Vnitřní trh EU

4. Volný pohyb osob (lidí) - aspekty hospodářské a sociální


V této části kurzu se mimo jiné dozvíte:

  • Pojetí přístupu k zaměstnání a podnikání v EU.
  • Zdanění příjmů osob využívající právo volného pohybu.
  • Výjimky z rovného přístupu k zaměstnání.
  • Uznávání kvalifikace v EU.
  • Sociální aspekty přistěhovalectví za prací.

Pojetí zaměstnání a podnikání:

  • zahrnuje jakoukoli výdělečnou či zabezpečující činnost,
  • jenom činnosti zcela zanedbatelné by nepostačovaly,
  • zákaz diskriminace při přicestování, ale též při vycestování,
  • rozsudek SDEU Bosman – nepřijatelnost vázání profesionálního fotbalisty na vyplacení. 


Přístup k zaměstnání:

  • zásada zrovnoprávnění občanů členských státu na trhu práce a podnikání:
    • stejné pracovní podmínky pro osoby (přístup k zaměstnání, mzda, pracovní doba atd.),
    • nemožnost upřednostňování vlastních občanů při přístupu k pracovním pozicím a přednostní propouštění,
    • zákaz diskriminace - diskriminační právo EU.

Přístup k podniání:

  • stejné podmínky pro osoby samostatně výdělečně činné,
  • stejné licence,
  • stejné kontroly, stejné sankce. 

Požadavek zrovnoprávnění však nedopadá na tuzemce jako odběratele zboží a služeb - může docházet z jejich strany k diskriminaci. 

Daňová povinnost:
  • dle příslušnosti ke státu práce / pobytu,
  • zásada mezinárodního zdanění příjmů - potvrzují smlouvy o zamezení dvojího zdaně,
  • daňový tuzemec (rezident) versus cizozemec (nerezident).  

Hraniční případy a zdanění příjmů:

  • právo na daňové výhody mají jen daňoví tuzemci (rezidenti)
  • dojíždění za prací: pendleři,
  • pendleři jsou daňoví nerezidenti.
  • rozsudek SDEU Schumacker – výhody pro migranta.   

EU zůstávají dvoustranné smlouvy o zamezení dvojího zdanění, žádná harmonizace či dokonce unifikace, ale ani koordinace. 



Výjimky z rovného přístupu k zaměstnání - výkon veřejné moci

  • v případě výkonu veřejné moci si mohou členské státy vyhradit zaměstnání svým vlastním občanům - pouze povolání, která souvisí s výkonem veřejné moci, nikoli veškerá povolání ve veřejné sféře.
  • Rozsudek SDEU Komise v. Belgie - zužující výklad zaměstnání

Uznávání kvalifikace:

  • kvalifikace jako předpoklad výkonu zaměstnání,
  • státy mají své mechanismy pro uznávání kvalifikace,
  • mezinárodní smlouvy mohou také upravovat uznávání kvalifikace.

Uznávání v rámci EU:

  • organizace a financování školství zůstává v kompetenci členských států,
  • kvůli usnadnění pohybu pracovníků a podnikatelů vytvoření mechanismu pro snadné uznávání univerzitních kvalifikací,
  • harmonizace nároků na některé diplomy: zdravotnictví, stavebnictví.  Vytvoření mechanismu pro uznávání výučních listů a podobných kvalifikací. Vzhledem ke značným rozdílům nutnost uznávání praxe, unifikace kvalifikací v dopravě (potřebné a dosažitelné pro mezinárodní dopravu),
  • kodifikace směrnicí 2005/36/ES.

Jazykové předpoklady:
  • mohou být vyžadovány dle vnitrostání právní úpravy nebo jako požadavek zaměstnavatele,
  • zákaz omezení se nevykládá široce tak, že by zahrnoval také zastřené omezení občanů jiných členských států,
  • rozsudek SDEU Groener - dalekosáhlé uznání jazykové politiky členského státu.

Přistěhovalectví za prací/podnikáním občanů EU a rodiných příslušníků:

  • zařazení do soustavy sociálního zabezpečení hostitelského státu,
  • právo na stejnou zdravotní péči,
  • právo na vzdělání migranta a doprovázejících rodinných příslušníků za stejných podmínek,
  • právo na průběžné sociální dávky,
  • právo na podporu v nezaměstnanosti, ovšem s nebezpečím neprodloužení pobytu, s výjimkou těch, co už získali trvalý pobyt.  
  • z důvodu přemísťování osob napříč EU a s tí spojené placení daní v různych zemích potřeba zjednocení:
    • nařízení 883/2004 - důchodové zabezpečení.

Postavení státních příslušníků třetích zemí - neobčanů EU:

  • členské státy si určují svoji přistěhovaleckou politiku samy,
  • postupné zavádění migračních práv pro dlouhodobě usazené obyvatele – neobčany EU,
  • naturalizace: zařazení do kategorie občanů, bez ohledu na míru sociokulturní integrace. 

Uvolňování migrace uvnitř EU:

  • odklad migrace pracovníků z nových členských států kvůli neochotě bohatých států okamžitě uvolnit z obavy před velkou migrací,
  • Brexit jako důsledek naivní liberalizace ze strany VB.
  • EU jako výjimka z celosvětových poměrů.   

Žadatelé o mezinárodní ochranu:

  • Ženevská úmluva o právním postavení uprchlíků,
  • rozvinutí na základě lidskoprávních standardů,
  • fyzický migrační tlak na vyspělé státy,
  • Dublinský systém,
  • Problémy: vyhošťování neúspěšných žadatelů o mezinárodní ochranu, sociokulturní integrace azylantů.

Zopakujte si:

  • Jaký přístup k zaměstnání a podníkání pojala EU?
  • Jakým způsobem jsou zdaněni občané členských státu zaměstnání nebo podnikající v jiném členském státu, než původu?
  • Jaké jsou výjimky z rovného přistupu k zaměstnání v rámci EU.
  • Jakým způsobem jsou uznávány kvalifikace v EU.
  • Opište sociální aspekty přistěhovalectví osob z důvodu práce nebo podnikání do jiného členského státu.