Daň z hazardních her Michal Radvan Poplatník ̶ držitel základního povolení podle zákona upravujícího hazardní hry nebo ten, kdo provozuje hazardní hru, k jejímuž provozování je takového povolení potřeba ̶ ohlašovatel hazardní hry nebo ten, kdo provozuje hazardní hru, k jejímuž provozování je potřeba ohlášení Předmět daně ̶ provozování hazardní hry na území České republiky pro účastníka hazardní hry, pokud je k provozování této hry potřeba základní povolení podle zákona upravujícího hazardní hry, nebo tato hra má být podle zákona upravujícího hazardní hry ohlášena. ̶ V případě hazardní hry provozované dálkovým přístupem prostřednictvím internetu, při které účastník hazardní hry hraje proti jiné osobě, která se k účasti na hazardní hře registrovala nebo zaplatila vklad a která nemá bydliště na území České republiky, se za provozování hazardní hry na území České republiky pro účastníka hazardní hry považuje rovněž provozování pro tuto osobu. Základ daně ̶ Základem daně je součet dílčích základů daně, které tvoří částka, o kterou úhrn přijatých vkladů převyšuje součet úhrnu vyplacených výher a úhrnu vrácených vkladů a) z loterie v případě dílčí daně z loterií, b) z kursové sázky v případě dílčí daně z kursových sázek, c) z totalizátorové hry v případě dílčí daně z totalizátorových her, d) z binga v případě dílčí daně z bing, e) z technické hry v případě dílčí daně z technických her, f) z živé hry v případě dílčí daně z živých her, g) z tomboly v případě dílčí daně z tombol a h) z turnaje malého rozsahu v případě dílčí daně z turnajů malého rozsahu. Sazba daně ̶ Sazba daně z hazardních her činí a) 35 % pro dílčí základ daně z loterií, b) 23 % pro dílčí základ daně z kursových sázek, c) 23 % pro dílčí základ daně z totalizátorových her, d) 23 % pro dílčí základ daně z bing, e) 35 % pro dílčí základ daně z technických her, f) 23 % pro dílčí základ daně z živých her, g) 23 % pro dílčí základ daně z tombol a h) 23 % pro dílčí základ daně z turnajů malého rozsahu Minimální dílčí daň z technických her činí součin součtu herních pozic jednotlivých povolených koncových zařízení uvedených v povolení k umístění herního prostoru a částky 9 200 Kč. Správa daně ̶ Zdaňovací období: čtvtletí ̶ Samovyměření: daň tvrzená poplatníkem v daňovém přiznání se považuje za vyměřenou dnem uplynutí lhůty pro podání daňového přiznání, a to ve výši v něm tvrzené. V případě, že poplatník nepodá daňové přiznání v zákonem stanovené lhůtě, považuje se daň za tvrzenou ve výši 0 Kč; pokuta za opožděné tvrzení daně se neuplatní. Rozpočtové určení ̶ 70 % příjem státního rozpočtu a 30 % příjem rozpočtů obcí ̶ Dílčí daň z technických her je ze 35 % příjmem státního rozpočtu a 65 % příjmem rozpočtů obcí. Poplatkové právo Michal Radvan Pojmy „daň“ vs. „poplatek“ Daň je povinná, zákonem předem sazbou stanovená částka, kterou se více méně pravidelně odčerpává na nenávratném principu bez ekvivalentního protiplnění část nominálního důchodu ekonomického subjektu ve prospěch veřejného peněžního fondu. => pojem „daň stricto sensu“ Poplatek je peněžitou dávkou stanovenou zákonem, nenávratnou, vybíranou státem nebo jinými veřejnoprávními korporacemi za zákonem stanovené úkony jejich orgánů. Článek 11 odst. 5 LZPS: Daně a poplatky je možné ukládat jen na základě zákona. Pojem „cena“ • Poplatek za soukromoprávní statek • Nemusí být ukládána ve formě zákona • Respektuje skutečnou cenu služby • Je možné stanovit ji dohodou Funkce poplatku • Fiskální - je převažující; jejím účelem je zajistit příjmy státu a dalších veřejnoprávních korporací (Lafferova křivka) • Regulační - prostřednictvím daní a prostřednictvím přesouvání peněžních prostředků v odpovídajících proporcích mezi ekonomickými subjekty a veřejným fondem nastává korektura příjmů.; daň může sloužit k ovlivňování ekonomiky jako celku nebo může ovlivňovat hospodářství selektivně • Stimulační - představuje využití daňových nástrojů s cílem ovlivnit činnost ekonomických jednotek a tempo jejich rozvoje Klasifikace poplatků • Správní poplatky - celostátní vybírané orgány veřejné správy • Zvláštní dávky poplatkového charakteru stojící mimo katalog správních poplatků (např. poplatky spojené s užíváním dálnic, poplatky na ochranu životního prostředí - ekologické poplatky, poplatky za rozhlasové a televizní přijímače - koncesionářské poplatky apod.) • Soudní poplatky - celostátní vybírané soudy • Místní poplatky Místní poplatky: Ekonomická autonomie obcí ve vztahu k ústavněprávní úpravě Čl. 8 Úst: „Zaručuje se samospráva územních samosprávných celků.“ Čl. 101 odst. 3 Úst: „Územní samosprávné celky jsou veřejnoprávními korporacemi, které mohou mít vlastní majetek a hospodaří podle vlastního rozpočtu.“ Evropská charta územní samosprávy (čl. 9) • Místní společenství mají v rámci hospodářské politiky státu právo na přiměřené vlastní finanční zdroje, se kterými mohou v rámci svých pravomocí volně nakládat. • Finanční zdroje místních společenství jsou úměrné odpovědnosti stanovené ústavou a zákonem. • Alespoň část finančních zdrojů místních společenství pochází z místních daní a poplatků, jejichž sazbu mohou místní společenství v mezích zákona stanovit. • Finanční systémy, na nichž se zakládají zdroje, které jsou místním společenstvím k dispozici, musí být natolik různorodé a pružné, aby umožňovaly, že tyto zdroje budou pokud možno stále odpovídat skutečnému vývoji nákladů na plnění úkolů, které místní společenství mají. • Ochrana finančně slabších místních společenství volá po zavedení postupů finančního vyrovnávání nebo rovnocenných opatření, jež mají korigovat důsledky nerovného rozdělování potenciálních finančních zdrojů a finančního zatížení, které je třeba z nich hradit. Takové postupy nebo taková opatření nesmějí omezovat volné uvážení, které místní společenství mohou v rámci své vlastní odpovědnosti uplatňovat. • S místními společenstvími se vhodným způsobem konzultuje, jak se jim přerozdělované zdroje mají přidělovat. • Dotace místním společenstvím se pokud možno předem neváží na financování konkrétních projektů. Poskytování dotací nelikviduje základní svobodu místních společenství uplatňovat v rámci své působnosti volné uvážení. • Za účelem získávání úvěru na kapitálové investice mají místní společenství v mezích zákona přístup na národní kapitálový trh. Ekonomická autonomie v praxi Česká republika při ratifikaci Evropské charty územní samosprávy učinila oznámení, že se necítí být vázána mj. ustanoveními čl. 9 odst. 3, 5 a 6. Oba dosavadní vládní návrhy „zákona o obecních daních“, které vycházely z toho, že úloha místních daní by neměla být zanedbatelná a měla by vytvořit dostatečný potenciál místních daní za veřejné služby a rozšířit možnost obcí účinně regulovat místní rozvoj, byly PS PČR vráceny, resp. zamítnuty. Vlastní příjmy obcí Daň z nemovitostí: cca. 5 % Místní a správní poplatky: cca. 4 % Klasifikace místních poplatků • poplatek ze psů, • poplatek z pobytu • poplatek za užívání veřejného prostranství, • poplatek ze vstupného, • poplatek za povolení k vjezdu s motorovým vozidlem do vybraných míst a částí měst, • poplatek za provoz systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů, • poplatek za zhodnocení stavebního pozemku možností jeho připojení na stavbu vodovodu nebo kanalizace • poplatek za provozovaný výherní hrací přístroj nebo jiné technické herní zařízení povolené Ministerstvem financí – od 1.1.2012 ZRUŠEN, • poplatek za lázeňský nebo rekreační pobyt – od 1.1.2020 ZRUŠEN, • poplatek z ubytovací kapacity – od 1.1.2020 ZRUŠEN Místní poplatky • Teritoriální omezenost poplatku • Zákonný rozsah poplatku • Specifikace obecně závaznou vyhláškou • Judikatura Ústavního soudu • Opakování zákonného textu ve vyhlášce • Novelizace vyhlášek • Spojování více poplatků do jedné vyhlášky • Spojování více zmocnění do jedné vyhlášky • Kontrola MV vs. právo na samosprávu Zavedení poplatku - OZV ̶ Obligatorně ̶ sazba poplatku ̶ lhůta pro podání ohlášení, nevyloučí-li povinnost ohlášení podat ̶ splatnost poplatku ̶ Fakultativně ̶ další osvobození od poplatku ̶ úleva na poplatku ̶ vyloučení povinnosti podat ohlášení ̶ paušální částka poplatku a způsob její volby ̶ další způsob placení a jemu odpovídající den platby poplatku, než je způsob placení a den platby podle daňového řádu ̶ delší lhůtu pro oznámení změn v podaném ohlášení Poplatek ze psů • Fiskální a regulační funkce (centrum, bytové domy apod.) • Zákon na ochranu zvířat proti týrání – pravidla pro volný pohyb psů • Ohlašovací povinnost – od 3 M nebo od narození psa? – evidence chovatelů psů • Čipování či jiné označování může sloužit i jako ekonomický nástroj Poplatek ze psů • Pes = věc (co je to pes?) • vlastník vs. držitel vs. chovatel • poplatníkem držitel psa - fyzická nebo právnická osoba, která je přihlášená nebo má sídlo na území České republiky; obecně však faktické ovládání psa spojené s vůlí mít věc pro sebe • spoludržitelství Poplatek ze psů • za psy starší tří měsíců (= očkování proti vzteklině) • osovobození: osoba nevidomá, osoba, která je považována za závislou na pomoci jiné fyzické osoby podle zákona upravujícího sociální služby, osoba, která je držitelem průkazu ZTP nebo ZTP/P, osoba provádějící výcvik psů určených k doprovodu těchto osob, osoba provozující útulek pro zvířata nebo osoba, které stanoví povinnost držení a používání psa zvláštní právní předpis. • služební a záchranářští psi, psi z útulku – vhodná osvobození do vyhlášky Poplatek ze psů – sazby • základní sazba poplatku až 1 500 Kč za kalendářní rok a jednoho psa, • nižší sazba max. 200 Kč - držitelem je osoba starší 65 let, • u druhého a každého dalšího psa může obec horní hranici sazby zvýšit až o 50 % (horní hranice podle zákona). • V případě trvání poplatkové povinnosti po dobu kratší než jeden rok se platí poplatek v poměrné výši, která odpovídá počtu i započatých kalendářních měsíců. Platí též pro změnu místa přihlášení nebo sídla, kdy držitel psa platí poplatek nově příslušné obci od počátku kalendářního měsíce následujícího po měsíci, ve kterém změna nastala. • přeplatek Poplatek z pobytu • Nahradil oba předchozí turistické poplatky a vychází z poplatku za lázeňský nebo rekreační pobyt • Poplatníkem je osoba, která v obci není přihlášená. • Plátcem poplatku je poskytovatel úplatného pobytu. Je povinen vybrat poplatek od poplatníka. • Označení provozovny!!! • Předmětem poplatku z pobytu je úplatný pobyt trvající nejvýše 60 po sobě jdoucích kalendářních dnů u jednotlivého poskytovatele pobytu. Předmětem poplatku není pobyt, při kterém je na základě zákona omezována osobní svoboda. • Krátkodobý pobyt • I jiné místo, ale stejný poskytovatel • Zkrácení plánovaného dlouhodobého pobytu • Není rozhodující objekt či místo ubytování • Není rozhodující charakter obce (např. lázně) • Není rozhodující důvod pobytu Poplatek z pobytu • osvobozená osoba • nevidomá, osoba, která je považována za závislou na pomoci jiné fyzické osoby podle zákona upravujícího sociální služby, osoba, která je držitelem průkazu ZTP/P, a její průvodce, • mladší 18 let, • hospitalizovaná na území obce ve zdravotnickém zařízení poskytovatele lůžkové péče s výjimkou osoby, které je poskytována lázeňská léčebně rehabilitační péče, • pečující o děti na zotavovací akci nebo jiné podobné akci pro děti podle zákona upravujícího ochranu veřejného zdraví konaných na území obce, • vykonávající na území obce sezónní práci pro právnickou nebo podnikající fyzickou osobu, • pobývající na území obce ve školském zařízení pro výkon ústavní nebo ochranné výchovy anebo školském zařízení pro preventivně výchovnou péči anebo v zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc, v zařízení poskytujícím ubytování podle zákona upravujícího sociální služby, v zařízení sloužícím k pomoci lidem v ohrožení nebo nouzi provozovaném veřejně prospěšným poplatníkem daně z příjmů právnických osob, za účelem výkonu záchranných nebo likvidačních • osvobozen je příslušník bezpečnostního sboru, voják v činné službě, státní zaměstnanec nebo zaměstnanec České republiky pobývající na území obce v zařízení ve vlastnictví České republiky nebo této obce v souvislosti s plněním služebních nebo pracovních úkolů Poplatek z pobytu • Sazba poplatku činí až 21/50 Kč za osobu a za každý i započatý den pobytu, s výjimkou dne počátku pobytu. • Poplatek na část roku, pro část obce? – veřejná podpora a zásada rovnosti • Evidenční kniha v listinné nebo elektronické podobě za každé zařízení nebo místo, kde poskytuje úplatný pobyt; obsahuje identifikační údaje osob, kterým ubytovatel poskytl poskytuje úplatný pobyt (vč. data narození), dobu pobytu a výši vybraného poplatku, nebo důvod osvobození od poplatku. • Plátce poplatku je povinen uchovávat evidenční knihu po dobu 6 let ode dne provedení posledního zápisu. • Evidenční povinnost ve zjednodušeném rozsahu • pořadatel kulturní nebo sportovní akce • nejméně 1 000 účastníků • oznámit záměr nejméně 60 dnů přede dnem zahájení poskytování pobytu správci poplatku • správce rozhodne do 15 dnů • není povinnost evidovat doklady totožnosti Poplatek za užívání veřejného prostranství • Poplatek se vybírá za zvláštní užívání veřejného prostranství, kterým se rozumí umístění dočasných staveb pro umístění stavebních nebo reklamních zařízení, zařízení cirkusů, lunaparků a jiných obdobných atrakcí, umístění skládek, vyhrazení trvalého parkovacího místa a užívání tohoto prostranství pro kulturní a sportovní akce nebo potřeby tvorby filmových a televizních děl. Dále může podléhat místnímu poplatku provádění výkopových prací, umístění dočasných staveb a zařízení sloužících pro poskytování prodeje a služeb a užívání tohoto prostranství pro reklamní akce. Výčet je taxativní a vyhláškou ho nelze rozšiřovat. • Veřejné prostranství – veškeré prostory přístupné bez omezení bez ohledu na vlastnictví, ne však lesy, zemědělská půda, dálnice a silnice. • Vedle místního poplatku je možné pochopitelně vybírat i nájemné. Poplatek za užívání veřejného prostranství • Poplatníkem je fyzická nebo právnická osoba, která užívá veřejné prostranství způsobem, jakým bylo uvedeno výše. • Od poplatku jsou osvobozeny jen akce, jejichž celý výtěžek je odveden na charitativní a veřejně prospěšné účely. Neplatí se také za parkovací místo pro držitele průkazu ZTP nebo ZTP/P". • Sazba poplatku činí za každý i započatý m^2 maximálně 10 Kč na každý i započatý den. Zastupitelstvo má možnost navýšení poplatku za užívání veřejného prostranství v případě některých způsobů užívání (např. umístění prodejních nebo reklamních zařízení, lunaparků atd.) 10x. Poplatek je možné stanovit i paušální částkou. Poplatek ze vstupného • Předmětem poplatku je vstupné na kulturní, sportovní, prodejní a reklamní akce. Tento výčet je taxativní. Z akcí, jejichž celý výtěžek je odveden na charitativní a veřejně prospěšné účely, se poplatek neplatí. • Definice vstupného. • Základem pro stanovení poplatku ze vstupného je vstupné snížené o daň z přidané hodnoty. • Vstupné na kulturní památky – judikatura ÚS. • Sazba poplatku ze vstupného činí až 20 % z úhrnné částky vybraného vstupného. Obec může po dohodě s poplatníkem poplatek stanovit paušální částkou. • Zvláštní záznamní povinnost kvůli evidenci vstupenek. Poplatek za povolení k vjezdu s motorovým vozidlem do vybraných míst a částí měst • Poplatníky poplatku jsou fyzické nebo právnické osoby, kterým bylo vydáno povolení k vjezdu s motorovým vozidlem do vybraných míst, do kterých je jinak vjezd zakázán příslušnou dopravní značkou. Poplatek neplatí fyzické osoby mající trvalý pobyt nebo vlastnící nemovitosti ve vybraném místě, osoby jim blízké, manželé těchto osob a jejich děti a dále osoby, které ve vybraném místě užívají nemovitost k podnikání nebo veřejně prospěšné činnosti nebo osoby, které jsou držiteli průkazu ZTP a ZTP/P a jejich průvodci. • Sazba poplatku činí až 200 Kč za den. Obec má možnost po dohodě s poplatníkem stanovit poplatek paušální částkou. Poplatek za provoz systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů Předpokladem je vydání obecně závazné vyhlášky stanovující systém nakládání s komunálním odpadem. 3 možnosti zpoplatnění odpadu: • smlouva, • poplatek za komunální odpad dle zákona o odpadech, • místní poplatek dle zákona o místních poplatcích Poplatek za provoz systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů Poplatník • fyzická osoba přihlášená v obci, • fyzická osoba, která má ve vlastnictví stavbu určenou k individuální rekreaci, byt nebo rodinný dům, ve kterých není přihlášena žádná fyzická osoba, ve výši odpovídající poplatku za jednu fyzickou osobu • společně a nerozdílně – společný zmocněnec/zástupce Poplatek za provoz systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů Za fyzické osoby tvořící domácnost může poplatek platit jedna osoba. Za fyzické osoby žijící v rodinném nebo bytovém domě může poplatek platit vlastník nebo správce. Osoby, které platí poplatek za více fyzických osob, jsou povinny obecnímu úřadu oznámit jméno, popřípadě jména, příjmení a data narození osob, za které poplatek platí. Poplatek za provoz systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů Osvobození: • Osoba umístěná do dětského domova pro děti do 3 let věku, školského zařízení pro výkon ústavní nebo ochranné výchovy nebo školského zařízení pro preventivně výchovnou péči na základě rozhodnutí soudu nebo smlouvy, • Osoba umístěná do zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc na základě rozhodnutí soudu, na žádost obecního úřadu obce s rozšířenou působností, zákonného zástupce dítěte nebo nezletilého, • Osoba umístěná v domově pro osoby se zdravotním postižením, domově pro seniory, domově se zvláštním režimem nebo chráněném bydlení Poplatek za provoz systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů Sazba poplatku je rozdělena na dvě části. První tvoří částka až 250 Kč za osobu a kalendářní rok, druhou částka stanovená na základě skutečných nákladů obce předchozího roku na sběr a svoz netříděného komunálního odpadu, až 750 Kč za osobu a kalendářní rok, celkem tady maximálně 1000 Kč na osobu ročně. Obec má povinnost v obecně závazné vyhlášce stanovit rozúčtování nákladů na sběr a svoz netříděného komunálního odpadu na osobu. Pokud během kalendářního roku dojde ke změně místa přihlášení, resp. ke změně vlastnictví stavby, uhradí se poplatek v poměrné výši, která odpovídá počtu kalendářních měsíců přihlášení nebo vlastnictví stavby v příslušném kalendářním roce. Rozhodný je vždy stav na konci každého měsíce. Poplatek za zhodnocení stavebního pozemku možností jeho připojení na stavbu vodovodu nebo kanalizace Poplatníkem je vlastník stavebního pozemku zhodnoceného možností připojení na obcí vybudovanou stavbu vodovodu nebo kanalizace, vybudovanou po 31. 12. 2001, tj. zkolaudovanou stavbu, kde obec byla stavebníkem. Poplatek za zhodnocení stavebního pozemku možností jeho připojení na stavbu vodovodu nebo kanalizace Sazba poplatku nesmí přesáhnout rozdíl ceny stavebního pozemku bez možnosti připojení na obcí vybudovanou stavbu vodovodu nebo kanalizace a ceny stavebního pozemku s touto možností. Cena stavebního pozemku v obci se stanoví podle zákona o oceňování majetku (zákon č. 157/1991 Sb., v aktuálním znění) v kalendářním roce, ve kterém nabylo právní moci kolaudační rozhodnutí nebo nabyl právních účinků kolaudační souhlas pro stavbu vodovodu nebo kanalizace obcí vybudované. Výše sazby na 1m^2 zhodnoceného stavebního pozemku stanoví obec v obecně závazné vyhlášce. Poplatek za zhodnocení stavebního pozemku možností jeho připojení na stavbu vodovodu nebo kanalizace 2 návrhy infrastrukturní daně se vztahovaly i na další infrastrukturu budovanou obcí. Správa poplatků Subsidiární použití DŘ Stanovení poplatků: samostatná působnost Řízení o poplatcích: přenesená působnost (obecní úřad) Lex specialis k DŘ ve věci nezletilých • vznikne-li nedoplatek na poplatku poplatníkovi, který je ke dni splatnosti nezletilý a nenabyl plné svéprávnosti nebo který je ke dni splatnosti omezen ve svéprávnosti a byl mu jmenován opatrovník spravující jeho jmění, přechází poplatková povinnost tohoto poplatníka na zákonného zástupce nebo tohoto opatrovníka • zákonný zástupce nebo opatrovník má stejné procesní postavení jako poplatník • vyměří obecní úřad poplatek zákonnému zástupci nebo opatrovníkovi poplatníka • je-li zákonných zástupců nebo opatrovníků více, jsou povinni plnit poplatkovou povinnost společně a nerozdílně Ohlašovací povinnost u místních poplatků • Poplatník nebo plátce poplatku je povinen podat správci poplatku ohlášení, nevyloučí-li obec tuto povinnost v obecně závazné vyhlášce. • Změny: 15 dní nebo delší v OZV • Náležitosti: • jméno, popřípadě jména, a příjmení nebo název nebo obchodní firmu, • obecný identifikátor, byl-li přidělen, • místo pobytu nebo sídlo, popřípadě další adresu pro doručování, • právnická osoba uvede též osoby, které jsou jejím jménem oprávněny jednat v poplatkových věcech, • čísla všech svých účtů u poskytovatelů platebních služeb, včetně poskytovatelů těchto služeb v zahraničí, užívaných v souvislosti s podnikatelskou činností, v případě, že předmět poplatku souvisí s podnikatelskou činností poplatníka nebo plátce, • údaje rozhodné pro stanovení výše poplatku. • Povinnost se nevztahuje na údaj, který může správce poplatku automatizovaným způsobem zjistit z rejstříků nebo evidencí, do nichž má zřízen automatizovaný přístup. Okruh těchto údajů zveřejní správce poplatku na své úřední desce. • V případě, že poplatník nesplní povinnost ohlásit údaj rozhodný pro osvobození nebo úlevu od poplatku ve lhůtě stanovené obecně závaznou vyhláškou nebo ve lhůtě 15 dnů, nárok na osvobození nebo úlevu od tohoto poplatku zaniká; za nesplnění této povinnosti nelze uložit pokutu za nesplnění povinnosti nepeněžité povahy. Lhůty pro placení daně Ve vyhlášce Vybírání daní - způsob placení daně a) bezhotovostním převodem z účtu vedeného u poskytovatele platebních služeb na příslušný účet správce daně, b) v hotovosti 1. prostřednictvím poskytovatele platebních služeb nebo poštovním poukazem na příslušný účet správce daně, 2. úřední osobě pověřené přijímat tyto platby, přičemž součet plateb na všechny druhy daně za jeden daňový subjekt nesmí v průběhu jednoho kalendářního dne u jednoho správce daně přesáhnout částku 500 000 Kč, 3. šekem, jehož proplacení je zajištěno poskytovatelem platebních služeb, 4. daňovému exekutorovi, jde-li o platbu při daňové exekuci, a 5. oprávněné úřední osobě, jde-li o platbu pořádkové pokuty, c) kolkovými známkami, stanoví-li tak zákon, d) přeplatkem na jiné dani, JINAK podle vyhlášky (SIPO). Prodlení s placením poplatku Povinnost platit řádně a včas (autoaplikace) • Nebudou-li poplatky zaplaceny poplatníkem včas nebo ve správné výši, vyměří mu správce poplatku poplatek platebním výměrem nebo hromadným předpisným seznamem. • Nebudou-li poplatky odvedeny plátcem poplatku včas nebo ve správné výši, vyměří mu správce poplatku poplatek platebním výměrem k přímé úhradě. Platební výměr, kterému by měla předcházet výzva Sankce 3násobek nedoplatku (speciální ustanovení k DŘ, vliv ÚS – Chrastava ohledně úpravy sankcí ve vyhlášce) Penále, úroky a pokuty, upravené daňovým řádem, s výjimkou pořádkových pokut a pokut za nesplnění povinnosti nepeněžité povahy, se neuplatňují. Prominutí poplatku • na žádost poplatníka z důvodu odstranění tvrdosti právního předpisu zcela nebo částečně prominout poplatek za odpad nebo jeho příslušenství, lze-li to s přihlédnutím k okolnostem daného případu ospravedlnit • z moci úřední jakýkoliv poplatek nebo jeho příslušenství zcela nebo částečně prominout při mimořádných, zejména živelních událostech • všem poplatníkům, jichž se důvod prominutí týká, a to ode dne právní moci tohoto rozhodnutí • rozhodnutí oznamuje obecní úřad vyvěšením na své úřední desce a zároveň ho zveřejní způsobem umožňujícím dálkový přístup Správní poplatky - účel • žadatel přispívá na činnost orgánu, která se uskutečňuje v jeho zájmu, tzn. náklady na výkon státní správy nenesou všichni občané, ale konkrétní jedinec, jež má o ten který úkon zájem • účelem je též nezatěžovat státní správu zbytečnými podáními, avšak při konstrukci sazeb musí zákonodárce dbát na to, aby bylo řízení z hlediska výše poplatku pro poplatníka dostupné Správní poplatky – předmět Předmětem správních poplatků je správní řízení a další činnost správního úřadu související s výkonem státní správy. Jednotlivé úkony podléhající zpoplatnění jsou vymezeny v položkách sazebníku poplatků, který tvoří přílohu k zákonu o správních poplatcích. Zákon vymezuje předmět zpoplatnění i negativně, když stanoví, že úkony zahájené správním úřadem z moci úřední a úkony související s přestupkovým a s trestním řízením nejsou předmětem poplatku. Správní poplatky – osvobození Osobní - pro vybrané skupiny poplatníků (státní orgány a státní fondy, diplomatická zastupitelství, územní samosprávné celky atd.) Věcná - pro jednotlivé úkony (úkony související s prováděním zvláštních právních předpisů o sociálním zabezpečení, o důchodovém pojištění, o veřejném zdravotním pojištění, o státní sociální podpoře, o nemocenském pojištění, o pojistném na všeobecné zdravotní pojištění, o pojistném na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti atd.) Správní poplatky – poplatník Poplatníkem správního poplatku je osoba, která podala žádost nebo jiný návrh k provedení úkonu správnímu úřadu, nebo osoba, v jejímž zájmu nebo věci byl úkon proveden. Vznikne-li povinnost zaplatit poplatek za týž úkon více poplatníkům, zaplatí jej společně a nerozdílně. Správní poplatky - sazby Sazby poplatků jsou stanoveny v sazebníku: - pevnou částkou - procentem ze základu poplatku Správní poplatky – správa Poplatky obvykle vyměřuje, vybírá a vymáhá správní úřad příslušný k provedení úkonu. Poplatky stanovené pevnou částkou jsou splatné buď při přijetí podání nebo později, vždy však před provedením úkonu. Naopak procentní poplatky a některé další poplatky vyměřuje správní úřad platebním výměrem a jsou splatné ve lhůtě do patnácti dnů ode dne, který následuje po doručení platebního výměru. Nezaplatí-li poplatník poplatek ve stanovené lhůtě, správní úřad zastaví zahájené řízení nebo úkon neprovede. Je nutno mít na paměti, že správní úřad vydá výsledek provedeného úkonu vždy až po zaplacení poplatku. Při řízení ve věcech poplatků se postupuje podle DŘ. Soudní poplatky – předmět a právní úprava Předmětem soudních poplatků jsou poplatky vybírané za řízení před soudy České republiky, a to z úkonů uvedených v sazebníku poplatků (tzv. poplatky za řízení) a dále za jednotlivé úkony prováděné soudy a správou soudů uvedené v sazebníku poplatků (tzv. poplatky za úkony). Soudní poplatky – osvobození Především z důvodů nadměrného ekonomického zatěžování poplatníků a též z důvodů zájmu státu na spravedlivém rozhodnutí ve věci (např. o řízení ve věcech opatrovnických, péče soudu o nezletilé, osvojení a povolení uzavřít manželství, důchodového pojištění, nemocenského pojištění, státní sociální podpory, pojistného na veřejné zdravotní pojištění, pojistného na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti, sociální péče a státních dávek, pomoci v hmotné nouzi, vzájemné vyživovací povinnosti rodičů a dětí, vyslovení přípustnosti převzetí nebo držení v ústavu zdravotnické péče, dědických v prvním stupni řízení, náhrady škody způsobené při výkonu veřejné moci nezákonným rozhodnutím, rozhodnutím o vazbě nebo nesprávným úředním postupem, způsobilosti k právním úkonům, poručenských a určení, zda je třeba souhlasu rodičů dítěte k jeho osvojení, volebních apod.) Osobní (např. Česká republika a státní fondy, územní samosprávné celky, neprovdaná matka v řízení o příspěvek na výživu a úhradu nákladů spojených s těhotenstvím a slehnutím, navrhovatel v řízení o určení rodičovství, diplomatická zastupitelství atd.) Na základě písemné žádosti může předseda senátu přiznat účastníkovi zcela nebo zčásti osvobození od soudních poplatků, odůvodňují-li to poměry účastníka a nejde-li o svévolné nebo zřejmě bezúspěšné uplatňování nebo bránění práva. Osvobození je přiznáváno zejména ze sociálních důvodů, které je žadatel povinen soudu věrohodným způsobem prokázat. Soudní poplatky - poplatník Poplatníky soudního poplatku jsou obvykle navrhovatelé, mohou to být však i účastníci smíru uzavřeného ve smírčím řízení a další osoby, u nichž tak stanoví zákon o soudních poplatcích. Poplatníkem poplatku za úkon je navrhovatel úkonu. Vznikne-li více poplatníkům povinnost zaplatit poplatek, platí jej společně a nerozdílně. Soudní poplatky – vznik poplatkové povinnosti • podáním žaloby nebo jiného návrhu na zahájení řízení, • podáním odvolání, dovolání, kasační stížnosti, • schválením smíru ve smírčím řízení, • uložením povinnosti zaplatit poplatek v souvislosti s rozhodnutím soudu o návrhu na nařízení předběžného opatření, • uložením povinnosti zaplatit poplatek v souvislosti s rozhodnutím soudu o věci samé • • Jde-li o poplatek za úkon, poplatková povinnost vzniká sepsáním podání do protokolu u soudu, v ostatních případech podáním návrhu na provedení úkonu. Soudní poplatky – základ poplatku Cena předmětu řízení vyjádřená peněžní částkou, Jde-li o opětující se peněžité plnění, je základem procentního poplatku cena odpovídající součtu všech opětujících se plnění. Jde-li o peněžité plnění na dobu neurčitou, na dobu života nebo na dobu delší než pět let, je základem poplatku pětinásobek ceny ročního plnění. Výjimečně, pokud není možné stanovit základ daně podle těchto pravidel, je základem poplatku částka ve výši 15.000 Kč. Soudní poplatky – sazba Sazba poplatků za řízení bude většinou procentní. Není však vyloučeno, že sazba poplatku za řízení bude stanovena i částkou pevnou. Sazby poplatků za úkony jsou stanoveny pevnou částkou. Výše sazeb poplatků je uvedena v sazebníku tvořícím přílohu k zákonu o soudních poplatcích. Soudní poplatky – placení a správa Poplatek je splatný vznikem poplatkové povinnosti. Poplatky, které nejsou vyšší než 5.000 Kč, lze platit kolkovými známkami, ostatní poplatky se platí na účet státního rozpočtu zřízený u České národní banky pro jednotlivé soudy Soudy vedou evidenci poplatkových povinností, jejich úhrad nebo zániků a z toho vyplývajících přeplatků či nedoplatků. V řízení ve věcech poplatků rozhoduje a postupuje soud podle občanského soudního řádu, jestliže zákon o soudních poplatcích, popřípadě DŘ nestanoví jinak. Ekologické poplatky • poplatky za vypouštění odpadních vod do vod povrchových, • poplatky za povolené vypouštění odpadních vod do vod podzemních, • poplatky za vypouštění škodlivých látek do ovzduší, • poplatky podle zákona o odpadech, • odvody za odnětí půdy ze zemědělského půdního fondu, • poplatky za odběr podzemních vod • atd. atd. atd. Poplatky za užívání dálnic a silnic • časové poplatky • elektronické mýtné Časové poplatky Povinnost zakoupit dálniční známku mají všichni řidiči vozidel nejméně se čtyřmi koly a provozovatelé souprav, kteří užívají české dálnice a rychlostí silnice. Nejvyšší povolená hmotnost vozidla nebo soupravy přitom nepřesahuje 3,5 tuny. Celkově je na území České republiky zpoplatněno cca. 1200 km cest. Z ekologických důvodu nemuseli motoristé platit v úsecích sloužících jako městské dopravní obchvaty (už neplatí?). Časové poplatky - výše Maximální výši poplatku pro vozidlo v systému časového 1.500 Kč. Výše časového poplatku za jeden měsíc a za deset dnů se stanoví poměrně k výši ročního poplatku (440 a 310 Kč). Konkrétní výši poplatku na každý rok pak určí prováděcí právní předpis, kterým je nařízení vlády č. 484/2006 Sb., o výši časových poplatků a o výši sazeb mýtného za užívání určených pozemních komunikací. Časové poplatky – výše – pokračování Konkrétní výši poplatku na každý rok pak určí prováděcí právní předpis, kterým je nařízení vlády č. 484/2006 Sb., o výši časových poplatků a o výši sazeb mýtného za užívání určených pozemních komunikací Elektronické mýtné Úhradě mýtného podléhá užití zpoplatněné pozemní komunikace silničním motorovým vozidlem nejméně se čtyřmi koly, jehož největší povolená hmotnost činí nejméně 3,5 tuny, nebo jízdní soupravou, jejíž největší povolená hmotnost činí nejméně 3,5 tuny. Elektronické mýtné – výše Sazba poplatku je stanovena v nařízení vlády č. 484/2006 Sb., o výši časových poplatků a o výši sazeb mýtného za užívání určených pozemních komunikací v závislosti na emisní třídě, počtu náprav, druhu silnice a době (pátek 15-21) Děkuji za pozornost.