Ústavní právo II - semináře ZV

Seminář č. 3: Listina základních práv a svobod

 Na konci tematického bloku budete vědět...

  • co je obsahem Listiny základních práv a svobod
  • jaké další prameny lidských práv jsou relevantní na území ČR a proč
  • co je obsahem jednotlivých práv a z jakých důvodů mohou být práva omezována
  • proč lidská práva dělíme do generací a čím se tyto od sebe odlišují
  • jaký je rozdíl mezi testem proporcionality a testem racionality

 Materiály k nastudování

Právní předpisy:

Literatura (tato kapitola je klíčová):

  •  WINTR, J. Principy českého ústavního práva. 4. vyd. Plzeň: Aleš Čeněk, 2015, str. 139-190
    • sken staršího vydání je Vám k dispozici (), zkuste si ale prosím sehnat 4. vydání!

Judikatura:

  • nález sp. zn. Pl. ÚS 31/13 (sleva na dani pro pracující důchodce)
  • nález sp. zn. II. ÚS 807/19 (zabrání věci poškozenému)
  • dobrovolně: nález sp. zn. II. ÚS 819/18 (nesporná část DPH), jen část V.B a V.C

Další literatura (dobrovolně):

  •  BOBEK, M. Postavení Úmluvy v právním řádu České republiky, str. 147-152

  Otázky k zamyšlení (po přečtení Wintra):

  • Co znamená, že jsou lidská práva nezadatelná, nezcizitelná, nezrušitelná a nepromlčitelná?
  • Čím se od sebe odlišují práva první, druhé a třetí generace?
    • Někdy se mluví o právech čtvrté generace: jaká práva do ni patří?
  • Co znamená, že liberální princip převažuje nad principem demokracie?
  • Patří celá Listina do materiálního jádra chráněného čl. 9 odst. 2 Ústavy?
  • Co znamená, že lidská práva prozařují do celého právního řádu?
  • Z jakých důvodů mohou být lidská práva omezena?
  • Jaký je rozdíl mezi testem proporcionality a testem racionality?
  • Jaký je rozdíl mezi pozitivními a negativními závazky států?
    • Jaké jsou tři typy pozitivních závazků?
  • Jak se liší vertikální a horizontální účinek lidských práv?
  • Jaké další prameny lidských práv jsou relevantní na území ČR? Proč?
    • Co je to "Superlistina"?

 ​Příprava na seminář


Stáhněte si
tuto tabulku, vytiskněte si ji (oboustranně) a při čtení Listiny, Úmluvy a Listiny EU ji postupně vyplňujte.

První sloupec odkazuje na články (české) Listiny, do druhého sloupce doplňte informaci o tom, co je obsahem jednotlivých ustanovení (např. "omezení práv" či "právo na život"), do třetího sloupce uveďte generaci (platí jen u práv, nikoli u obecných ustanovení), sloupce 4-6 se Vás ptají na paralelní ustanovení v Úmluvě, Listině EU a případně v dalších mezinárodních smlouvách (např. MPOPP a MPHSKP), do sedmého sloupce vypište povolené důvody omezení daného práva a nakonec se v osmém sloupci zamyslete nad tím, zda mají státy ve vztahu k danému právu nějakou pozitivní povinnost, resp. pozitivní závazek (definici pozitivních závazků najdete v učebnici doc. Wintra na str. 146). Do prázdných řádků pak můžete doplnit další práva, která v (české) Listině nejsou, ale která jste objevili v Úmluvě či v Listině EU.

Vyplněnou tabulku prosím přineste na seminář.

 ​Písemný úkol č. 3 (dobrovolný)


Vyberte si jakékoli lidské právo, najděte jeho úpravu v Listině, v Úmluvě a v Listině EU, a srovnejte tato tři ustanovení. Dále najděte alespoň jedno rozhodnutí Ústavního soudu ČR (který interpretuje Listinu) a alespoň jedno rozhodnutí Evropského soudu pro lidská práva (který interpretuje Úmluvu) a ukažte, jak se tato ustanovení aplikují v praxi. Zamyslete se, zda se úprava na národní a na mezinárodní úrovni nějak liší. Rozsah: 2-3 strany A4. (Cca polovina z toho bude shrnutí daných rozsudků, tedy o co šlo a jak soudy rozhodly, druhá polovina bude Vaše analýza - podobnosti, odlišnosti, inspirace.)