Práva cestujících – Odpovědnost leteckého dopravce za škodu •Předpoklady vzniku odpovědnosti • •V právní teorii dělíme odpovědnost podle určitých kritérií –odpovědnost za porušení dobrých mravů/ zákona/ smluvní povinnosti –odpovědnost za majetkovou újmu/jinou újmu –objektivní/subjektivní odpovědnost • •Smluvní / mimosmluvní odpovědnost • •Prvky porušení právní povinnosti: •a) porušení právní povinnosti •b) vznik újmy •c) existence příčinné souvislosti mezi a) a b) •d) zavinění (jde-li o subjektivní odpovědnost) – nedbalost / úmysl • •objektivní stránka deliktu – protiprávní jednání •objekt – právem chráněný zájem •subjekt – deliktní způsobilost •subjektivní stránka – otázka zavinění •Smluvní odpovědnost –nevyžaduje se prokázání zavinění • •Mimosmluvní odpovědnost –v případě porušení zákona se zásadně prokazuje zavinění (zavinění je presumováno ve formě nedbalosti) • Vyloučení odpovědnosti •exkulpace (vyvinění se v případě presumovaného zavinění – tj. prokázání, že nezavinil, nebo nezavinil v požadovaném stupni) •liberace (- zproštění odpovědnosti; pachatel musí prokázat, že byl naplněn některý ze zákonem daných liberačních důvodů) • Národní rámec •Odpovědnost leteckého dopravce za škodu je v českém právu upravena (jako jakákoli jiná odpovědnost za škodu) v občanském zákoníku – zákon č. 89/2012 Sb. • •- přeprava osob a věcí -> Hlava II, díl 7 Závazky ze smluv o přepravě • • • •Q: Jsem češka a německý dopravce mi ztratil zavazadlo. Kterým právem se náš vztah bude řídit? • -soukromoprávní vztah s mezinárodním prvkem - -Kolizní metoda – pomocí kolizních norem se provádí výběr tzv. „rozhodného práva“ -Přímá metoda – přímá úprava vztahů bez odkazu na nějaký právní řád -> tj. případ evropského práva; v leteckém právu je vhodnější. • • MEZIÁRODNĚ PRÁVNÍ RÁMEC - VARŠAVSKÝ SYSTÉM - MONTREALSKÁ ÚMLUVA • Varšavská úmluva •Úmluva o sjednocení některých pravidel o mezinárodní letecké dopravě (1929; podpis) •úprava odpovědnosti leteckého dopravce v mezinárodní přepravě cestujících, zavazadel a nákladu. •ratifikována 152 státy •Tato úmluva + její novelizace = Varšavský systém; velmi roztříštěný systém -> ne všechny smluvní strany ratifikovaly všechny dodatky a změny, které byly k VÚ dojednány •Působnost: •mezinárodní přeprava –vzlet a přistání na území jiných států, nebo mezipřistání na území jiného státu •osob, zavazadel nebo zboží •vykonávaná letecky •za odměnu, nebo bezplatně Přepravní dokumenty •Přepravní dokumenty a jejich náležitosti: •letenka •zavazadlový lístek •letecký nákladní list • •Odpovědnost za –Usmrcení / zranění –Ztrátu / poškození zavazadla –Zpoždění letu – Odpovědnost dopravce v případě usmrcení a zranění cestujících •dopravce zásadně odpovídá, pokud se stala nehoda v letadle, nebo při nástupu nebo výstupu. •odpovědnost za zavinění; dopravce může snížit míru své odpovědnosti (= zaplatit méně) pokud prokáže, že ke škodě přispělo zavinění poškozené osoby. •VÚ má svou vlastní „měnovou jednotku“: –Čl. 22 frank Poincaré – měnová jednotka, která se svou hodnotou rovná 65,5 mg zlata o ryzosti 9/1000 •Dopravce si nesmí ujednat ustanovení, jimiž by se zprošťoval této odpovědnosti, případně ji zmenšoval. Pokud to udělá, jsou neplatná a nepřihlíží se k nim. –Neplatná jsou i ustanovení, která by určila rozhodné právo nebo změnila pravidla o soudní příslušnosti • Odpovědnost v případě ztráty, zničení a poškození zavazadla •odpovídá po dobu, po kterou jsou zavazadla „za letecké přepravy“ = pod dozorem dopravce, bez ohledu na to, zda jsou na letišti, ve vozíku, který je přepravuje do letadla, nebo na palubě letadla. •Rozlišují se zapsaná a nezapsaná zavazadla; výše náhrady se od toho odvozuje –Zapsaná 250 franků/kilogram zavazadla (odpovědnostní limit) –Když dojde ke ztrátě, poškození ... jen části zavazadel, přihlíží se k tomu –Nezapsaná – limit 5000 franků/osoba; není závislý na váze zavazadla • Odpovědnost v případě zpoždění •pro vznik odpovědnosti je třeba, aby došlo ke zpoždění a v jeho souvislosti pak ke vzniku škody •škoda nevzniká přímo, ale až jako důsledek navazující události, která má příčinu ve zpoždění • Jak se domoci práv podle VÚ? •soudní řízení •žalobu lze podat jen na území jedné ze smluvních stran, ve 2leté prekluzivní lhůtě. Buď –u soudu sídla dopravce –u soudu sídle jeho hlavního provozu –u soudu sídla, kde má dopravce provozovnu, v níž byla smlouva sjednána •elektronická letenka: ? kde je místo sjednání smlouvy? •Polanski v KLM -> místo, kde kupující obdržel prostřednictvím internetu potvrzení o nákupu letenky/její platby –u soudu místa určení • • •Zahájené řízení se bude řídit právním řádem soudu – lex fori. • Nejdůležitější protokoly k VÚ •Haagský protokol 1955 • •Guadalajarská úmluva 1961 • •Montrealské ujednání 1966 • •Guatemalská protokol 1971 • •Montrealské protokoly 1975 • Haagský protokol •účinnost až 1963 •VÚ spolu s HP tvoří jediný dokument • •zvýšení finančního limitu při přepravě osob •zjednodušení úpravy náležitostí dopravních listin •dopravce se nemůže zprostit odpovědnosti v případě, že nastala technická chyba – např. chyba v navigaci letadla (zrušení tzv. „nautické“ odpovědnosti dopravce) •-> tento protokol nepodepsaly všechny strany varšavské úmluvy, takže tento liberační důvod je stále používaný Guadalajarská úmluva 1961 •ratifikována pouze 86 státy •vymezení pojmu dopravce: smluvní (ten, který uzavírá smlouvu o přepravě) vs. skutečný (subjekt, který na základě zmocnění smluvního dopravce provádí přepravu) •rozšíření aplikovatelnosti VÚ na tzv. skutečného dopravce – tj. rozšíření aplikace na tzv. charterové lety • •(charter = nepravidelný letecký spoj, např. pronájem kapacity letadla, kterou si objednává cestovní kancelář pro své klienty, a který je organizován mimo běžné letové řády. Cestovní kancelář je pak v postavení smluvního dopravce a letecký dopravce, který poskytl letadlo, posádku atd. je v postavení dopravce skutečného.) • Montrealské ujednání 1966 •USA si vynutily sjednání dohody s IATA: • •cestující může uzavřít dohodu o vyšším limitu odškodnění •smluvní dopravce se nemůže zprostit odpovědnosti za škodu •dopravci, kteří provozují linky s přistáním na území USA, mají povinnost přistoupit k montrealskému ujednání • Guatemalský protokol 1971 •zavedena absolutní odpovědnost dopravce + zvýšen limit odškodnění v případě zranění nebo usmrcení cestujícího • •nikdy nevstoupil v platnost • Montrealské protokoly 1975 •1, 2, 3, 4 – ČR k žádnému z nich nepřistoupila • •přechod na novou měnovou jednotku: VÚ používá frank Poincaré, nová jednotka SDR (Special Drawing Rights – „zvláštní práva čerpání“) jako měnová a účetní jednotka, užívaná v rámci aktivit MMF • •Frank Poincaré je měnová jednotka definována zlatem, původně byla identická s frankem • •Protokoly 1 a 2 jsou platné (od 1996), 3 nenabyl účinnosti • Montrealská úmluva •snaha překonat roztříštěný Varšavský systém •1999 Úmluva o sjednocení některých pravidel o mezinárodní letecké přepravě, vstoupila v platnost 2003, 115 smluvních stran •modernizuje a konsoliduje varšavský systém, dodržuje strukturu i jazyk VÚ • •Působnost: •mezinárodní přeprava –území dvou států, nebo zastávka v druhém státě) •osob, zavazadel, nebo nákladu •vykonávaná letecky –vychází se z pojmu letadlo, jak jen definuje Příloha 7 k Chicagské úmluvě •prováděná za úplatu, případně bezplatně, pokud se jedná o profesionální letecké společnosti • •přepravovaná osoba = cestující, který uzavřel přepravní smlouvu s dopravcem (tj. nikoli osoba, která se třeba účastí pilotního výcviku, nebo zkušebních letů, černí pasažéři, členové posádky letadla, osoby, které na palubě cestují z humanitárních důvodů…) •nedefinuje pojem zavazadlo (stejně jako VÚ) •nevylučuje se přeprava za nepeněžitou odměnu v případě profesionálních leteckých společností -> např. systém volných mílí, plnění jiných služeb atd.) • Přepravní dokumenty •letenka, •zavazadlový lístek, •nákladní list • •Letenka nemusí být vydána papírově; musí na ní být uvedeno místo odletu a určení (= destinace); a uvedení písemného upozornění o aplikaci Montrealské úmluvy • •IATA v roce 2002 spustila projekt e-ticketingu. Od 1. června 2008 se používají pouze elektronické letenky. Odpovědnost dopravce v případě usmrcení a zranění cestujících •vychází z Montrealského protokolu č. 4; •vznik nehody –(aby mohla být uplatněna odpovědnost dopravce podle čl. 17 MÚ, nehoda musí přímo souviset s riziky plynoucími z leteckého provozu) •usmrcení nebo zranění cestujícího •příčinná souvislost •časová souvislost (od operací při nástupu do letadla po výstup z letadla) • Odpovědnost v případě ztráty, zničení a poškození zavazadla •za zapsaná zavazadla se odpovídá objektivně •vznik událostí –> škoda na zavazadle –> příčinná souvislost –> časová souvislost •škoda na zavazadle = ztráta, zničení nebo poškození; –ztráta nastává jejím uznáním ze strany dopravce, anebo uplynutím 21 dnů –poškození musí být natolik významné, že zavazadlo již nemůže být používáno –zničení = nenávratně zničena v celé své podstatě (např. pád zavazadla z výšky při nakládání) • •dopravce odpovídá v době, kdy je zavazadlo na palubě letadla – od předání zaměstnanci dopravce při odbavení •odpovědnost dopravce končí ve chvíli, kdy si cestující převezme zavazadlo z pásu přepravníku •u nezapsaných (příručních, kabinových) zavazadel odpovídá dopravce subjektivně – tedy pouze pokud zaviní škodu (např. prostřednictvím svých zaměstnanců nebo agentů). Škodu dopravce musí prokázat cestující. • Odpovědnost v případě zpoždění cestujících, zavazadel a nákladu •existence zpoždění – vznik škody – příčinná souvislost •zpoždění = „pozdní příchod do místa určení“ (untimely time of arrival) •není rozhodující čas přistání, ale čas, kdy mají cestující možnost vystoupit, popř. čas skutečného doručení (u zavazadel a nákladu) • •Při zrušení letu bez zajištění náhradní přepravy se nejedná o zpoždění podle čl. 19 MÚ, ale o porušení smlouvy o přepravě. •Dopravce neodpovídá, pokud prokáže, že učinil (nebo jeho zaměstnanci) všechna možná opatření pro odvrácení škody nebo pokud prokáže, že nebylo v jeho silách škodu odvrátit. •Dopravce nebude odpovídat za zpoždění v případě, že bylo způsobeno např. stávkou, špatnými povětrnostními podmínkami, ozbrojeným konfliktem apod… (vis maior) • Kde je možné podat žalobu? •bydliště dopravce •hlavní sídlo podnikání dopravce •místo podnikání a zároveň místo uzavření přepravní smlouvy •obvod místa určení •+ hlavní a trvané bydliště cestujícího, který byl poškozen zraněním nebo usmrcením (pokud tam dopravce vůbec létá) • •Jen za těchto okolností: –- soud se nachází na území smluvní strany –- jedná se o žalobu o náhradu škody v případě zranění nebo smrti –- poškozený tam má své hlavní nebo trvalé bydliště –- dopravce tam létá •- prekluzivní dvouletá lhůta ode dne, kdy mělo letadlo doletět •- základní podmínkou je využití reklamace – „včasné oznámení o nesrovnalostech“ (timely notice of complaints) Øneprodleně nebo do 7 dnů u poškození zavazadla; Ødo 21 dnů ode dne předání zavazadla příjemci (u zpoždění) • PRÁVNÍ RÁMEC EU • • •Odepření nástupu na palubu, zrušení nebo významného zpoždění letů •Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 261/2004 – stanoví společná pravidla náhrad a pomoci cestujícím v letecké dopravě v případě odepření nástupu na palubu, zrušení nebo významného zpoždění letů. • •Odpovědnost leteckého dopravce v případě nehod •Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 889/2002, kterým se mění nařízení Rady (ES) č. 2027/97 o odpovědnosti leteckého dopravce v případě nehod. • •Společná pravidla pro provozování leteckých služeb v Evropském společenství •Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1008/2008 ze dne 24. září 2008 o společných pravidlech pro provozování leteckých služeb ve Společenství (přepracované znění). • •1. právní předpis EU týkající se odpovědnosti bylo nařízení č. 295/1991 – hlavní účel: chránit práva cestujících stanovením minimálních náhrad při tzv. překnihování. (= dopravce počítá s tím, že se někdo nedostaví k letu a tak prodá víc letenek, než je míst v letadle) • •V takovém případě měli cestující právo na volbu mezi těmito plněními: –proplacení ceny letenky –dopravení do konečného místa určení při nejbližší příležitosti –pozdější dopravení podle potřeby cestujícího •+ –minimální finanční odškodnění: 150 ECU (European currency unit 1979-1999) pro lety do 3500 Km; 300 ECU pro lety nad 3500 Km • • Zrušeno a nahrazeno nařízením č. 261/2004 • •Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 261/2004 ze dne 11. února 2004, kterým se stanoví společná pravidla náhrad a pomoci cestujícím v letecké dopravě v případě odepření nástupu na palubu, zrušení nebo významného zpoždění letů a kterým se zrušuje nařízení (EHS) č. 295/91 • Nařízení č. 261/2004 se použije •přepravu osob a zavazadel •vykonávanou letecky –pouze letadla s pevnými křídly (užší pojetí letadla, než zná MÚ) •z území EU nebo na území EU a dopravce je dopravcem Společenství –přímý let – pokud dojde k mezipřistání, při kterém cestující nevystupuje, mělo by se na něj pohlížet jako na cestujícího přímého letu –nepřímý let – možný problém: Q: jedná se o jeden let nebo více na sobě nezávislých letů? A: zaměření na rezervaci: pokud se jedná o jednu rezervaci, půjde o jeden let –zpáteční let = jedna operace letecké dopravy, která představuje jednotku této dopravy provedenou leteckým dopravcem, který určuje její trasu •v případě –odepření nástupu na palubu je proti vůli cestujícího –zrušení letu –zpoždění letu •prováděnou za úplatu (nebo v rámci věrnostních programů nebo jiných programů dopravce) •Práva cestujícího v případě –odepření nástupu na palubu je proti vůli cestujícího –zrušení letu –zpoždění letu • •-> právo na náhradu škody •-> právo na proplacení výdajů nebo na přesměrování •-> právo na poskytnutí péče • •Jediný liberační důvod: „mimořádné okolnosti“ = okolnosti, kterým by nebylo možné zabránit, i kdyby byla přijata veškerá přiměřená opatření. •Např: –případy politické nestability –špatné povětrnostní podmínky –bezpečnostní rizika –neočekávané nedostatky letové bezpečnosti –stávky • •SDEU: technická závada může být mimořádnou okolností pouze tehdy, není-li vlastní běžnému výkonu činnosti dopravce a ze své povahy či původu se vymyká jeho účinné kontrole •Např: –skryté výrobní vady –sabotáž –terorismus Odepření nástupu na palubu •V případě překnihování: •dopravce musí nejprve vyzvat dobrovolníky k odstoupení od jejich rezervace za náhradu podle smluvních podmínek •až pokud nejsou dobrovolníci, může odepřít nástup na palubu cestujícím proti jejich vůli • •Pokud dopravce odmítne připustit všechny, bude se jednat o zrušení letu. • •V jiných případech (zdravotní důvody, důvody bezpečnosti nebo ochrany, nedostatečné cestovní doklady) • Zrušení letu • •Dopravce je povinen nabídnout všem cestujícím možnost volby mezi těmito plněními: a)náhrada pořizovací ceny letenky (vč. případného zpátečního letu od původního místa odletu) b)přesměrování při nejbližší příležitosti (nebo později) podle přání cestujícího • •ad a) Náhrada letenky • V případě, že nejsou cestující informováni alespoň 2 týdny předem, a při současném přesměrování budou mít zpoždění více než 2 hodiny na příletu do místa určení, má dopravce povinnost poskytnout paušálně stanovenou náhradu škody: •250 EUR (do 1500 km) •400 EUR (nad 1500 km v rámci EU nebo mezi 1500 a 3500 mimo EU) •600 EUR (všechny ostatní lety) • •Za určitých okolností mohou být tyto limity sníženy. • •Při zrušení letu má dopravce zajistit cestujícím: •stravu a občerstvení •ubytování v hotelu (případě i dopravu do hotelu a zpět) •dva telefonní hovory a dvě zprávy elektronickými komunikačními prostředky • Zpoždění letu •Významné zpoždění letu •pojem není definován •rozsudky SDEU • •„aby mohl být let považován za zpožděný, musí zůstat všechny prvky letu zachovány, vyjma času odletu“ • •„na cestující letů zpožděných o více než 3 hodiny se pohlíží jako na cestující zrušených letů“ • Odpovědnost leteckého dopravce v případě nehod •Nařízení 2027/1997 a 889/2002 •Varšavská úmluva se vztahuje pouze na lety mezinárodní, nikoli na vnitrostátní. •EU přistoupila jako celek k Montrealské úmluvě. • •Nařízení č. 889/2002 (nehody) výslovně provádí ustanovení MÚ, včetně neomezené odpovědnosti dopravce a odpovědnostních limitů. •+ obsahuje lhůtu 15 dní pro vyplacení zálohy v případě okamžitých potřeb oprávněných osob pro všechny případy, při kterých vzniká povinnost dopravce k náhradě škody •+ rozšíření na vnitrostátní leteckou dopravu • •2010: spotřebitelský průzkum, při kterém se zjistilo, že letecké společnosti často nepřiznávají cestujícím práva, na něž mají nárok v případě, kdy jim odepřen přístup na palubu • •Probíhá projednávání novelizace •http://eur-lex.europa.eu/search.html?SUM_2_CODED=3205&SUM_3_CODED=320503&name=summary-eu-legislati on%3Atransport&type=named&OBSOLETE_LEGISUM=false&qid=1447012762609&SUM_1_CODED=32&locale=cs