V této části kurzu se mimo jiné dozvíte:
Jaký je právní základ Společné zemědělské politiky Evropské unie.
Jaké jsou cíle Společné zemědělské politiky Evropské unie.
Jaký byl vývoj a nejdůležitější milníky ve vývoji Společné zemědělské politiky Evropské unie.
Co označuje výraz decoupling, SAPS, cross compliance a greening.
Co je to politika rozvoje venkova a program rozvoje venkova.
Důležité pojmy:
Evropský model zemědělství
- evropskému modelu zemědělství odpovídá zemědělství, které je multifunkční, konkurenceschopné a šetrné k životnímu prostředí
- produkuje komoditní i nekomoditní výstupy
- zemědělství
založené na malém a středním podnikání rodinného typu
- provázané s
rozvojem venkova
- produkující kvalitní bezpečné potraviny
Faktory a vypracovávání politiky
Faktory
ovlivňující politiku
Politicko-ekonomické
- Přebytky produkce a tržní nerovnováha
Socio-politické
- Ochrana domácí výroby, lobbystické skupiny
Socio-ekonomické
- Pokles počtu zemědělců a vylidňování venkova
- Zvýšení cen zemědělských produktů pro spotřebitele
Při
vypracovávání společné zemědělské politiky a zvláštních metod, které může
zahrnovat, se má přihlížet:
- ke zvláštní
povaze zemědělské činnosti, vyplývající
ze sociální struktury v zemědělství a ze strukturálních a přírodních rozdílů
mezi různými zemědělskými oblastmi;
- k nutnosti
provádět vhodné úpravy postupně
- ke
skutečnosti, že v členských státech zemědělství představuje odvětví, které je
těsně spjato s celým hospodářstvím.
Zohledňovány
také požadavky environmentální politiky EU
Právní základ
Hlava III (čl. 38 - 44) Smlouvy o fungování EU
Sdílená pravomoc EU a členských států
Vnitřní trh se zemědělskými produkty
Čl. 38
Evropská unie vymezuje a
provádí společnou zemědělskou politiku a společnou
rybářskou politiku.
Vnitřní trh
zahrnuje rovněž zemědělství, rybolov a obchod zemědělskými produkty.
Zemědělskými
produkty se rozumějí
produkty rostlinné a živočišné výroby a rybolovu, jakož i výrobky po prvotním zpracování, které mají s
těmito produkty přímou souvislost.
Odkazy na společnou zemědělskou
politiku nebo na
zemědělství a užívání výrazu „zemědělský“ se rovněž vztahují na rybolov, s ohledem na zvláštní rysy
tohoto odvětví.
Fungování a
rozvoj vnitřního trhu se zemědělskými produkty musí být doprovázeny zavedením společné zemědělské
politiky.
Cíle společné zemědělské politiky
Čl. 39 SFEU –
rovnocenné, ale protikladné
např. Case 5/67 nebo 5/73
(THE OBJECTIVES SET OUT IN ARTICLE 39 OF THE EEC
TREATY, WHICH ARE INTENDED TO SAFEGUARD THE INTERESTS OF FARMERS AND CONSUMERS,
MAY NOT ALL BE SIMULTANEOUSLY AND FULLY ATTAINED .uTHE COMMUNITY INSTITUTIONS MUST HARMONIZE THE VARIOUS
OBJECTIVES OF THE COMMON AGRICULTURAL POLICY WHICH, TAKEN SEPARATELY, APPEAR TO
CONFLICT WITH ONE ANOTHER AND, WHERE NECESSARY, ALLOW TEMPORARY PRIORITY TO ONE
OF THEM IN ACCORDANCE WITH THE DEMANDS OF THOSE ECONOMIC FACTORS OR CONDITIONS
IN VIEW OF WHICH THEIR DECISIONS ARE MADE)
- zvýšit
produktivitu zemědělství podporou
technického pokroku a zajišťováním racionálního
rozvoje zemědělské
výroby a optimálního využití výrobních činitelů, zejména pracovní síly
zajistit tak
odpovídající životní úroveň zemědělského obyvatelstva, a to zejména zvýšením individuálních příjmů osob zaměstnaných v zemědělství
- stabilizovat trhy
- zajistit
plynulé zásobování
- zajistit
spotřebitelům dodávky za rozumné ceny
Společná zemědělská politika od
roku 1962
Východiska
- Nízká úroveň samozásobení
- Množství malých rodinných farem
- Nerozvinutá dopravní infrastruktura
- Absence záchranné sociální sítě
- Ekonomická nemožnost přímé finanční podpory
- Hlavní nástroj politiky -společné cenové systémy a finanční režim
Důsledky
- Růst přebytků, zahlcení intervenčních skladů, rostoucí
finanční náklady
- Intenzifikace zemědělství, nekonkurenceschopnost,
nízká výkonnost
- Nespravedlivá a nerovnoměrná distribuce finanční
podpory mezi zemědělce a členské státy
Reformy
společné zemědělské politiky
60. – 80. léta
20. století „Oběť
vlastního úspěchu“
- Krize nadvýroby „hory másla, jezera vína“
- Dumping na světových trzích, pokles světových cen,
mezinárodní tlak
Mansholtův plán (1968)
- Návrh podpory vzdání se zemědělské výroby, snížení
cenové hladiny
Reformy 80. let
- Produkční kvóty a limity cenového systému
MacSharryho reforma
(1992)
- Od podpory trhu k podpoře producentů
- Snižování intervenčních cen, uvádění půdy do klidu a
využívání zemědělské půdy pro jiné účely
- Kompenzační platby
- Od plošně vyplácených podpor k přímým platbám
Agenda 2000
Od strukturální k regionální politice
Posun od
podpory produkčního k podpoře multifunkčního modelu zemědělství
Hlavní prvky reformy
- Snižování intervenčních cen u významných komodit
- Kompenzace vyššími přímými platbami
- Podpora tržního chování zemědělců
- Bezpečnost
potravin a animal welfare
- Agroenvironmentální otázky a problematika venkova
Mid-term Review 2003 (Fischlerova reforma)
- Decoupling = oddělení
plateb od produkce
- Jednotná platba na farmu (SPS)
- Jednotná platba na plochu (SAPS) (pro nové
členské státy)
- Cross compliance – pravidla
podmíněnosti
Závislost výplaty plateb na plnění environmentálních
požadavků
- Modulace
Zvyšování objemu finančních prostředků na rozvoj
venkova
Snižování přímých plateb velkým farmám
Set aside opatření
Ukládání půdy do klidu
Fischlerova
reforma
- Rozvoj venkova
- Poradenský
systém pro zemědělce (audity farem)
- Rozdělení Evropského zemědělského orientačního a záručního fondu pro zemědělství (EAGGF) na
- Evropský zemědělský záruční fond (EAGRD - pro přímé platby)
- Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova (EAFRD)
- Flexibilita
- Jednotná
společná organizace zemědělských trhů
Snížení intervenčních cen, příp. zrušení intervenčních
nákupů
Health Check 2008 (kontrola funkčnosti)
Úprava stávajících mechanismů
- Zvýšení povinné modulace - Vazba na výzvy
- Pokračování v oddělování
plateb od produkce
- Změny v systému mléčných kvót
- Zrušení povinného vyjímání části půdy
z produkce (set-aside opatření)
- Zrušení hektarové podpory pěstování energetických plodin
Nové výzvy v rámci programu rozvoje venkova
- Řízení rizik, Změny klimatu, Biopaliva, Voda,
Biologická rozmanitost
Společná
zemědělská politika v letech 2014 - 2020
Nové problémy,
výzvy a cíle (čl. 110 odst. 1 nařízení č. 1306/2013)
Hospodářské
- Dostatek kvalitních potravin, zemědělská produktivita
- Stabilní ceny
Environmentální
- Udržitelné hospodaření s přírodními zdroji
- Adaptace na změny klimatu
Územní/pozemkové
- Rozvoj venkova
- Vyvážený rozvoj území
Konkurenceschopnost, udržitelnost a efektivita
Legislativa
Nová společná zemědělská politika po roce 2020
uvidíme, co přinese - terpve se "ladí"
Financování,
řízení a sledování SZP
Fondy pro financování zemědělských výdajů
- Evropský zemědělský záruční fond (EZZF)
Opatření pro regulaci nebo podporu zemědělských trhů
Přímé platby zemědělcům
Další výdaje
Rozpočtový strop a rozpočtová kázeň - rezerva pro případ krizí v odvětví zemědělství
- Evropský zemědělský
fond pro rozvoj venkova (EZFRV)
Sdílené financování
Platby pro programy rozvoje venkova
Platební
agentury
- Subjekty členských států pověřené řízením a kontrolou výdajů – nutnost akreditace
- Výdaje mohou být
financovány Unií, pouze pokud je uskutečnily akreditované platební agentury.
Zemědělský
poradenský systém
- Poskytování poradenství zemědělcům v oblasti podmínek
obhospodařování půdy a řízení zemědělských podniků
Kontrolní
systémy
- Integrovaný administrativní a kontrolní systém
Přímé
platby
Vícesložkový/multifunkční
systém
- Přímá platba (až 70 %)
Základní platba
Jednotná platba na
plochu (do roku 2020)
- „Zelená“
platba, tzv. Greening (30 %)
Platba na zemědělské postupy příznivé pro klima a
životní prostředí
- diverzifikace plodin
- zachování stávajících trvalých travních porostů
- vyhrazení plochy využívané v ekologickém zájmu v rámci
zemědělských ploch
- Platba pro mladé zemědělce
Politika rozvoje venkova
II. pilíř společné
zemědělské politiky
Podpora
multifunkčního zemědělství a produkce veřejných statků
Evropský
zemědělský fond pro rozvoj venkova - od 1. 1. 2014 součást Evropských strukturálních a
investičních fondů
Obecné cíle
Přispění ke konkurenceschopnosti zemědělství,
udržitelnému řízení přírodních zdrojů, k opatřením v oblasti klimatu a k
vyváženému územnímu rozvoji venkovských oblastí
Priority
- Podpora předávání znalostí a inovací
- Zvýšení životaschopnosti zemědělských podniků a konkurenceschopnosti všech druhů zemědělské
činnosti ve všech
regionech a podpora inovativních zemědělských technologií a udržitelného
obhospodařování lesů
- Podpora
organizace potravinového řetězce, včetně
zpracovávání zemědělských produktů a jejich uvádění na trh, dobrých
životních podmínek zvířat a řízení rizik v zemědělství
- Obnova,
zachování a zlepšení ekosystémů
- Podpora
účinného využívání zdrojů a
podpora přechodu na nízkouhlíkovou ekonomiku
- Podpora sociálního začleňování, snižování chudoby a
hospodářského rozvoje ve venkovských oblastech
Program
rozvoje venkova
- Programy
rozvoje venkova jsou vypracovávány na úrovni
členských států
- Obsahují kombinace nástrojů k dosažení obecných cílů na základě
priorit
- Sestavování spočívá ve zjištění potřeb – stanovení cílů – a volbě opatření k
dosažení cílů
- Je stanovený rámcový obsah
- Programy podléhají schválení Komisí
- Uplatňují se také tématické podprogramy
- Programy umožňují zohlednit zvláštní potřeby členských států
Zopakujte si:
Jaký je právní základ Společné zemědělské politiky Evropské unie?
Jaké jsou cíle Společné zemědělské politiky Evropské unie?
Jaký byl vývoj a nejdůležitější milníky ve vývoji Společné zemědělské politiky Evropské unie?
Co označuje výraz decoupling, SAPS, cross compliance a greening?
Co je to politika rozvoje venkova a program rozvoje venkova?