Správní právo procesní - seminář

1. seminář

Téma seminářeÚvod od studia, seznámení s programem a obsahem předmětu, prameny ke studiu. Podmínky pro udělení                                 zápočtu.

                               Správní právo procesní. Rozsah působnosti, obsah a struktura správního řádu. Základní zásady. 

Dny konání: 13. 10., 14. 10.

Domácí příprava:

Na první seminář každý student zpracuje (stručně, postačí několik vět nebo pár slov) následující otázky:
  1. Vymezte alespoň dva způsoby, jakými lze definovat správní právo procesní
  2. Vyjmenujte tři nejvýznamnější prameny správního práva procesního
  3. Definujte správní řízení
  4. Vyjmenujte všechny formy činnosti veřejné správy a určete, zda se na jednotlivé případy vztahuje správní řád
  5. Určete rozdíl mezi základními zásadami činnosti správních orgánů a zásadami správního řízení a prostudujte si charakteristiku jednotlivých zásad (není nutné vypisovat)

Vypracované odpovědi vložíte do odevzdávárny pro první seminář. Při výuce je mějte při ruce, budeme s nimi pracovat.

Je také nutné, abyste při výuce měli k dispozici správní řád.

K vypracování otázek si nastudujte § 1-9 a § 177 správního řádu, a dále strany 13-75 z učebnice Správní právo procesní (SKULOVÁ, Soňa a kol. 3. vyd. Plzeň: Aleš Čeněk, 2017). K zodpovězení většiny otázek Vám velmi významně pomůže i poslech přednášky.

Odevzdávárna:

Diskusní fórum k materii 1. semináře:

 Příklady k seminární výuce:

Určete, jaká zásada je citovanou úpravou chráněna a zda se jedná o základní zásadu činnosti nebo o zásadu správního řízení:

1.     Řízení před správním orgánem ukončené pravomocným rozhodnutím ve věci se na žádost účastníka obnoví, jestliže vyšly najevo dříve neznámé skutečnosti nebo důkazy.

2.     Příslušný správní orgán může usnesením dožádat podřízený nebo nadřízený správní orgán anebo jiný věcně příslušný správní orgán o provedení úkonu, který by sám mohl provést jen s obtížemi nebo s neúčelnými náklady anebo který by nemohl provést vůbec.

3.     V každé věci se zakládá spis.

4.     Správní orgán je povinen zjistit všechny okolnosti důležité pro ochranu veřejného zájmu.

 5.     Jestliže po zahájení přezkumného řízení správní orgán dojde k závěru, že ačkoli rozhodnutí bylo vydáno v rozporu s právním předpisem, byla by újma, která by jeho zrušením nebo změnou vznikla některému účastníkovi, který nabyl práva z rozhodnutí v dobré víře, ve zjevném nepoměru k újmě, která vznikla jinému účastníkovi nebo veřejnému zájmu, řízení zastaví.

 6.     K provedení důkazů lze užít všech důkazních prostředků, které jsou vhodné ke zjištění stavu věci a které nejsou získány nebo provedeny v rozporu s právními předpisy.

 7.     Pokud nelze rozhodnutí vydat bezodkladně, je správní orgán povinen vydat rozhodnutí nejpozději do 30 dnů od zahájení řízení.

 8.     Nevydá-li správní orgán rozhodnutí ve věci v zákonné lhůtě, nadřízený správní orgán učiní z moci úřední opatření proti nečinnosti, jakmile se o tom dozví.

 9.     Ústní jednání správní orgán nařídí v případech, kdy to stanoví zákon, a dále tehdy, jestliže je to ke splnění účelu řízení a uplatnění práv účastníků nezbytné.

 10.  K novým skutečnostem a k návrhům na provedení nových důkazů, uvedeným v odvolání nebo v průběhu odvolacího řízení, se přihlédne jen tehdy, jde-li o takové skutečnosti nebo důkazy, které účastník nemohl uplatnit dříve.

 11.  V přezkumném řízení správní orgány z moci úřední přezkoumávají pravomocná rozhodnutí v případě, kdy lze důvodně pochybovat o tom, že rozhodnutí je v souladu s právními předpisy.

 12.  V odůvodnění se uvedou důvody výroku nebo výroků rozhodnutí, podklady pro jeho vydání, úvahy, kterými se správní orgán řídil při jejich hodnocení a při výkladu právních předpisů, a informace o tom, jak se správní orgán vypořádal s návrhy a námitkami účastníků a s jejich vyjádřením k podkladům rozhodnutí.

Řešení: