Daň z příjmů
Daně z příjmů jsou daně, které se staly součástí
daňové soustavy s účinností od 1. ledna 1993 s tím, že
z hlediska subjektu tyto daně členíme na daň z příjmů fyzických
osob a daň z příjmů právnických osob. Charakterizovat tyto daně lze
jako daně přímé, důchodového typu. Osobní důchodová daň je nedílnou součástí
každého moderního daňového systému. Na tuto daň jsou kladeny nejvyšší
požadavky, a to z toho důvodu, že má zohlednit sociální postavení
poplatníků. Daně z příjmů jsou z hlediska podílu na celkovém
daňovém indexu druhou nejdůležitější položkou státního rozpočtu
po nepřímých daních (dani z přidané hodnoty a spotřebních
daních). Adresát výnosu daní z příjmů není podle platného zákona
o rozpočtovém určení výnosu některých daní územním samosprávným celkům
a některým státním fondům pouze jeden, vedle státního rozpočtu se
na příjmech podílejí také obce a kraje.
Právní
úprava daní z příjmů
Základním právním předpisem upravujícím problematiku daně z příjmů je zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů.
Při aplikaci zákona
se dále vychází ze zákona ČNR č. 593/1992 Sb., o rezervách pro zjištění
základu daně z příjmů, ve znění pozdějších předpisů a dalších
právních předpisů, především vyhlášek Ministerstva financí, opatření
Ministerstva financí a současně i sdělení Ministerstva financí,
a dále je třeba postupovat dle pokynů Ministerstva financí uveřejňovaných
ve finančních zpravodajích (pod označením pokyn D).
Konstrukce daně je složitá, a to z důvodu
rozmanitosti příjmů, kterých jednotlivci dosahují, stejně jako rozmanitosti
požadavků na ni kladených.
Zákon o daních z příjmů se člení na sedm částí. První obsahová část se zabývá zdaněním příjmů fyzických osob, druhá část formuluje podmínky pro zdanění příjmů právnických osob, třetí část zákona obsahuje daňové podmínky, které jsou stanoveny jak pro fyzické, tak i právnické osoby Společná ustanovení. Čtvrtá část upravuje „Zvláštní ustanovení pro vybírání daně z příjmů“, část pátá řeší problematiku „Registrace“ daňových subjektů, v šesté části jsou upraveny „Pravomoci vlády a ministerstva financí“ a část sedmá jsou přechodná a závěrečná ustanovení. Nedílnou součástí zákona je přílohová část, jež obsahuje třídění hmotného majetku do odpisových skupin a dále postup při přechodu z vedení účetnictví na daňovou evidenci z hlediska daně z příjmů fyzických osob a postup při přechodu z daňové evidence na vedení účetnictví z hlediska daně z příjmů fyzických osob.
Základní
pojmy daně z příjmů fyzických osob
Daň z příjmů fyzických osob je univerzální daní,
jíž podléhají veškeré zdanitelné příjmy jednotlivců. Požaduje se po ní,
aby byla prostředkem redistribuce důchodů od bohatších k sociálně
potřebným, a zároveň má ovlivňovat chování poplatníka žádoucím směrem.
Konstrukce
daně z příjmu
Zákon o daních z příjmů fyzických osob vymezuje okruh poplatníků daně, zmiňuje osobu plátce v rámci daně z příjmů ze závislé činnosti a funkčních požitků, kde jím je zaměstnavatel. Dále zákon upravuje předmět daně, jímž jsou jednotlivé příjmy kategorizované dle zdrojů, poté vymezuje jednotlivé typy daňových osvobození, ať již samostatně upravená v § 4 či konkretizovaná u jednotlivých typů příjmů v § 6–10. Základ daně obecně upravuje § 5 a současně je v tomto ustanovení definována daňová ztráta. Základ daně je dále definován a rozšířen u jednotlivých kategorií příjmů, a to samostatně, a zákon jej pojmenovává jako dílčí základ daně. U jednotlivých předmětů zdanění jsou přesně charakterizovány výdaje nutné na dosažení, zajištění a udržení příjmů a dále je ještě v této části zákona uvedena sazba daně z příjmů fyzických osob. Korekční prvky této daně jsou upraveny jednak v § 15 označeném jako „Nezdanitelná část základu daně“ a poté ještě právní úpravu korekčních prvků nalezneme v části třetí zákona o daních z příjmů, a to ve společných ustanoveních, kde se jedná například o položky odčitatelné od základu daně či slevy na dani.
Doručování v rámci správy daní jiným orgánem, o němž tak stanoví zákon?