DAŇOVÉ ŘÍZENÍ a jeho součásti NALÉZACÍ ŘÍZENÍ Je řízením? Daňové řízení uDaňové řízení se vede za účelem správného zjištění a stanovení daně a zabezpečení její úhrady a končí splněním nebo jiným zánikem daňové povinnosti, která s touto daní souvisí. u uPro potřeby vymezení předmětu daňového řízení se daň posuzuje buď ke zdaňovacímu období, nebo ve vztahu k jednotlivé skutečnosti. u u Daňové řízení se skládá podle okolností z dílčích řízení, ve kterých jsou vydávána jednotlivá rozhodnutí. Dílčím řízením se pro účely zákona - DŘ rozumí řízení Dílčí DŘ ua) nalézací u1. vyměřovací, jehož účelem je stanovení daně, u2. doměřovací, které je vedeno za účelem stanovení změny poslední známé daně, u3. o řádném opravném prostředku proti rozhodnutí vydanému v řízení podle bodů 1 a 2, ub) při placení daní u1. o posečkání daně a rozložení její úhrady na splátky, u2. o zajištění daně, u3. exekuční, u4. o řádném opravném prostředku proti rozhodnutí vydanému v řízení podle bodů 1 až 3, uc) o mimořádných opravných a dozorčích prostředcích proti jednotlivým rozhodnutím vydaným v rámci daňového řízení. Nalézací proces a řízení uNalézací proces – realizace berního práva hmotného v etapě určení daňové povinnosti do vzniku daňového dluhu uNalézací správa - postup jehož účelem je správné zjištění a stanovení daně, analytické činnosti správce daně uNalézací řízení - dílčí daňové řízení uskutečňované v rámci nalézací správy Obecná charakteristika uNalézací řízení (obecně) je řízení za účelem nalezení práva u uDaňové - nalézací řízení je dílčím daňovým řízením, jehož účelem je stanovení daně nebo změny poslední známé daně u Nalézací proces uAutoaplikace – postupy daňového subjektu k určení daně a jejího deklarování daňovým tvrzením u uAutoritativní proces – nalézací řízení vedené správcem daně a další postupy správce daně vedoucí k správnému zjištění a stanovení daně Nalézací řízení Obecná úprava u u uDaňový řád uHlava IV části třetí u§§ 135 - 148 Zvláštní úprava u u uDaňové zákony uUstanovení, kde předmětem regulace je zjištění a stanovení daně uSubsidiární použití DŘ Daňové tvrzení uFormalizovaný úkon daňového subjektu, jež je základem pro správné zjištění a stanovení daně. uVrcholný akt autoaplikace, kterým daňový subjekt deklaruje svoji daň správci daně = vyčíslení daně, předepsané (§72/2 DŘ) údaje, rozhodné okolnosti pro vyměření daně uPovinnost tvrzení, důkazní břemeno (§92 DŘ) Kategorie daňových tvrzení uDaňové tvrzení: uŘádné uDodatečné uOpravné u uDaňové přiznání uHlášení uVyúčtování u uŘádné daňové tvrzení: uDaňové přiznání uHlášení uVyúčtování uSdělení o skutečnosti, že daňová povinnost nevznikla (§ 136/5) uDodatečné daňové tvrzení: § 1/3 DŘ uDodatečné daňové přiznání uNásledné hlášení uDodatečné vyúčtování uOpravné daňové tvrzení: § 138 DŘ uOpravné daňové přiznání uOpravné vyúčtování u Osoba povinná k podání daňového tvrzení uosoba, která naplňuje podmínky stanovené daňovým zákonem uosoba vyzvaná správcem daně u= daňový subjekt §20/1 DŘ u= osoby ustanovené podle zákona, které plní povinnosti stanovené daňovým subjektů (správci dědictví, insolvenční správci aj.) §20/3 DŘ Forma utiskopis vydaný MF (§ 72/1 DŘ) usestava zcela totožná s tiskopisem una technických nosičích – ve tvaru stanoveném MF dap2 Lhůty pro podání daňového tvrzení uobecné v DŘ uspeciální – viz daňové zákony uspeciální v DŘ: uDaňový subjekt s obligatorním auditem udaňový subjekt s poradcem uPři přechodu daňové povinnosti (§§239, 240 a 254) uPři insolvenci (§ 244 a § 245) Lhůta pro daňové přiznání u 12 měsíčního zdaňovacího období uObecná: Do 3 měsíců po uplynutí zdaňovacího období uAudit, poradce: Do 6 měsíců po uplynutí zdaňovacího období. uPoznámka: Plná moc poradce uplatněna u správce do konce 3 měsíční lhůty! Lhůta pro daňové přiznání u 12 měsíčního zdaňovacího období NOVĚ u Lhůta pro podání daňového přiznání se prodlužuje na ua) 4 měsíce po uplynutí zdaňovacího období, pokud daňové přiznání nebylo podáno nejpozději do 3 měsíců po uplynutí zdaňovacího období a následně bylo daňové přiznání podáno elektronicky, nebo ub) 6 měsíců po uplynutí zdaňovacího období, pokud u1. daňový subjekt má zákonem uloženou povinnost mít účetní závěrku ověřenou auditorem, nebo u2. daňové přiznání nebylo podáno nejpozději do 3 měsíců po uplynutí zdaňovacího období a následně daňové přiznání podal poradce. u Prodloužení lhůty pro podání daňového přiznání uŽádá-li daňový subjekt o prodloužení lhůty pro podání daňového přiznání podle § 36 a současně hodlá využít prodloužení této lhůty podle odstavce 2 písm. a), nebo podle odstavce 2 písm. b) bodu 2, uvede v žádosti tuto skutečnost, jinak se při posouzení žádosti o prodloužení lhůty zohlední délka lhůty podle odstavce 1. Uvede-li daňový subjekt v žádosti o prodloužení lhůty, že hodlá využít prodloužení lhůty podle odstavce 2, a následně nedodrží podmínky pro toto prodloužení, nárok na prodloužení lhůty podle § 36 zaniká. u Daňové přiznání u daní vyměřovaných na zdaňovací období uDaňové přiznání u daní vyměřovaných na zdaňovací období, které činí 12 měsíců, se podává nejpozději do konce prvního měsíce, jímž začíná běh zdaňovacího období. u Lhůta pro daňové přiznání kratšího než ročního zdaňovacího období uDo 25 dnů po uplynutí zdaňovacího období uTuto lhůtu nelze prodloužit u Negativní daňová povinnost uNevznikla-li daňovému subjektu ve zdaňovacím období daňová povinnost k dani, ke které je registrován, u sdělí tuto skutečnost správci daně ve lhůtě pro podání daňového přiznání nebo vyúčtování. u Lhůta pro hlášení a vyúčtování uHlášení: do 20 dnů po uplynutí měsíce, v němž vznikla plátci daně povinnost, která je předmětem hlášení. uVyúčtování: do 3 měsíců po uplynutí kalendářního roku. Dodatečné daňové tvrzení uPoslední známá daňová povinnost (§141/1 DŘ – posl.věta); údaje (§141/4) uLhůta: do konce měsíce nasledujícího po zjištění uNelze: rozhodnutí podle pomůcek, sjednání daně, v daňové kontrole, výzvě (§87/2 DŘ), v řízení o mop, dp, o správní žalobě – vliv na lhůty (§ 141/6 DŘ) – přerušení; zastavení řízení Lhůty pro opravné daňové tvrzení uPřed uplynutím lhůty k podání daňového přiznání nebo vyúčtování uK původnímu se nepřihlíží u Prolongace lhůty pro tvrzení u u Správce daně může na žádost daňového subjektu nebo z vlastního podnětu prodloužit až o 3 měsíce lhůtu pro podání řádného daňového tvrzení. Pokud předmět daně tvoří i příjmy, které jsou předmětem daně v zahraničí, může správce daně na žádost daňového subjektu v odůvodněných případech prodloužit lhůtu pro podání daňového přiznání až na 10 měsíců po uplynutí zdaňovacího období. u Proti rozhodnutí o žádosti o prodloužení lhůty nelze uplatnit opravné prostředky (§ 36/4 a 6 DŘ) Vyměření daně uVyměřovací řízení – stanovení daně uNa základě DP nebo vyúčtování uEx oficio uAnalytická činnost správce daně - uVyměření daně – platební výměr: Náhradní splatnost do 15 dnů uNeshledání rozdílů – platební výměr ve spisu (mimo postupu k odstranění pochybností), právo na stejnopis – 30 dnů u u Doměření daně uNa základě dodatečného daňového tvrzení (DDP, DV) uEx offo (jen na základě výsledku daňové kontroly) uPrávní moc není překážka res iudicata uDodatečný platební výměr u ADIS uautomatizovaný daňový informační systém uanalytické šetření správnosti daňového tvrzení uneodchyluje-li se tvrzení od vyměřené daně, výsledek se nesděluje (možnost požádat) uplatební výměr x odvolání udodatečný platební výměr Stanovení daně při nečinnosti DS v nalézacím řízení uNepodá-li DS DP x hlášení ani po výzvě Sp. Daně = pomůcky (§ 98) u Rozhodnutí v nalézacím řízení uPlatební výměr uDodatečný platební výměr uHromadný předpisný seznam uOdůvodnění jen při rozdílu mezi stanovenou a tvrzenou daní a při ex offo uOdůvodnění=zpráva o daňové kontrole (§88), protokol o projednání výsledku postupu k odstranění pochybností(§89 an.). Lhůty pro stanovení daně uDo 3 let po uplynutí lhůty pro řádné DT uProdloužená o rok, pokud v posl. 12 měsících před uplynutím lhůty pro stanovení daně došlo ke skutečnostem uvedeným v § 148/2 DŘ