Dotační právo Dotace a návratné finanční výpomoci ÚSC HOSPODAŘENÍ ÚSC právní úprava z.č. 250/2000 Sb., + dílčí novely I. Obecná ustanovení II. Finanční hospodaření ÚSC III. Rozpočtový proces IV. Organizace ÚSC V. Hospodaření svazku obcí VI. Přechodná a závěrečná ustanovení 2 Doplnění rozpočtových pravidel •Novela rozp. pravidel - zákon č. 24/2015 Sb. vstoupil v účinnost dne 20.2.2015, s výjimkou § 10d, který nabyl účinnosti dnem 1.7.2015. •po věcné stránce představuje úprava poskytování dotací a návratných finančních výpomocí zejména sjednocení právní úpravy procesu poskytování prostředků z územních a jiných rozpočtů •Jsou vymezeny základní pojmy oblasti dotací - § 10a odst. 1 •stanoví se povinnost poskytovat dotace a návratné finanční výpomoci prostřednictvím veřejnoprávní smlouvy a jsou definovány její náležitosti - § 10a odst. 5 •způsob zveřejňování § 10d •náležitosti žádosti o poskytnutí dotace a návratné finanční výpomoci § 10a odst. 3 •povinné náležitosti programu a jeho zveřejňování - § 10c a je určena příslušnost správních orgánů k rozhodování sporů z veřejnoprávních smluv § 10b Důvod novely RP •Dříve VAKUUM - úprava poskytování dotací a návratných finančních výpomocí měla dle důvodové zprávy překlenout dřívější stav, kdy i bez podrobnější úpravy v zákoně bylo nezbytné požádat o poskytnutí dotace písemnou formou, předložit požadované dokumenty a v případě poskytnutí peněžních prostředků z územního rozpočtu uzavřít příslušnou smlouvu. •Součástí dotace nebo návratné finanční výpomoci poskytované z územního rozpočtu mohou být i peněžní prostředky původem z rozpočtu Evropské unie (např. na spolufinancování projektů ze strukturálních fondů). S poskytováním dotací a návratných finančních výpomocí z územních a jiných rozpočtů tak souvisejí některé prameny práva Evropské unie, které stanoví pravidla pro poskytování finanční pomoci z rozpočtu Evropské unie (zejm. čl. 317 SFEU, ale i četná nařízení). • Prameny právní úpravy, aneb které zákony musíme respektovat • • • • • • Z .č. 128/2000 Sb., o obcích , vzpzd. • Z. č. 129/2000 Sb., o krajích, vzpzd. • Z. č. 131/2000 Sb., o hl. m. Praze, vzpzd. • Z. č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole • ve veřejné správě, vzpzd. • Z. č. 255/2012 Sb. o kontrole (kontrolní řád), vzpzd. • Z. č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení • výnosu některých daní územním rozpočtům • 5 Čl. 8 Úst: „Zaručuje se samospráva územních samosprávných celků.“ Stát přenechává část výkonu moci jiné veřejnoprávní entitě a ponechává si nad jejím výkonem dozorová a kontrolní oprávnění (decentralizovaná státní správa). Čl. 105 - Výkon státní správy lze svěřit orgánům samosprávy jen tehdy, stanoví-li to zákon = z. o obcích a krajích, hl.m.P. Čl. 101 odst. 3 Úst: „Územní samosprávné celky jsou veřejnoprávními korporacemi, které mohou mít vlastní majetek a hospodaří podle vlastního rozpočtu.“ 6 Ekonomická autonomie obcí ve vztahu k ústavněprávní úpravě A ještě několik dalších pramenů právní úpravy • •Z. č. 420/2004 Sb., o přezkoumávání hospodaření ÚSC, vzpzd. •Z. č. 563/1991 Sb., o účetnictví, vzpzd. •Vyhláška č. 410/2009 Sb., kterou se provádí některá ust…….ZÚ •Z. č. 280/2009 Sb., daňový řád, v platném znění •Vyhláška č. 323/2002 Sb., o rozpočtové skladbě, vzpzd. •Vyhláška č. 416/2004 Sb., kterou se provádí zák. o FK ve VS • Seminaria s.r.o., Radlická 2000/3, Praha 5, tel: 257 095 220, fax: 257 095 221, info@seminaria.cz, www.seminaria.cz 7 •Z. č. 23/2017 Sb., o pravidlech rozpočtové odpovědnosti •Z. č. 25/2017 Sb., o sběru vybraných údajů pro účely monitorování a řízení veřejných financí •Z. č. 248/2000 Sb., o podpoře regionálního rozvoje •Z. č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, v platném znění •Vyhláška č. 133/2013 Sb., o stanovení rozsahu a struktury pro vypracování návrhu zákona o SR a návrhu SV SR a lhůtách pro jejich předkládání •Vyhláška č. 5/2014 Sb., o způsobu, termínech a rozsahu údajů předkládaných pro hodnocení plnění SR, roup. StF, rozpočtů ÚSC, roz. DoSvO a roz. RegRR • Seminaria s.r.o., Radlická 2000/3, Praha 5, tel: 257 095 220, fax: 257 095 221, info@seminaria.cz, www.seminaria.cz 8 Rozpočtová pravidla - zákon upravuje: Ø tvorbu, Ø postavení, Ø obsah, Ø funkci rozpočtů ÚSC-obcí+krajů, Ø stanoví pravidla hospodaření s finančními prostředky ÚSC, Ø ØDOTACE A NÁVRATNÉ FINANČNÍ VÝPOMOCI § 10 a Ø Øzřizování nebo zakládání PO a OS, popřípadě obch. společnosti, Øzřizování ústavů, Øzřizování školských právnických osob podle zvláštního právního předpisu, Øzřizovaní veřejné výzkumné instituce podle zvláštního zákona. • • • Seminaria s.r.o., Radlická 2000/3, Praha 5, tel: 257 095 220, fax: 257 095 221, info@seminaria.cz, www.seminaria.cz 9 Zákonem se řídí – poskytovatelé dotací ØObce ØKraje ØDobrovolné svazky obcí ØStatutární města ØMěstské části a obvody ØHlavní město Praha ØPříspěvkové organizace v oblasti školství ØRegionální rady regionů soudržnosti • Seminaria s.r.o., Radlická 2000/3, Praha 5, tel: 257 095 220, fax: 257 095 221, info@seminaria.cz, www.seminaria.cz 10 Vnitřní struktura rozpočtů ÚSC •Příjmy - výdaje a jejich uspořádání •Vyhl. č. 323/2002 Sb., o rozpočtové skladbě PŘÍJMY rozpočtů ÚSC • Øpříjmy z vlastního majetku a majetkových práv Øpříjmy z výsledků vlastní hospodářské činnosti Øpříjmy z hospodářské činnosti právnických osob Øpříjmy z vlastní správní činnosti Øpříjmy z vybraných pokut a odvodů Ø výnosy z místních poplatků Øvýnosy daní nebo podíly na nich podle zvláštního zákona (DP, DPH, DzNV), Ø dotace ze státního rozpočtu a ze státních fondů Ø dotace z rozpočtu kraje Ø Ø • 12 Pojem dotace a návratná finanční výpomoc •Dotací jsou v obecné rovině míněny peněžní prostředky veřejných rozpočtů poskytnuté na stanovený účel. • •Návratnou finanční výpomocí rozumíme v obecné rovině peněžní prostředky poskytnuté bezúročně na stanovený účel. • •Její opožděné splácení se považuje za zadržení peněžních prostředků. Návratná finanční výpomoc se od jiných způsobů financování (úvěrů a zápůjček) liší tím, že je bezúročná, poskytuje se na základě rozhodnutí, tedy nikoliv smluvním vztahem (tj. není vymahatelná soudně, ale jako porušení rozpočtové kázně) a její splatnost musí být zajištěna rozpočtovanými příjmy běžného roku. Proto ji nelze použít na posílení rozpočtovaných výdajů. Další finanční prostředky ÚSC 1.poskytnuté prostřednictvím Národního fondu 2.návratných zdrojů (půjčka, úvěr, návratná FV) 3.ke krytí dočasného časového nesouladu mezi výdaji a příjmy může být použita návratná finanční výpomoc ze státního rozpočtu, z rozpočtu kraje nebo z rozpočtu jiné obce. Návratná finanční výpomoc je bezúročná. Její opožděné splácení se považuje za zadržení peněžních prostředků 1. 14 Výdaje rozpočtu ÚSC Øzávazky vyplývající z plnění povinností uložených zákony, Ø výdaje na vlastní činnost v samostatné působnosti, Øvýdaje spojené s výkonem státní správy Øzávazky vyplývající, z uzavřených smluvních vztahů a ze smluvních vztahů vlastních organizací, Øzávazky přijaté v rámci spolupráce s jinými ÚSC nebo s dalšími subjekty, včetně příspěvků na společnou činnost, Øúhrada úroků z přijatých půjček a úvěrů, Øvýdaje na emise vlastních dluhopisů a na úhradu výnosů z nich náležejících jejich vlastníkům, Øvýdaje na podporu subjektů provádějících veřejně prospěšné činnosti a na podporu soukromého podnikání prospěšného pro Øjiné výdaje uskutečněné v rámci působnosti ÚSC včetně darů a příspěvků na sociální nebo jiné humanitární účely. Ødotace do rozpočtů obcí v kraji – výdaj kraje Ø 15 Dotace krajům •U krajů výrazně převažují běžné výdaje nad kapitálovými (v případě krajů je tato disproporce výraznější než u obcí). Výdaje rozpočtu krajů jsou do značné míry určeny systémem dotací. •Dotace poskytované krajům jsou účelové, výdajová struktura se tak neliší příliš od příjmové. Role krajů spočívá především v rozdělování dotací mezi zařízení, která zřizuje kraj, a mezi obce, a to zejm. v oblasti školství • Kraj výdaj- obec dotace •Výdajem rozpočtu kraje, který přirozeně nemá svůj ekvivalent ve výdajové stránce obecních rozpočtů, jsou dotace do rozpočtů obcí v kraji. Dotace jsou významnou příjmovou položkou rozpočtu obce ve smyslu § 7 odst. 1 písm. h) RP. • Poskytování dotací obcím z rozpočtu kraje a kontrola jejich využití, s výjimkou poskytování dotací v době vyhlášení krizového stavu, je-li dotace poskytována v souvislosti s vyhlášeným krizovým stavem, je dle krajského zřízení vyhrazenou pravomocí zastupitelstva kraje. Kontrolu využití dotací a návratných finančních výpomocí poskytnutých krajem z jeho prostředků obcím provádí finanční výbor zastupitelstva kraje. •V některých případech je kraj sám příjemcem dotací z centrální úrovně s tím, že dotace přerozděluje dále např. financování škol a školských zařízení zřizovaných územními samosprávnými celky na základě školského zákona. Výdaje kraje RRRS •Další položkou na výdajové straně rozpočtu jsou dotace poskytované krajem regionální radě regionu soudržnosti. Regionální rady jsou zřízeny zákonem o podpoře regionálního rozvoje. Předmětný zákon upravuje podmínky pro poskytování podpory regionálnímu rozvoji a s tím související působnost ústředních správních úřadů, krajů a obcí, koordinaci a realizaci podpory hospodářské, sociální a územní soudržnosti a činnost evropského seskupení pro územní spolupráci v návaznosti na příslušné nařízení EU. Kraj poskytuje dotace dle § 36 z. o krajích obec poskytuje dotace dle § 85 z. o obcích •poskytování dotací a návratných finančních výpomocí nad 200 000 Kč v jednotlivém případě fyzickým nebo právnickým osobám v kalendářním roce a uzavření veřejnoprávních smluv o jejich poskytnutí, nejedná-li se o účelové dotace z prostředků státního rozpočtu • Znění totožné v obou zákonech •poskytování dotací a návratných finančních výpomocí nad 50 000 Kč v jednotlivém případě fyzickým nebo právnickým osobám v kalendářním roce a uzavření veřejnoprávních smluv o jejich poskytnutí, nejedná-li se o účelové dotace z prostředků státního rozpočtu •V pravomoci ZASTUPITELSTVA Základní pojmy - Dotace a návratná finanční výpomoc - PROGRAM •dotace - peněžní prostředky poskytnuté z rozpočtu územního samosprávného celku, městské části hlavního města Prahy, svazku obcí nebo Regionální rady regionu soudržnosti právnické nebo fyzické osobě na stanovený účel •návratná finanční výpomoc - peněžní prostředky poskytnuté bezúročně z rozpočtu územního samosprávného celku, městské části hlavního města Prahy, svazku obcí nebo Regionální rady regionu soudržnosti právnické nebo fyzické osobě na stanovený účel, které je jejich příjemce povinen vrátit do rozpočtu poskytovatele ve stanovené lhůtě •poskytovatelem územní samosprávný celek, městská část hlavního města Prahy, svazek obcí nebo Regionální rada regionu soudržnosti •dotace či návratná finanční výpomoc se poskytuje podle rozhodnutí poskytovatele a z jeho rozpočtu. • 20 PROGRAM •Program pro poskytování dotací nebo návratných finančních výpomocí = souhrn věcných, časových a finančních podmínek podpory účelu určeného poskytovatelem v programu. •Dotace nebo návratná finanční výpomoc se poskytuje: 1.na účel určený poskytovatelem v programu (§ 10c), 2.na jiný účel určený žadatelem v žádosti 3.na účel stanovený zvláštním právním předpisem (školský zákon, z. o sociálních službách). Na dotaci nebo návratnou finanční výpomoc není právní nárok, nestanoví-li zvláštní právní předpis jinak. •Dotaci nebo návratnou finanční výpomoc lze poskytnout na základě žádosti o poskytnutí dotace nebo návratné finanční výpomoci prostřednictvím veřejnoprávní smlouvy, popřípadě na základě povinnosti vyplývající ze zvláštního právního předpisu. 21 Druhy dotací a návratných finančních výpomocí. •Kritériem pro rozlišení je to, kdo určuje účel poskytnutí prostředků. Jde o: 1.programové dotace či návratné finanční výpomoci (účel je stanoven poskytovatelem v programu dle § 10c), 2.individuální dotace či návratná finanční výpomoc (účel je formulován žadatelem v žádosti dle § 10a odst. 3), 3.dotace na základě zvláštního zákona (účel definován přímo zákonem). •V zásadě jde o to, zda ten, kdo formuluje, na co mají být prostředky určeny, je ten, kdo tyto prostředky poskytuje, kdo je žádá, nebo jde přímo o zákonodárce. •programové dotace se poskytují na žádost, avšak účel dotace zde není formulován v žádosti, nýbrž v programu. •Specifickou skupinou dotací jsou dotace poskytované na základě zvláštních zákonů, kde bude i způsob poskytnutí dotace definován zvláštním zákonem, nepodává se žádost ve smyslu rozpočtových pravidel a není definován program. Příkladem je školský zákon, který v § 161 upravuje financování škol a školských zařízení zřizovaných územními samosprávnými celky a v § 162 financování škol a školských zařízení, které nejsou zřizovány státem, krajem, obcí nebo svazkem obcí. Oblast dotačního financování soukromých škol je upravena i zákonem č. 306/1999 Sb., o poskytování dotací soukromým školám, předškolním a školským zařízením. Dotace a návratná finanční výpomoc Odlišení od darů a zápůjček • •Všechny druhy dotací je třeba odlišit od darů a návratné finanční výpomoci od zápůjček. Dotace a návratné finanční výpomoci jsou veřejnoprávní podporou podle rozpočtových pravidel, případně jiných předpisů veřejného práva. Spory z dotací a návratných finančních výpomocí jsou řešeny správními orgány ve sporném řízení dle § 10b rozpočtových pravidel ve spojení s § 141 spr. řádu. Teprve následně je možný soudní přezkum ve správním soudnictví. • •Naproti tomu dary a zápůjčky jsou poskytovány na soukromoprávní smluvní bázi v režimu občanského zákoníku. Soukromoprávní spory týkající se darů a zápůjček jsou řešeny civilními soudy. Dotace a návratná finanční výpomoc Odlišení od darů a zápůjček •Stěžejní rozdíl tkví v tom, že dotace a návratná finanční výpomoc jsou vázány na konkrétní účel (který definuje žadatel, poskytovatel či zákon) a tento účel musí být dodržen. U daru a zápůjčky není v úmyslu poskytnuté prostředky vázat na konkrétní účel ani sledovat jejich využití. Žádost o dotaci a návratnou finanční výpomoc a rozhodnutí o ní • •Nejde-li o dotace a návratné finanční výpomoci podle zvláštních zákonů např. školského zákona, případně podle § 34 odst. 1 RP, návratná finanční výpomoc poskytnutá zřizovatelem příspěvkové organizaci k dočasnému krytí jejích potřeb • mohou být prostředky poskytnuty jen na základě žádosti. •I v případě programové dotace či návratné finanční výpomoci - § 10c se žádost podává, avšak nedefinuje se v ní účel, na který mají být prostředky poskytnuty, neboť ten plyne přímo z programu. Obsahové náležitosti Žádosti •jméno a příjmení, •datum narození •adresu bydliště žadatele o dotaci nebo návratnou finanční výpomoc, je-li žadatel fyzickou osobou, a je-li tato fyzická osoba podnikatelem, také identifikační číslo osoby, bylo-li přiděleno, nebo, je-li žadatel právnickou osobou, název, popřípadě obchodní firmu, sídlo a identifikační číslo osoby, bylo-li přiděleno, •požadovanou částku, není-li možné v čase podání žádosti formulovat přesnou výši požadované částky, je nutné uvést alespoň způsob jejího určení a výši požadované částky doplnit na základě již známých údajů až v době rozhodování o žádosti příslušným orgánem. • účel, na který žadatel chce dotaci nebo návratnou finanční výpomoc použít, Ten plyne přímo z programu (§ 10c), nebo je žádostí definován, není-li program vypsán. 26 Obsahové náležitosti Žádosti •dobu, v níž má být dosaženo účelu, u návratné finanční výpomoci i lhůty pro navrácení poskytnutých peněžních prostředků a výši jednotlivých splátek, • odůvodnění žádosti, • je-li žadatel právnickou osobou, identifikaci osob zastupujících právnickou osobu s uvedením právního důvodu zastoupení, nebo osob s podílem v této právnické osobě, osob, v nichž má přímý podíl, a o výši tohoto podílu, • seznam případných příloh žádosti •den vyhotovení žádosti a podpis osoby zastupující žadatele, v případě zastoupení na základě plné moci i plnou moc. •Nevyhoví-li poskytovatel žádosti, sdělí bez zbytečného odkladu žadateli, že jeho žádosti nebylo vyhověno a důvod nevyhovění žádosti – SDĚLENÍ. • Obsahové náležitosti Žádosti •Zákon výslovně neupravuje postup v případě, že žádost nesplňuje všechny požadované náležitosti - výzva k jejímu doplnění. Výjimkou bude žádost o programovou dotaci, která nebude obsahovat náležitosti a s ohledem na délky lhůty k podání žádostí již doplnění nebude připadat v úvahu. •Pokud příslušný orgán žádosti vyhoví, poskytuje se dotace či návratná finanční výpomoc prostřednictvím veřejnoprávní smlouvy (§ 10a odst. 5). Náležitosti veřejnoprávní smlouvy do značné míry korespondují s náležitostmi žádosti. •Na vyhovění žádosti ovšem sám o sobě není právní nárok (výjimku z tohoto pravidla mohou obsahovat některé zvláštní zákony). Pokud poskytovatel nevyhoví žádosti, sdělí bez zbytečného odkladu žadateli, že jeho žádosti nebylo vyhověno a důvod nevyhovění žádosti. Nevyhoví-li poskytovatel žádosti, sdělí bez zbytečného odkladu žadateli, že jeho žádosti nebylo vyhověno a důvod nevyhovění žádosti – SDĚLENÍ. •Otázkou je, jaká bude forma předmětného sdělení. Zatímco důvodová zpráva hovoří o tom, že sdělení má charakter správního rozhodnutí (§ 67 spr. řádu), společné stanovisko Ministerstva financí a Ministerstva vnitra, publikované ve Zprávách Ministerstva financí pro finanční orgány obcí a krajů č. 3/2015, dospívá k závěru, že nepůjde o rozhodnutí, nýbrž o úkon dle části páté správního řádu. •Postup při posuzování a rozhodování o žádosti o poskytnutí dotace je výkonem působnosti v oblasti veřejné správy ve smyslu § 1 odst. 1 spr. řádu a na postup při poskytování dotací podle rozpočtových pravidel se tak použije správní řád. •Vzhledem ke znění komentovaného odstavce 4 se v případě negativního výsledku posouzení žádosti vyhotovuje pouze sdělení, byť odůvodněné. Toto sdělení je jen informací o obsahu (zčásti i politického) rozhodnutí příslušného orgánu (v mnoha případech zastupitelstva obce či kraje). Důvody mohou plynout z usnesení příslušného orgánu, z projednání věci i z jiných dokumentů, jako jsou předkládací zprávy, posudky hodnotící komise apod. • Veřejnoprávní smlouva o poskytnutí dotace či návratné finanční výpomoci • Pokud příslušný orgán žádosti vyhoví, poskytuje se dotace či návratná finanční výpomoc prostřednictvím veřejnoprávní smlouvy - § 10a odst. 5 • výjimečně též jiným postupem stanoveným zvláštním předpisem např. školským zákonem, •Veřejnoprávní smlouvy jsou v obecné rovině zakotveny v § 159 a násl. spr. řádu. Jde o dvoustranný nebo vícestranný úkon, který zakládá, mění nebo ruší práva a povinnosti v oblasti veřejného práva. Veřejnoprávní smlouva nesmí být v rozporu s právními předpisy, nesmí je obcházet a musí být v souladu s veřejným zájmem. Uzavření veřejnoprávní smlouvy, jejíž stranou je správní orgán, nesmí snižovat důvěryhodnost veřejné správy, musí být účelné a správní orgán musí mít při jejím uzavírání za cíl plnění úkolů veřejné správy. Veřejnoprávní smlouva se vždy posuzuje podle svého skutečného obsahu. Druhy veřejnoprávních smluv •jsou upraveny v § 160 až § 162 spr. řádu, uzavírání této smlouvy v § 163 až § 164 spr. řádu, přezkoumání souladu veřejnoprávní smlouvy s právními předpisy v § 165 spr. řádu, změna obsahu veřejnoprávní smlouvy, výpověď a zrušení veřejnoprávní smlouvy v § 166 až § 167 spr. řádu a rozhodování sporů z veřejnoprávních smluv v § 169 spr. řádu. •Navíc se obdobně použijí ustanovení části první a přiměřeně ustanovení části druhé správního řádu; nevylučuje-li to povaha a účel veřejnoprávních smluv, použijí se přiměřeně ustanovení občanského zákoníku, s výjimkou ustanovení o neplatnosti právních jednání a relativní neúčinnosti, ustanovení o odstoupení od smlouvy a odstupném, ustanovení o změně v osobě dlužníka nebo věřitele, nejde-li o právní nástupnictví, ustanovení o postoupení smlouvy a o poukázce a ustanovení o započtení. • Obsahové náležitosti V. SMLOUVY •Název, sídlo, identifikační číslo poskytovatele dotace nebo návratné finanční výpomoci, •jméno a příjmení, datum narození a adresu bydliště, je-li příjemce dotace nebo návratné finanční výpomoci fyzickou osobou IČ, nebo, je-li příjemce dotace nebo návratné finanční výpomoci právnickou osobou, název, popřípadě obchodní firmu, sídlo a identifikační číslo osoby, •číslo bankovního účtu poskytovatele a příjemce dotace nebo návratné finanční výpomoci, nebo způsob, jakým budou prostředky poskytnuty, •poskytovanou částku nebo částku, do jejíž výše může být dotace nebo návratná finanční výpomoc poskytnuta (i možný zdroj krytí u prostředků SR, NF) •účel, na který jsou poskytované peněžní prostředky určeny, •dobu, v níž má být stanoveného účelu dosaženo, • u návratné finanční výpomoci lhůty pro navrácení poskytnutých peněžních prostředků a výši jednotlivých splátek, • podmínky, které je příjemce povinen při použití peněžních prostředků splnit, případně další podmínky související s účelem, na nějž byly peněžní prostředky poskytnuty, které je příjemce povinen dodržet, •dobu pro předložení finančního vypořádání dotace nebo návratné finanční výpomoci a číslo účtu, na který mají být nepoužité peněžní prostředky nebo návratná finanční výpomoc vráceny, • je-li příjemcem dotace nebo návratné finanční výpomoci právnická osoba, povinnosti příjemce v případě přeměny nebo zrušení právnické osoby s likvidací, • den podpisu smlouvy smluvními stranami a jejich podpisy. 32 •Ve veřejnoprávní smlouvě o poskytnutí dotace lze z podmínek stanovených v zákoně vymezit i podmínky, jejichž porušení bude považováno za méně závažné, za které se uloží odvod za porušení rozpočtové kázně nižší, než odpovídá výši neoprávněně použitých nebo zadržených peněžních prostředků. •Ve veřejnoprávní smlouvě o poskytnutí dotace se pro stanovení nižšího odvodu uvede pevná částka, procento nebo procentní rozmezí, v jehož rámci bude odvod stanoven. Procento nebo procentní rozmezí se stanoví z poskytnutých prostředků, v souvislosti s jejichž použitím došlo k porušení rozpočtové kázně. 33 Spory z právních poměrů při poskytnutí dotace nebo návratné finanční výpomoci rozhoduje •podle správního řádu •a) Ministerstvo financí, je-li jednou ze smluvních stran kraj, svazek obcí, jehož členem je hlavní město Praha, nebo Regionální rada regionu soudržnosti, •b) krajský úřad v přenesené působnosti, je-li smluvní stranou obec nebo svazek obcí, jehož členem není hlavní město Praha, v jehož správním obvodu se obec nachází nebo v jehož správním obvodu má svazek obcí sídlo, •c) Magistrát hlavního města Prahy v přenesené působnosti, je-li jednou ze smluvních stran městská část hlavního města Prahy. • •Ministerstvo financí plní úkoly nadřízeného správního orgánu krajských úřadů a Magistrátu hlavního města Prahy. • •Proti rozhodnutí vydanému těmito org. nelze podat odvolání ani rozklad. Náležitosti programu •Poskytovatel zveřejní program na své úřední desce způsobem umožňujícím dálkový přístup nejpozději 30 dnů před počátkem lhůty pro podání žádosti. Poskytovatel, kterým je svazek obcí, zveřejní program na úředních deskách členských – 30 dnů. Program se zveřejňuje nejméně po dobu 90 dnů ode dne zveřejnění. • 35 Program obsahuje alespoň •a) účel, na který mohou být peněžní prostředky poskytnuty, podmínky pro poskytnutí dotace nebo návratné finanční výpomoci, vzor žádosti, případně obsah jejích příloh. •b) důvody podpory stanoveného účelu, •c) předpokládaný celkový objem peněžních prostředků vyčleněných v rozpočtu na podporu stanoveného účelu, •d) maximální výši dotace nebo návratné finanční výpomoci v jednotlivém případě, nebo kritéria pro stanovení výše dotace, •e) okruh způsobilých žadatelů, kritéria pro hodnocení žádosti, •f) lhůtu pro podání žádosti, lhůtu pro rozhodnutí o žádosti •g) kritéria pro hodnocení žádosti, •h) lhůtu pro rozhodnutí o žádosti, •i) podmínky pro poskytnutí dotace nebo návratné finanční výpomoci, •j) vzor žádosti, případně obsah jejích příloh. • Publicita smluv •Poskytovatel, s výjimkou svazku obcí, zveřejní veřejnoprávní smlouvu o poskytnutí dotace nebo návratné finanční výpomoci a její dodatky na své úřední desce způsobem umožňujícím dálkový přístup do 30 dnů ode dne uzavření smlouvy nebo jejího dodatku. •Veřejnoprávní smlouva o poskytnutí dotace nebo návratné finanční výpomoci do výše 50 000 Kč se nezveřejňuje; pokud uzavřením dodatku k veřejnoprávní smlouvě bude dotace nebo návratná finanční výpomoc zvýšena nad 50 000 Kč, poskytovatel zveřejní veřejnoprávní smlouvu a její dodatek na své úřední desce způsobem umožňujícím dálkový přístup do 30 dnů ode dne uzavření dodatku. •Veřejnoprávní smlouva včetně dodatků musí být zveřejněna nejméně po dobu 3 let ode dne zveřejnění. 37