Adobe Systems 1 Základy správního práva JUDr. David Hejč, Ph.D. Adobe Systems Mgr. Mirai Navrátil absolvent 2016, učo 392853 •Jaké odvětví vás bavilo nejvíc? „Od prvopočátku jsem se chtěl věnovat právu duševního vlastnictví, které je značně propojené s hudebním prostředím, kde se pohybuju. Naopak k méně oblíbeným patřilo správní právo, které mi připadalo nepotřebné. Dneska mám ale jiný názor. Vidím, že má využití v mnoha oblastech každodenního života.“ • Zdroj: https://online.muni.cz/absolventi, publikováno dne 21. března 2018 Adobe Systems Správní právo jako samostatné právní odvětví 1.Předmět 2.Metoda právní regulace 3.Soudržnost právních norem 4.Zájem společnosti ̶ 3 Adobe Systems Veřejná správa ̶Veřejná správa: správa veřejných záležitostí ve společnosti zorganizované ve stát, je projevem realizace moci výkonné ve státě X soukromá správa: - správa soukromých záležitostí, v soukromém zájmu, soukromými osobami, sledující určitý vlastní cíl a řídící se přitom vlastní vůlí ̶veřejná správa = správa záležitostí ve veřejném zájmu ̶veřejný zájem = obecně prospěšný zájem sloužící společnosti jako celku ̶ 4 Adobe Systems Veřejná správa ̶obtížné veřejnou správu pozitivně vymezit ̶negativní vymezení veřejné správy Veřejná správa je souhrnem činností veřejnoprávních subjektů, které nelze kvalifikovat jako zákonodárství nebo soudnictví. Adobe Systems Veřejná správa veřejná správa vs. zákonodárství: ̶zákonodárství je veřejné správě nadřazeno - vytváří pro ni formou zákonů právní rámce ̶ ̶veřejná správa jako činnost výkonná, podzákonná a nařizovací je vázána zákony a zároveň zabezpečuje jejich provedení. ̶ 6 Adobe Systems Veřejná správa veřejná správa vs. soudnictví: ̶soudy jsou vázány jen zákony, jinak jsou nezávislé. Tato nezávislost bývá ústavně zabezpečena instituty nesesaditelnosti a nepřeložitelnosti soudců ̶veřejná správa je prováděna ve veřejném zájmu osobami, které nejsou nezávislé ̶veřejná správa je kontrolována soudy Veřejná správa nevydává jen rozhodnutí v konkrétních věcech (IPA), ale další právní formy činnosti: právní předpisy, opatření obecné povahy, veřejnoprávní smlouvy, faktické zásahy ̶ 7 Adobe Systems Členění veřejné správy ̶Vrchnostenská ̶autoritativně nařizuje, přikazuje, zakazuje, povoluje… ̶Nevrchnostenská ̶neautoritativní (fiskální či pečovatelská) ̶ 8 Adobe Systems Jde o veřejnou správu? ̶Městský úřad města Vyškova vydal dne 21. 7. 2020 rozhodnutí, kterým uznal Josefa Nedbalého vinným ze spáchání přestupku z oblasti provozu na pozemních komunikacích a jako trest mu uložil pokutu ve výši 3.000 Kč. ̶Pan Hnízdil by si rád pořídil vlastní bydlení a proto se rozhodl si u jedné z bankovních institucí podat žádost o úvěr. Za tímto účelem si sjednal schůzku s bankovní úřednicí, která si od pana Hnízdila vyžádala občanský průkaz a pořídila si jeho kopii, kterou následně založila do spisu vedeného k jeho žádosti o úvěr. ̶Zastupitelstvo města Vyškov se na svém zasedání dne 7. 5. 2020 rozhodlo, že prodá obecní pozemek pozemku. ̶Revizor Dopravního podniku města Brna, a. s. při kontrole pasažérů prostředku hromadné dopravy zjistil, že pan Černota nemá správně označenou jízdenku a zahájil proto příslušný postup. ̶ Adobe Systems Zásady veřejné správy ̶zásada legality (zákonnosti) = správní orgán může ve své působnosti postupovat pouze na základě zákona, v jeho mezích a v jím stanoveným způsobem ̶zásada rovnosti = zákonná omezení musí být ukládána všem stejně ̶zásada legitimního očekávání = ve skutkově stejných/obdobných případech musí správní orgán postupovat stejně/obdobně a bez neodůvodněných rozdílů ̶zásada transparentnosti = veřejná správa má být otevřená vůči veřejnosti ̶zásada proporcionality = správní orgán může do práv dotčených osob zasahovat pouze v nezbytném minimálním rozsahu a pouze tehdy, pokud nelze účelu dosáhnout jinak ̶ 10 Adobe Systems Zápatí prezentace 11 Členění veřejné správy ̶Státní správa ̶uskutečňovaná státem jménem státu a v zájmu státu (základ veřejné správy) ̶ ̶ ̶Samospráva ̶uskutečňována jinými subjekty než je stát svým jménem a ve svém zájmu (spravují sami sebe) je od státní správy odvozena ̶ Adobe Systems Organizace veřejné správy Státní správa ̶vláda ̶ústřední orgány státní správy ̶územně dekoncentrované orgány státní správy ̶PO a FO Samospráva ̶územní ̶profesní ̶zájmová ̶ 12 Adobe Systems Správní orgán ̶správní orgán = orgán, který vykonává veřejnou správu ̶Každý správní orgán má určitou: ̶působnost – určuje okruh otázek, kterými se orgán zabývá z odborného (věcná působnost) a geografického (místní působnost) hlediska ̶např. stavební povolení v městské části Brno-Střed uděluje stavební úřad (věcná působnost) městské části Brno-Střed (místní působnost) ̶pravomoc – určuje nástroje, které může orgán uplatnit ̶např. stavební úřad může udělit stavební povolení nebo provést stavební dozor ̶ 13 Adobe Systems Pojem samosprávy ̶ ̶správa části veřejných záležitostí těmi, jichž se bezprostředně týká / správa veřejných záležitostí jménem a v zájmu autonomních veřejnoprávních korporací ̶subjekt: územní samosprávné celky (obce a kraje) a další/jiné veřejnoprávní korporace (profesní komory, vysoké školy), právo na samosprávu (ústavně či zákonem zaručené) a povinnost ji vykonávat ̶vykonavatel: orgány ÚSC, orgány VŘPK ̶nezávislost při výkonu samosprávy (i tak však vázanost zákony + státní dohled) ̶samospráva ̶územní – obce, kraje ̶zájmová (profesní, vysokoškolská) ̶ ̶ ̶ 14 Adobe Systems Ústavní základy samosprávy ̶Čl. 8 Ústavy ČR: Zaručuje se samospráva územních samosprávných celků. Ústavní soud považuje místní samosprávu a nezastupitelnou složku rozvoje demokracie ̶Hlava sedmá Ústavy ČR „Územní samospráva“ (čl. 99 až 105) ̶Ústavní zákon č. 347/1997 Sb., o vytvoření vyšších územních samosprávných celků a o změně ústavního zákona České národní rady č. 1/1993 Sb., Ústava České republiky ̶Listina základních práv a svobod ̶Evropská charta místní samosprávy (č. 181/1999 Sb.): 15 Adobe Systems Územní samospráva v procesu reformy veřejné správy Reformování veřejné správy po roce 1989: ̶obnova místní samosprávy ̶vytvoření vyšších územních samosprávných celků ̶ukončení činnosti okresních úřadů ̶ ̶ 16 Adobe Systems Obec jako základní územní samosprávný celek ̶základ obce •osobní •územní •ekonomický •mocenský aspekt obce ̶ ̶veřejnoprávní korporace ̶vlastní majetek (hospodaří podle vlastního rozpočtu) ̶vystupuje vlastním jménem na vlastní odpovědnost ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ 17 Adobe Systems Samostatná a přenesená působnost obce ̶ ̶samostatná působnost – autonomní správa svých záležitostí ̶např. vydávání obecně závazných vyhlášek ̶dozor a kontrola – Ministerstvo vnitra ̶přenesená působnost – (dekoncentrovaný/delegovaný) výkon státní správy ̶např. vydávání nařízení ̶zmíněná kategorizace obcí ̶dozor a kontrola – krajský úřad ̶ ̶smíšený model územní veřejné správy ̶ 18 Adobe Systems Obecní právní předpisy 19 Podzákonný právní předpis Který orgán vydává Ústavněrávní východisko Obecně závazná vyhláška obce zastupitelstvo čl. 104 odst. 3 Ústavy Nařízení obce rada/zastupitelstvo čl. 79 odst. 3 Ústavy Proces: vydání – platnost – účinnost • •obecně závazná vyhláška je originální právní předpis •nařízení je odvozený (prováděcí) právní předpis • • • • Adobe Systems 20 Dozor samostatné vs. přenesené působnosti Adobe Systems Počet obcí v ČR - 6259 21 Velikostní struktura obcí k 1. 1. 2012 Celkem 56,0 % všech obcí jsou obce do 500 obyvatel. kategorie obcí do 199 obyvatel (24,4 %) kategorie obcí od 200 - 499 obyvatel (31,6 %), V obcích do 500 obyvatel žije pouze 7,9 % celkové populace České republiky. Tyto obce však zabírají víc než 1/3 rozlohy České republiky. Velký počet obcí do 1 000 obyvatel. kategorie od 500-999 obyvatel (21,7 %). Adobe Systems Obce a jejich členění ̶ ̶kategorizace obcí ̶obce (jedničkové) – 6259 ̶obce s pověřeným obecním úřadem (dvojkové) - 388 ̶obce s rozšířenou působností (trojkové) - 205 ̶další členění ̶obec ̶město a městys ̶statutární město ̶hl. m. Praha ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ 22 Adobe Systems Orgány obce ̶ ̶zastupitelstvo obce ̶výbory zastupitelstva (finanční a kontrolní, další fakultativně) ̶rada obce ̶komise rady ̶starosta ̶obecní úřad ̶(tajemník) ̶zvláštní orgány obce ̶obecní policie ̶ ̶ ̶ ̶ 23 Adobe Systems Zastupitelstvo ̶vrcholný orgán (vyjádření ústavního práva občanů podílet se na správě veřejných záležitostí) ̶přímo volený orgán ̶stěžejní úloha především v rámci samostatné působnosti ̶veřejná zasedání nejméně jednou za tři měsíce ̶občané mohou v otázkách samostatné působnosti vytvořit bod programu zasedání, ̶zápisy ze zasedání veřejné, možno nahlížet a činit výpisy ̶vytváří výbory jako poradní a iniciativní orgány (povinně finanční a kontrolní) ̶ 24 Adobe Systems Starosta ̶specifický orgán, který zastupuje obec navenek (podepisuje za ni např. právní předpisy obce) ̶volen zastupitelstvem, kterému je odpovědný ̶v případě potřeby zastupován místostarosty ̶ 25 Adobe Systems Obecní úřad ̶orgán působící hlavně v přenesené působnosti – v rámci ní vytváří specializované odbory (např. odbor životního prostředí, dopravy, přestupkový, odbor stavebního úřadu, ...) ̶podpůrně působí též v samostatné působnosti obce ̶tajemník obecního úřadu ̶ 26 Adobe Systems Rada obce ̶výkonný orgán vykonávající působnost jak samostatnou, tak přenesenou ̶volena z řad zastupitelstva, kterému je také odpovědná (pokud je alespoň 15 zastupitelů, jinak její pravomoci vykonává starosta a zastupitelstvo) ̶neveřejná zasedání ̶v otázkách samostatné působnosti obce mohou občané podat žádost podepsanou 0,5 % oprávněných občanů o projednání určité věci (rada ji musí do 60 dnů projednat) ̶zápisy ze zasedání veřejné, možno nahlížet a činit výpisy ̶vytváří komise jako poradní a iniciativní orgány ̶ 27 Adobe Systems Kraj jako vyšší územní samosprávný celek ̶Veřejnoprávní korporace – obdobné znaky a postavení jako obce ̶ústavní zákon č. 347/1997 Sb., o vytvoření vyšších územních samosprávných celků Při výkonu samostatné působnosti kraj spolupracuje s obcemi; nesmí přitom zasahovat do jejich samostatné působnosti. ̶respektování „autonomie“ samosprávného postavení obce ̶kraj má vyšší nikoliv nadřízené postavení ̶ Orgány: ̶zastupitelstvo kraje ̶výbory zastupitelstva ̶rada kraje ̶komise rady ̶hejtman ̶krajský úřad ̶ředitel KÚ ̶zvláštní orgány kraje ̶ ̶ ̶ ̶ 28 Adobe Systems Specifické rysy profesní samosprávy ̶exkluzivita osobního substrátu zájmové korporace X personální základ obce ̶k získání členství se vyžadují předpoklady – určité vzdělání, absolvování praxe a vykonání zvláštních profesních zkoušek X u obce každý občan ČR ̶Vydávány tzv. stavovské předpisy – vnitřní předpisy korporace (srov. právní předpisy obcí a krajů) ̶existence dohledu (kontroly) orgánů komory nad kvalitou výkonu povolání – možnost kárného potrestání za porušení právních předpisů nebo i stavovských předpisů – zajištěno skrze povinné členství ̶nucené povinné členství jako podmínka k výkonu příslušného povolání ̶povinnost platit pravidelně příspěvky na provoz ̶ Adobe Systems Profesní samospráva ̶advokátní komora, notářská komora, exekutorská komora, ̶lékařská komora, stomatologická komora, lékárnická komora, komora veterinárních lékařů, ̶komora architektů, komora autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě, ̶komora daňových poradců, komora auditorů, komora patentových zástupců ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ 30 Adobe Systems Vysoké školy ̶nejvyšší článek vzdělávací soustavy – terciální vzdělávání – pouze vysoká škola má oprávnění udělovat akademické tituly ̶Dělení vysokých škol: ̶veřejné ̶soukromé ̶státní ̶Veřejná vysoká škola ̶přiznává akademické tituly ̶koná habilitační řízení ̶koná řízení ke jmenování profesorem ̶používá akademické insignie a koná akademické obřady ̶financovány ze státního rozpočtu, poplatky spojené se studiem, výnosy z doplňkové činnosti, dary, rozpočet ÚSC a další. 31 Adobe Systems Veřejná vysoká škola ̶samospráva – rozhoduje o vnitřní organizační struktuře, počet přijatých uchazečů, tvorba a uskutečňování studijních programů, organizace studia, vědecké/výzkumné a další tvůrčí činnosti, rozhoduje v pracovněprávních věcech, hospodaření, výše poplatku za studium… ̶ ̶Samosprávné ̶Akademický senát ̶Rektor ̶Vědecká (akad.) rada ̶Disciplinární komise ̶Rada pro vnitřní hodnocení ̶ 32 Adobe Systems Podíl občanů na veřejné správě. ̶Čl.21 odst. 1 Listiny Občané mají právo podílet se na správě veřejných věcí přímo nebo svobodnou volbou svých zástupců. ̶základní předpoklad pro výkon přímé i zastupitelské demokracie ̶institucionální mechanismus k řešení rozporů : je spíše pravidlem než výjimkou, že obecný zájem je odlišný od všech zájmů individuálních. Nutnost společenského spolužití proto vyvolává neustálé napětí, a tím i potřebu hledání souladu a rozhodování kolizních případů ̶ Adobe Systems Referendum ̶Místní referendum ̶zákon 22/2004 Sb., o místním referendu ̶oprávněné osoby (právo volit do zastupitelstva) ̶souhlas/nesouhlas s konkrétně položenou otázkou pouze v samostatné působnosti + některé výjimky (§ 7) ̶v některých případech je obligatorní (zásadní změny území obce) ̶koná se - na základě usnesení zastupitelstva nebo na návrh přípravného výboru ̶platnost a závaznost ̶Krajské referendum – zákon č. 118/2010 Sb., o krajském referendu – právní úprava obdobná jako u místního referenda + specifika ̶ 34 Adobe Systems Petice Každý má právo sám nebo společně s jinými obracet se na státní orgány se žádostmi, návrhy a stížnostmi ve věcech veřejného nebo jiného společného zájmu, které patří do působnosti těchto orgánů (dále jen "petice"). ̶ ̶ Právo na informace ve veřejné správě Zákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím § 2 Povinnost poskytovat informace §(1) Povinnými subjekty, které mají podle tohoto zákona povinnost poskytovat informace vztahující se k jejich působnosti, jsou státní orgány, územní samosprávné celky a jejich orgány a veřejné instituce. § § Adobe Systems Svobodný přístup k informacím ve veřejné správě ̶žádost dle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím – ústavně garantované právo ̶povinnost veřejných subjektů na žádost subjektu (fyzická i právnická osoba; tedy jak člověk, tak obchodní společnost) dle tohoto zákona poskytovat informace vztahující se k jejich činnosti ̶nezveřejňují se citlivé osobní údaje s výjimkou poskytnutí základních osobních údajů o osobě, které byly poskytnuty veřejné prostředky (§ 8b zákona 106/1999 Sb.), obchodní tajemství apod. ̶forma ̶osobně na úřadě ̶poštou ̶e-mailem (bez zaručeného elektronického podpisu) ̶datovou schránkou ̶náležitosti: ̶identifikace žadatele FO – jméno, příjmení, datum narození, trvalé bydliště PO – název, sídlo, IČO ̶identifikace úřadu ̶přesná formulace dotazu ̶informace, že je žádost podána podle zákona č. 106/1999 Sb. ̶ 36 Adobe Systems 37 Pojem přestupek ̶§ 5 a přestupek ̶Přestupkem je společensky škodlivý protiprávní čin, který je v zákoně za přestupek výslovně označen a který vykazuje znaky stanovení zákonem, nejde-li o trestný čin. ̶Pozitivní a negativní vymezení přestupku ̶Formálně – materiální (společenská škodlivost) pojetí: NSS sp. zn. 5 As 104/2008: Pokud se k okolnostem jednání, jež naplní formální znaky skutkové podstaty přestupku, přidruží takové další významné okolnosti, které vylučují, aby takovým jednáním byl porušen nebo ohrožen právem chráněný zájem společnosti, nedojde k naplnění materiálního znaku přestupku a takové jednání potom nemůže být označeno za přestupek Adobe Systems ODPOVĚDNOST FYZICKÉ OSOBY ZA PŘESTUPEK ̶FO může být subjektem, resp. pachatelem přestupku pouze osoba: ̶odpovídajícího věku – dovršení patnáctého roku věku = den následující po 15. narozeninách (§ 18) ̶příčetná X duševní porucha v době spáchání přestupku neumožňující rozpoznat protiprávnost jednání nebo jednání ovládat X ten, kdo se do stavu nepříčetnosti přivedl, byť i z nedbalosti (§ 19) ̶FO je pachatelem, jestliže svým zaviněným jednáním naplnila znaky přestupku nebo jeho pokusu, je-li trestný (§ 13 odst. 1) ̶nepřímý pachatel - k provedení činu užita jiná fyzická osoba (§ 13/2), která však nebude moci být odpovědná za přestupek (nedostatek věku nebo pro nepříčetnost nebo proto, že jednala za okolnosti vylučující protiprávnost) - tzv. „živý nástroj“ + „nástrojem“ může být i PO, která není za přestupek sama odpovědná (§ 13/3) ̶Pachatelem další fyzické osoby (úmyslné jednání): ̶organizátor; návodce; pomocník 38 Adobe Systems ODPOVĚDNOST FYZICKÉ OSOBY ZA PŘESTUPEK ̶K odpovědnosti fyzické osoby za přestupek se vyžaduje zavinění – subjektivní stránka – formy zavinění: ̶úmysl – přímý, nepřímý ̶nedbalost – vědomá, nevědomá ̶postačí zavinění z nedbalosti, nestanoví-li zákon výslovně, že je třeba úmyslného zavinění ̶Forma zavinění může mít význam při určení druhu správního trestu a jeho výměry (§ 37) ̶ 39 Adobe Systems Zahájení řízení o přestupku ̶Zásada oficiality – řízení z moci úřední zahajované z iniciativy správního orgánu – obecná úprava viz § 46 SpŘ ̶Zásada legality - správní orgán je povinen zahájit řízení o každém přestupku, o němž se dozví ̶Okamžik zahájení ̶doručením oznámení o zahájení řízení podezřelému z přestupku ̶jeho ústním vyhlášením (na požádání potvrzení) ̶Náležitosti oznámení (potvrzení): ̶popis skutku a jeho předběžná právní kvalifikace ̶právní kvalifikace může být v průběhu řízení o přestupku změněna – obviněný se o tom vyrozumí ̶ 40 Adobe Systems 41 Průběh správního řízení o přestupku ̶řetězec úkonů respektujících logickou posloupnost směřujících k vydání rozhodnutí ve věci ̶Účastníci řízení – obviněný popř. i poškozený ̶Ústní jednání – fakultativní (může nemusí) ̶nařídí vždy, - pokud o to obviněný požádá + je-li to nezbytné k uplatnění jeho práv – jinak usnesením zamítne, nebo -je-li to nezbytné pro zjištění stavu věci (například výslechy svědků apod.) -Dokazování - právo účastníků řízení vyjádřit se ke všem prováděným důkazům Adobe Systems ROZHODNUTÍ O PŘESTUPKU ̶správní rozhodnutí je cílem a účelem každého správního řízení – individuální správní akt – akt aplikace práva ̶rozhodnutí o přestupku je správním rozhodnutím které je deklaratorní (konstatování viny) i konstitutivní (uložení sankce) ̶rozhodnutí obsahuje výrokovou část, odůvodnění a poučení účastníků. ̶ ̶možnost podat odvolání, případně žalobu ke správnímu soudu ̶ 42 Adobe Systems Příkaz vydaný na místě ̶zvláštní formou příkazu ̶obecná úprava § 150 odst. 5 SpŘ ̶§ 91 zvláštní úprava podmínek pro uložení pokuty nebo napomenutí příkazem na místě – jiný druh trestu nelze ̶pokud obviněný nebo osoba jednající za obviněného (za PO nebo podnikající FO) souhlasí se: 1) zjištěným stavem věci, s 2) právní kvalifikací skutku, s 3) uložením pokuty a její výší a s 4) vydáním příkazového bloku (netýká se napomenutí) ̶lze uložit pokutu nejvýše 10 000 Kč, mladistvému nejvýše 2 500 Kč, není-li podnikající fyzickou osobou ̶kromě příslušného správního orgánu mohou i další orgány podle § 91 odst. 2 43 Adobe Systems SPRÁVNÍ TRESTY A JEJICH UKLÁDÁNÍ 44 Adobe Systems Určení druhu a výměry správního trestu ̶Určení druhu a výměry správního trestu ̶§ 37 demonstrativní výčet – tzn. přihlédne se zejména: •k povaze a závažnosti přestupku •k přitěžujícím a polehčujícím okolnostem, atd. ̶ ̶Povaha a závažnost přestupku je dána zejména – viz § 38 ̶Jako k polehčující okolnosti se přihlédne zejména k – viz § 39 ̶Jako k přitěžující okolnosti se přihlédne zejména k – viz § 40 ̶Nutnost se řádně vypořádat v odůvodnění rozhodnutí 45 Adobe Systems 46 Děkuji za pozornost