www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 n n n nIndividuální správní akty a správní řízení n n n nJana Jurníková Zápatí prezentace 1 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Správní akty nCo už znám n- pojem veřejná správa n- funkční pojetí veřejné správy n- právní formy činnosti veřejné správy n- členění správních aktů n Zápatí prezentace 2 Hlava s ozubenými koly www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Droplets-HD-Content-R1d.png SPRÁVNÍ AKTY Normativní správní akty … Obecně závazné pravidlo + Obecně vymezení adresáti Smíšené správní akty … Konkrétní pravidlo + obecně vymezení adresáti Individuální správní akty … Individuálně určený subjekt a konkrétně určený předmět www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Individuální správní akty nISP – dále jen správní akty njednostranné rozhodnutí, kterým vykonavatel veřejné správy v konkrétním případě řeší právní poměry individuálně určených osob (adresátů) nZákladní znaky: n- individuálně určená věc i adresáti n- je vydán na základě zákona n- jednostranný autoritativní výrok o právech a povinnostech adresátů n- adresáti jsou v nerovném postavení vůči vykonavateli veřejné správy n- je právně závazný a státní mocí vynutitelný Zápatí prezentace 4 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Individuální správní akty - členění nA podle povahy právních následků n- konstitutivní – zakládají, mění nebo ruší práva a povinnosti FO či PO n n- deklaratorní – autoritativně stvrzují již existující právní vztahy (nemění právní postavení adresáta) n nB podle okruhu osob, které zavazuje n- akty in personam - vztahují se k osobám n- akty in rem – vztahující se k věci (např. nemovitosti) Zápatí prezentace 5 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Individuální správní akty - členění nC členění podle procesního režimu n- správní akty vydávané v obecném správním řízení (správní řád) n- správní akty vydávané dle zvláštních zákonů a správního řádu (zvláštní správní řízení) n- správní akty vydávané mimo režim správního řádu n nD Členění správních aktů podle obsahu - meritorní (materiální) akty - rozhodnutí o hmotných právech a povinnostech fyzických a právnických osob, je cílem celého řízení n- procesní akty - rozhodnutí o procesních právech a povinnostech účastníků řízení, cílem je regulovat průběh řízení (dle s.ř. usnesení) Zápatí prezentace 6 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Náležitosti ind. správních aktů nLze je dělit do několika skupin n- kompetenční – musí být splněna pravomoc a působnost pro vydání správního aktu, který dále musí být vydán věcně a místně příslušným orgánem n-obsahové – skladba rozhodnutí (výroková část, odůvodnění a poučení o opravném prostředku) n- procedurální – musí splňovat požadavky na postup správního orgánu při vydávání správního aktu n- vnější forma – písemná (datum, č.j., razítko, podpis) n Zápatí prezentace 7 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Příklad výrokové části rozhodnutí nMinisterstvo vnitra, odbor veřejné správy, dozoru a kontroly, jako správní orgán příslušný dle § 123 odst. 1 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů, ve správním řízení s účastníkem řízení, kterým je statutární město Brno se sídlem Dominikánské nám.1, 601 67 Brno, ve věci pozastavení účinnosti obecně závazné vyhlášky č. 11/2016 o regulaci plavby plavidel se spalovacími motory na části Brněnské vodní nádrže pro možný rozpor se zákonem, vydává toto rozhodnutí. n Zápatí prezentace 8 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Příklad výrokové části nÚčinnost obecně závazné vyhlášky č. 11/2016 o regulaci plavby plavidel se spalovacími motory na části Brněnské vodní nádrže se dle § 123 odst. 1 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů, pozastavuje. n. nII. Účastníkovi řízení se dle § 123 odst. 1 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů , stanovuje ke zjednání nápravy lhůta 15 dnů od doručení tohoto rozhodnutí. n Zápatí prezentace 9 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 nMasarykova univerzita nPrávnická fakulta, Veveří 70, Brno n nV Brně dne 25.5.2020 nČ.j. 2020/1203/Prij-SprF nRozhodnutí o nepřijetí ke studiu nPetr Neúspěšný, nar. 2. 3. 1998, trvale bytem v Horní Dolní 10, se nepřijímá ke studiu na Masarykovu univerzitu, Právnickou ve studijním programu Správní právo a správní věda od akademického roku …... nOdůvodnění nDne 15. 4. 2020 se účastník zúčastnil přijímací zkoušky k výše nadepsanému studiu. V testu studijních předpokladů uspěl s percentilem 80, v oborovém testu z práva uspěl se ziskem 40 bodů. Tím se umístil na 193. – 197. místě. nV řádně vyhlášených podmínkách přijímacího řízení pro akademický rok 2020/2021 bylo stanoveno, že ke studiu budou přijati uchazeči, kteří splní podmínky přijímací zkoušky a zároveň se umístí nejhůře na 200. místě. Pořadí, na jehož základě bude splnění druhé podmínky posuzováno, bude sestaveno součtem percentilu z testu studijních předpokladů (TSP) a součtem bodového zisku z oborového testu (OT). Pro splnění podmínek přijímací zkoušky bude nutné, aby uchazeč dosáhl v TSP percentilu vyššího nebo rovného 60, a zároveň minimálně 50 bodů OT. nVzhledem k tomu, že účastník získal méně než 50 bodů v oborovém testu, nesplnil podmínku přijímacího řízení. nPoučení nProti tomu rozhodnutí se lze odvolat, a to do 30 dní jeho doručení. Odvolání se podává u děkana, odvolacím orgánem je rektor. n Snaživý nProf. JUDr. MUDr. Ing. Snaživý, CSc., MBA nDěkan n Zápatí prezentace 10 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Vady ind. správních aktů nPři činnost orgánů VS může docházet k chybám (právní i faktické) n- presumpce správnosti - vyjadřuje předpoklad bezvadnosti, platnosti rozhodnutí, a to až do doby, než se stanoveným postupem prokáže opak. n - jde o uplatnění principu právní jistoty a principu dobré víry v platnost správních aktů n - rozhodnutí, které je ve skutečnosti vadné, je považováno za správné, dokud není příslušným orgánem své platnosti zbaveno n Zápatí prezentace 11 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Vady ind. správních aktů nDůležitý je stupeň závažnosti či charakter vad nNapř. chyby v psaní či počtech jsou vady lehko odstranitelné (oprava správního aktu) nSprávní akty věcně nesprávné - správní úřad nezodpověděl správně skutkovou otázku, např.neúplné zjištění skutkového stavu- (nezohlednění některé důležité okolnosti) n- k nápravě slouží opravné prostředky n- způsob nápravy vad – změna či zrušení správního aktu n n Zápatí prezentace 12 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Vady ind. správních aktů nSprávní akty nezákonné - správní úřad nezodpověděl správně otázku právní - - rozporem s mezinárodní smlouvu, Ústavou či ústavním zákonem, zákonem, podzákonným obecně závazný předpisem či evropským právem. n - k nápravě slouží opravné prostředky (lze i z moci úřední – přezkumné řízení) Zápatí prezentace 13 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Vlastnosti ind. správních aktů nPrávní moc – správní akt je konečný (nelze podat řádné opravné prostředky) n - nelze správní akt již změnit nebo zrušit (s výjimkou mimořádných opravných prostředků) n - v dané věci již nelze opětovně rozhodnout (překážka rei iudicatae, opět výjimky stanovené zákonem) n- podmínkou je řádné oznámení adresátovi Zápatí prezentace 14 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Vlastnosti ind. správních aktů nÚčinnost n- podmínkou je právní moc (výjimky) n- pokud správní akt přiznává práva, lze je vykonávat n- pokud správní akt ukládá povinnost, je třeba ji plnit Zápatí prezentace 15 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Vlastnosti ind. správních aktů nVynutitelnost (vymahatelnost, vykonatelnost) n- lze vymáhat uloženou povinnosti i proti vůli adresáta (např. formou správní exekuce) n- nutné uplynutí lhůty k dobrovolnému splnění povinnosti Zápatí prezentace 16 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Správní řád nZák. č. 500/2004 Sb. n= obecná zákonná úprava postupů správních orgánů, n - procesní „kodex“ veřejné správy (upravuje více procesních forem + „základní zásady“ pro činnost veřejné správy ). nPřijat dne 24.června 2004, s účinností od 1.1.2006. Zápatí prezentace 17 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Systematika správního řádu nZákon členěn do osmi částí: n I. Úvodní ustanovení (§§ 1 – 8) – Působnost zákona. Základní zásady činnosti správních orgánů nII. Obecná ustanovení o správním řízení (§§ 9 – 129)  III. Zvláštní ustanovení o správním řízení (§§ 130 – 153). nIV. Vyjádření, osvědčení sdělení (§§ 154 – 158)  /= tzv.“jiné úkony podle části čtvrté“/ nV. Veřejnoprávní smlouvy (§§ 159 – 170) nVI. Opatření obecné povahy (§§ 171 – 174) nVII. Společná, přechodná a závěrečná ustanovení (§§ 175 – 183) nVIII. Účinnost (§ 184) 18 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Správní řád nObecné správní řízení – upraveno správním řádem n nZvláštní správní řízení – rozhodování je upraveno zvláštním zákonem, subsidiárně se pak použije správní řád n n Subsidiární použití správního řádu – s.ř. se použije tehdy, pokud nestanoví zvl. zákon jiný postup, pak má přednost zvl. právní úprava nTEDY: Existuje-li pro daný postup (pojem, institut) odlišná úprava ve zvláštním zákoně, použije se přednostně tato zvláštní úprava. Pokud nikoliv, aplikuje se správní řád. Zápatí prezentace 19 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Správní řád nPříklady zvláštních správních řízení: nstavební zákon, zákon o odpovědnosti za přestupky, (představují poměrně specifická řízení), nJiná úprava např. v otázkách vymezení účastníků, náležitostech žádosti, v (dalších) náležitostech rozhodnutí, lhůtách, v režimu přezkumu apod. Zápatí prezentace 20 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Správní řízení nSprávní řízení = postup správního orgánu, jehož účelem je vydání rozhodnutí, jímž se v určité věci: n  zakládají, mění nebo ruší práva anebo povinnosti jmenovitě určené osoby (= rozhodnutí konstitutivní povahy), nebo n jímž se prohlašuje, že taková osoba práva nebo povinnosti má anebo nemá (= rozhodnutí deklaratorní povahy). = rozhodnutí ve věci, resp. meritorní. Zápatí prezentace 21 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Správní řád nDůležité postavení základních zásad činnosti n- §2 až 8 správního řádu n- univerzální pojetí základních zásad - uplatní se u činnosti veřejné správy, i když je působnost správního řádu vyloučena n- návod na interpretaci jednotlivých ustanovení zákon nVedle zásad činnosti je užijí i zásady správního řízení nPozn: základní zásady správního řízení správní řád přímo neuvádí, lze je vyvodit z jednotlivých stanovení. Jde např. o zásadu písemnosti, neveřejnosti, jednotnosti řízení, dvouinstančnosti řízení, zásadu dispoziční a zásadu oficiality, zásadu řádného odůvodňování rozhodnutí, zásadu volného hodnocení důkazů Zápatí prezentace 22 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Základní zásady činnosti nZásada legality (zákonnosti) - § 2 ODST. 1 sř nZÁSADA PŘIMĚŘENOSTI (PROPORCIONALITY) - § 2 ODST. 2 AŽ 4 nZÁKAZ ZNEUŽITÍ SPRÁVNÍHO UVÁŽENÍ (§ 2 ODST. 2 sř) nZÁSADA OCHRANY DOBRÉ VÍRY A OPRÁVNĚNÝCH ZÁJMŮ OSOB (§ 2 ODST. 3 sř) nZÁSADA SUBSIDIARITY (§ 2 ODST. 3 A 4 sř) nZÁSADA SOULADU S VEŘEJNÝM ZÁJMeM - § 2 ODST. 4 sř nZÁSADA PŘEDVÍDATELNOSTI (LEGITIMNÍHO OČEKÁVÁNÍ) - § 2 ODST. 4 sř nZÁSADA MATERIÁLNÍ PRAVDY - § 3 sř nZásada veřejné správy jako služby, ZÁSADA POUČOVACÍ - § 4 sř nZásad smírného řešení rozporů - § 5 sř nZásada rychlosti a hospodárnosti (procesní ekonomie) - § 6 sř nZásada procesní rovnosti (rovnosti zbraní) a nestrannosti postupů správních orgánů - § 7 sř nZásada spolupráce správních orgánů a souladnosti jejich postupů - § 8 odst. 1 sř n Zápatí prezentace 23 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Zásada legality nSprávní orgán postupuje v souladu se zákony a ostatními právními předpisy, jakož i mezinárodními smlouvami, které jsou součástí právního řádu (dále jen "právní předpisy"). Kde se v tomto zákoně mluví o zákoně, rozumí se tím též mezinárodní smlouva, která je součástí právního řádu. nRespektovat příslušné právní úpravy jsou povinny všechny další subjekty, které v řízení vystupují, tedy i tzv. dotčené orgány, znalci, tlumočníci, účastníci řízení a další dotčené osoby n Zápatí prezentace 24 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Zásada ochrany veřejného zájmu nSprávní orgán dbá, aby přijaté řešení bylo v souladu s veřejným zájmem… nveřejný zájem je neurčitý právní pojem, vyjadřuje to, k čemu výkon veřejné správy směřuje, nmůže být naplněn či určen s pomocí účelů, jež zákonodárce zakotvil v příslušných zákonech, snáze se definuje v konkrétních případech nsouvisí s ním požadavek na řešení odpovídající okolnostem daného případu § 2 odst. 4 nSprávní orgán dbá, aby přijaté řešení … odpovídalo okolnostem daného případu… n Zápatí prezentace 25 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Zákaz zneužití správního uvážení nSprávní orgán uplatňuje svou pravomoc pouze k těm účelům, k nimž mu byla zákonem nebo na základě zákona svěřena, a v rozsahu, v jakém mu byla svěřena. núčelem je zajistit, aby pravomoc správních orgánů nebyla zneužita a byla vykonávána řádným, přiměřeným, rozumným způsobem nsprávní uvážení (diskrece) - zákonem založená volnost orgánu zvolit při řešení konkrétního případu jedno z více právně možných rozhodnutí nve vztahu ke správnímu uvážení dále limituje zásada legitimního očekávání § 2 odst. 4 n n n Zápatí prezentace 26 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Zásada materiální pravdy nNevyplývá-li ze zákona něco jiného, postupuje správní orgán tak, aby byl zjištěn stav věci, o němž nejsou důvodné pochybnosti, a to v rozsahu, který je nezbytný pro soulad jeho úkonu s požadavky uvedenými v § 2. n n- stěžejní v procesu dokazování n Zápatí prezentace 27 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Zásada veřejné správy jako služby n(1) Veřejná správa je službou veřejnosti. Každý, kdo plní úkoly vyplývající z působnosti správního orgánu, má povinnost se k dotčeným osobám chovat zdvořile a podle možností jim vycházet vstříc. n(2) Správní orgán v souvislosti se svým úkonem poskytne dotčené osobě přiměřené poučení o jejích právech a povinnostech, je-li to vzhledem k povaze úkonu a osobním poměrům dotčené osoby potřebné. n(3) Správní orgán s dostatečným předstihem uvědomí dotčené osoby o úkonu, který učiní, je-li to potřebné k hájení jejich práv a neohrozí-li to účel úkonu. n(4) Správní orgán umožní dotčeným osobám uplatňovat jejich práva a oprávněné zájmy. n Zápatí prezentace 28 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Zásada procesní ekonomie n(1) Správní orgán vyřizuje věci bez zbytečných průtahů. Nečiní-li správní orgán úkony v zákonem stanovené lhůtě nebo ve lhůtě přiměřené, není-li zákonná lhůta stanovena, použije se ke zjednání nápravy ustanovení o ochraně před nečinností (§ 80). n(2) Správní orgán postupuje tak, aby nikomu nevznikaly zbytečné náklady, a dotčené osoby co možná nejméně zatěžuje. Podklady od dotčené osoby vyžaduje jen tehdy, stanoví-li tak právní předpis. Lze-li však potřebné údaje získat z úřední evidence, kterou správní orgán sám vede, a pokud o to dotčená osoba požádá, je povinen jejich obstarání zajistit. Při opatřování údajů podle tohoto ustanovení má správní orgán vůči třetím osobám, jichž se tyto údaje mohou týkat, stejné postavení jako dotčená osoba, na jejíž požádání údaje opatřuje. n Zápatí prezentace 29 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Principy dobré správy n§ 8 (2) Správní orgány vzájemně spolupracují v zájmu dobré správy. nRelativně samostatný katalog, vychází z činnosti nRady Evropy (Doporučení členským zemím CM/Rec (2007)7 o dobré veřejné správě/good governance) nEvropské unie (Evropský kodex řádné správní praxe) nNemají zákonné zakotvení, přesto jsou kritérii, kterými by se veřejná správa měla řídit, aby byla dobrá správa =postup, který je v souladu se zákonem, ale zároveň mu nelze vytknout svévoli, účelovost, vyhýbavost, neefektivnost, liknavost a jiné nežádoucí znaky n Zápatí prezentace 30 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Principy dobré správy nDle veřejného ochránce práv https://www.ochrance.cz/stiznosti-na-urady/principy-dobre-spravy/ 1.Soulad s právem 2.Nestrannost 3.Včasnost 4.Předvídatelnost 5.Přesvědčivost 6.Přiměřenost 7.Efektivnost 8.Odpovědnost 9.Otevřenost 10.Vstřícnost Zápatí prezentace 31 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Subjekty správní řízení n nSprávní orgány – subjekty veřejné správy, n - věcná a místní příslušnost n - v rámci správního řízení úkony provádí oprávněná úřední osoba (nesmí být podjatá, zásada rovného přístupu k účastníků řízení) nÚčastník řízení – adresát působení (může nebo musí být zastoupen) Zápatí prezentace 32 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Fáze rozhodování n0 – před zahájením řízení n1. zahájení řízení (zásada dispoziční x zásada oficiality) n2. zjišťování podkladů pro vydání rozhodování a jejich hodnocení (dokazování) n3. vydání rozhodnutí n4. opravné prostředky n5. exekuce Zápatí prezentace 33 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Fáze před zahájení správního řízení nPostupy, které bezprostředně přechází řízení nUrčují, zda vůbec řízení konat a zajišťují, že jeho konání nebude zmařeno ještě než začne nNapř. podněty - obsahuje informaci, která by mohla odůvodnit zahájení řízení z moci úřední, povinnost podněty přijímat) nPodání vysvětlení - pomocí něj SO prověřuje, zda je důvod zahájit řízení Zápatí prezentace 34 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Zahájení řízení nZásada dispoziční – zahájení řízení na žádost (účastník řízení) n - řízení je zahájeno okamžikem doručení věcně a místně příslušnému správnímu orgánu n - náležitosti žádosti určuje správní řád, případně zvl. zákony (formulář) n n n nNapř. žádost o udělení státního občanství, žádost o vydání stavebního povolení n Zápatí prezentace 35 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Zahájení řízení nZásada oficiality – zahájení řízení z moci úřední (správní orgán) n - zahájeno okamžikem doručení oznámení o zahájení řízení n n n n nPříklad: řízení o ukončení studia, přestupkové řízení, Zápatí prezentace 36 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Podklady pro vydání rozhodnutí •Závazné (závazná stanoviska dotčených orgánů) •Nezávazné – podléhají zásadě volného hodnocení důkazů (vs. legální teorie průvodní=důkazní) • •návrhy účastníků • důkazy - všechny důkazní prostředky, které jsou vhodné ke zjištění stavu věci a které nejsou získány nebo provedeny v rozporu s právními předpisy • skutečnosti známé správnímu orgánu z úřední činnosti • podklady od jiných správních orgánů nebo orgánů veřejné moci • skutečnosti obecně známé = notoriety n Zápatí prezentace 37 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Dokazování •opatřuje správní orgán (oslabeno u tzv. sporného řízení a řízení o určení právního vztahu) = zásada vyšetřovací •účastníci musí označit důkazy na podporu svých tvrzení (povinnost důkazní) x správní orgán je povinen zjistit všechny okolnosti důležité pro ochranu veřejného zájmu + zásada materiální pravdy nDůkazy v SŘ upravené – listiny (veřejné a soukromé), ohledání, svědci, znalecké posudky nDůkazy v SŘ neupravené - všechny důkazní prostředky, které jsou vhodné ke zjištění stavu věci a které nejsou získány nebo provedeny v rozporu s právními předpisy (např. odposlechy) n Zápatí prezentace 38 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Dokazování – svědecká výpověď n nKaždý, kdo není účastníkem, je povinen vypovídat jako svědek; musí vypovídat pravdivě a nesmí nic zamlčet. nZákaz výslechu svědka – utajované informace, zákonem uložená nebo chráněná povinnost mlčenlivosti. Možnost zproštění. nOdepření výpovědi - nebezpečí stíhání pro trestný čin nebo správní delikt sobě nebo osobě blízké. nProtokol o výslechu svědka n Zápatí prezentace 39 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Listiny nListiny soukromé a veřejné (presumpce správnosti) nVeřejné listiny - listiny vydané soudy České republiky nebo jinými orgány, jakož i listiny, které jsou zvláštními zákony prohlášeny za veřejné, potvrzují, že jde o prohlášení orgánu, který listinu vydal, a není-li dokázán opak, potvrzují i pravdivost toho, co je v nich osvědčeno nebo potvrzeno. Zápatí prezentace 40 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Ohledání a znalecký posudek nOhledání - zjišťují se vlastnosti věci (movité i nemovité) n nZnalecký posudek – nutné odborné posouzení věci n - znalce ustanovuje správní orgán usnesením n - znalecký posudek je vyhotovován písemně ve lhůtě dané usnesením n Zápatí prezentace 41 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Rozhodnutí nJe výsledkem správního řízení nVydává ho zákonem k tomu zmocněný správní orgán nStanovuje práva / povinnosti adresátovi (účastníkovi správního řízení) anebo závazně určuje, že práva / povinnosti existují či nikoli n Zápatí prezentace 42 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Rozhodnutí nFormální (§ 69 SprŘ) —Písemná forma —Uvedení jmen a příjmení všech účastníků —Označení „rozhodnutí” nebo jiné označení stanovené zákonem —Označení správního orgánu, který rozhodnutí vydal —Číslo jednací, datum vyhotovení —Otisk úředního razítka —Jméno, příjmení, funkce nebo služební číslo oprávněné úřední osoby —Podpis oprávněné úřední osoby nebo doložka „vlastní rukou”, popř. „v. r.”, u příjmení oprávněné úřední osoby doplněná o doložku „Za správnost vyhotovení:” s uvedením jména, příjmení a podpisu úřední osoby, která odpovídá za písemné vyhotovení rozhodnutí nObsahové —Výroková část —Odůvodnění —Poučení Zápatí prezentace 43 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Rozhodnutí - výrok —jeden či více výroků —řešení otázky, která je předmětem řízení (JAK bylo rozhodnuto) —právní ustanovení, podle nichž bylo rozhodováno —označení účastníků (FO jméno, příjmení, nar., trvalé bydliště, PO název a sídlo) —lhůta ke splnění ukládané povinnosti, popřípadě též jiné údaje potřebné k jejímu řádnému splnění —popř. výrok o vyloučení odkladného účinku odvolání (je-li vyloučen) n Zápatí prezentace 44 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Rozhodnutí - odůvodnění ndůvody výroku rozhodnutí (PROČ tak bylo rozhodnuto) npodklady pro jeho vydání, úvahy, kterými se správní orgán řídil při jejich hodnocení a při výkladu právních předpisů, a informace o tom, jak se správní orgán vypořádal s návrhy a námitkami účastníků a s jejich vyjádřením k podkladům rozhodnutí n Zápatí prezentace 45 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Rozhodnutí - poučení —zda je možné proti rozhodnutí podat odvolání, —v jaké lhůtě a od kterého dne se tato lhůta počítá —který správní orgán o odvolání rozhoduje a u kterého správního orgánu se odvolání podává —popř. informace o tom, že odvolání nemá odkladný účinek — n Zápatí prezentace 46 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Opravné prostředky nMožnost sjednání nápravy pro případ, kdy je rozhodnutí stiženo vadami n nČlenění: nŘádné – odvolání a rozklad (rozhodnutí ještě nenabylo právní moci) nMimořádné – obnova řízení a přezkumné řízení (rozhodnutí je již pravomocné) n nPozn. Dozorčí prostředky- iniciativa správního orgánu n Zápatí prezentace 47 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Odvolání nPrávo účastníka nDva účinky nDevolutivní - rozhodování se přesune na instančně nadřízení správní úřad nSuspenzivní – rozhodnutí nenabývá právní moci a není vykonatelné n - lze vyloučit n Zápatí prezentace 48 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Odvolání nLhůta:15 dnů ode dne oznámení nPodává se u správního orgánu I. instance n30 dnů, pak postupuje orgánu II. instance s průvodní zprávou nPosuzuje: nOprávněnost nVčasnost nDůvodnost – možnost autoremedury (změna rozhodnutí v případě, kdy správní orgán plně vyhoví odvolání) n Zápatí prezentace 49 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Rozklad nŘádný opravný prostředek, kdy v prvním stupni rozhoduje ústřední správní úřad (např. ministerstvo) n- o rozkladu rozhoduje ten, kdo stojí v čele (např. ministr) n- rozkladová komise – posuzuje rozklad n n nPříklady: ministerstvo kultury rozhoduje o prohlášení věci za kulturní památku, ministerstvo vnitra rozhoduje o udělení státního občanství Zápatí prezentace 50 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Odvolání nNapadané rozhodnutí lze: n1. zrušit a řízení zastavit n2. zrušit a věc vrátit orgánu I. instance n3. změnit n4. potvrdit a odvolání zamítnout n Zápatí prezentace 51 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Obnova řízení n nslouží k nápravě především vad skutkových nPodmínky: nVčasnost (max. 3 roky od právní moci, 3 měsíce subjektivní lhůta) nOdůvodněnost – nově skutečnosti nebo změna podkladového SR nOprávněnost – účastník (lze i z vlastního podnětu) n Zápatí prezentace 52 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Obnova řízení nII. Fáze nI. nařízení obnovy nII. Obnovené správní řízení nŘízení provede SO, kterého se týkají důvody obnovy n Zápatí prezentace 53 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Přezkumné řízení nNení právní nárok nPřezkoumává zákonnost nDo 15 měsíců od právní moci lze SR zrušit nebo změnit n Zápatí prezentace 54 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Co si mám především zapamatovat n- vymezení pojmu správní akt – jeho odlišení od normativního správního aktu a opatření obecné povahy n- pojmy konstitutivní a deklaratorní správní akt, právní moc a vykonatelnost n- jaké jsou obsahové náležitosti správního aktu n- co je presumpce správnosti n- správní řízení, pojem obecného a zvláštního správního řízení n- základní zásady činnosti n- systematika správní řádu n Zápatí prezentace 55 Žárovka www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Co si mám především zapamatovat n- obsahové náležitosti rozhodnutí n- zásada dispoziční a zásada oficiality n- řádné opravné prostředky (odvolání) Zápatí prezentace 56