Hospodářské politiky EU

Rozpočet a daně

Připomenutí základních bodů probrané látky a termínů:

1) Rozpočet EU

  • Rozhodování o rozpočtu EU: na přijetí rozpočtu se spolupodílí 4 orgány - Evropská komise, Rada EU, Evropský parlament a Evropský účetní dvůr.
  • Srovnání s rozpočty mezinárodních organizací, států, měst a obcí.
  • Příjmy rozpočtu EU: podle plánu pro rok 2021 celkem 163 G EUR. Tvoří jej výnos z cel z dovozu ze třetích států (EU jako celní unie), podíl z výnosu DPH, příspěvky podle výkonů členských států a další.
  • Výdaje rozpočtu EU: společná zemědělská politika EU a životní prostředí, regionální politika, moderní technologie, migrace, ochrana hranic a další. Celkem 165 G EUR.
  • Využívání prostředků EU: v souladu s rozpočtem, pravidla pro nakládání s prostředky, nutnost zajištění ochrany finančních zájmů EU (provázání s trestním právem členských států).
  • Rozpočtový výhled: přijímá se na 7 let, nyní 2021 - 2027.
  • Zásada vyrovnanosti rozpočtu.
  • Mandatorní a nemandatorní výdaje.
  • Naplňování rozpočtu: více či méně odpovídající plánu.
  • Závěrečný účet: vyhodnocení hospodaření.
  • Kontrola hospodaření.

2) Daně v EU: EU nemá vlastní daně. Do oblasti daní nicméně zasahuje:

  • DPH a spotřební daně - dochází ke koordinaci, kooperaci a harmonizace ve vazbě na volný pohyb zboží a služeb. Podíl z výnosu z DPH je příjmem rozpočtu EU.
  • Daň z příjmu: zůstává v kompetenci členských států. Ani koordinace není svěřena EU. Jednotlivé členské státy uzavírají smlouvy o zamezení dvojího zdanění. Z pohybu osob a služeb nicméně mohou vyplývat korekce.