Daň z přidané hodnoty
Z historického pohledu DPH není v daňových soustavách žádným novem. Poprvé tuto daň registrujeme v druhé polovině 20. století. Průkopníkem v zavedení této daně byl stát Michigan v USA, kde obdobu DPH zavedli v roce 1953. Posléze se rozšířila i do dalších státu, a to zejména do Evropy. Nejprve byla zavedena ve Francii (1954) a v následujících desetiletích ji zavedly další státy jako Rakousko, Norsko, či Švédsko.
V současnosti je DPH
součástí daňových systémů většiny vyspělých států s výjimkou USA a
Austrálie. V EU tuto daň zavedly
všechny státy, legislativa EU nejenže DPH harmonizuje, ale také ji
přímo řadí mezi povinné daně.
Daň z přidané hodnoty (dále jen DPH) je nejvýznamnější nepřímou daní, tedy daní, u které daňové přiznání podává a daň odvádí jiná osoba než ta, která nese daňové zatížení. Systém daně z přidané hodnoty je v České republice uplatňován od roku 1993, DPH je od 1. května roku 2004 upravena zákonem č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, jenž nahradil zákon ČNR č. 588/1992 Sb., který tuto daň upravoval do 30. dubna 2004. Můžeme však konstatovat, že vývoj této administrativně náročné daně není ještě zdaleka ukončen.[1]
Daň z přidané
hodnoty je základem nejen nepřímého zdanění v České republice, ale zároveň
i základem celé daňové soustavy. Vývoj daně z přidané hodnoty je
velmi zajímavé sledovat zejména s ohledem na proměnlivé požadavky
našeho ekonomického systému, na což se právní úprava DPH snaží adekvátně
reagovat. Dnem 1. května 2004 se Česká republika stala členem Evropské unie
a tímto okamžikem začala aplikovat pravidla jednotného vnitřního trhu,
který byl v EU zaveden od roku 1993. Ve vztahu k předpisům
Evropské unie by měl být zákon o dani z přidané hodnoty
v souladu s předpisy Evropské unie. Z hlediska mezinárodní
administrativní spolupráce je důležitá zákonná úprava týkající se registrace
k DPH, dodání zboží do jiného členského státu EU, pořízení zboží
z jiného členského státu EU a v neposlední řadě povinnosti
plátců daně ve vztahu k těmto transakcím.[2]
Daň z přidané
hodnoty patří do systému nepřímých daní, které postihují spotřebu a důsledkem toho je, že mají větší dopad
na vrstvy obyvatelstva s nižšími příjmy. Jsou tedy vlastně
regresivním zdaněním vzhledem k velikosti příjmů. Správná volba sazeb
nepřímých daní je proto velmi důležitá i z hlediska udržení sociální
rovnováhy ve společnosti. Na tento problém většinou reaguje právní
úprava zavedením dvou či více sazeb DPH. Nižší daňové sazby se uplatňují pro
výrobky a služby, které jsou základními prvky spotřeby obyvatel
s nižšími příjmy, a vyšší, standardní daňové sazby pro výrobky a služby
ostatní, popřípadě pro výrobky a služby luxusnějšího charakteru. Při této
diferenciaci daňových sazeb však dochází k narušení principu neutrality
DPH, což vede mimo jiné i ke zvýšení nákladů na správu daní.[3]
Obecně se dá říci, že zvyšování sazeb nepřímých daní a růstu jejich podílů
na daňovém výnosu vede k přesunu daňového břemene
na spotřebitele, zatímco růst přímých daní znamená omezování
disponibilních finančních zdrojů podnikatelů.
Současný trend v zemích Evropské unie směřuje
k růstu podílu nepřímých daní na celkových daňových výnosech. Důvody
upřednostňování nepřímých daní před přímými jsou zejména:
• uplatnění principu
neutrality,
• zajištění
dostatečného fiskálního výnosu,
• menší
pravděpodobnost daňových úniků,
• snižování zdanění
zisku, a tím také zvýšení množství finančních prostředků, které jsou
ponechány k volné dispozici podnikatelům.[4]
Základní charakteristika daně z přidané hodnoty
DPH je nepřímou, univerzální,
obligatorní, ústřední, objektovou, neutrální, neúčelovou a sazbovou daní.
U nás je tato daň doplněna spotřebními daněmi a energetickými daněmi,
které jsou uplatněny na vybrané výrobky spotřebního charakteru.
Nepřímost DPH spatřujeme v tom, že nositelé
daňového břemene, kteří v obchodních vztazích vystupují v pozici
kupujícího, objednatele apod., tedy daňoví poplatníci neplní svoji povinnost
přímo vůči státnímu rozpočtu, ale prostřednictvím registrovaných plátců daně, kteří jsou povinni daň vybrat a odvést. Univerzálnost
této daně se projevuje tím, že se daň vztahuje na všechny podnikatelské
aktivity (s výjimkou osvobozených činností) a všechny podnikatelské
subjekty (registrované jako plátci), a tím se pro všechny formy
podnikatelské činnosti vytvářejí z hlediska daňového stejné podmínky.[5]
Cizí ekvivalent, který se ve světě používá pro
DPH, má různé označení vycházející z jejího pojmenování:
• MwSt –
Mehrwertsteuer,
• Vat – Value added
tax,
• TVA – Taxe de la
valeur ajoutée,
• IVA – Impuesto
sobre el valor aňadido,
• BTW – Belasting
Over de Toegevoede Waarde.
Nejdůležitějším
znakem daně z přidané hodnoty je její mnohofázovost, což znamená, že se
vyskytuje ve všech fázích obratu, počínaje získáváním surovin přes výrobu,
mnohočetnost distribučních míst a konče poslední fází, kterou je konečná
konsumpce. DPH nacházíme ve fázi tvorby, obratu, dovozu, vývozu,
poskytování služby, prostě všude tam, kde se tvoří přidaná hodnota. Tato
vytvořená hodnota, která vzniká v jednotlivých fázích obratu, představuje předmět zdanění pro účely daně z přidané hodnoty.
Poslední celkovou nakumulovanou daň zaplatí poslední odběratel zboží či služby,
a tak je poslední kupující nebo poslední objednatel hlavním daňovým
poplatníkem. I když pojem poplatník zákon o DPH neuvádí, nezná, běžně
jej praxe takto označuje. V právní
konstrukci DPH se odráží určitá podobnost s dřívějším systémem daně
z obratu a daně z dovozu, neboť i zde zajišťují plátci daně
její vybírání od konečného spotřebitele. Rozdíl se však projevuje
v tom, že u DPH dochází k výběru daně po částech
v jednotlivých fázích výroby a odbytu při prodeji, nákupu či poskytnutí
služby. Plátce daně má nárok odpočítat si od své daňové povinnosti tu
částku daně, kterou zaplatil jako úhradu na vstupu svým dodavatelům.[6]
Z toho také vychází označení DPH jako daně „čisté“, neboť zatěžuje jedině
a výlučně tu část hodnoty výrobku či služby, kterou výrobce či obchodník
přidal k ceně výrobku či služby nakoupené z předcházejícího výrobního
nebo distribučního stupně. Daň pak nese konečný spotřebitel v prodejní
ceně nakoupeného zboží a služby a nemá nárok na odpočet daně
z přidané hodnoty na vstupu.[7]
DPH podléhá zboží i při dovozu do České republiky, kdy daň platí při
dovozu jak podnikatelské subjekty, tak i jiné právnické osoby
a občané, a to za předpokladu, že hodnota jimi dovezeného zboží
překročí zákonem stanovený limit.
Výhodou
a předností DPH je její
výnosnost, neutralita a efektivnost. Pokud dochází v praxi
k efektivnímu uplatňování DPH, pak by měla tato daň sloužit jako účinný
nástroj v boji proti daňovým únikům a nutit jednotlivé subjekty
k daňové disciplíně. Výsledky praxe se však mohou od teoretických
předpokladů poměrně lišit, což úzce souvisí i s problematikou daňové kontroly. Při uplatňování DPH hraje významnou roli
vystavený daňový doklad, který je rozhodující pro odvod nebo odpočet daně.
Plátce daně si může odpočítat daň zaplacenou na vstupu při nákupu zboží
a tato částka je vlastně pro jeho dodavatele daňovou povinností. Při dani
z přidané hodnoty se realizuje odpočet, to znamená, že do státního
rozpočtu a rozpočtu územních samospráv se odvede jen část daně zaplacené
na vstupu a daně uplatněné na výstupu. Systém odpočtu daně tedy
nutí všechny zainteresované subjekty, aby pečlivě vedly doklady o svých
daňových povinnostech a odpočtech.[8]
Územní působnost a aspekty fungování zákona o DPH
DPH je
ve státech Evropské unie natolik harmonizovaná, že její výběr je
v jednotlivých státech úzce propojen, současně i její správa. V rámci charakteristiky DPH je také důležité vymezit si pojmy
subjekt daně a předmět daně jakožto základních konstrukčních prvků
DPH, a také posoudit, kde subjekty daně mají své bydliště či sídlo,
popřípadě místo výkonu svých ekonomických činností. Z tohoto důvodu je
také nutné vymezení územní působnosti pro účely DPH:
•
tuzemskem je území České republiky,
•
členským státem území členského státu Evropské
unie s výjimkou jeho území, na které se nevztahuje Smlouva o Evropské unii a
Smlouva o fungování Evropské unie,
•
jiným členským státem členský stát s výjimkou
tuzemska,
•
třetí
zemí území mimo území Evropské unie,
•
územím Evropské unie souhrn území členských
států.[9]
Za území členského státu Evropské unie se
nepovažuje:
·
hora Athos,
·
Kanárské ostrovy,
·
francouzská
území, která jsou uvedená v čl. 349 Smlouvy o fungování Evropské
unie,
·
Alandy,
·
Normanské
ostrovy,
·
ostrov
Helgoland,
·
území
Büsingen,
·
Ceuta,
·
Melilla,
·
Livigno,
·
Campione
d‘ Italia,
·
italské
vody jezera Lugano.[10]
Území Monackého knížectví se pro účely daně
z přidané hodnoty považuje za území Francouzské republiky
a území ostrova Man se považuje za území Spojeného království Velké
Británie a Severního Irska, území Akrotiri a Dhekelie se považují
za území Kypru.
Nejdůležitější pro fungování DPH je to, ve kterém
státě bylo plnění uskutečněno, a podle toho se tato plnění rozdělují na:
1. plnění, kde
poskytovatel a příjemce jsou tuzemské osoby – tuzemské plnění,
2. plnění, která se
uskutečňují mezi osobami v různých členských státech EU –
intrakomunitární plnění,
3. dovoz zboží
a služeb z třetích států a vývoz zboží a služeb
do třetích zemí.
Pro účely mezinárodní administrativní spolupráce
v oblasti přímých daní se vymezení území členských států EU liší.
Například území Spojeného království Velké Británie a Severního Irska pro
účely výměny informací o daních přímých nepokrývá ostrov Man. Přesné
vymezení území členských států EU pro účely uplatňování daně z příjmů je
specifikováno v mezinárodních smlouvách o zamezení dvojího zdanění.[11]
[1] Srovnej RADVAN, Michal. Daně a správa daní. Brno: Masarykova univerzita, 2015. Učebnice Právnické fakulty MU. ISBN 978-80-210-7746-1. RADVAN, M. a kol. Finanční právo a finanční správa. Berní právo. Brno: Masarykova univerzita – Doplněk, 2008. 512 s. ISBN 80-7239-125-9.
[2] MRKÝVKA, P. a kol. Finanční právo a finanční správa. 2. díl. Brno: Masarykova univerzita, 2004. 381 s. ISBN 80-210-3579-X.
[3] LISZEWSKI, G.; RADVAN, M. Real Estate in Czech and Polish Law. Bialystok: Wydzial Prawa Uniwersytetu w Bialystoku, 2008.
[4] RADVAN, M. a kol. Finanční právo a finanční správa. Berní právo. Brno: Masarykova univerzita – Doplněk, 2008. 512 s. ISBN 80-7239-125-9.
[5] PAŘÍZKOVÁ, I. Přednáška Finanční právo III. DPH 1. část. Brno: Masarykova univerzita, 2019 (nepublikováno).
[6] VANČUROVÁ, Alena a Lenka LÁCHOVÁ. Daňový systém ČR 2018. 14. aktualizované vydání. Praha: Vox, 2018. Ekonomie. ISBN 978-80-87480-63-2. 7.
[7] MRKÝVKA, Petr, Ivana PAŘÍZKOVÁ a Michal RADVAN. Základy finančního práva. 6. opr. vyd. Praha: Armex Publishing, 2012. ISBN 978-80-87451-19-9.
[8] MRKÝVKA, Petr, Ivana PAŘÍZKOVÁ a Michal
RADVAN. Základy finančního práva. 6. opr. vyd. Praha: Armex Publishing,
2012. ISBN 978-80-87451-19-9.
[9] § 3 odst. 1 zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, v platném znění.
[10] § 3 odst. 2 zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, v platném znění.