od roku 1997 do roku 1999 > ch 15, ch letů v roce 1997 narostl počet ch letů na 24,6 % letů. Nutno dodat, že v roce 2016 byl ch letů na ch 11 %. Single European Sky-Jednotné evropské nebe 549/2004 550/2004 551/2004 552/2004 > Nařízení (ES) č. 5 5 2 / 2 0 0 4 se zrušuje s účinkem ke dni 11. září 2018. Články 4, 5, 6, 6a a 7 uvedeného nařízení a jeho přílohy III a IV se však použijí až do d n e použitelnosti aktů v přenesené pravomoci uvedených v článku 47 tohoto nařízení v rozsahu, v jakém se dotyčné akty týkají předmětu příslušných ustanovení nařízení (ES) č. 5 5 2 / 2 0 0 4 , avšak nejpozději do dne 12. září 2023. Rámcové nařízení cíle: • zamezení vzrůstajícího poštu zpoždění evropských letů • zdokonalení současných norem bezpečnosti a • zvýšení celkové efektivnosti všeobecného letového provozu Funkční bloky vzdušného prostoru [functional airspace blocks - FABs) „vzdušný blok stanovený na základě provozních požadavků a vyjadřující potřebu zajistit integrovanější uspořádání vzdušného prostoru bez ohledu na současné hranice" EK: „soubor institucionálních, provozních, technických, ekonomických a sociálních nástrojů pro vyřešení roztříštěnosti vzdušného prostoru a její podstaty tak, aby byla splněna očekávání uživatelů." Sdělení Komise radě a Evropskému parlamentu ze dne 15. března 2007. Vytvoření jednotného evropského nebe pomocí funkčních bloků. KOM(2007) 101. s. 5. -> sjednocení stávajících 67 samostatně řízených národních vzdušných bloků do devíti celků, které budou založeny na provozních požadavcích, zejména na uspořádání hlavních toků letecké dopravy, bez ohledu na státní hranice Nařízení o vzdušném prostoru - Definuje horní a spodní vzdušný prostor (čl. 2) - Hranici představuje letová hladina 258 - Letové hladiny jsou udávány ve stovkách stop, -> dělící hladina definovaná nařízením odpovídá výšce 8 737 m. Flexible use of airspace (FUA) ~ pružné užívání vzdušného prostoru (přizpůsobování aktuálním potřebám, hustotě provozu, druhu provozu atd...) Nařízení o poskytování služeb • požadavky na poskytování letových navigačních služeb pro letový provoz - povinnosti vnitrostátních orgánů, příp. pověřených kvalifikovaných subjektů při provádění dozoru nad poskytováním letových navigačních služeb - systém vydávání osvědčení • poskytovatelů letových navigačních služeb, — letových provozních služeb a — meteorologických služeb -> jejich způsobilost se ověřuje vydáním osvědčení -> osvědčení neznamená právo na přidělení konkrétního prostoru k poskytování služeb V ČR: Řízení letového provozu ČR, s. p. (pověření poskytováním služeb) Nařízení o interoperabilitě - Řeší nedostatečnou kompatibilitu používaných technologií a z toho plynoucí nedostatečnou automatickou výměnu dat mezi jednotlivými poskytovateli řízení letového provozu SES I -> SES II Zpráva skupiny na vysoké úrovni, složené ze zástupců zúčastněných států z roku 2007: výsledky jsou nedostatečné -> balíček změn přijat jako nařízení č. 1070/2009, kterým se mění nařízení (ES) č. 549/2004, (ES) č. 550/2004, (ES) č. 551/2004 a (ES) č. 552/2004 s cílem zvýšit výkonnost a udržitelnost evropského leteckého systému • rozšiřuje pravomoci E A S A (může vydávat závazná pravidla a postupy pro sjednocení bezpečnostních požadavků pro provozování letišť a činnosti poskytovatelů letových navigačních služeb a vykonávat dohled nad jejich dodržováním) — Před přijetím tohoto nařízení mohla Evropská agentura pro bezpečnost civilního letectví vydávat závazná pravidla a postupy pouze pro provozovatele letecké dopravy a provozovatele letišť včetně jejich zaměstnanců. • členským státům stanoví povinnost zřídit funkční bloky vzdušného prostoru do 4. prosince 2012 Implementované funkční bloky a jich se účastnící státy: • Denmark-Sweden: Dánsko, Švédsko • UK-IRELAND: Spojené Království, Irsko Neimplementované funkční bloky a jich se účastnící státy: • NEFAB: Estonsko, Finsko, Lotyšsko, Norsko • BALTIC FAB: Polsko, Litva • FABEC: Francie, Německo, Belgie, Nizozemsko, Lucembursko, Švýcarsko • FABCE: Česká republika, Slovensko, Rakousko, Maďarsko, Chorvatsko, Slovinsko, Bosna a Hercegovina • DANUBE: Bulharsko, Rumunsko • BLUE MED: Malta, Řecko, Kypr a Itálie • SW FAB: Portugalsko, Španělsko „North European FAB" Středoevropský funkční blok vzdušného prostoru • Česká republika, Rakousko, Slovensko, Maďarsko, Slovinsko, Chorvatsko a Bosna a Hercegovina. • Účastní se: „národní" poskytovatelé leteckých služeb, dozorové orgány a zástupci vojenských složek • ŘLP ČR, Austrocontrol,LPS SR, Hungarocontrol, Slovenia Control, Crocontrol a BHANSA. Historie 1997 CEATS - Central European Air Traffic Services mezinárodní dohoda mezi 8 státy (Česká republika, Rakousko, Slovensko, Maďarsko, Slovinsko, Itálie, Chorvatsko a Bosna a Hercegovina) Cíl: centralizované zajišťovat letové provozní služby v horním vzdušném prostoru nad územím těchto států 2008: dohoda byla zrušena (Itálie patří do BLUE MED FABu) Infringement • do 4. prosince 2012 byly plně zřízeny pouze dva FABy • + FABy: Denmark - Sweden a NEFAB (Estonsko, Finsko, Lotyšsko, Norsko) • - všechny ostatní • 2014: EK zasílá formální výzvu i FAB CE SES 11+ • EK zahájila iniciativu SES 11+ v roce 2013 • cílem SES 11+je mj. poskytnout poskytovatelům letových navigačních služeb možnost poskytovat a organizovat své vedlejší služby od služeb základních. • Návrh byl zablokován při prvním čtení v Evropském parlamentu (hlavní důvod: spor mezi UK a ES o Gibraltar). SESAR - Single European Sky ATM Research • „technologický pilíř jednotného evropského nebe" • jeden z nejambicióznějších projektů výzkumu a vývoje EU • Cíl: vyvinutí a implementace nové generace evropského systému uspořádání letového provozu do roku 2020, který bude schopný vypořádat se s předpokládaným nárůstem objemu letecké dopravy za současného zvýšení bezpečnosti řízení letového provozu • nařízení Rady (ES) č. 219/2007 ze dne 27. února 2007 o založení společného podniku na vytvoření evropského systému nové generace pro uspořádání letového provozu (SESAR) - upravuje založení společného podniku SESAR, jeho právní postavení, vytvoření stanov, zdroje financován, metody informovanost o práci SESAR a hodnocení jeho činnosti.