UNIJNÍ OCHRANA AUTORSKÝCH PRÁV A PRÁV SOUVISEJICÍCH I. Prameny unijního autorského práva 1. směrnice - jsou závazné pouze pro členské státy Evropské unie - harmonizace autorského práva v členských státech – pouze částečná harmonizace majetkových práv (například právo na rozmnožování díla, právo na rozšiřování originálu nebo rozmnoženiny díla, právo na sdělování díla veřejnosti) - některá práva však harmonizována vůbec nejsou (například osobnostní práva) 2. nařízení - jsou závazná pro všechny osoby v Evropské unii - jednotné právo (například Nařízení 2017/11 o přeshraniční přenositelnosti on-line služeb) II. Unijní směrnice 1. Směrnice 2009/24 (o právní ochraně počítačových programů) a) předmět ochrany (čl. 1) - počítačový program = literární dílo, včetně přípravného koncepčního materiálu (čl. 1 odst. 1) - ochrana vyjádření počítačového programu v jakékoliv formě; myšlenky a zásady, na kterých jsou založeny prvky a rozhraní programu však chráněny nejsou (čl. 1 odst. 2) - program je chráněn, pokud je původní, v tom smyslu, že je vlastním duševním výtvorem autora (čl. 1 odst. 3) b) autor počítačového programu (čl. 2 odst. 1) c) program vytvořený zaměstnancem (čl. 2 odst. 3) d) úkony podléhající omezení – rozmnožování, úpravy, šíření atd. (čl. 4) e) výjimky z úkonů podléhajících omezení (obligatorní) – rozmnožování a úpravy programu jsou povoleny, pokud je to nezbytné k provozu počítačového programu, zálohování či testování programu (čl. 5) f) rozklad – za účelem získání informací o interoperabilitě (čl. 6) g) zvláštní ochranná opatření – přijata proti nepovoleným rozmnoženinám a proti prostředkům, jejichž účelem je usnadňovat neoprávněné odstraňování nebo vyřazování z provozu jakéhokoliv technického zařízení (prostředku) (čl. 7) 2. Směrnice 2006/115 (pronájem, půjčování a další práva související s právem autorským) a) pronájem – zpřístupnění za účelem užívání, na omezenou dobu, s prospěchem (čl. 2 odst. 1 písmeno a) ve spojení s čl. 3) b) půjčování – zpřístupňování za účelem užívání, na omezenou dobu, bez prospěchu, pokud je uskutečňuje veřejně přístupné zařízení (čl. 2 odst. 1 písmeno b) ve spojení s čl. 3) c) nositelé a předmět práva na pronájem a půjčování (čl. 3) - autor – originál a rozmnoženiny jeho díla - výkonný umělec – záznam jeho výkonu - výrobce zvukového záznamu – zvukový záznam - výrobce prvotního záznamu filmu – originál a rozmnoženiny jeho filmu d) nezadatelné právo autora nebo výkonného umělce na spravedlivou odměnu při převodu/přechodu (resp. poskytnutí licence) práva na pronájem výrobci zvukového záznamu nebo filmu, nelze se jej vzdát (čl. 5) e) práva související s právem autorským (čl. 7-9) - práva – na záznam, vysílání a sdělování veřejnosti, rozšiřování - nositelé a předměty práv – výkonní umělci (výkony), výrobci zvukových záznamů (zvukové záznamy), výrobci prvotního záznamu filmu (filmy), vysílací organizace (vysílání) - omezení práv (fakultativní) – soukromé užití, zpravodajství atd. (čl. 10) 3. Směrnice 96/9 (právní ochrana databází) a) databáze = soubor děl, údajů nebo jiných nezávislých prvků, které jsou systematicky nebo metodicky uspořádány a které jsou jednotlivě přístupné elektronickými nebo jinými prostředky (čl. 1 odst. 2) b) dvojí ochrana – autorské právo pro autory a právo sui generis pro pořizovatele databáze c) autorské právo - předmět ochrany – databáze, která způsobem výběru nebo uspořádáním obsahu představuje vlastní duševní výtvor autora (čl. 3 odst. 1) - autor databáze (čl. 4) - vyhrazené činnosti – rozmnožování, úpravy, rozšiřování, sdělování veřejnosti atd. (čl. 5) - výjimky z vyhrazených činností – činnosti nezbytné pro přístup k obsahu databáze (obligatorní výjimka), rozmnožování pro osobní potřebu, užívání pro vyučování či pro účely veřejné bezpečnosti atd. (fakultativní výjimky) (čl. 6) d) práva sui generis (čl. 7) - předmět ochrany – kvalitativně a/nebo kvantitativně podstatný vklad do získání, ověření nebo prezentace obsahu databáze (ne vytvoření obsahu) -práva: 1) vytěžování (srovnatelné s rozmnožováním) nebo 2) zužitkování (zpřístupnění obsahu databáze veřejnosti jakýmkoliv způsobem) celého obsahu či pouze jeho části, hodnoceno kvalitativně nebo kvantitativně - výjimky a omezení sui generis práva (fakultativní) – užití pro osobní potřebu, vyučování, veřejnou bezpečnost atd. (čl. 9) - ochranná doba – 15 let od 1. ledna roku následujícího po dni vyhotovení (čl. 10 odst. 1) - obnovení ochrany – na základě podstatné kvalitativní/kvantitativní změny obsahu databáze, která se považuje za podstatný vklad = dalších 15 let (čl. 10 odst. 3) e) práva a povinnosti oprávněného uživatele (čl. 8) 4. Směrnice 2001/29 (autorské právo a práva s ním související v informační společnosti) - reflektuje povinnosti z WCT a WPPT - autorská a související práva - úplná harmonizace práva na rozmnožování (čl. 2), na rozšiřování (čl. 4) a na sdělování veřejnosti (včetně zpřístupňování veřejnosti) (čl. 3) - výjimky a omezení (čl. 5) – dočasné úkony rozmnožení (obligatorní – odst. 1), další jsou fakultativní: právo na rozmnožování (například na papír, pro osobní potřebu, pro účely vysílání médii atd. – odst. 2), právo na rozmnožování a sdělování veřejnosti (například za účelem vyučování, ve prospěch osob zdravotně postižených, citáty (citace) atd. – odst. 3), právo na rozšiřování (stejné, jak je uvedeno v odstavcích 2, 3 a 4), třístupňový test (odst. 5) 5. Směrnice 2006/116 a 2011/77 (doba ochrany) - doba ochrany je vždy počítána od 1. ledna roku následujícího po události, která má za následek vznik těchto práv a) autorské právo - obecná doba – život autora a 70 let po jeho smrti (čl. 1 odst. 1 a 2) - anonymní a pseudonymní díla – 70 let od oprávněného sdělení díla veřejnosti, pokud autorova identita nevzbuzuje žádné pochyby o jeho totožnosti, nebo pokud autor odhalí svou totožnost během této doby, řídí se obecnou dobou (čl. 1 odst. 3) - ochrana děl, u kterých se doba ochrany nepočítá od smrti autora a která nebyla oprávněně sdělena veřejnosti v průběhu 70 let od jejich vzniku, končí po této lhůtě (čl. 1 odst. 6) - kinematografická a audiovizuální díla – jejich autor = hlavní režisér, doba ochrany končí 70 let po smrti poslední z těchto žijících osob: hlavního režiséra, autora scénáře, dialogu a skladatele hudby (čl. 2) - hudební skladby s textem – 70 let po smrti poslední z těchto žijících osob: autora textu a skladatele hudební skladby (čl. 1 odst. 7) b) práva s autorským právem související (čl. 3) - výkony výkonných umělců - 50 let ode dne podání výkonu - jiný než zvukový záznam - 50 let od vydání či sdělení veřejnosti - zvukový záznam – 70 let od zveřejnění či sdělení veřejnosti - zvukové záznamy - 50 let po pořízení záznamu - 70 let po zveřejnění či sdělení veřejnosti - filmy - 50 let po pořízení/zveřejnění či sdělení veřejnosti - vysílání - 50 let ode dne prvního vysílání 6. Směrnice 2019/790 (autorské právo a práva s ním související na jednotném digitálním trhu) - předmět ochrany a oblast působnosti (čl. 1) - výjimky a omezení (čl. 3-7) - volná díla výtvarného umění (čl. 14) - ochrana tiskových publikací v souvislosti s užitím online (čl. 15-16) - užití chráněného obsahu poskytovateli služeb pro sdílení obsahu online (čl. 17) 7. Marrákešská smlouva o usnadnění přístupu k publikovaným dílům nevidomým a zrakově postiženým osobám či osobám s jinými poruchami čtení (2013): - nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2017/1563 o přeshraniční výměně formátově přístupných rozmnoženin některých děl a jiných předmětů chráněných autorským právem a právy s ním souvisejícími mezi Unií a třetími zeměmi ve prospěch osob nevidomých, osob se zrakovým postižením nebo osob s jinými poruchami čtení - směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2017/1564 o některých povolených způsobech užití některých děl a jiných předmětů chráněných autorským právem a právy s ním souvisejícími ve prospěch osob nevidomých, osob se zrakovým postižením nebo osob s jinými poruchami čtení a o změně směrnice 2001/29/ES o harmonizaci určitých aspektů autorského práva a práv s ním souvisejících v informační společnosti - podstata a účel Marrákešské smlouvy a vymezení základních pojmů