Výrok lex
iniusta non est lex bývá připisován sv. Augustinovi (354–430). Podle
Normana Kretzmanna však tento výrok, tak jak se obvykle cituje, se u Augustina,
ani u Akvinského neobjevuje, byť se shodují na tom, že lze předpokládat, že
morálně špatné právo by nemělo být právem. (viz Kreztmann
1988: 101)
Vztahy mezi přirozeným a pozitivním právem
Již
výše jsme si uvedli, že přirozené právo může souviset s tím, jakou kvalitu
mají mít pravidla, která chápeme jako právní, a která regulují výkon veřejné
moci. Vztah mezi přirozeným a pozitivním právem však také můžeme vymezit
vztahem k zásadě lex iniusta non est
lex (tedy zásadě, že pokud zákon není spravedlivý, není to zákon). Určitou
protiváhou proti ní (nikoli však opakem) je zásada dura lex, sed lex (tvrdý zákon, ale stále zákon; Ulpianus, Digesta,
40, 9, 12, 1), kterou Ulpianus vyjadřoval, že právo se má dodržovat, i když
působí křivdu. Podstatou tohoto rozdílu (v příklonu k přirozenému nebo
výlučně pozitivnímu právu) je, zda na právní normu můžeme klást i další nároky
(morálnost, spravedlnost atp.) a poměřovat ji s nějakým ideálem, nebo ne.
Zda je právní norma platná/neplatná na základě pozitivněprávních (tedy spíše
formálních) kritérií nebo zda by pro svou platnost měla být i spravedlivá
(dobrá, morální atd.). Zda, jak píše americký právní
filosof Ronald Dworkin
(1931-2013), by pozitivní právo mělo být závislé na tom, co by mělo být.
(Dworkin 1982: 165)