Legislativa a legislativní materiály vlády Radim Boháč Michal Tuláček 14. října 2020 Osnova 1.Legislativa 2.Legislativní pravidla 3.Legislativní pravidla vlády 4.Obecné legislativní principy 5.Legislativní proces 6.Legislativní materiály vlády 2 I. Legislativa •Akademický slovník cizích slov •tvorba právních norem a činnost zákonodárných sborů, zákonodárná moc, zákonodárství •platné zákony a jiné právní předpisy •Slovník spisovné češtiny •tvorba právních norem •Slovník spisovného jazyka českého •zákonodárná moc, činnost; zákonodárství; činnost směřující k vydávání právních předpisů vůbec • 3 2. Legislativní pravidla •pravidla pro tvorbu právních předpisů • •legislativní pravidla •vlády •Poslanecké sněmovny •Senátu •obce •kraje •ministerstva •… • 4 3. Legislativní pravidla vlády A.Obsah B.Forma a závaznost C.Účel D.Aktuální stav • 5 A. Obsah •úprava postupu ministerstev a jiných ústředních správních úřadů při tvorbě a projednání připravovaných právních předpisů • •požadavky týkající se obsahu a formy připravovaných právních předpisů •věcný záměr •zákon •zákonné opatření Senátu •nařízení vlády •vyhláška • 6 B. Forma a závaznost •usnesení vlády •č. 188 ze dne 19. března 1998 • •16 novelizací • •LPV jako pramen práva? • •výhled do budoucna •zákon č. 222/2016 Sb. (účinnost 1. ledna 2022) • 7 C. Účel •sjednotit postup ministerstev a jiných ústředních správních úřadů při přípravě právních předpisů • •přispět ke zvýšení úrovně tvorby právního řádu • 8 D. Aktuální stav •pravidla přispívají k jednotnosti a bezrozpornosti právního řádu • •prostor pro zlepšení •odstranění kazuičnosti • •odstranění rozporu s pravidly českého jazyka • •odstranění zbytečných formalit • 9 4. Obecné legislativní principy A.Úvod B.Základní principy C.Principy týkající se tvorby právního textu 10 A. Úvod •Pl. ÚS 7/2000 •„Jedním ze základních předpokladů fungování právního státu je i existence vnitřního souladu jeho právního řádu. Proto je také nutné, aby jednotlivé právní předpisy byly srozumitelné a aby z nich vyplývaly předvídatelné následky.“ • 11 čl. 2 odst. 2 Legislativních pravidel vlády (2) Při přípravě právního předpisu je třeba dbát, aby právní předpis byl a) v souladu s právními předpisy vyšší právní síly a s nálezy Ústavního soudu a stal se organickou součástí celého právního řádu, b) v souladu s mezinárodními smlouvami, jimiž je Česká republika vázána, c) v souladu s právem Evropské unie, d) koncipován přehledně a formulován jednoznačně, srozumitelně, jazykově a stylisticky bezvadně. B. Základní principy 12 C. Principy tvorby právního textu 13 5. Legislativní proces •postup od přípravy právního předpisu do jeho publikace • •fáze legislativního procesu •v návaznosti na druh právního předpisu •různá časová náročnost • 14 A. Zákon 1/2 15 A. Zákon 2/2 16 B. Nařízení vlády 17 C. Vyhlášky 18 6. Legislativní materiály vlády •vláda •vrcholný orgán moci výkonné •rozhoduje na základě materiálů předložených členem vlády •usnesení vlády •druhy materiálů •materiál pro jednání vlády •legislativní materiál •nelegislativní materiál •materiál pro informaci členů vlády • 19 6. Legislativní materiály vlády •druhy legislativních materiálů A.věcný záměr zákona B.návrh zákona C.návrh zákonného opatření Senátu D.návrh nařízení vlády E.návrh vyhlášky (nepředkládá se vládě, ale komisím LRV) F.stanovisko vlády k návrhu zákona (jehož předkladatelem není vláda) • 20 A. Věcný záměr zákona •čl. 3 až 7 LPV •kdo připravuje? •ministerstva a jiné ústřední správní úřady •kdy se zpracovává? •když je obsažen v Plánu legislativních prací vlády •kdy se má zařadit do plánu LPV? •koncepčně nová úprava •věci, které nejsou dosud v právním řádu obsaženy •převážně implementace práva EU – ne • 21 A. Věcný záměr zákona •obsah věcného záměru •řeší čl. 4 LPV • •připomínkové řízení k věcnému záměru •řeší čl. 5 LPV •lhůta pro připomínky alespoň 15 pracovních dní • •předložení věcného záměru vládě •řeší čl. 7 LPV • 22 B. Návrh zákona •čl. 8 až 12 LPV •kdo připravuje? •ministerstva a jiné ústřední správní úřady v okruhu své působnosti •připomínkové řízení •obdobnost použití čl. 5 odst. 1, 5 až 12 LPV •lhůta pro připomínky alespoň 20 pracovních dní •důvodová zpráva + RIA •řeší čl. 9 LPV •předložení vládě a LRV •řeší čl. 10 LPV •vyhlášení úplného znění •řeší čl. 11a LPV •v praxi nyní minimálně • 23 C. Návrh zákonného opatření Senátu •čl. 19 LPV • •přiměřenost použití LPV • •nezpracovává se věcný záměr • 24 D. Návrh nařízení vlády •čl. 13 až 15 LPV •kdo připravuje? •ministerstva a jiné ústřední správní úřady v okruhu své působnosti •připomínkové řízení •obdobnost použití čl. 5 odst. 1, 5 až 12 LPV •lhůta pro připomínky alespoň 15 pracovních dní •odůvodnění a RIA •řeší čl. 14 LPV •předložení vládě a LRV •řeší čl. 15 LPV • 25 E. Návrh vyhlášky •čl. 16 LPV •kdo připravuje? •ministerstva a jiné ústřední správní úřady v okruhu své působnosti •připomínkové řízení •obdobnost použití čl. 5 odst. 1, 5, 6 a 11 LPV •lhůta pro připomínky alespoň 5 pracovních dní •předložení pracovním komisím LRV • 26 F. Stanovisko vlády k návrhu zákona •jehož předkladatelem není vláda •čl. 20 LPV •kdo připravuje? •předseda LRV •vyjádření členů vlády •působnost •předložení vládě • 27 Legislativní pečlivosti zdar! •doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. •katedra finančního práva a finanční vědy •e-mail: bohac@prf.cuni.cz •web: www.radimbohac.cz •tel.: +420 221 005 530 • 28