Enrico Pattaro uvádí, že pojem „pozitivní“
jakožto opak „přirozeného“ ve spojení s právem použil Calcidius ve svém
komentáři (a překladu) k Platónovu Timaeovi, čímž chtěl odlišit to, co je
vytvořeno člověkem od toho, co existuje přirozeně, tj. bez lidského zásahu.
Jakožto právní pojem s „pozitivním právem“ operuje Justiniánův kodex (legem ponere, Codex II, 58, 2 a III, 1,
13). (Pattaro 2005: 80–81)
Podle australského
právního filosofa Johna
Finnise (1940) je skutečný rozvoj pojmu „pozitivní právo“ spojen
s Tomášem Akvinským, který pomocí něj demonstroval proměnlivost a různost
práva v čase a v závislosti na konkrétním společenském řádu. Podle
něj je pozitivní právo spojeno s omylností a smrtelností člověka, jeho
kreativitou. Po velmi dlouhou dobu vedle sebe existovalo přirozené a pozitivní
právo a vytvářely jeden celek. Nedávalo smysl teoreticky zkoumat jen pozitivní
právo, protože chyběl vzor, pomocí kterého by bylo možné pozitivní právo
hodnotit. „Teprve“ od roku 1270, tedy od té chvíle, kdy Tomáš Akvinský provedl
toto rozdělení, se, podle Finnise, pozitivní právo stalo samostatným systémem,
který lze studovat bez dalšího. (Finnis 1999: 195).
Pozitivnost, jakožto koncept, který uspořádává
pojetí práva se podle Johna Finnise objevil mezi teologickými humanisty
v Paříži a Chartres kolem roku 1130, tj. zhruba tisíc let poté, co se
pozitivnost stala filosofickým nástrojem. (Finnis 1999: 195).