2. Systém finanční správy Systém finančního práva •Obecná část - problém nekodifikovaného odvětví •Zvláštní část -Fiskální část finančního práva – Rozpočtové právo, Berní právo, Právní regulace veřejných výdajů, Bilanční právo -Nefiskální část finančního práva – Měnové právo, devizové právo, právo finančního trhu (veřejné bankovní a pojišťovnické právo), puncovní právo •Jiné segmenty finančního práva: •Finanční právo procesní •Finanční právo správní (organizační) •Finanční právo trestní •Srovnej systematiku finančního práva s vymezením veřejné finanční činnosti v publikaci PROPEDEUTIKA FINANČNÍHO PRÁVA! Zápatí prezentace 2 Finanční správa sensu largo •veškerá činnost, která metodami a formami VS působí na materiální základ veřejného sektoru včetně dopadů na soukromý sektor • Zápatí prezentace 3 Finanční správa sensu stricto •činnost dekoncentrovaných orgánů, do jejichž působnosti patří realizace výkonné moci při nakládání s veřejnými peněžními prostředky •jedná se de facto pouze o správu veřejných financí •Tj. i správa daní – daň ve smyslu zkratky dle DŘ – daně, cla, poplatky, pokuty, atd.. • Zápatí prezentace 4 Finanční správa sensu stricticimo •Od 1.1.2013 (zákon o Finanční správě ČR) •Finanční správa sensu stricticimo = Finanční správa České republiky •Nástupce územních finančních orgánů • •sensu stricticimo = v nejužším smyslu • Zápatí prezentace 5 Pojetí finanční správy Finanční správa ve smyslu organizačním ve smyslu funkčním Činnost Instituce •Stejně je možné pojímat celou veřejnou správu i jednotlivé její díly (tj. i pro daňovou správu sensu largo) •Finanční správa je specifickým a výjimečným dílem veřejné správy – v čem? ► Organizační a funkční pojetí finanční správy •Systém správních úřadů a subjektů s postavením správního úřadu vykonávajícího veřejnou správu, při které se realizuje metodou administrativního působení na adresáty veřejné správy finanční právo hmotné •Soubor správních činností zajišťujících tvorbu materiálního základu poskytování veřejných statků (správa fiskální) a soubor správních činností zabezpečujících veřejnoprávní dohled (dozor) nad realizací finančních činností nefiskálního charakteru Specifika a výjimečnost finanční správy •Finanční správa je nástrojem realizace finančního práva za podmínky, že zákonodárce předpokládá pro uskutečnění finančního práva formy a metody vlastní veřejné správě. •Finanční správa je výjimečná svým předmětem, svojí právní regulací a tím, …. že je všude! ► • • …..FINANCE…. Soubor společenských vztahů souvisejících se shromažďováním a vydáváním peněžních prostředků v procesu směny a rozdělování peněžních zásob (objekt - peníze) Zápatí prezentace 8 Šíře předmětu finanční správy •Je dána šíří záběru finančního práva ► •►různorodost forem a metod správních ingerencí •►institucionální rozmanitost •►obtížná systematizace •►dekoncentrace vykonavatelů finanční správy. • • Typologie 1.Správa vrchnostenská x nevrchnostenská 2.Správa vázaná x volná (diskrece) 3.Státní (vládní) správa x samospráva 4.Členění podle úkolů 5.Rezortní správa 6.Primární x sekundární správa Primární a sekundární finanční správa •Primární finanční správa: MF, ČNB, NKÚ, FSČR, CSČR, státní fondy •Sektor veřejných financí: P+S •Sekundární finanční správa: 1.Primární předmět činnosti – ne realizace VFČ 2.Návaznost VFČ na primární předmět 3.Nerespektuje dělbu moci (orgán veřejné moci) – soudy 4.Veřejná kontrola - … rezortní, FSČR, MF … 5.Netvoří obecnou strategii VFČ Prostředí realizace finanční správy Finanční správa PRIMÁRNÍ SEKUNDÁRNÍ Finanční správa Ministerská (vládní) Centrální banka s postavením správního úřadu jiná