1. Pojem „finanční správa“ Zápatí prezentace 2 Pojem finanční správy •Finanční správa = specifický úsek veřejné správy jehož posláním je péče o materiální základ poskytování veřejných statků a dozor (dohled) nad finančními činnostmi • Finanční správa – nástin geneze •Prastaré pojítko mezi financemi a veřejnou správou, správním právem a finančním právem. •Merkl: pomocná funkce - slouží realizaci ostatních činností státu, negoval její samostatnost (Merkl, A. Obecné právo správní. Díl II. Praha – Brno: Orbis 1932) •X Pošvář: samostatný díl veřejné správy •Siblík: nástroj zajišťování dostatku peněžních prostředků pro státní správu, ale také jako bankovní dohled, dohled nad spořitelnami a pojišťovnami, správu majetku státu … (1947) Průsečík •Správněprávní orgány (výkon veřejné moci) a finančněprávní předmět (nakládání s peněžní masou) •Správa daní a SŘ… •Finanční činnost – alokace, distribuce a neutrální (pohyb peněz) •Správní činnost – dohled, dozor, autorizace (byrokracie) •Právo a jeho specializace a dělba nemá sledovat pouze cíl právního odvětví, ale práva jako takového => zastávání striktních/rigidních doktrín nevede k rozvoji (právo je živý systém – evolutivní výklad). Jiné vědy humánní (medicína, biologie) Zápatí prezentace 4 Z charakteristiky finanční správy 1.Veřejná správa součást metody regulace ve finančním právu 2.Realizace finančního práva prostřednictvím metod a forem veřejné správy 3.Součást veřejné finanční činnosti 4.Různorodost segmentů veřejné finanční činnosti vyžaduje rozmanitost v implantaci prvků veřejné správy •Charakteristika finančního práva viz: MRKÝVKA, Petr Propedeutika finančního práva I – obecná část. Brno: MUNI 2016. ISBN: 978-80-210-7745-4 • Vhodnost veřejné správy •Moderní veřejná správa je chápána jako veřejná služba = •Lidská aktivita, pro kterou jsou charakteristické čtyři základní rysy: 1. Společensky užitečná a všeobecně potřebná aktivita •Při existenci podmínky trvalé veřejné potřeby a veřejného zájmu nedává charakter veřejné finanční činnosti možnost privátní iniciativě a realizaci, a to z důvodu: a)Nezájmu či neschopnosti soukromého sektoru, nebo b)Škodlivosti (dosažení privátního profitu) – homo oekonomicus x régime égalitaire •Výdělek – výsledek činnosti, NE cíl/účel 2. Stálost, trvalost, nepřerušitelnost •Veřejná finanční činnost je nezbytná pro zajištění plnění funkcí státu •Není možné ji jakkoliv přerušit, ani v případě krizí velkého rozsahu •VS garant stálého, trvalého, nepřerušitelného poskytování veřejné služby 3. Obligatorní poskytování •Veřejná finanční činnost vykazuje znaky obligatorní činnosti uvalené na konkrétní instituce a osoby, a to včetně státu, ústavním pořádkem a zákony •Veřejná správa je veřejnou službou povinně vykonávanou příslušnými orgány veřejné moci, kdy stát garantuje naplnění parametrů služby – formální a materiální základ veřejné správy •Privilegium spravovat → povinnost sloužit 4. Garance správnosti •Veřejná finanční činnost je složitým konglomerátem činností realizovaných v zákonném rámci •Veřejná správa – zásada legality, legitimity, zásada legitimního očekávání etc. •Veřejná správa je podrobena veřejné kontrole •Veřejná správa je materiálně závislá na „čistých“ penězích •Předmět finančního práva •> •Předmět finanční správy •Ne všechny společenské vztahy tvořící předmět finančního práva jsou přímo vystaveny působení veřejné správy. Ne všechny normy finančního práva jsou realizovány formami a metodami veřejné správy (nezasahuje do nich – dohled, dozor, vliv).