Rozpočet EU a daňové souvislosti Prezentace 5. přednáška Hospodářské politiky EU Filip Křepelka, 2020 Základní termíny •Srovnání s rozpočty států, měst, obcí… •Rozpočtový rok •Rozpočtový výhled. •Rozpočet: rozpočtový plán •Rozlišení mandatorních a nemandatorních výdajů •Naplňování: méně či více odpovídající plánu •Závěrečný účet: vyhodnocení hospodaření. •Kontrola hospodaření Rozhodování o rozpočtu EU •Evropská komise •Rada EU •Evropský parlament •Evropský účetní dvůr • •Striktní lhůty pro jednotlivé kroky. •Rozpočtový výhled na sedm let: nyní 2021 – 2027. • • Využívání prostředků EU •Pravidla pro nakládání s prostředky • •Dotace jako veřejnoprávní plnění • •Též možnost smluvních závazků a jejich proměny. • •Nutnost ochrany finančních zájmů EU. • Vstup do trestního práva členských států, což je jejich kompetence. • • Příjmy rozpočtu EU •Plán 2021 •Výnos z cel z dovozu ze třetích států (EU jako celní unie): 17.6 G EUR •Podíl z výnosu DPH: 17, 9 G EUR •Příspěvek podle výkonů členských států: 119 G EUR •Další: 8,8 G EUR •Celkem: 163 G EUR Výdaje rozpočtu EU •Vzletná označení položek! •Společná zemědělská politika EU a životní prostředí: 58 G EUR •Regionální (kohezní) politika EU: 51, 7 G EUR •Moderní technologie: 21,8 G EUR •Migrace, ochrana hranic: 3, 2 G EUR •Obrana včetně civilní: 2,3 G EUR •Rozvojová a sousedská pomoc: 16 G EUR •Vlastní správa (především instituce): 10,8 G EUR •Celkem: 165 G EUR. • Rozpočet 2 a rozpočet 3 •Zásada vyrovnanost rozpočtu. •Zachraňování předlužených států: Evropský stabilizační mechanismus, poskytující záchranné půjčky. •(problematika jednotné měny). •2020 Next Generation EU: společné dluhy dílem za účelem zachraňování, snazší zadlužování? •Jaká je dlouhodobá perspektiva hospodaření EU? •Zadlužení členských států vyžádané EU? Srovnání rozpočtu s běžnými mezinárodními organizacemi •Několik stovek mezinárodních organizací. •Běžné mezinárodní organizace financují jenom vlastní fungování. •Zlomek rozpočtu EU. •EU je tímto jedinečná nadnárodní organizace. • • Srovnání rozpočtu se státy •EU zlomek: 1.2 % HDP •Státy včetně členských: třetina až polovina (33-50%) •Co Evropská unie nefinancuje: policie, armáda, školství, zdravotnictví, sociální péče, důchody, infrastruktura (silnice), obslužnost apod., úřady členských států. •Ale také soudní a správní výkon vlastního práva a vlastních politik zabezpečují do značné míry členské státy. Srovnání rozpočtu s US federal government •USA: polosociální stát •Cca. 35 % HDP •Federal govt: ½ •State govts: ¼ •Local govts: ¼ •Co financuje federace: armáda, federální administrativa, federální policie, federální sociální a zdravotní programy, příspěvky na školství. •Financování federálními daněmi. Připomenutí role EU v daních – •EU nemá vlastní daně: viz příjmy •Nicméně zasahuje do daní ve •DPH a spotřební daně – koordinace, kooperace a harmonizace ve vazbě na volný pohyb zboží a služeb. •Daň z příjmu – kompetence členských států, ani koordinace není svěřená EU, členské státy uzavírají smlouvy o zamezení dvojího zdanění, ovšem z pohybu osob a služeb mohou vyplývat korekce. •Menší daně •Odvody na sociální a zdravotní zabezpečení: příslušný stát pro sociální zabezpečení. Závěr: absence •Debata o zaměření a rozsahu státu včetně sociálního angažmá – a tedy také jeho ekonomického zajištění (daně) - je politická. •Nemožnost federalizace EU: no démos thesis.