Rezortní finanční správa Pojetí rezortní finanční správy •Finanční správa jako součást veřejné finanční činnosti není vykonávána výhradně v rámci působnosti České národní banky a Ministerstva financí – ústřední primární finanční správa, ale také v ostatních rezortech = oblastech působnosti jednotlivých ministerstev •Oblasti působnosti, tj. jednotlivé rezorty, jsou zejména dány platným zněním tzv. kompetenčního zákona •Rezorty se promítají také do kapitol státního rozpočtu. Výčet kapitol státního rozpočtu je širší než výčet ministerstev a ústředních správních orgánů v kompetenčním zákoně. •Rezortní finanční správa svou konstrukcí reaguje na prostředí rezortu, tedy oblast, kde se má veřejná finanční činnost realizovat. • Kompetenční zákon •Zákon č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České republiky, ve znění pozdějších předpisů •Platný systém ministerstev a jiných ústředních orgánů (v jejichž čele nestojí ministr) vychází zejména z realizace koaliční smlouvy, na základě které se formuje programy vlády a tím i jednotlivé rezorty. •V roce 2020 se jedná o 84. verzi vymezení rezortů od 1.1.1969 • •K datu 1.1.1969 – nabyl účinnosti ústavní zákon o československé federaci a vznikla Česká socialistická republika jako subjekt federace s potřebou vymezení vlastních ústředních správních orgánů. Stávající rezorty podle kompetenčního zákona (2020) •1. Ministerstvo financí, •2. Ministerstvo zahraničních věcí, •3. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, •4. Ministerstvo kultury, •5. Ministerstvo práce a sociálních věcí, •6. Ministerstvo zdravotnictví, •7. Ministerstvo spravedlnosti, • • •8. Ministerstvo vnitra, •9. Ministerstvo průmyslu a obchodu, •10. Ministerstvo pro místní rozvoj, •11. Ministerstvo zemědělství, •12. Ministerstvo obrany, •13. Ministerstvo dopravy, •14. Ministerstvo životního prostředí Zásady činnosti ministerstev •Lze je také chápat jako zásady realizace rezortu •Jsou upraveny ustanoveními § 20 až § 28 kompetenčního zákona •Ministerstva plní v okruhu své působnosti (§ 20) •a) úkoly stanovené v zákonech a v jiných obecně závazných právních předpisech a •b) úkoly vyplývající z členství České republiky v Evropské unii a v ostatních integračních seskupeních a mezinárodních organizacích, pokud jsou pro Českou republiku závazné. • • • • • • • • • • • • • • •Ministerstva se ve veškeré své činnosti řídí ústavními a ostatními zákony a usneseními vlády. (§ 21) •Ministerstva zkoumají společenskou problematiku v okruhu své působnosti, analyzují dosahované výsledky a činí opatření k řešení aktuálních otázek. Zpracovávají koncepce rozvoje svěřených odvětví a řešení stěžejních otázek, které předkládají vládě České republiky. O návrzích závažných opatření přiměřeným způsobem informují veřejnost. (§ 22) •Ministerstva předkládají za svěřená odvětví podklady potřebné pro sestavení návrhů státních rozpočtů republiky a pro přípravu jiných opatření širšího dosahu. Zaujímají stanovisko k návrhům, které předkládají vládě České republiky jiná ministerstva, pokud se týkají okruhu jejich působnosti. (§ 23) •Ministerstva pečují o náležitou právní úpravu věcí patřících do působnosti České republiky; připravují návrhy zákonů a jiných právních předpisů týkajících se věcí, které patří do jejich působnosti, jakož i návrhy, jejichž přípravu jim vláda uložila; dbají o zachovávání zákonnosti v okruhu své působnosti a činí podle zákonů potřebná opatření k nápravě. (§ 24) •Ministerstva zabezpečují ve své působnosti úkoly související se sjednáváním mezinárodních smluv, s rozvojem mezistátních styků a mezinárodní spolupráce. Zabezpečují ve své působnosti úkoly, které vyplývají pro Českou republiku z mezinárodních smluv, jakož i z členství v mezinárodních organizacích. (§ 25) •Ministerstva si navzájem vyměňují potřebné informace a podklady. Nižší orgány státní správy jim podávají zprávy a sdělují údaje, které si příslušná ministerstva vyžadují v rozsahu nezbytně nutném pro plnění svých úkolů (§ 27) Pozn.: § 26 zrušen •Činnost ministerstev řídí, kontroluje a sjednocuje vláda České republiky. (§ 28 odst. 1) Srovnejte skladbu kapitol státního rozpočtu na rok 2019 s rezorty podle kompetenčního zákona •https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2019-355#p1 • Působnost jednotlivých ministerstev podle kompetenčního zákona (2020) •Nyní se podívejte na vymezení působnosti jednotlivých ministerstev v kompetenčním zákoně § 4 až § 19 •https://www.zakonyprolidi.cz/cs/1969-2/zneni-20190731 • Formování finanční správy v rezortech •Stěžejní odpovědnost za sektor veřejných financí nese Ministerstvo financí a z jeho kompetencí se odvíjí rezortní finanční mechanizmy •Přerozdělování prostředků státního rozpočtu •Kontrola finančního hospodaření •Závěrečný účet •Výkaznictví • Působnost ministerstev a rezortní redistribuce •Jednotlivé rezorty představují specifické prostředí společenského života, kde ministerstvo plní své úkoly, viz výše. •Vedle odpovědnosti za právní rámec je zde odpovědnost i za vytváření materiálního základu fungování rezortu (nejen ministerstva!) a schopnosti překonat krize, stimulovat entity spadající do daného rezortu k naplňování vládních vizí …. •Každý rezort je tak specifický, že i skladba finanční činnosti v jeho rámci a struktura na to navazující finanční správy je rozdílná. Z toho pramení také pestrost způsobů, jak je možné plnit úkoly v rámci daného rezortu Volba forem finanční správy •Volba forem je dána vládou a schopností se dohodnout mezi rezorty s tím, že je třeba respektovat postavení Ministerstva financí! •Sledujte např. koaliční negociace mezi ministryní financí a ostatními ministryněmi a ministry, zejména v případě finančních kompenzací, dávek, programů podpory atd. •Svou významnou roli hraje moc zákonodárná, a to i při volbě forem finanční správy – připomeňme si např. existenci státních fondů • Rezort Ministerstva pro místní rozvoj •(1) MMR je ústředním orgánem státní správy ve věcech regionální politiky, politiky bydlení, rozvoje domovního a bytového fondu a pro věci nájmu bytů a nebytových prostor, územního plánování a stavebního řádu, vyvlastnění, investiční politiky, cestovního ruchu a pohřebnictví. •(2) MMR •a) spravuje finanční prostředky určené k zabezpečování politiky bydlení a regionální politiky státu, •b) koordinuje činnosti ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy při zabezpečování politiky bydlení a regionální politiky státu, včetně koordinace financování těchto činností, pokud tyto prostředky přímo nespravuje. •(3) MMR zabezpečuje informační metodickou pomoc vyšším územním samosprávným celkům, městům, obcím a jejich sdružením. •(4) MMR zajišťuje činnosti spojené s procesem zapojování územních samosprávných celků do evropských regionálních struktur. • Dotace v rezortu MMR •Vnitrostátní dotace •https://mmr.cz/cs/narodni-dotace •Unijní dotace •https://mmr.cz/cs/evropska-unie •Covidová opatření •https://www.mmr.cz/cs/ministerstvo/vsechna-opatreni-a-pomoc-mmr-pri-pandemii-covid-19 • • Rezort Ministerstva práce a sociálních věcí •(1) MPSV je ústředním orgánem státní správy pro pracovněprávní vztahy, bezpečnost práce, zaměstnanost a rekvalifikaci, kolektivní vyjednávání, mzdy a jiné odměny za práci, důchodové zabezpečení, nemocenské pojištění, sociální péči, péči a pracovní podmínky žen a mladistvých, právní ochranu mateřství, péči o rodinu a dětí, péči o občany, kteří potřebují zvláštní pomoc, a pro další otázky mzdové a sociální politiky. •(2) Ministerstvo práce a sociálních věcí spolu s Ministerstvem financí připravuje a předkládá vládě návrhy právních úprav v oblasti odměňování státních zaměstnanců. • Finanční správa v rezortu MPSV •https://www.mpsv.cz/web/cz/pusobnost-mpsv •Česká správa sociálního zabezpečení •https://www.cssz.cz/ •Státní úřad inspekce práce •http://www.suip.cz/ • •Obdobnou rešerši udělejte i v případě ostatních rezortů.