Jana Dudová  Mezinárodní pakt o občanských a politických právech (č. 120/1976 Sb.) a Mezinárodní pakt o hospodářských, sociálních a kulturních právech (č. 120/1976 Sb.) sjednané v rámci OSN – m.j. s ohledem na prevenci epidemických, endemických a jiných nemocí  Úmluva o ochraně lidských práv a základních svobod (č. 209/1992 Sb.) sjednaná v rámci Rady Evropy - čl. 8 soukromý a rodinný život, např. ve vazbě na očkování  Smlouva o fungování EU – zejména čl. 168 – Unie se zavazuje zajišťovat vysoký standard ochrany zdraví – zejména ochrana před infekčními chorobami  Listina základních práv EU – právo na život – zejména preventivní zdravotní péče  Sekundární právo – viz zejména rozhodnutí Evropského parlamentu a Rady 2119/98/ES o zřízení sítě epidemiologického dozoru a kontroly přenosných nemocí v EU/ES  Nařízení EP a Rady č. 852/2004/ES o hygieně potravin  Nařízení EP a Rady č. 178/2002/ES, kterým se stanoví obecné zásady a požadavky potravinového práva  Nařízení EP a Rady č. 1935/2004/ES o materiálech určených pro styk s potravinami  Nařízení EP a Rady č. 1223/2009/ES o kosmetických přípravcích  Nařízení EP a Rady č. 1272/2008/ES o klasifikaci, označování a balení látek a směsí…… a další  Zákon č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví (ZOVZ)  Zákon č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele  Zákon č. 22/1997 Sb., o technických požadavcích na výrobky  Zákon č. 102/2001 Sb., o obecné bezpečnosti vírobků,  Zákon č. 110/1997 Sb., o potravinách  Zákon č. 65/2017 Sb., o ochraně zdraví před škodlivými účinky návykových látek  Zákon č. 116/2020 Sb., o náhradě újmy způsobené povinným očkováním a další….. - Vyhláška č. 6/2003 Sb., kterou se stanoví hygienické limity chemických, fyzikálních a biologických ukazatelů pro vnitřní prostředí pobytových místností některých staveb - Vyhláška č. 432/2003 Sb., kterou se mimo jiné stanoví limitní hodnoty ukazatelů biologických expozičních testů - Vyhláška č. 137/2004 Sb., o hygienických požadavcích na stravovací služby… - Vyhláška č. 410/2005 Sb., o hygienických požadavcích na prostory a provoz zařízení a provozoven pro výchovu a vzdělávání dětí a mladistvých - vyhláška č. 306/2012 Sb., kterou se upravují podmínky předcházení vzniku a šíření infekčních onemocnění a hygienické požadavky na provoz zdravotnických zařízení a ústavů sociální péče - vyhláška č. 537/2006 Sb., o očkování proti infekčním nemocem - Nařízení vlády č. 272/2011 Sb., o ochraně zdraví před nepříznivými účinky hluku a vibrací…  Spotřebitel : Spotřebitel je každý člověk, který mimo rámec své podnikatelské činnosti nebo mimo rámec samostatného výkonu svého povolání uzavírá smlouvu s podnikatelem nebo s ním jinak jedná (§ 419 OZ).  Za podnikatele se považuje každý, kdo samostatně vykonává na vlastní účet a odpovědnost výdělečnou činnost živnostenským nebo obdobným způsobem se záměrem činit tak soustavně za účelem dosažení zisku. Za podnikatele je také považován ten, kdo ho zastupuje, jeho jménem a na jeho účet jedná se spotřebitelem (§ 420 OZ).  Zdravotní péči lze zařadit pod pojem služby (podnikatelem je osoba zapsaná v obchodnim rejstřiku - tzn. mimo jiné také zdravotnická zařízení).  Subsidiarita zákona o ochraně spotřebitele vůči předpisům upravujícím hygienické aspekty a mimo jiné i zdravotnického práva.  Článek 31 LZPS: právo každého na ochranu zdraví. Tomu na druhé straně odpovídá povinnost státu zajistit dostatečnou ochranu před faktory, které mohou ohrozit lidské zdraví. Ochrana zachovaní zdraví člověka je předpokladem jeho existence, a tím i nutným předpokladem práva na život a zachování fyzické integrity jedince (srov. čl. 7 LZPS).  Tvůrcem zdravotni politiky je v souladu s programovými prohlášeními vlády a ve smyslu ustanovení § 80 odst. 1 písm. a) ZOVZ ministerstvo zdravotnictví.  Realizace zdravotní politiky je jevem veřejnoprávním, spočívá v autoritativní tvorbě a vydávání rozhodnutí, jakož i ve výkonu řídící a kontrolní činnosti.  Upravuje práva a povinnosti fyzických a právnických osob v oblasti ochrany a podpory veřejného zdraví. ZOVZ upravuje životni a pracovní podmínky stanovením hygienických limitů u vybraných činnosti, kategorií, předmětů a médii tak, aby jejich negativní účinky na člověka byly omezeny na rozumně dosažitelnou míru.  Spolu se svými prováděcími předpisy tvoří ZOVZ rámec hygienického zabezpečeni výkonu zdravotní péče.  řídí a kontroluje KHS včetně rozhodovací pravomoci o opravných prostředcích proti rozhodnuti krajských hygieniků,  řídí očkování,  nařizuje mimořádná opatřeni při epidemiích, při výskytu zdravotně závadných výrobků nebo vod, při živelných pohromách a jiných událostech na celostátni úrovni apod.,  koordinační úloha - odpovídá za tvorbu a uskutečňování národní politiky na úseku ochrany veřejného zdraví (srov. § 10 kompetenčního zákona a § 80 ZOVZ).  Veřejným zdravím je zdravotní stav obyvatelstva a jeho skupin…  Ochrana veřejného zdraví – souhrn činností a opatření k vytváření a ochraně zdravých životních a pracovních podmínek, zabránění infekčních onemocnění…  Ohrožení veřejného zdraví – obyvatelstvo nebo jeho skupiny jsou vystaveny nebezpečí, z něhož míra zátěže rizikovými faktory přírodních, životních nebo pracovních podmínek překračuje obecně přijatelnou úroveň a představuje významné riziko poškození zdraví.  Přímá souvislost s ochranou zdraví spotřebitele – např. vazba na bezpečnost výrobků vč. potravin, bezpečnost služeb apod.  Jedná se o posouzení míry závažnosti zátěže populace vystavené rizikovým faktorům životních a pracovních podmínek a způsobu života (§ 2/4 ZOVZ).  Rozumně dosažitelná míra?  Srov. např. § 31/1 ZOVZ: jedná se o poměr mezi náklady na opatření a jejich přínosem ke snížení zátěže – s ohledem na počet exponovaných fyzických osob (hluk, vibrace…).  Společnost ABC, spol. s r.o. provozuje účelovou komunikaci, která slouží jako jediná přístupová cesta do areálu této společnosti. Provoz na komunikaci značně přesahuje hlukové limity. Společnost proto požádala KHS o vydání omezeného povolení k provozu na komunikaci. Dle § 31 OVZ KHS takové povolení vydá, pokud bude hluk omezen na rozumně dosažitelnou míru (RDM).  Rozdílné situace při posuzování RDM: - Hlukem jsou výrazně dotčeni senioři z blízkého Domova seniorů (cca 100 osob) - Hlukem je výrazně dotčen pan X., který má od společnosti ABC pronajatý rekreační objekt lokalizovaný v těsné blízkosti komunikace. - Celou situaci je třeba posuzovat (pro účely přednášky) i z hlediska vymezení pojmu spotřebitel  Hygienické požadavky na vodu vč. přírodních a umělých koupališť  Hygienické požadavky na provoz škol a školských zařízení  Hygienické požadavky na školy v přírodě a zotavovací akce  Hygienické požadavky na provoz zdravotnických zařízení a některých zařízení sociálních služeb  Hygienické požadavky na výkon činností epidemiologicky závažných a na ubytovací služby  Hygienické požadavky na stravovací služby  Hygienické požadavky na předměty běžného užívání vč. kosmetických přípravků  Hygienické požadavky na hluk, vibrace a neionizující záření  Ochrana zdraví při práci dle kategorizace prací  Ochrana zdraví při nakládání s chemickými látkami a směsmi  Ochrana zdraví při předcházení vzniku a šíření infekčních onemocnění vč. systému epidemiologické bdělosti  hygienické limity makrobiologických, biologických, fyzikálních, chemických a organoleptických ukazatelů. Ne přírodní léčivý zdroj a přírodní minerální voda.  Povinnosti dodavatele vody pro veřejnou potřebu - Provozovatele vodovodu - Osoby dodávající vodu při podnikatel. činnosti - Provozovatele veřejné studny - Osoby dodávající vodu pro veřejné objekty z individuálního zdroje  Povinnosti výrobce nebo dovozce výrobku určeného k přímému styku s pitnou, teplou nebo surovou vodou vč. povinností vztahujících se k chemické látce či směsi na úpravu vody  Paní C. si zakoupila v supermarketu láhev piva.  Po otevření láhve ucítila výrazný chemický zápach unikající z tekutiny.  Zřejmě došlo ke kontaminaci láhve neznámou tekutinou…  Věnujte se odpovědnostním vztahům výrobce, dovozce, toho, který se za výrobce označil – srov. § 2/10,11 a 13 ZOVZ  Povinnosti provozovatele zajistit, aby koupající se fyzické osoby nebyly vystaveny zdravotním rizikům ze znečištěné vody ke koupání, sprchování nebo ochlazování  Soulad s technickými požadavky na výrobky  odběr vzorků a jejich kontrola prostřednictvím akreditované či autorizované osoby (§ 83c ZOVZ)  Provozní řád  Hygienické limity, při jejich překročení povinnost zastavit provoz a informovat veřejnost.  Slečně T. se po návštěvě koupaliště objevily výrazné změny na kůži – dostala vyrážku. Má podezření, že uvedené zdravotní problémy souvisí s pobytem v bazénu, resp. areálu koupaliště.  Které kontrolní orgány by měla kontaktovat?  Jakých nároků se může domáhat?  Zabývejte se příčinnou souvislostí mezi pobytem na koupališti a zdravotními problémy.  Školy a školská zařízení, dětské skupiny  Mimoškolská zařízení  Školy v přírodě a zotavovací akce pro děti do 15 let, hrací plochy  Povinnost provozovatele zajistit hygienické podmínky pro děti i účast dospělých FO činných při akci  Povinnost provozovatele zajistit hygienicky nezávadný stav zařízení k ubytování (vnitřní prostředí pobytových místností) a zásobování pitnou vodou  Povinnost poskytovatele činit hygienická a protiepidemická opatření  Provozní řád  Prevence infekcí + dezinfekce zdravotní služby a podmínky jejich poskytování  Podmínky hodnocení kvality a bezpečí zdrav. služeb + další činnosti spojené se zdrav. službami jsou upraveny v z. o zdravotních službách  Podle čl. 5 Úmluvy o biomedicíně (ÚOB) platí, že jakýkoliv zákrok v oblasti péče o zdraví je možno provést pouze za podmínky, že k němu dotčená osoba poskytla svobodný a informovaný souhlas. Dále platí, a to zároveň s předchozím pravidlem, že taková osoba musí být předem řádně informována o účelu a povaze zákroku, jakož i o jeho důsledcích a rizicích. Rovněž platí, že dotčená osoba může kdykoliv svobodně svůj souhlas odvolat.  Ustanovení mezinárodní smlouvy, jíž ÚOB je, a kterou je Česká republika vázána, nejsou přímo provedena platným českým zákonem. Nicméně ÚOB je přímo závazná a má přednost před zákonem, to vyplývá z ust. čl. 10 ústavy. Přímá závaznost znamená, že ač je s ÚOB vnitrostátní zákonodárství v rozporu nebo neupravuje příslušnou materii podrobně anebo vůbec, je znění OÚB tím přednostním právně závazným (vymahatelným) pravidlem chování, jímž jsou všichni povinni se řídit, resp. dovolat se na jeho základě svých práv.  porušení článku 5 Úmluvy o ochraně lidských práv a základních svobod se týkají neoprávněného či nepřiměřeného držení osob v izolaci  rozsudek ve věci Enhorn proti Švédsku ze dne 25. ledna 2005, č. 56529/00. V daném případu byl stěžovatel nakažen virem HIV a jelikož nedodržoval stanovená opatření nařízená mu krajským hygienikem, byl na základě soudního příkazu hospitalizován. V povinné izolaci byl bez svého souhlasu. Evropský soud pro lidská práva v tomto rozhodnutí stanovil kritéria významná pro posouzení, zda zbavení svobody za účelem zabránění šíření nakažlivé nemoci je v souladu se zásadou proporcionality a požadavkem, aby zbavení svobody bylo prosté jakékoli svévolnosti. Převládajícím důvodem omezení práva na osobní svobodu jak u osob duševně nemocných, tak u osob nakažených infekční chorobou není pouze nebezpečí pro veřejnou bezpečnost, ale i vlastní zájmy těchto osob. Zbavení svobody infikované osoby je poslední možností, jak šíření nemoci zabránit, protože méně závažná opatření se ukázala jako nedostatečná pro ochranu zájmu veřejnosti. Když tato kritéria již neplatí, podklad pro zbavení svobody přestává existovat.  Provozování stravovacích služeb  Výroba, zpracování a uvádění na trh potravin  Výroba kosmetických přípravků  Provozování úpraven vod a vodovodů  Provozování holičství, kadeřnictví, pedikúry, manikúry, solária, kosmetických, masérských, regeneračních nebo rekondičních služeb  Provozování živností, při níž je porušována integrita kůže  Povinnost mít zdravotní průkaz + znalosti k ochraně veřejného zdraví  Povinnost dodržovat zásady provozní hygieny vč. zajištění, aby nedošlo k ohrožení či poškození zdraví FO.  Ochranná DDD  Hlášení infekčních onemocnění orgánu OVZ  Spolupráce správních úřadů  Pan Z. je vlastníkem objektu, ve kterém se ve velkém rozmnožili hlodavci (myši a potkani). Zajímá se o podmínky deratizace.  výkon speciální ochranné dezinfekce, dezinsekce a deratizace, při které se používají toxické a vysoce toxické chemické látky a chemické přípravky - osoba, která má kvalifikaci podle § 58 odst. 2 a 3 ZOVZ.  Zákaz omezení nakládání s potravinami  Zákaz nebo omezení styku FO podezřelých z nákazy s ostatními, zákaz cestování, omezení cestování….  Příkaz k vyčlenění lůžek  Zákaz nebo nařízení určité činnosti  Srov. mimoř. opatření MZDR dle § 80/1 písm.g) postupem podle § 69/1 ZOVZ  Krizová opatření dle § 5 písm.a) až e) z. 240/2000 Sb., krizový zákon – vyhlašuje vláda  Nouzový stav dle čl. 5,6 úst. z. 110/1998 Sb., o bezpečnosti ČR – vyhlašuje vláda  Stravovací služba je činnost provozovatele potravinářského podniku.  Provoz pouze v provozovně, která vyhovuje hygienickým požadavkům.  Materiály a předměty určené pro styk s potravinami  Kosmetické přípravky  Výrobky pro děti do 3 let ----------------------------------------------------------  Aplikace přímo použitelných předpisů EU  Bezpečnost  Značení  § 46/1 ZOVZ: ,,fyzická osoba, která má na území České republiky trvalý pobyt, cizinec, jemuž byl povolen trvalý pobyt, cizinec, který je oprávněn k trvalému pobytu na území České republiky, a dále cizinec, jemuž byl povolen přechodný pobyt na území České republiky na dobu delší než 90 dnů nebo je oprávněn na území České republiky pobývat po dobu delší než 90 dnů, jsou povinni podrobit se, v prováděcím právním předpisu upravených případech a termínech, stanovenému druhu pravidelného očkování.“  § 46/4 ZOVZ: pokud jde o osobu, která nedovršila 15-ti let věku, odpovídá za splnění jejích povinností stanovených v odstavci jedna její zákonný zástupce.  § 92k ZOVZ poskytovatelé zdravotních služeb, služeb péče o dítě, zařízení dle § 46 odst. 4 ZOVZ - pokuta až do 500 tis. kč.  Často je namítáno porušení práva na život, práva na ochranu soukromí a práva na svobodu myšlení, svědomí a náboženského vyznání zavedením povinného očkování. Nejznámější je rozhodnutí Evropské komise pro lidská práva Sdružení X v. Spojené Království (č. 7154/75). Soud dospěl k závěru, že povinné očkování zajišťuje ochranu života před infekcemi a představuje tak prostředek ochrany veřejného zdraví, a proto výše jmenovaná práva nebyla porušena.  Obdobně judikoval i Nejvyšší správní soud ve svém rozsudku ze dne 28. 2. 2006, sp. zn. 5 As 17/2005. Stěžovatel namítal zasažení do jeho svobody myšlení, svědomí a náboženského vyznání. K tomu NSS poznamenal, že k zásahu do výše zmíněných práv nedošlo, došlo pouze k omezení výkonu tohoto práva v souladu s Listinou na základě zákona (ZOVZ), jelikož ten sleduje vyšší cíle – ochranu veřejného zdraví, což je plně v souladu s ústavně zaručeným právem na ochranu zdraví. Pokud zákon o ochraně veřejného zdraví ukládá povinnost podrobit se pravidelnému očkování, činí tak z důvodu ochrany veřejného zdraví. Tato povinnost je rovněž v souladu s Úmluvou o biomedicíně, protože Úmluva úpravu obsaženou v zákoně ve svém článku 26 připouští.  Pl.ÚS 19/14  Rozsudek ESLP Solomachin proti Ukrajině č. 24429/03 právo na respektování soukromého a rodinného života dle čl. 8. Úmluvy – povinné očkování je ospravedlnitelným zásahem v zájmu veřejného zdraví….  Z. 116/2020 Sb.  Domněnka příčinné souvislosti mezi újmou na zdraví a povinným očkováním  Povinným je stát prostřednictvím Ministerstva zdravotnictví  Povinnosti osoby provozující zdroj hluku  Hluk=zvuk, který může být škodlivý pro zdraví a jehož imisní hyg. limit stanoví prováděcí předpis - § 30/1 ZOVZ  Za hluk se nepovažuje dle § 31/2 ZOVZ - hlasový projev osoby (nejde-li o součást veřejné hudební produkce v budově) - Hlasový projev zvířete - Zvuk z produkce hudby ve venkovním prostoru - Zvuk z akustického varovného signálu…  Pokud při používání zdroje hluku a vibrací (s výjimkou leteckého provozu) nelze z vážných důvodů hluk dodržet, lze zdroj provozovat jen dle povolení OOVZ - KHS. Ten vydá časově omezené povolení vydá, jestliže osoba (provozovatel) prokáže, že hluk nebo vibrace byly omezeny na rozumně dosažitelnou míru (poměr mezi náklady a přínosem s ohledem na počet FO exponovaných hluku).  Pan D. si jako jediný host hotelu „Lesní tišina“ pro sebe pronajal apartmán. Po celou dobu jeho 2denního pobytu (zejména v nočních hodinách) ho rušila nedaleká hudební produkce v rámci rockového festivalu. Limity „hluku“ značně přesahovaly povolené hodnoty.  Jedná se v daném případě de lege lata o hluk?  Zvažte možnosti obrany pro pana D.  Povinnosti osob používajících NZ  Povinnosti provozovatelů NZ  Povinnosti výrobce a dovozce laseru  Při nakládání s CHL je každý povinen chránit zdraví FO  Nikdo nesmí nabízet, darovat, prodávat nebo jinak dodat, přenechat nebo obstarat jiným osobám než jsou právnické nebo podnikající FO nebezpečné chemické látky, které mají přiřazenu třídu a kategorii nebezpečnosti akutní toxicita kategorie 1 nebo 2 podle nařízení 1272/2008/ES.  U osob mladších nebo nesvéprávných se tento zákaz rozšiřuje i na akutní toxicitu kategorie 3.  Povinnost odborné způsobilosti při nakládání.  Návyková látka: tabák, alkohol, omamné a psychotropní látky a jiné látky s psychoaktivními účinky  Omezení dostupnosti  Zákaz výrobků napodobujících tabákové výrobky nebo kuřácké pomůcky  Zákaz kouření na vymezených místech, prostorách a prostranství  Stavebně oddělený prostor ke kouření  Zákaz a omezení prodeje a prodávání alkoholických nápojů  Prodej alkoholických nápojů prostřednictvím prostředku komunikace na dálku – informace o zákazu prodeje osobám mladším než 18 let  Obec může obecně závaznou vyhláškou zakázat kouření a používání el. cigaret na veřejném prostranství.  Zákaz vstupu osoby, která je zjevně pod vlivem NL přímo ze zákona…  Povinnost se podrobit orientačnímu vyšetření u důvodného podezření, že osoba požila NL (hradí PČR, poskytovatel zdrav. zař.), prokáže-li se, pak hradí vyšetřovaná osoba  Vláda  Prostředky omezení práv spotřebitele ve veřejném zájmu  § 84 ZOVZ  dozor nad dodržováním právních předpisů k OVZ  Možnost pozastavit výkon činnosti, užívání vody…  Prověřování znalostí u činností epid. závažných…  V mimoř. případech hodných zvl. zřetele vstup do obydlí FO (např. u hluku, vibrací…)  § 83a a násl. – postup zahájený na žádost FO, která je podnikatelem (org. složky státu, kraje nebo obce) – osvědčení o autorizaci, resp. o tom, že osoba je způsobilá k určitému odbornému výkonu (kontrole)  Např. odběr vzorků vody, měření koncentrací a intenzit vnitřního prostředí, mikrobiálního znečištění písku, dezinfekce, měření hluku, chemických škodlivin, toxikologie…  Provádění hodnocení zdravotních rizik – jen prostřednictvím konkrétní FO  RAPEX  RASSF  Systém epidemiologické bdělosti pro infekce způsobené Haemophilus influenzae b, chřipku, spalničky, dávivý kašel, nákazy vyvolané virem lidského imunodeficitu, legionelózu, meningokokové onemocnění a tuberkulózu  Ministerstvo zdravotnictví shromažďuje informace a předává je do sítě EU pro epidemiologický dozor a kontrolu infekčních onemocnění, provádí výměnu nutných informací, organizuje systém včasného varování a reakce pro účely prevence a kontroly a provádí konzultace  Dobrovolné nástroje  Nástroje přímé regulace Děkuji za pozornost jana.dudova@law.muni.cz