji za pozornost ̶