Veřejné bankovní právo Finanční právo III přednáška Bankovní právo •Část soukromoprávní •Např. smlouvy o vedení účtu, úvěrové smlouvy (občanské, resp. obchodní právo) • •Část veřejnoprávní •Např. trestná činnost spojená s bankami (např. úvěrové podvody, tr. č. vystavení nepravdivého potvrzení, atd.) •Regulace podmínek pro provozování bankovních služeb (finanční právo) •Dohled nad bankovním sektorem (finanční právo) •Problematika měny (subodvětví finančního práva – měnové právo) Bankovní systém v ČR •Veřejnoprávní část bankovního práva – předmět právní úpravy: •Obchodní banky •Centrální banka • •Odlišné funkce, odlišné postavení, odlišný vlastník •Základní právní úprava: •Zákon č. 21/1992 Sb., o bankách (ZoB) •Zákon č. 6/1993 Sb., o české národní bance • •Vychází zejména z práva EU (nařízení, směrnice) Veřejné bankovní právo – oblasti regulace •Široká škála právních vztahů •Mezi klíčové oblasti patří: 1.Základní požadavky pro provozování bankovních služeb 2.Obezřetnostní požadavky 3.Pojištění vkladů a související mechanismy financování 4. 4.Dohled nad bankovním sektorem • Základní požadavky dle ZoB I •Bankami mohou být jen akciové společnosti •Potřeba bankovní licence (uděluje ČNB v tzv. povolovacím řízení) •Bez bankovní licence nesmí nikdo přijímat vklady od veřejnosti (není-li to povoleno v jiném předpise) •Tiskopis žádosti o bankovní licenci, příloha č. 1 k vyhlášce č. 355/2020 Sb. •ČNB posuzuje způsobilost akcionářů, osoby navržené do řídících a kontrolních orgánů, technické a organizační předpoklady •Slovo „banka“ a odvozená slova nesmí být v názvu (firmě) právnické osoby použity bez povolení (licence) •Minimální výše kapitálu 500 mil. Kč, v peněžitých vkladech •Je zkoumán původ těchto prostředků • • Základní požadavky dle ZoB II •Jednotná bankovní licence (§ 5c) •Banky se sídlem v EU mohou v jiném členském státě vykonávat vybrané bankovní služby bez licence hostitelského státu, mají-li licenci ze svého domovského státu •Lze i bez zřízení pobočky, pokud se nejedná o trvalou hospodářskou činnost • ZoB se na činnost pobočky banky z jiného členského státu na území České republiky vztahuje pouze v omezeném rozsahu •Na pobočku banky z jiného členského státu se však uplatní předpisy v oblasti měnové politiky, soukromého práva, předpisy na ochranu spotřebitele, předpisy proti praní špinavých peněz, účetnictví •Blíže v úředním sdělení ČNB z 12. 1. 2015 (https://www.cnb.cz/export/sites/cnb/cs/legislativa/.galleries/Vestnik-CNB/2015/vestnik_2015_01_201 15560.pdf) Obezřetnostní požadavky •Obecně vzato omezují činnost banky tak, aby byla snížena rizika, která banka podstupuje •Vychází zejména z nařízení a směrnic EU (CRR, CRD IV) a tzv. basilejských standardů (viz dále) •Vybrané (základní) 1.Požadavky kapitálové přiměřenosti •„Kvalitní kapitál vůči riziku“ 2.Požadavky na páku (leverage) •„Kvalitní kapitál vůči celkovým expozicím banky“ 3.Kapitálové rezervy •„Dodatečné požadavky na kapitál“ 4.Požadavky na likviditu •„Udržování likvidních aktiv“ •„Zajištění dostatečného dlouhodobého financování“ • • Basilejské standardy •Nejedná se o normativní právní akt •Vydává je Basilejský výbor pro bankovní dohled (Basel Committee on Banking Supervision), který působí při Bance pro mezinárodní vypořádání (Bank for International Settlement); byl vytvořen v roce 1974 •Výbor vytváří standardy a doporučení pro bankovní dohled •Soubory těchto standardů bývají označovány jako Basel I, Basel II, Basel III •Jsou často transponovány do vnitrostátní právní úpravy •I obezřetnostní požadavky v právu EU vyplývají v podstatné míře z basilejský standardů • Pojištění pohledávek z vkladů I •Co je to „pojištění vkladů“? •Proč existuje tento institut? • •Právní úprava: •§ 41a – 41s zákona o bankách •směrnice 2014/49/EU o systémech pojištění vkladů •Obecně se vztahuje na běžné, spořící, resp. termínované účty FO a PO v ČR •Nevztahuje se na vklady jiných bank •Náhrada vkladů se poskytuje do 100 % jejich výše •Maximální výše náhrady je ekvivalent částky 100 000 EUR na jednoho klienta v jedné bance • • • • Pojištění pohledávek z vkladů II •Fond pojištění vkladů je vnitřní jednotkou (peněžním fondem bez právní osobnosti) Garančního systému finančního trhu •Původně měl FPV právní osobnost (subjektivitu) •GSFT vznikl ze zákona (zákon č. 374/2015 Sb., o ozdravných postupech a řešení krize na finančním trhu) •GSFT má právní osobnost •Jeho nejvyšším orgánem je pětičlenná správní rada (3 jmenuje MF na 5 let; 2 z nich ČNB, 2 z MF, 1 na návrh Bankovní asociace) •Do FPV ze zákona povinně přispívají všechny banky, stavební spořitelny a družstevní záložny se sídlem v České republice a pobočky bank z jiných než členských zemí EU •Srov. www.garancnisystem.cz • • • Pojištění pohledávek z vkladů III •Výši příspěvků, které pojištěné instituce odvádějí do Fondu pojištění vkladů, stanovuje ČNB •Způsob výpočtu zohledňuje nejen objem pojištěných vkladů, ale i míru rizika, kterou daná pojištěná instituce podstupuje •Pojištěné instituce hradí příspěvky jednou ročně, do 30. 6. daného roku • • • • Pojištění pohledávek z vkladů - data l • Zdroj: GSFT l l – l l l l l l l • l • l • Úpadek bank l • •zvláštní režim v rámci insolvenčního zákona •odebrání licence ČNB •zák. č. 182/2006 Sb., insolvenční zákon § 367 – 388 •směrnice 2001/24/ES, o reorganizaci a likvidaci úvěrových institucí • • Řešení „krizí“ I l • lV rámci Garančního systému je zřízen fond pro řešení krize (FŘK) lGaranční systém finančního trhu spravuje odděleně jmění tvořené Fondem pojištění vkladů a Fondem pro řešení krize l lFŘK slouží k shromažďování finančních prostředků, které mohou být použity v případě ohrožení stability některé z finančních institucí, tak aby nebylo nutné ukončit její existenci a zahájit výplatu náhrad vkladů jejím klientům. lProstředky tohoto fondu neslouží k přímým výplatám náhrad vkladů • Řešení „krizí“ II l • •Výše příspěvků není zákonem explicitně stanovena, po projednání s Garančním systémem ji určuje Česká národní banka •Cílový objem majetku v příspěvkovém fondu má představovat 1 % z celkového objemu krytých pohledávek z vkladů, a to do 31. 12. 2024 •Příspěvek pro rok 2019 stanovila ČNB ve výši cca 3.446 mil. Kč. Fond má do 31.12. 2024 nashromáždit částku ve výši přibližně 33 miliard Kč •Příspěvky do Fondu pro řešení krize jsou instituce povinny odvést na základě rozhodnutí ČNBo výši konkrétního příspěvku •Toto rozhodnutí vydá ČNB ve vztahu k příslušné finanční instituci vždy do 1. 5. každého roku • • Dohled nad bankami I l • •Provádí ČNB •Metody dohledu: •Dohlídky na místě •Dohled na dálku • •Mikroobezřetnostní dohled •Makroobezřetnostní dohled • •Doporučení ČNB (např. LTV, LTI) • • Dohled nad bankami II – správní řízení l • •ČNB není účastníkem řízení, je dohledovým orgánem •Základní právní předpis: správní řád + zákon č. 6/1993 Sb., o ČNB •Zákon o ČNB: •§1 – ČNB jsou svěřeny kompetence správního úřadu v rozsahu stanoveném tímto zákonem •§ 44 – přehled dohlížených subjektů •§ 44a – přehled dohlížených činností •§ 46c – 46f – speciální ustanovení o správním řízení •Příjmy ze správních poplatků jsou příjem ČNB •Příjem z pokut je příjmem státního rozpočtu • • Dohled nad bankami II – správní řízení l • •ČNB není účastníkem řízení, je dohledovým orgánem •Základní právní předpis: správní řád + zákon č. 6/1993 Sb., o ČNB •Zákon o ČNB: •§1 – ČNB jsou svěřeny kompetence správního úřadu v rozsahu stanoveném tímto zákonem •§ 44 – přehled dohlížených subjektů •§ 44a – přehled dohlížených činností •§ 46c – 46f – speciální ustanovení o správním řízení •Příjmy ze správních poplatků jsou příjem ČNB •Příjem z pokut je příjmem státního rozpočtu • • Dohled nad bankami III – správní řízení •Speciální zákony vztahující se na vybrané subjekty finančního trhu: •Zákon č. 15/1998 Sb., o dohledu v oblasti kapitálového trhu •Tento zákon upravuje působnost a pravomoci České národní banky při výkonu dohledu nad kapitálovým trhem a stanoví některá práva a povinnosti subjektů, které na tomto trhu působí. •Zákon č. 21/1992 Sb., o bankách •Zejm. § 25-25e, 26c – 35a, 36a – 36j • Dohled nad bankami IV – správní řízení •§ 26-26bb opatření k nápravě •ČNB může uložit bankám v případě zjištění porušení právních předpisů uložit opatření k nápravě; ta mohou spočívat např. v uložení, aby banka: •udržovala kapitál nad minimální úrovní požadavků na kapitál • zlepšila uspořádání, strategie, postupy a jiné mechanismy •předložila plán na obnovení souladu s požadavky právních předpisů •omezila, ukončila nebo neprováděla některé obchody, operace nebo činnosti, které znamenají nadměrné riziko pro banku • snížila rizika spojená s jejími činnostmi, produkty nebo systémy, atd. • • • Družstevní záložny – „kampeličky“ •Základní právní úprava v zákoně č. 87/1995 Sb., o spořitelních a úvěrních družstvech •Regulace nejprve velmi mírná, v 90. letech velké množství pádů „kampeliček“ •Následně posílena regulace, stále mírnější oproti bankám •Klienti vs. členové •Stanovy •V roce 2019 9 registrovaných kampeliček v ČR s cca 12,5 tis. členy • • • Bankovní unie - obecně l • •reakce EU na finanční krizi a dluhovou krizi • •eliminace „bludného kruhu“ mezi bankami a veřejnými financemi •možnost přímé rekapitalizace •zavedení „bail-in“ mechanismu • •cíl: „posílení finanční stability“ • • Bankovní unie - pilíře l • •směrnice, nařízení •akty Komise v přenesené pravomoci • •„nultý pilíř“ (obezřetnostní požadavky) (inspirace v Basel III) •první pilíř (jednotný dohled) •druhý pilíř (jednotné řešení problémů bank) •třetí pilíř (mechanismy financování a pojištění vkladů) • •Postupné zavádění, 1. – 3. pilíř aplikace primárně na eurozónu • • Otázky? • •Děkuji za pozornost • • •JUDr. Johan Schweigl, Ph.D. •Johan.Schweigl@law.muni.cz