Adobe Systems 1 Kontrola a audit Nejvyšší kontrolní úřad Adobe Systems 2 Obsah ̶Finanční kontrola ̶Přezkoumání hospodaření územních celků ̶Audit podle zákona o auditorech ̶Nejvyšší kontrolní úřad FINANČNÍ KONTROLA 3 Adobe Systems ̶Zákon č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě a o změně některých zákonů (zákon o finanční kontrole), ve znění pozdějších předpisů ̶ ̶Vyhláška č. 416/2004 Sb., kterou se provádí zákon o finanční kontrole ̶ ̶Zákon č. 255/2012 Sb., o kontrole (kontrolní řád), ve znění pozdějších předpisů Legislativní rámec finanční kontroly | 4 Adobe Systems Systém finanční kontroly ̶veřejnosprávní kontrola ̶Kontrola hospodaření podřízených organizací ̶Kontrola veřejné finanční podpory ̶finanční kontrola dle mezinárodních smluv ̶vnitřní kontrolní systém ̶řídící kontrola ̶interní audit ̶ 5 Adobe Systems 6 Veřejnosprávní kontrola ̶Kontrolní orgán ̶zřizovatel příspěvkové organizace ̶poskytovatel veřejné finanční podpory ̶Kontrolovaná osoba ̶žadatel a příjemce veřejné finanční podpory ̶příspěvková organizace ̶Předmětem kontroly ̶hodnocení a ověřování skutečností rozhodnutých pro hospodaření s veřejnými prostředky a kontrola nakládání s veřejnými prostředky ̶předmětem kontroly veřejné finanční podpory je dále dodržování právních předpisů v přímé souvislosti s poskytovanou veřejnou finanční podporou a dodržování podmínek stanovených poskytovatelem veřejné finanční podpory ̶ Adobe Systems 7 Řídicí kontrola ̶kontrola zajišťovaná odpovědnými vedoucími zaměstnanci jako součást vnitřního řízení orgánu veřejné správy při přípravě operací před jejich schválením, při průběžném sledování uskutečňovaných operací až do jejich konečného vypořádání a vyúčtování a následném prověření vybraných operací v rámci hodnocení dosažených výsledků a správnosti hospodaření ̶ Adobe Systems 8 Interní audit ̶nezávislá, objektivně ujišťovací a poradenská činnost zaměřená na přidávání hodnoty a zdokonalování procesů v organizaci (standardy IIA) ̶zřizuje se u orgánů veřejné správy (zákon o finanční kontrole), s následujícími výjimkami ̶obce, městské části hlavního města Prahy a dobrovolné svazky obcí mohou, které mají méně jak 15000 obyvatel, mohou nahradit funkci útvaru interního auditu přijetím jiných dostatečných opatření ̶orgány veřejné správy mohou nahradit výkon interního auditu u organizačních složek a příspěvkových organizací výkonem veřejnosprávní kontroly (na základě vyhodnocení rizik) ̶ Adobe Systems Principy 3E | 9 ÚČELNOST(effectiveness) ”dělání správných věcí” Dosažené výsledky odpovídají stanovené a prokázané potřebě HOSPODÁRNOST(economy) ”dělání věcí za rozumnou cenu” Zdroje jsou dány k dispozici ve správnou dobu, v dostatečném množství, v přiměřené kvalitě a za co nejvýhodnější cenu EFEKTIVITA (efficiency) ”dělání věcí správnou cestou” Je dosažen co nejlepší vztah mezi vynaloženými prostředky a dosaženými výsledky Co nejvyšší hodnota za peníze Co nejlepší výsledek Co nejnižší náklady PŘEZKOUMÁVÁNÍ HOSPODAŘENÍ ÚZEMNÍCH CELKŮ 10 Adobe Systems 11 Legislativní rámec ̶Zákon č. 420/2004 Sb., o přezkoumávání hospodaření územních samosprávných celků a dobrovolných svazků obcí ̶ ̶Zákon č. 255/2012 Sb., o kontrole (kontrolní řád), ve znění pozdějších předpisů ̶ ̶ Adobe Systems 12 Předmět přezkoumání ̶plnění příjmů a výdajů rozpočtu včetně peněžních operací, týkajících se rozpočtových prostředků, ̶finanční operace, týkající se tvorby a použití peněžních fondů, ̶náklady a výnosy podnikatelské činnosti územního celku, ̶peněžní operace, týkající se sdružených prostředků ̶finanční operace, týkající se cizích zdrojů ve smyslu právních předpisů o účetnictví, ̶hospodaření a nakládání s prostředky poskytnutými z Národního fondu a s dalšími prostředky ze zahraničí poskytnutými na základě mezinárodních smluv, ̶vyúčtování a vypořádání finančních vztahů ke státnímu rozpočtu, k rozpočtům krajů, k rozpočtům obcí, k jiným rozpočtům, ke státním fondům a k dalším osobám. ̶nakládání a hospodaření s majetkem ve vlastnictví územního celku, ̶nakládání a hospodaření s majetkem státu, s nímž hospodaří územní celek, ̶zadávání a uskutečňování veřejných zakázek, s výjimkou úkonů a postupů přezkoumaných orgánem dohledu podle zvláštního právního předpisu, ̶stav pohledávek a závazků a nakládání s nimi, ̶ručení za závazky fyzických a právnických osob, ̶zastavování movitých a nemovitých věcí ve prospěch třetích osob ̶zřizování věcných břemen k majetku územního celku, ̶účetnictví vedené územním celkem, ̶ověření poměru dluhu územního celku k průměru jeho příjmů za poslední 4 rozpočtové roky podle právního předpisu upravujícího rozpočtovou odpovědnost. ̶ Adobe Systems 13 Hlediska přezkoumání ̶dodržování povinností stanovených zvláštními právními předpisy, zejména předpisy o finančním hospodaření územních celků, o hospodaření s jejich majetkem, o účetnictví a o odměňování, ̶ soulad hospodaření s finančními prostředky ve srovnání s rozpočtem, ̶dodržení účelu poskytnuté dotace nebo návratné finanční výpomoci a podmínek jejich použití, ̶věcné a formální správnosti dokladů o přezkoumávaných operacích. Adobe Systems 14 Územní celky a subjekty vykonávající přezkoumání hospodaření Přezkoumávaný ÚC Přezkoumávající subjekt Kraj MF Hlavní město Praha MF/auditor Městská část HMP Magistrát HMP / auditor Dobrovolný svazek jehož součástí je HMP MF/auditor Obec Krajský úřad/auditor Dobrovolný svazek obcí Krajský úřad/auditor Regionální rada MF POVINNÝ AUDIT 15 Adobe Systems 16 Legislativní rámec ̶Zákon č. 93/2009 Sb., o auditorech ̶Zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví Adobe Systems 17 Povinný audit - definice ̶ověření účetní závěrky nebo konsolidované účetní závěrky, zda podává věrný a poctivý obraz předmětu účetnictví v souladu s právními předpisy a příslušným rámcem účetního výkaznictví, na jehož základě je účetní závěrka nebo konsolidovaná účetní závěrka sestavena, pokud takové ověření vyžaduje jiný právní předpis nebo přímo použitelný předpis Evropské unie, Adobe Systems 18 Povinný audit - subjekty ̶velké účetní jednotky s výjimkou vybraných účetních jednotek, které nejsou subjekty veřejného zájmu, ̶ ̶střední účetní jednotky, ̶ ̶malé účetní jednotky, pokud jsou akciovými společnostmi nebo svěřenskými fondy podle občanského zákoníku a k rozvahovému dni účetního období, za nějž se účetní závěrka ověřuje, a účetního období bezprostředně předcházejícího, překročily nebo již dosáhly alespoň jednu z uvedených hodnot 1.aktiva celkem 40 000 000 Kč, 2.roční úhrn čistého obratu 80 000 000 Kč, 3.průměrný počet zaměstnanců v průběhu účetního období 50, ̶ ̶ostatní malé účetní jednotky, pokud k rozvahovému dni účetního období, za nějž se účetní závěrka ověřuje, a účetního období bezprostředně předcházejícího, překročily nebo již dosáhly alespoň 2 hodnoty uvedené v bodech 1 až 3. Adobe Systems 19 Auditor ̶statutární auditor nebo auditorská společnost ̶oprávnění vydává Komora auditorů České republiky ̶ NEJVYŠŠÍ KONTROLNÍ ÚŘAD 20 Adobe Systems 21 Právní rámec ̶čl.97 Ústavy (1) Nejvyšší kontrolní úřad je nezávislý orgán. Vykonává kontrolu hospodaření se státním majetkem a plnění státního rozpočtu. (2) Prezidenta a viceprezidenta Nejvyššího kontrolního úřadu jmenuje prezident republiky na návrh Poslanecké sněmovny. (3) Postavení, působnost, organizační strukturu a další podrobnosti stanoví zákon. ̶Zákon č. 166/1993 Sb., o Nejvyšším kontrolním úřadu ̶obsahuje i kontrolní řád (§ 19 – 31), kterým se řídí postup při výkonu kontroly a vztahy mezi NKÚ, jeho orgány, členy a kontrolory na straně jedné a kontrolovanými osobami na straně druhé ̶ Adobe Systems Nejvyšší kontrolní úřad ̶Orgány: prezident Úřadu, viceprezident Úřadu, Kolegium Úřadu, senáty Úřadu a Kárná komora Úřadu ̶Samostatná kapitola státního rozpočtu (návrh rozpočtové kapitoly předkládá prezident NKÚ přímo Poslanecké sněmovně) ̶Hospodaření kontroluje Poslanecká sněmovna nebo orgán, který si pro tento účel zřídila nebo který tímto úkolem pověřila 22 Adobe Systems Kolegium NKÚ - složení Prezident NKÚ ̶řídí NKÚ a jedná navenek ̶předsedá Kolegiu a Kárné komoře Viceprezident NKÚ ̶Zastupuje prezidenta 15 členů NKÚ ̶vykonávají kontrolu, řídí kontrolní činnost, vypracovávají kontrolní závěry ̶ 23 Adobe Systems Kolegium NKÚ - činnost schvaluje ̶plán kontrolní činnosti, ̶všechny kontrolní závěry, z nichž vychází stanovisko k návrhu státního závěrečného účtu, ̶kontrolní závěry, které si stanoví při schvalování plánu kontrolní činnosti nebo které mu přikáže prezident Úřadu, ̶návrh rozpočtu NKÚ, rozpočtová opatření, závěrečný účet a účetní závěrku, ̶výroční zprávu, ̶jednací řád, organizační řád rozhoduje o odvolání proti rozhodnutí o námitce proti kontrolnímu protokolu 24 Adobe Systems Senáty NKÚ ̶zřizované Kolegiem NKÚ ̶schvalují kontrolní závěry, pro které byly zřízeny ̶rozhoduje o odvolání proti rozhodnutí o námitkách ke kontrolním protokolům, které jsou podkladem pro kontrolní závěry v jeho působnosti 25 Adobe Systems Kontrola vykonávaná NKÚ ̶hospodaření se státním majetkem a finančními prostředky vybíranými na základě zákona ve prospěch právnických osob s výjimkou prostředků vybíraných obcemi nebo kraji v jejich samostatné působnosti, ̶státní závěrečný účet, ̶plnění státního rozpočtu, ̶hospodaření s prostředky, poskytnutými České republice ze zahraničí, a s prostředky, za něž převzal stát záruky, ̶vydávání a umořování státních cenných papírů, ̶zadávání státních zakázek. ̶hospodaření České národní banky v oblasti výdajů na pořízení majetku a výdajů na provoz České národní banky. 26 Adobe Systems 27 Typy kontrol NKÚ ̶kontrola legality ̶zda kontrolované činnosti v souladu s právními předpisy, a přezkoumává věcnou a formální správnost kontrolovaných činností ̶ ̶finanční audit ̶zda účetní závěrky kontrolovaných osob podávají věrný a poctivý obraz předmětu účetnictví v souladu s právními předpisy ̶ ̶audit výkonnosti ̶účelnost, hospodárnost a efektivnost ̶ Adobe Systems Hlediska kontroly NKÚ ̶Soulad s právními předpisy ̶Věcná a formální správnost ̶Účelnost, hospodárnost, efektivita 28 Adobe Systems Kontrolní protokol ̶pořizuje se o každé kontrole NKÚ ̶obsahuje zejména popis zjištěných skutečností s uvedením nedostatků a označení ustanovení právních předpisů, které byly porušeny ̶proti kontrolnímu protokolu lze podat námitky ̶nebylo-li námitkám vyhověno, lze podat odvolání proti rozhodnutí o námitkách 29 Adobe Systems Kontrolní závěr ̶výsledek činnosti NKÚ ̶písemná zpráva obsahující shrnutí a vyhodnocení skutečností zjištěných při kontrole ̶projednávány na jednání vlády ČR a v Poslanecké sněmovně ̶zveřejňovány na www.nku.cz 30 Adobe Systems Další výstupy ̶Stanovisko ke zprávě o vývoji ekonomiky a plnění státního rozpočtu ̶Stanovisko k návrhu státního závěrečného účtu ̶Stanovisko k návrhům právních předpisů, týkajících se rozpočtového hospodaření, účetnictví, státní statistiky a výkonu kontrolní, dozorové a inspekční činnosti na vyžádání Poslanecké sněmovny, Senátu a jejich orgánů ̶Výroční zpráva ̶EU report 31 Adobe Systems 32 Doporučené zdroje: ̶https://www.mfcr.cz/cs/verejny-sektor/kontrola-verejnych-financi ̶https://www.kacr.cz/ ̶https://www.nku.cz/ Adobe Systems 33 Děkuji za pozornost