Přednášky a semináře

Týden 5

5

P

2.11.2020

Zahájení řízení. Dokazování.

ŠRA

 

 

C

 

Koncepce návrhu na zahájení řízení. Hodnocení důkazů

ŠRA

 

Nejprve k organizaci výuky 5. týdne:

V rámci pátého výukového týdne stanovil garant předmětu výše uvedená témata. Prostřednictvím interaktivní osnovy vás jimi provedu. S osnovou můžete pracovat od počátku samostatně, neboť pro některé z vás se může jednat částečně o okruhy k opakování. Protože ale pro některé studenty může jít o věci nové, resp. o otázky, nad kterými se tímto způsobem nezamýšleli, budu vám samozřejmě v rozvrhovaném čase výuky 2. 11. 2020 v prostředí MS Teams plně k dispozici a k řešením vás navedu. Nečekejte ale klasický "přednáškoidní" výklad, spíše pomoc na cestě k nástavbě na znalosti, které byste již měli mít z předchozího bakalářského studia a rovněž z předešlých výukových týdnů tohoto semestru.


Protože témata přednášek i seminářů se tentokrát skutečně do značné míry překrývají, doporučuji nejprve absolvovat přednášku, případně si alespoň projít prezentaci a s ní relevantní ustanovení především správního řádu. Prezentaci máte k dispozici zde:


Pro splnění semináře je třeba vypořádat se s teoretickými a praktickými úkoly. Zadání máte v organizačních materiálech v IS a opět můžete své odpovědi vepisovat přímo do daného dokumentu, který naleznete zde:

Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/law/podzim2020/NF103Zk/op/NF103Zk_tyden_5.docx

Pokud to pro vás bude příjemnější (budte volit u praktického úkolu možnost vyplnění formuláře finančního arbitra), pak je možné zpracovat teoretické úkoly v rámci jednoho souboru a praktický úkol odevzdat v souboru druhém. Aby vám byla účast na semináři uznána, je totiž nutné v rámci zadání:


Splnit tři teoretické úkoly. To znamená, že odpovíte na tři otázky vztahující se k problematice zahájení řízení. První je položena čistě v návaznosti na znalosti z přednášky, další dvě již vyžadují aplikaci znalostí správního procesu na vámi zvolený případ. Nechávám tedy na vás, zda nejprve projdete všechny tři otázky teoretické a až posléze praktické úkoly. Pokud byste si nevěděli rady s druhou či třetí teoretickou otázkou, lze se nejprve podívat na doporučené odkazy k zadání úkolů praktických, kde můžete načerpat inspiraci.

-          Jak lze zahájit řízení - obecně dle SŘ? V tomto úkolu jednoduše uvedete základní způsoby, jak může být správní řízení zahájeno.

-          Následně se zaměříte již na aplikaci poznatků. Vyberete si zvolený segment finančního trhu a zaměříte se na specifika v rámci řízení při dohledu nad fin. trhem (např. vstup do odvětví - směnárenství): uvedete alespoň jeden příklad specifik (odlišností) oproti obecné úpravě dle SŘ.

-          Konečně se zaměříte na specifika v rámci řízení před finančním arbitrem (např. v oblasti směnárenství): uvedete alespoň jeden příklad specifik (odlišností) oproti obecné úpravě dle SŘ.


Splnit alespoň jeden ze dvou zadaných praktických úkolů.

1.       ČNB - koncept žádosti / podnět k zahájení řízení. Dle vlastní volby zpracujete koncept žádosti k ČNB, nebo podnět k zahájení řízení ČNB (doporučena je právě ČNB, ale nevylučuje se ani případné podání k jinému orgánu v návaznosti na cílování tohoto předmětu).

Upozornění: Nepište samotnou kompletní žádost tam, kde je nutné podání výlučně elektronicky prostřednictvím systému ČNB REGIS! Nebylo by účelné, abyste v potu tváře zbytečně vytvářeli vlastní dokument, když se žádost v reálu po přihlášení online podává, resp. vyplňuje jinak. Proto nemusíte při volbě tohoto úkolu zpracovat celé podání, ale požaduje se po vás jen základní koncept s uvedením náležitostí této žádosti a pojmenováním příloh, které je třeba v žádosti doložit.

Při práci vám mohou pomoci mj. stránky ČNB.

Potřebné informace najdete zde (pokud byste si zvolili příklad směnárníka, kliknete pod uvedeným odkazem na "Směnárny"):

Zmiňovaný systém REGIS je blíže popsán a dostupný zde:

Samozřejmě není vyžadováno, abyste se do systému registrovali. Pokud byste si zvolili např. onu směnárenskou činnost, kliknete na výše uvedený odkaz a na této stránce pod nadpisem  "Přehled žádostí a bližší informace k jejich podání" kliknete na "Žádost o povolení k činnosti směnárníka". Zde se vám ukáží odkazy na konkrétní ustanovení relevantních právních předpisů, které tak nemusíte dohledávat. Zároveň je zde specifikováno, jakým způsobem lze danou žádost podat.


2.        Návrh na zahájení řízení před finančním arbitrem. Zpracujete návrh na zahájení řízení před finančním arbitrem ve zvoleném segmentu fin. trhu. Můžete přitom využít informací na stránkách finančního arbitra. Je jen otázkou vaší volby, zda si sestavíte návrh ryze vlastní či zda využijete vzorový dokument, který je dostupný zde:

Pokud jste dosud žádný podobný návrh v rámci studia ani své praxe nepodávali, zvolte si oblast, která je vám nejbližší nebo která vás nejvíce zajímá. Přehled oblastí působnosti FA naleznete zde:


Termín a způsob odevzdání: do ISu (lze v jednom i více souborech) ideálně dnes v čase semináře, příp. později během téhož dne (u vloženého souboru v ISu musí být datum 2. 11. 2020).

Odevzdávárna je pro vás v IS otevřena zde:

Odkaz na příslušné setkání v MS Teams pro výuku 2. 11. 2020 jsem rozeslala prostřednictvím příslušné aplikace a měli byste je mít ve svých e-mailových schránkách. Pokud by měl někdo s přístupem problém, napište mi v MS Teams do chatu, případně pošlete e-mail. Protože v rámci výuky budete mít mezi 8:00 a 11:40 vyhrazený i prostor pro samostatnou práci a všichni nemusíte být přihlášení nepřetržitě hned od brzkého rána, podotýkám, že vám skutečně po celé dopoledne budu k dispozici s případnou radou. Kromě etap mé přímé výuky (vždy na začátku rozvrhovaného programu, kdy můžete na mou výzvu pokládat dotazy do mikrofonu), budu i v čase vaší samostatné práce po celé dopoledne online na chatu MS Teams a rovněž na e-mailu dana.sramkova@law.muni.cz, kam se mi přeposílá pošta ze všech univerzitních adres.