Judikatura
rozhodnutí
Nejvyššího správního soudu ze dne 18.10.2019, čj. 2 As 429/2018 – 25
Zásada neveřejnosti jednání ve správním řízení (§ 49 odst. 2 správního řádu) neznamená, že by úkonu nemohl být ze strany správního orgánu přítomen někdo jiný než úřední osoba (§ 14 odst. 1 správního řádu). Z racionálního důvodu a pro realizaci legitimního účelu se jej mohou účastnit též další osoby, jako jsou např. zapisovatelé, technický personál, stážisté, kolegové, v jejichž případě se nejedná o veřejnost. Vždy je třeba individuálně posuzovat, zdali je účast takových osob přiměřená, má ospravedlnitelný důvod a nežádoucím způsobem nezasahuje do provádění úkonu; tyto osoby přitom nemohou nijak zasahovat do průběhu daného úkonu.
Vrchní soud v
Praze, č.j. 7 A 506/93:
Zásada zákonnosti
znamená, že nejenom rozhodnutí samotné, ale i celý průběh řízení musí být v
souladu se zákony a jinými obecně závaznými předpisy, a to jak předpisy
hmotně-právními, tak předpisy procesními.
Podle
rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 20. 11. 2003, č.j. 2 Ads 40/2003-41,
č. 122 Sb. NSS:
Jestliže nedokonalá zákonná úprava znemožňuje přístup stěžovatelky k soudu, přičemž odepření spravedlnosti nelze zabránit ani předložením věci Ústavnímu soudu s návrhem na zrušení dotčeného zákona dle č. 95 odst. 2 Ústavy, je jediným ústavně konformním východiskem přímá aplikace. Ústavní normy, v daním případě čl. 36 odst. 1 Listiny.
Vrchní soud v Praze, č.j. 6 A 6/92-3:
Správní uvážení... nelze zaměňovat s absolutní libovůlí. To by bylo v rozporu
s charakterem státní správy jako činnosti podzákonné a zákonem řízené.
Podle usnesení
rozšířeného senátu Nejvyššího správního soudu ze dne 23. 3. 2005, č.j. 6A
25/2002-42, č. 906 Sb. NSS: Správní uvážení je v
prvé řadě vždy limitováno principy vyplývajícími z ústavní ho pořádku ČR; z
nich lze vyvodit, že i tam, kde vydání rozhodnutí závisí toliko na uvážení
správního orgánu, je tento orgán omezen zákazem libovůle, příkazem rozhodovat v
obdobných věcech obdobně a ve stejných věcech stejně (princip legitimního
očekávání – pozn. aut.)...
Podle usnesení rozšířeného
senátu Nejvyššího správního soudu ze dne 23.3.2005, č.j. 6 A 25/2002-42, č. 906
Sb. NSS: „Správní uvážení je v prvé řadě vždy
limitováno principy vyplývajícími z ústavního pořádku České republiky; z nich
lze vyvodit, že i tam, kde vydání rozhodnutí závisí toliko na uvážení správního
orgánu, je tento orgán omezen zákazem libovůle, příkazem rozhodovat v obdobných
věcech obdobně a ve stejných věcech stejně (různost rozhodování ve stejných či
obdobných věcech může být právě projevem ústavně reprobované libovůle), tj.
principem rovnosti, zákazem diskriminace, příkazem zachovávat lidskou
důstojnost, jakož i povinností výslovně uvést, jaká kritéria v rámci své úvahy
použil, jaké důkazní prostředky si opatřil, jaké důkazy provedl a jak je
hodnotil, a k jakým skutkovým a právním závěrům dospěl. V této souvislosti je
namístě poukázat i na + Doporučení Rady
ministrů Rady Evropy č. (80) 2… Každé správní uvážení – i to, jež se
(pouze) na úrovni obyčejného zákona jeví jako neomezené či absolutní – tedy má
své meze. I u něj proto správní soud zkoumá nejen to, zda jej správní orgán
nezneužil, ale i to, zda jeho meze nepřekročil (opětovně se přitom zdůrazňuje,
že neomezené správní uvážení v moderním právním státě neexistuje; věc nelze
konstruovat ani tak, že je neomezené pouze na úrovni obyčejného zákona, neboť
nelze od sebe uměle odrhovat jednoduché právo od práva ústavního; ústava již
dávno není pouhým monologem ústavodárce). Správní soud samozřejmě nepřezkoumává
pouze zneužití správního uvážení či překročení jeho mezí ve smyslu § 78 odst. 1
s. ř. s., nýbrž i to, zda řízení předcházející vydání napadenému rozhodnutí
proběhlo v souladu se zákonem, tj. zda v něm byla respektována všechna procesní
práva žalobce …“
Podle rozsudku NSS ze dne 22.9.2011, č.j. 1 As
94/2011-102:
Pod pojmem dobrávíra je v tomto případě nutno chápatobjektivně posuzované vědomí jedince o souladu jednání s právem. Jinými slovy, dobrá víra jako nezaviněná nevědomost chrání jedince, který se zřetelem ke všem okolnostem nevěděl a ani nemohl vědět, že určitý stav je v rozporu s právem. ….Samotná nevědomost tedy nepředstavuje dobrou víru. K naplnění dobré víry je navíc potřeba objektivní nemožnost rozpoznat skutečný stav věci.
Ústavní soud, sp.zn. IV. ÚS 412/04:
Princip ochrany veřejného zájmu je v podobě principu
či hodnoty obsažen v ústavním pořádku ČR.