Aktuální otázky ochrany spotřebitele v době „covidové“ Uplatňování reklamací v době mimořádné situace • Spotřebitelům v době mimořádné situace doporučujeme, aby postupovali především s ohledem na vlastní zdraví a zdraví dalších osob. Vyřizování záležitostí, které nejsou naprosto nezbytně nutné, doporučujeme odložit na dobu po uklidnění situace, kdy se provoz podnikatelů vrátí do běžného režimu. • Krizová opatření problematiku uplatňování a vyřizování reklamací specificky neupravují. Při výkonu práv v době nouzového stavu by k sobě účastníci smluvního vztahu měli přistupovat ohleduplně, s trpělivostí a přihlédnutím k mimořádné situaci, v níž se druhá strana může nacházet, např. v souvislosti s nuceným uzavřením provozu, nedostatkem zaměstnanců, kteří musí doma hlídat děti, jsou v karanténě apod. Např. šikanózní trvání na vyřizování reklamací spotřebního zboží, které není nepostradatelné, v běžných lhůtách a odstupování od smlouvy v případě, že z důvodu nouzového stavu nemohla být reklamace vyřízena, může mít povahu jednání v rozporu s dobrými mravy, kterému není přiznána právní ochrana. • Šikanózní výkon práva nebo jiný postup v rozporu s dobrými mravy nepožívá právní ochrany, takové jednání nemá právní účinky. Zákazu pochůzkového a podomního prodeje • Vláda v návaznosti na usnesení č. 957, kterým byl vyhlášen na území České republiky nouzový stav, rozhodla o zákazu pochůzkového a podomního prodeje, a to s účinností ode dne 28. října 2020 až do konce nouzového stavu. Aktuální otázky ochrany spotřebitele v době „po-covidové“? Směrnice (EU) 2019/2161, pokud jde o lepší vymáhání a modernizaci právních předpisů Unie na ochranu spotřebitele • Novelizace 4 směrnic • o nepřiměřených podmínkách ve spotřebitelských smlouvách, • o ochraně spotřebitelů při označování cen výrobků nabízených spotřebiteli, • o nekalých obchodních praktikách vůči spotřebitelům na vnitřním trhu, • o právech spotřebitelů • Regulace e-shopů • specifika pro smlouvy uzavírané digitálně na online tržištích • Transparentnost tvorby slevy, hodnocení nabídek, uživatelské recenze, ceny • Další oblasti: přeprodej vstupenek, vztah spotřebitel – spotřebitel, dvojí kvalita výrobků • Odpovědnostní důsledky: výše sankcí, náhrada škody, lhůty Nový program pro spotřebitele (2020 – 2025) Opatření na ochranu evropských spotřebitelů • Zelená transformace • Environmentální udržitelnost výrobků • Směrnice o některých aspektech smluv o prodeji zboží • Digitální transformace • Přezkum směrnic • o spotřebitelských úvěrech, o uvádění finančních služeb na trh na dálku, o obecné bezpečnosti výrobků • Návrh právního aktu v souvislosti s umělou inteligencí • Účinné prosazování práv a náprava • Nařízení o spolupráci mezi vnitrostátními orgány příslušnými pro vymáhání dodržování právních předpisů na ochranu zájmů spotřebitelů • Ochrana zranitelných spotřebitelů • Dluhové poradenství, bezpečnost výrobků pro děti,… • Ochrana spotřebitelů v celosvětovém kontextu • Vypracovat akční plán pro posílení spolupráce s Čínou v oblasti bezpečnosti výrobků prodávaných online