Veřejné finance Rozpočet EU a státní rozpočet – ekonomické souvislosti Eva Tomášková eva.tomaskova@law.muni.cz Katedra finančního práva a národního hospodářství Struktura veřejných rozpočtů lSoustava veřejných rozpočtů lnadnárodní rozpočet l lústřední rozpočet l lrozpočty jednotlivých celků územní samosprávy l lrozpočty neziskových organizací působících ve veřejném sektoru l lMimorozpočtové fondy (státní fondy a tzv. mimorozpočtové parafiskální fondy) l Rozpočet EU lRozpočet EU se horizontálně člení do osmi institucionálních sekcí: lSekce I: Evropský parlament lSekce II: Rada EU lSekce III: Evropská komise lSekce IV: Evropský soudní dvůr lSekce V: Evropský účetní dvůr lSekce VI: Hospodářský a sociální výbor lSekce VII: Výbor regionů lSekce VIII: Evropský ombudsman a Evropský úřad pro dohled nad ochranou dat l lZákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech, zejména § 37 l Zásady rozpočtu EU lzásada jednotnosti a správnosti rozpočtu lzásada ročního rozpočtu lzásada vyrovnanosti lpříjmy a výdaje rozpočtu EU musí být vždy vyrovnané, přebytek (je převeden do dalšího finančního období), deficit (v následujícím roce je započítán do výdajů rozpočtu) lzásada zúčtovací jednotky lrozpočet se sestavuje, plní i vyúčtovává v eurech; lzásada obecnosti lcelkové příjmy musí pokrývat celkové položky na platby. Až na výjimky uvedené ve finančním nařízení se všechny příjmy a výdaje vykazují v plné výši bez jakýchkoli vzájemných zápočtů; lzásada specifikace lvýdaje rozpočtu jsou přiřazeny do jednotlivých hlav a kapitol; lzásada řádného řízení lpoužití položek rozpočtu musí být v souladu se zásadami hospodárnosti, účinnosti a efektivity; lzásada transparentnosti l Obsah obrázku text Popis vygenerován s vysokou mírou spolehlivosti J Příjmy EU ltradiční vlastní zdroje lzemědělské dávky (tj. cla uvalená na dovoz zemědělských produktů) ldávky z cukru a izoglukózy lcla z obchodu se třetími zeměmi vybraná podle společného celního tarifu lpodíl na dani z přidané hodnoty (DPH) lpodíl z hrubého národního důchodu (HND) členských států l lOstatní (1-6 %) lpoplatky vztahující se k fungování Evropského hospodářského prostoru, poplatky za administrativní činnost institucí, daně z příjmu zaměstnanců institucí ES, pokuty, přebytek rozpočtu z předchozího roku, úroky z opožděných splátek, pokuty firem za porušení soutěžního práva atd. Složení vlastních zdrojů lTzv. tradiční vlastní zdroje lCla na dovoz ze třetích zemí a dávky na trhu s cukrem lCca 10-12 % l Zdroj založený na DPH lNásobek jednotné sazby 0.30 % na harmonizovaný vyměřovací základ DPH lVyměřovací základ – limit 50 % HND lCca 10-13 % l Zdroj založený na HNP lZdroj k vyrovnávání rozpočtu lUrčité procento z HND lCca 70-74 % l Vývoj příjmů rozpočtu Vývoj příjmů EU Zdroj: Euroskop [cit. 10. 10. 2016] Dostupné z: http://www.euroskop.cz Výdaje rozpočtu EU lVýdaje všech evropských institucí lNejvětší část – výdaje Komise lZa rok průměrně pouze 1 % HND EU lVýdaje na politiku EU lNa zemědělství a rozvoj venkova lPolitiku soudržnosti lVnější vztahy lVýzkum lŽivotní prostředí, atd. l Srovnání výdajů Víceletý finanční rámec - srovnání Zdroj: Euroskop [cit. 10. 10. 2016] Dostupné z: http://www.euroskop.cz Specifika rozpočtu EU lNejvětší příjmy: lpříspěvky, lčást výnosu DPH, lclo l(Zcela zde chybí příjmy z ostatních daní a z odvodů sociálního pojištění.) l lNejvětší výdaje: lzemědělská politika l J Obsah obrázku text, mapa Popis vygenerován s vysokou mírou spolehlivosti Schvalovací proces lUpraveno v čl. 314 SFEU lNařízení č. 966/2012 EP a Rady ze dne 25. 10. 2012 (rozpočtové zásady) + 2015/1929 ze dne 28. 10. 2015 l1. fáze – návrh rozpočtu vypracovaný Komisí (nejp. 1. září) lEP a Rada stanoví pokyny k prioritám l2. fáze – postoj Rady (nejp. 1. října) lParlamentní výbory předkládají stanoviska rozpočtovému výboru l3. fáze – postoj Parlamentu (42 dnů) lSchválení/žádný postoj; pozměnění -> Radě -> schůze dohodovacího výboru X Rada do 10 dnů přijme pozměňovací návrhy l4. fáze – dohodovací řízení + schválení rozpočtu lDohodovací výbor má za úkol dospět k dohodě o společném návrhu ve lhůtě 21 dnů lX nový návrh Komise lParlament a Rada - 14 dní na chválení l5. fáze – dodatečné a opravné rozpočty l Schéma schvalování ropočtu EU, zdroj: Evropská komise Kontrola rozpočtu lVnitřní lEx post jednotlivými institucemi EU, členskými státy lVnější lZprávy o plnění rozpočtu – měsíční zprávy, každoroční hodnotící zpráva lRoční účetní závěrka lpředběžný audit Evropského účetního dvora lkonečná závěrka zasílaná EP a Radě pro udělení absolutoria lExterní audit a „prohlášení o věrohodnosti“ EÚD lPolitická odpovědnost vůči EP – „absolutorium“ + doporučení Rady l lEvropský semestr lPro dosažení cílů strategie Evropa 2020 l6-ti měsíční období analýz rozpočtové a strukturální politiky členských států l Programové období 2014 - 2020 lje v souladu s rozpočtovým rámcem EU pro roky 2014-2020 lje významně redukován počet operačních programů z 24 (předchozí období) na 8 lfondy EU zahrnují celou škálu nástrojů finanční pomoci. Slouží především k: lpodpoře hospodářského růstu členských zemí EU la snižování sociálních a ekonomických nerovností mezi státy a regiony l lČR může čerpat prostředky ve výši téměř 24 miliard eur. lhttp://www.strukturalni-fondy.cz/getmedia/fe43f9e7-ff58-4a20-91bc-9556c92847b5/Abeceda_nahled-3.pn g lhttp://www.mfcr.cz/cs/zahranicni-sektor/hospodareni-eu/prostredky-alokovane-pro-cr/programove-obdo bi-2014-2020 lhttps://www.mfcr.cz/cs/zahranicni-sektor/hospodareni-eu/pozice-cr-vuci-rozpoctu-eu l l J Význam a podstata státního rozpočtu lnejvýznamnější veřejný rozpočet l l lsoustřeďuje největší část příjmů rozpočtové soustavy (prochází jím 80 % příjmů soustavy veřejných rozpočtů) l l lnejdůležitější finanční nástroj užívaný ústřední vládou v hospodaření státu k financování státních netržních činností l l lnejvýznamnější nástroj stabilizační politiky l l lprostřednictvím státního rozpočtu se nenávratným způsobem přerozděluje významná část HDP Státní rozpočet lNejdůležitější bilance státu lpříjmy a výdaje st. rozpočtu závazně člení rozpočtová skladba lrozpočtové provizorium lvzhledem k objemu st. rozpočtu je významná výše jeho deficitu a výše tzv. skrytého dluhu l lfinanční plán lnabývá podoby rozpočtového zákona lza plnění odpovídá Ministerstvo financí lvláda je většinou zmocněna provádět v případě potřeby dílčí úpravy rozpočtu lpo skončení období se sestavuje závěrečná bilance skutečného plnění st. rozpočtu – tzv. státní závěrečný účet l lvýznamný nástroj rozpočtové politiky lpokladní plnění se uskutečňuje na účtech ČNB Příjmy a výdaje SR lRozpočtová skladba třídí příjmy a výdaje z hlediska: lodpovědnostního (do jednotlivých kapitol) ldruhového lVýdaje – dle druhu věci, služby, práce, výkonu nebo práva, které bylo daným výdajem pořízeno, u transferů - druh podpory, kterou transfer představuje. lPříjmy - dle právního důvodu platby, která do rozpočtu plyne. lodvětvového (funkčního) ldle druhu činnosti, z níž příjmy plynou nebo na kterou se finanční prostředky vynakládají lkonsolidačního lna příjmy a výdaje vznikající uvnitř soustavy veřejných rozpočtů l l § 2/1 vyhlášky č. 323/2002 Sb., o rozpočtové skladbě J OS = organizační složka PO = příspěvková organizace Majetkové účasti státu lMajetkové účasti státu lhttps://www.mfcr.cz/cs/verejny-sektor/majetek-statu/majetkove-ucasti/2019/majetkove-ucasti-ministe rstva-financi-ke-34352 l lKapitálové výdaje – transfery podnikům lhttp://www.kurzy.cz/cnb/ekonomika/kapitalove-vydaje-trasfery-podnikum/ l Třídění rozpočtové skladby lOdvětvové lhttps://ucetniportal.cz/wiki/html?item=14798 l lKonsolidační lhttps://ucetniportal.cz/wiki/html?item=215022 l J Rok 2006 Celkový přehled výdajů SR na rok 2020 lhttps://www.mfcr.cz/cs/legislativa/legislativni-dokumenty/2020/zakon-c-355-2019-sb-37015 lhttps://www.mfcr.cz/cs/verejny-sektor/statni-rozpocet/plneni-statniho-rozpoctu/2020/mesicni-poklad ni-plneni-statniho-rozpoct-37413 lhttps://www.mfcr.cz/cs/verejny-sektor/statni-rozpocet/plneni-statniho-rozpoctu/2020/vlada-zprava-p lneni-sr-1-pol2020-39913 l Všeobecná pokladní správa lpříjmy a výdaje státního rozpočtu, které mají všeobecný charakter; součástí je i vládní rezerva, která slouží ke krytí nezbytných a nepředvídaných výdajů a vytváří se ve výši 0,3 % výdajů státního rozpočtu na příslušný rozpočtový rok. lplatby státu na zdravotní pojištění za nevýdělečně činné skupiny obyvatelstva lodvody a příspěvky do rozpočtu Evropské unie lstátní záruky linvestiční pobídky lpodpora exportu lstátní podpora stavebního spoření ltransfery mezinárodním organizacím a na zahraniční pomoc l Vývoj mandatorních výdajů vzhledem k celkovým výdajům Struktura výdajů ze státního rozpočtu za rok 2016 dle druhů l Výdaje kapitoly ministerstva práce a sociálních věcí - 2016 Trendy ve výdajích SR ČR lTok výdajů st. rozpočtu je během roku poměrně rovnoměrný, avšak v závěru roku objem výdajů vzrůstá. l lRozhodující objem výdajů SR ČR představují běžné výdaje l (1993 – 2000 cca 88 %, v poslední době tvoří cca 93 %). l lCelkové výdaje st. rozpočtu vzrostly za poslední roky o více jak 20 %, neinvestiční transfery obyvatelstvu vzrostly o téměř 30 %, příjmy st. rozpočtu vzrostly pouze o cca 15 %. l lV zemích, kde jsou součástí st. rozpočtu i výdaje na sociální zabezpečení, rostou výdaje na starobní důchody. l lOd roku 1995 stoupá podíl mandatorních výdajů (skupina peněžní transfery obyvatelstvu) a ostatních obligatorních výdajů – tzv. quasi mandatorní výdaje (výdaje na obranu, příspěvky do rozpočtů mezinárodních organizací, jichž je ČR členem). l l J Rok 2006 Celkový přehled příjmů SR na rok 2020 lhttps://www.mfcr.cz/cs/legislativa/legislativni-dokumenty/2020/zakon-c-355-2019-sb-37015 l lhttps://www.mfcr.cz/cs/verejny-sektor/statni-rozpocet/plneni-statniho-rozpoctu/2020/mesicni-poklad ni-plneni-statniho-rozpoct-37413 l Vývoj příjmové strany státního rozpočtu Struktura příjmů státního rozpočtu na rok 2016 Monitor státní správy lhttps://monitor.statnipokladna.cz/statni-sprava/prehled?rad=t&obdobi=2009 Trendy v příjmech SR ČR lběžné příjmy (daně cca 58 %) + příspěvky na soc. zabezpečení se podílejí (38 %) – tj. cca 95% na celkových příjmech l l ltempo růstu daň. příjmů ve státním rozpočtu závisí na ekonomickém vývoji l lkapitálové příjmy jsou velmi malé l l Bilance příjmů a výdajů SR (rok 2006) Bilance příjmů a výdajů SR (rok 2007) Bilance příjmů a výdajů SR (rok 2008) Bilance příjmů a výdajů SR (rok 2009) Bilance příjmů a výdajů SR (rok 2009) Bilance příjmů a výdajů SR (rok 2011) Bilance příjmů a výdajů SR (rok 2012) Bilance příjmů a výdajů SR (rok 2013) Bilance příjmů a výdajů SR (rok 2020) lhttps://www.mfcr.cz/cs/legislativa/legislativni-dokumenty/2020/zakon-c-355-2019-sb-37015 lhttps://monitor.statnipokladna.cz/statni-sprava/prehled?rad=t&obdobi=2009 l Státní rozpočet lvyrovnaný lpřebytkový lschodkový l lProhlubování deficitu: lPříjmy Výdaje lstagnují rostou lrostou pomaleji než výdaje rostou rychleji než příjmy lklesají rostou lklesají rychleji než výdaje klesají pomaleji než příjmy Děkuji za Vaši pozornost. J