Základy rozpočtového práva
30.10.2020 |
16:00-17:40 |
|
Vybrané materie z nefiskální části finančního práva |
ŠRA |
|
18:00-19:40 |
|
Vybrané materie z fiskální části finančního práva |
PAŘ |
Rozpočtové právo řadíme do fiskální části finančního práva.
Rozpočtové právo je součástí finančního práva, které je nejmladším samostatným právním odvětvím v České republice Někteří autoři považují rozpočtové právo i za pododvětví (sub odvětví) finančního práva, a proto je dělí stejně jako finanční právo na obecnou, zvláštní část na část procesní případně administrativní.
Rozpočtové právo je pod odvětvím finančního práva a lze zkoumat i jeho vztahy k ostatním právním odvětvím. Kromě vztahů k ostatním právním odvětvím zkoumáme vztahy rozpočtového práva i například k mezinárodnímu právu a k právu Evropské unie. Nejdůležitější vztahy má však rozpočtové právo s dalšími pod odvětvími finančního práva, kde jsou to zejména daňové právo, poplatkové právo a celní.
Z výše uvedeného můžeme konstatovat, že rozpočtové právo má pak mezi nimi zvláštní postavení, vzhledem k tomu, že bez rozpočtového práva by byl celý systém finančního práva bez základních pravidel už jen z toho důvodu, že rozpočtové právo určuje, kam a jak se použijí výnosy z jednotlivých daní, poplatků a cel. Ovšem pokud by neexistovaly ostatní pod odvětví finančního práva, nemělo by zase rozpočtové právo smysl, a proto z těchto důvodů existuje úzká provázanost většiny pododvětví finančního práva, protože jedno bez druhého nemá význam.
Rozpočtové právo je soubor právních norem, které upravují soustavu veřejných rozpočtů, obsah veřejných rozpočtů, fondovní hospodaření, rozpočtový proces a vztahy vznikající při tvorbě, rozdělování a používání peněžní masy v těchto veřejných rozpočtech.
Definici rozpočtového práva se většina autorů pro její složitost vyhýbá a definují posléze až pojem rozpočtová soustava. Některé definice i přes to můžeme najít, například Mrkývka s Pařízkovou definují
rozpočtové právo jako „…souhrn právních norem, které se zabývají chováním subjektů finančněprávních vztahů k veřejným rozpočtům, ale i jako souhrn finančněprávních norem upravujících rozpočtovou soustavu, rozpočtový proces a každoročně státní rozpočet. Tento souhrn právních norem zahrnuje jak normy hmotně právního charakteru, tak i procesně právního.“
Dále například Marková a Boháč rozpočtové právo vnímají jako „...soubor právních norem, které upravují soustavu veřejných rozpočtů, obsah veřejných rozpočtů, fondovní hospodaření, rozpočtový proces a vztahy vznikající při tvorbě, rozdělování a používání peněžní masy v těchto veřejných rozpočtech.“
Oporou pro tento způsob vnitřního členění rozpočtového práva ÚSC můžeme nalézt i zákonné úpravě
jímž je zákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, v platném znění
Prameny právní úpravy Rozpočtového práva
Základní pojmy:
- Ústavní úprava
- Zákony
- Vyhlášky
- Nařízení
Ústavní zákon č. 1/1993 Sb., Ústava České republiky.
Z. č. 23/2017 Sb., o pravidlech rozpočtové odpovědnosti, vzpzd.
Z. č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, vzpzd.
Z.č. 128/2000 Sb., o obcích , vzpzd.
Z. č. 129/2000 Sb., o krajích, vzpzd.
Z. č. 131/2000 Sb., o hl. m. Praze, vzpzd.
Z. č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě, vzpzd
Z. č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení výnosu některých daní územním samosprávným celkům a některým státním fondům (zákon o rozpočtovém určení daní), vzpzd.
Základní prameny ke studiu:
PAŘÍZKOVÁ, Ivana. Finance územní samosprávy. Brno: Masarykova univerzita, 2008. Edice učebnic / Masarykova univerzita. Právnická fakulta. ISBN 978-80-210-4511-8. s. 26 a následující.
SMRŽOVÁ, Petra a Petr MRKÝVKA. Finanční a daňové právo
POJEM FISKÁLNÍ pochází z lat. fiscus, původně košík, později státní pokladna, a vyjadřuje spojitost s daněmi.
Význam slova fiskální
- rozpočtový, daňový
- fiskální pakt - tvrdé finanční nařízení vynucující "rozpočtovou disciplínu"
- fiskální unie - společenství států dodržujících fiskální pakt
- fiskální rok - doba mezi dvěma ročními účetními uzávěrkami
- fiskální federalismus - vícestupňové uspořádání rozpočtové soustavy
DANĚ - dříve
Daně původně sloužily k pokrytí potřeb panovnického dvora a armády, později i pro financování veřejně prospěšných staveb (silnice, průplavy, železnice, školy atd.) a pro financování veřejných statků (bezpečnost a policie, zdravotnictví, školství, ochrana prostředí a další).
Pojem daň-nyní
Daní se pro účely daňového řádu rozumí z. č.280/2009 Sb., daňový řád, v platném znění
a) peněžité plnění, které zákon označuje jako daň, clo nebo poplatek,
b) peněžité plnění, pokud zákon stanoví, že se při jeho správě postupuje podle tohoto zákona,
c) peněžité plnění v rámci dělené správy.
Daň podle DŘ zahrnuje rovněž daňový odpočet, daňovou ztrátu nebo jiný způsob zdanění a příslušenství daně.
Příslušenstvím daně se rozumějí úroky, penále, pokuty a náklady řízení, jsou-li ukládány nebo vznikají-li podle daňového zákona. Úroky, penále a pokuta za opožděné tvrzení daně sledují osud daně.
Pojem poplatek
Poplatek je zákonem stanovená, povinná platba plynoucí do veřejného peněžního fondu, za níž má poplatník nárok na ekvivalentní protiplnění ze strany státního orgánu.
FISKÁLNÍ PRÁVO
tvoří rozpočtové právo, berní právo a celní právo.