Vnitřní trh EU

6. Volné poskytování a přijímání služeb



"Služba" - mnohovýznamovost (např. instituce, dlouhodobé plnění založené na věrnosti, hospodářské plnění, jež spočívá v něčem jiném, než dodání zboží).

Služby mají vysoký podíl na hrubém domácím produktu v moderním hospodářství.

Mezinárodní obchod se službami: existují různé překážky, které může zmírnít nebo odstranit liberalizace.

V roce 1994 bylo založeno WTO (Světová obchodní organizace) a snaha o další liberalizaci hospodářských činností v mezinárodním měřítku. Pokud jde o liberalizaci služeb a usazováním se za účelem podnikání - přijata Všeobecná dohoda o obchodu se službami (GATS). Liberalizace je sektorová a podle "módů" založená na specifických závazcích členských států.

Svoboda služeb v EU:

  • čl. 56 - 62 SFEU. Vymezení nároků kladených na státy, pokus o vymezení služeb, pro některé služby existují zvláštní režimy. Subsidárně se využívají pravidla svobody usazování.
  • Směrnice o službách.
  • Na uvolňování má vliv judikatura Soudního dvora. Dnes existují desítky rozsudků, vesměs ale postihují podobné omezující praktiky členských států.
  • Definice služeb: obsažena v čl. 57 SFEU. Negativní definice = rozumí se jim plnění nepředstavující zboží, osoby a kapitál. Pozitivní definice = demonstrativní výčet, režim zvláštních služeb (doprava, peněžnictví).
  • Služby představující výkon veřejné moci mohou sttáy vyhradit vlastním subjektům.
  • Odlišení od svobody usazování: dočasnost vs. dlouhodobost; příležitostný vs. soustavný ráz.
  • Druhy služeb: distanční služby (poskytované na dálku), aktivní služby (vyžadují dočasnou přítomnost poskytovatele či jeho lidí), pasivní služby (vyžadují dočasnou přítomnost příjemce či jeho lidí).
  • Zákaz diskriminace na základě státní příslušnosti  - právo EU zakazuje diskriminaci. Judikatura SDEU postupňě postulovala rovněž požadavek nepřekážení v pdoobě uplatňování komplikujících nediskriminačních nároků (C-58/98, Corsten).
  • Omezení: čl. 62 odkazuje na čl. 51 až 54 týkající se svobody usazování za účelem podnikání. Jednotlivé důvody: výhrada veřejného pořádku, bezpečnost a zdraví.
  • S poskytováním služeb souvisí zdanění - je potřeba vyjasnit uplatňování jednotlivých daí. V EU proto dochází k harmonizaci DPH a spotřebních daní.

Následující