pruh+znak_PF_13_gray5+fialovy_RGB PF_PPT_en Zápatí prezentace Vnitřní trh EU (VTEU) BO306Zk 2021 – prezentace pro distanční lekce Filip Křepelka Právo EU + zdravotnické právo Právnická fakulta – Masarykova univerzita, Brno www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Účel předmětu nPoznání právního rámce vytvářejícího vnitřní trh Evropské unie. nHlavní účel existence EU: hospodářská integrace 27 členských států. nPlus různé formy přidružení, kdy pravidla platí obdobně či částečně na základě mezinárodních smluv s EU. nSouběžný předmět: společné hospodářské politiky EU. nDřívější pojetí v rámci předmětu Právo Evropské unie pro všechny bakalářské studenty bylo nedostačující z hlediska potřeb programu. nDva nové předměty! Zápatí prezentace 2 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Návaznost nÚvodní předmět Základy mezinárodního a evropského práva. nNutnost uvědomění si základních vlastností mezinárodních smluv jako psaného pramene MP nNadnárodní právo EU jako kříženec MP a VP: prameny: zřizovací smlouvy, nařízení, směrnice, rozhodnutí. nOdlišné způsoby uplatnění ve vnitrostátním prostředí. nZMEP 2020 v distanční formě již odučen: nahrávky a další materiály jsou v ISu. n Zápatí prezentace 3 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Osnova – základní svobody n/0/ Úvod, kontext, zařazení n/1/ obchod zbožím – cla a daně n/2/ obchod zbožím – regulace n/3/ pohyb osob – vstup, pobyt n/4/ pohyb osob – práce, podnikání, daně, sociální zajištění n/5/ usazení korporací, kapitál, platby n/6/ pohyb služeb n Zápatí prezentace 4 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Zakončení předmětu nPísemná zkouška? nByl by to modelový příklad n n nNebo raději zpracovávání předmětové práce? nRozsah stručný. nIndividuální konzultované téma… Zápatí prezentace 5 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Stupně liberalizace obchodu n/1/ Potlačení bariér obchodu zbožím (a pohybu osob apod.) uvnitř státu – v Evropě v 18. či 19. století n/2/ Omezení cel závazky států n/3/ Zóny volného obchodu n/4/ Celní unie n/5/ Společný trh EU (+osoby, služby) n/6/ (Jednotný) Vnitřní trh EU (+kapitál, odstranění hraničních kontrol) n/7/ Hospodářská a měnová unie (ne všechny členské státy n/8/ Sociální unie? Zápatí prezentace 6 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Základní svobody v EU a jejich třídění nTypické členění 4 + 1 nMožná jsou další členění nProdukty: zboží, služby nFaktory (vstupy): práce, kapitál n+ platby jako protiplnění. n nOdlišení jednotlivců a právnických osob Zápatí prezentace 7 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Volný oběh zboží, jeho význam nNejdůležitější hospodářská svoboda v EU nNejstarší hospodářská svoboda v EU, resp. ES. nZavedení po vzniku 3 ES v 50. letech 20. století. nNyní jádro hospodářské integrace členských států. nRozšíření též na další, různými formami přidružené členské státy. Zápatí prezentace 8 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Zákaz cel a jeho dosažení nSFEU (dříve SE(H)S úplně zakazuje cla v obchodu mezi členskými státy. nZakázána jsou cla dovozní, ale též vývozní a průvozní. n nČlánek 28 (bývalý článek 23 Smlouvy o ES) 1. Unie zahrnuje celní unii, která pokrývá veškerý obchod zbožím a která zahrnuje jak zákaz vývozních a dovozních cel a všech poplatků s rovnocenným účinkem mezi členskými státy, tak i přijetí společného celního sazebníku ve vztahu ke třetím zemím. nČlánek 30 (bývalý článek 25 Smlouvy o ES) Dovozní nebo vývozní cla a poplatky s rovnocenným účinkem jsou mezi členskými státy zakázány. Tento zákaz se vztahuje také na cla fiskální povahy. Zápatí prezentace 9 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Povaha cla nTypická dávka, odlišná od daní. nTéž slovní odlišení nVybíraná v souvislosti s převozem zboží. nTypické způsoby sledování tohoto zboží na hranici či cestě, včetně vodní. nFiskální účel cel. nProtektivní či prohibitivní účel cel. nDovozní cla jako typická. nVýjimečná vývozní cla. nV minulosti průvozní cla n(souvislost a překryv s mýtem) Zápatí prezentace 10 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Vsuvka – rozsudek van Gend en Loos nSoudní dvůr EHS 26/62. nZáklad chápání práva ES, resp. EU. nDovození přímého účinku. n(zde přednost nevyslovená, ve skutečnosti též: vyslovená rozsudkem Costa v. ENEL 6/64) nZákaz zvyšování cel v přechodném období 1958-1968. nNizozemsko clo zvýšilo nDovozce – korporace – se domáhal uplatnění zákazu zvyšování cel pře soudem. n Zápatí prezentace 11 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Poplatek / Dávka s obdobným účinkem nSpolečně se zákazem cel se zakazují poplatky (dávky) s obdobným účinkem. nTím se rozumí jakékoli dávky, poplatky, odvody (na označení nezáleží), které jsou konstruovány stejně, tj. zatěžují dovážené, vyvážené či provážené zboží, avšak nikoli stejně zboží domácího původu či určení. nJsou zpravidla vybírané při nějaké jiné souvislosti, než je dovoz/vývoz/průvoz zboží. Zápatí prezentace 12 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Příklad: carrarský mramor nC-72/03 Carbonati Apuani v. Commune di Carrara nKomunální vývozní dávka: zatěžovala vývoz do jiných částí Itálie a kamkoli jinam. nSoudní dvůr odsoudil jako překážku pohybu zboží mezi členskými státy. nJaká byla motivace? Snaha zajistit financování potřebné infrastruktury a nadto přilákat ateliéry a dílny do katastru obce. nJak by šlo takovou dávku učinit souladnou s právem EU? Čeho by se nedosáhlo? Existují takové dávky? n Zápatí prezentace 13 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Zákaz daňové diskriminace nJiným ustanovením SFEU se zapovídá daňová diskriminace nZejména: nČlánek 110 (bývalý článek 90 Smlouvy o ES) Členské státy nepodrobí přímo ani nepřímo výrobky jiných členských států jakémukoli vyššímu vnitrostátnímu zdanění než je to, jemuž jsou přímo nebo nepřímo podrobeny podobné výrobky domácí. nČlenské státy nepodrobí dále výrobky jiných členských států vnitrostátnímu zdanění, které by poskytovalo nepřímou ochranu jiným výrobkům. n n nRůzné zpoplatnění při registraci výrobků k provozu. nNapříklad osobní automobily. nOdlišné zdanění alkoholických nápojů n Zápatí prezentace 14 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Příklad: zdanění destilátů: nPřípad 168/78 Komise proti Francii (Whisky proti Koňaku – odlišné sazby na destiláty z vína a destiláty z obilí, shledána diskriminace pro zaměnitelnost). nPřípad 170/78 Komise proti Velké Británii (výrazně vyšší zdanění převážně dováženého vína proti převážně tuzemskému pivu je nepřípustné – je zde totiž poměrně vysoká, byť nikoli nesporná zaměnitelnost, zdanění obsaženého alkoholu je vhodným hlediskem). nNicméně evropské právní zvýhodnění vína – harmonizace spotřebních daní umožňuje nulovou sazbu, kriticky hodnoceno ze strany ČR při projednávání sazeb piva. nSrovnatelné spory též na půdě WTO. Zápatí prezentace 15 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Propletení všeho: rozsudek Brzezinski nDovoz ojetých automobilů ze západu do Polska nC-313/05 nIndividuální dovozce ojetých automobilů do Polska. nKomplexní regulace registrace – nezbytné dle národního a EU práva pro provoz - dovozených ojetých automobilů podle stáří a stavu, zahrnující rovněž diferencované zpoplatnění. nPorovnání s regulací dopadající na vnitrostátně přeprodávané ojetiny. nSoudní dvůr odkázal na řadu rozsudků (acte éclairé?), aby naznačil meze, ve které se Polsko smí pohybovat: nejde o poplatek s RO (výše), může se však jednat o daňovou diskriminaci. n Zápatí prezentace 16 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Harmonizace daní nKompetence EU k harmonizaci daní n nČlánek 113 (bývalý článek 93 Smlouvy o ES) Rada zvláštním legislativním postupem a po konzultaci s Evropským parlamentem a Hospodářským a sociálním výborem jednomyslně přijme ustanovení k harmonizaci právních předpisů týkajících se daní z obratu, spotřebních daní a jiných nepřímých daní v rozsahu, v jakém je tato harmonizace nezbytná pro vytvoření a fungování vnitřního trhu a zabránění narušení hospodářské soutěže n nJe to daň z přidané hodnoty a spotřební daně. nDPH: dříve postupně zaváděné směrnice, nyní rekodifikace (recast) Směrnice 2006/112/ES o systému daně z přidané hodnoty Zápatí prezentace 17 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Jednotná konstrukce DPH nStanovovala zejména směrnice 77/388/EHS, nyní vymezuje rekodifikační směrnice 2006/112/ES nMimo jiné se určuje: nUrčení osob povinných k placení daně (plátců, nikoli poplatníků, ti platí DPH ve zvýšených cenách zboží). nPostupně se v právu EU a právu členských států rozšířil okruh povinných plátců – jaké jsou požadavky EU a možnosti členských států zdaňovat / nezdaňovat . nPřibližuje se tak DPH vlastně zdanění příjmů? nVymezení zdanitelného plnění: dodání zboží, poskytnutí služeb. Vymezení daňového základu. Vymezení předpokladů pro daňový odpočet – včetně formálních. n www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Příslušnost k výběru nObecně: stát prodeje zboží pravděpodobnému spotřebiteli, což je obvykle stát spotřeby: nVýjimkou příležitostná či záměrná nákupní turistika. nVýjimky z příslušnosti ve státě prodeje: n(1) větší dopravní prostředky – stát místa registrace, přičemž dopravní právo EU tlačí (by mělo tlačit) na registraci v místě skutečného používání příslušného dopravního prostředku. n(2) zásilkový obchod (adresa objednatele) www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Určení státu příslušného k výběru DPH ze služeb n n nPodrobná pravidla pro určení kompetence členského státu pro výběr DPH ze služeb překračujících hranice členského států. nPostupný posun ke zdaňování ve státě určení služby v případě služeb poskytovaných distančním způsobem – mimo jiné třeba dodání software, uměleckých děl a podobně – novely směrnic v roce 2015. n www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Obecné a zvláštní sazby, osvobození nZákladní sazba DPH pro činí nejméně 15 % DPH nStáty mohou mít jednu či dvě snížené sazby, ovšem nikoli pod 5% na určené zboží a služby. n(dřívější spor ohledně výkladu přílohy H šesté směrnice: spor o zdanění dětských plenek: řízení Komise proti ČR, co žaloba?, nyní odpadnutí s ohledem na používání 15% sazby jako snížené?). nCo třeba nynější úvaha o nižší sazbě daně z přidané hodnoty – ovšem stále v minimu základní sazby – na pivo, které je v tuzemsku drtivě domácího původu? nOd DPH státy povinně osvobozují vymezené sociální, nekomerční nebo některé další specifické hospodářské činnosti www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Absence celních a fiskálních kontrol nBez cel se nevyplácí udržovat hraniční kontroly. nSouvislost s potlačením pasových kontrol: Schengen nOd roku 1992 (pro Česko a další nové státy od 1.5.2004) žádné celní kontroly zboží převáženého mezi členskými státy (posun od „společného“ ke „vnitřnímu trhu“) nNemožnost výběru při dovozu a vrácení po ověření vývozu přímo na hranicích (to je ostatně špatná terminologie: správně dodání a odeslání) nNutnost spolupráce finančních orgánů členských států pro zabezpečení výběru DPH (a podobně spotřebních daní) u zboží obchodovaného mezi členskými státy www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Mechanismus kooperace nPrávní rámec pro spolupráci a boji proti podvodům v oblasti DPH stanoví nařízení 904/2010 (dříve 1798/2003) nOpatření jsou: n registrace subjektů obchodujících mezi členskými státy. Součástí administrativního rámce je přidělení jednotného daňového čísla. nperiodická hlášení subjektů podílejících se na mezistátním obchodu nkonfrontace hlášení na základě elektronické výměny údajů mezi finančními správami. www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Judikatura Soudního dvora k DPH – kolotočové podvody nPřípad Optigen, C-354/04, 355/04 a 484/04: nPříklad překladové nesrozumitelnosti „defaulting trader“. nčlenské státy nesmějí odmítat vracení daně z přidané hodnoty tzv. čestným subjektům v řetězci transakcí, ve kterém dojde k tzv. kolotočovému podvodu. nSoudní dvůr začal nicméně uznávat oprávnění států postihovat podvodné subjekty. www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Spotřební daně nSpecifické daně (akcízy) na vybrané zboží – všude ve světě (restriktivní i fiskální motivace) -daň z uhlovodíkových paliv a maziv – včetně uhlí a elektřiny -daň z alkoholických nápojů -daň z tabákových výrobků nSazba je určena vůči hmotnosti/objemu,. nKompetence k výběru: stát prodeje konečnému spotřebiteli, zvláštní pravidla jako u DPH pro výběr v rámci zásilkového obchodu. nMožná a běžná jsou pořádková omezení odbytu, pokud jsou v mezích jiných liberalizačních opatření EU. nHarmonizace sérií směrnic Zápatí prezentace 25 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Připomínka: EU jako celní unie nEvropská unie je celní unie. nMá jednotnou celní politiku navenek nJednotná praktická úprava: nařízení celní kodex, celní sazebník. nSpolupráce a uvolnění v rámci WCO / WTO nVnější obchodní politika a celní právo jsou předmětem příslušných dalších předmětů v rámci programu MPOS. Zápatí prezentace 26 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Zákaz kvót a ORU nČlánek 34 (bývalý článek 28 Smlouvy o ES) Množstevní omezení dovozu, jakož i veškerá opatření s rovnocenným účinkem, jsou mezi členskými státy zakázána. nČlánek 35 (bývalý článek 29 Smlouvy o ES) Množstevní omezení vývozu, jakož i veškerá opatření s rovnocenným účinkem, jsou mezi členskými státy zakázána. Zápatí prezentace 27 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Co jsou kvóty? nMnožstevní omezení dovozu či vývozu. n nTýkají se zejména dovozu, popř. vývozu zemědělského zboží. n(souvislost se zemědělskou politikou států). n nZpravidla se uplatňují společně se cly. n nV EU víceméně nemáme případy nepovolených dovozních či vývozních kvót. Zápatí prezentace 28 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Co je opatření s rovnocenným účinkem? nObtížné vymezení. Ta mají nejrůznější účely. nStanovuje je vnitrostátní právo. nDochází tady tedy k poměřování. nMusíme postupně uchopit podstatu a potom debatovat výjimky. n Zápatí prezentace 29 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Linie judikatury nDassonville 8/74: široká definice opatření s rovnocenným účinkem. n nCassis de Dijon 120/78: zúžení definice vynětím obecně uplatňovaných požadavků sledujících obecný zájem přiměřeně, požadavek uznávání n nKeck a Mithouard C-267/91 a C-268/91: obecná úprava prodeje není opatření s rovnocenným účinkem. n Zápatí prezentace 30 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Přípustné výjimky ze smlouvy (ex lege) nČlánek 36 (bývalý článek 30 Smlouvy o ES) Články 34 a 35 nevylučují zákazy nebo omezení dovozu, vývozu nebo tranzitu odůvodněné veřejnou mravností, veřejným pořádkem, veřejnou bezpečností, ochranou zdraví a života lidí a zvířat, ochranou rostlin, ochranou národního kulturního pokladu, jenž má uměleckou, historickou nebo archeologickou hodnotu, nebo ochranou průmyslového a obchodního vlastnictví. Tyto zákazy nebo omezení však nesmějí sloužit jako prostředky svévolné diskriminace nebo zastřeného omezování obchodu mezi členskými státy. n n Zápatí prezentace 31 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Ochrana života a zdraví lidí, zvířat a rostlin nSpousta předpisů jednotlivých států slouží tomuto účelu. nZahrneme též ochranu životního prostředí jako celku? nSnaha potlačovat přehnané požadavky. nZkoumání přiměřenosti. nPřesto časté oprávněné uplatňování narušující vzájemný zbožový obchod se potlačuje harmonizací či unifikací standardů a norem. nVzácná vývozní omezení? n n Zápatí prezentace 32 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Ochrana bezpečnosti a pořádku nDržba, užívání, obchod zbraněmi. nBezpečnost, pořádek, mravnost v běžném slova smyslu: problematické předměty: lehké drogy, pornografické tiskoviny, osobní zbraně apod. Různé představy členských států. nVětší volnost států. nVojenské zbraně – záležitost národní bezpečnosti, vymezení oprávnění vyrábět, obchodovat, držet, užívat. Proč větší volnost států: protože obrana je jejich kompetence, resp. NATO. nBezpečnost může odůvodnit též určitá opatření v oblasti rezerv. Zápatí prezentace 33 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Ochrana kulturního bohatství nOmezení vývozu starožitností a uměleckých děl. nStanoví si členské státy samy. nOtázka vlastnictví je něco jiného než zachování na území státu. nPřipomenutí širšího kontextu minulosti, vracení uměleckých děl. nNemůže být však poplatek. Zápatí prezentace 34 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Ochrana práv duševního vlastnictví nPřipomenutí práv duševního vlastnictví. nPatenty, ochranné známky, označení původu. n nDůvodem blokace může být. nOtázka tzv. vyčerpání práv při uvedení na trh. nNapř. případ Silhouette. nVyučován v jiných předmětech. n n n Zápatí prezentace 35 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Nepřiměřenost Přiměřenost opatření – případ UHT n152/84 Komise vs. UK nOdůvodňování zákazu prodeje UHT mléka. nVysvětlení. nPřehnané omezení. nZásada přiměřenosti v judikatuře. Zápatí prezentace 36 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Přiměřenost opatření – metanolová otrava nMetanolová aféra v Česku v září/říjnu 2012. nVybavme si dění. n n nZákazy dovozu destilátů z Česka uložilo Polsko a Slovensko. nZcela oprávněné a přiměřené, nikdo nezpochybňoval. Zápatí prezentace 37 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Harmonizace a unifikace norem nJudikatura dává impulsy, rutinu řeší legislativa!!! nDobrovolná a povinná normalizace a standardizace výrobků, polotovarů apod. nPovinné standardy, je-li veřejný zájem. nVe světě mezinárodní smlouvy a na ně navazující opatření mezinárodních organizací a struktur. nV Evropě širší harmonizační struktury. nHormonizace materiální, formální (procedury, certifikace). nHarmonizace směrnicemi, poslední dvě desetiletí rostoucí měrou nařízení. Zápatí prezentace 38 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Vymezení zboží – hraniční případy nHmotné předměty způsobilé obchodu. nKulturně ne-věci: orgány, tkáně, zárodky. nPraktické důvody: hotovost, dokumenty, pošta, certifikáty (jsou-li dosud papírové). nRegulované či proskribované předměty: drogy, zbraně, pornografie. nEnergie: materiální podstata? n Zápatí prezentace 39 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Případ Komise v. Belgie – odpady nC-2/90 n nJe odpad zboží? n nArgument proti zápornou cenou, to se však dá relativizovat. nArgument ochranou životního prostředí dle čl. 36 a 191 SEU. Zápatí prezentace 40 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Dopady uvolnění obchodu zbožím nObchoduje se většina zboží nCelosvětový obchod nO to více celoevropský, resp. vnitrounijní obchod. nZboží, které se příliš neobchoduje přes hranice? n Zápatí prezentace 41 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Volný pohyb osob nJe hospodářskou svobodou. nPohyb práce (závislé, samostatné) nebo spotřebitele služeb v rámci vnitřního trhu. nZároveň má ale společenský, politický a koneckonců také lidský rozměr. nCestují a stěhují se lidé! S celým svým životem. nPočítejme s tím, že člověk není jednotlivec plně oddělitelný od ostatních. www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Liberalizace mobility v EU jako jedinečná nV celosvětovém měřítku žádný volný pohyb. nStáty na své území nemusejí cizince pouštět vůbec. nRealita migračního tlaku v současném přelidněném světě. nOstraha hranic proti migrantům. nUplatňování vízové povinnosti. nJe na státech, jak si mezi cizinci vybírají (dočasní, dlouhodobí, trvalí, turisté, pracující a jejich rodiny). nDalekosáhlé zákazy v případě předpokládané nebezpečnosti a nevhodnosti. nLiberalizace v EU je tedy jedinečná. Zápatí prezentace 43 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Vymezení okruhu oprávněných nOprávnění ke svobodě pohybu osoby byli vždy občané členských států. nObčanství EU (od roku 1993) – občanem EU je občan členského státu. nObčanství EU je tedy pouze odvozené a doplňkové k občanství členského státu. nČlenské státy si svým státoobčanským právem stanovují samy, kdo je jejich občanem, pravidla nejsou úplně totožná. nOdvozené občanství. nBrexit a občanství EU? -64 mil. Britů. n Zápatí prezentace 44 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Připomenutí občanství obecně nZákladní vztah jednotlivce a státu. nVnímáme jako podíl na moci, to však platí jen pro demokracie. nZpůsoby nabytí občanství: ius sanguinis, ius soli. nPolitika naturalizace. nVesměs odtažitý postoj států vůči dvojímu či vícerému občanství. nOprávnění a povinnosti spojené s občanstvím. n Zápatí prezentace 45 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Práva spojená s občanstvím EU nStanoví SFEU. nPetiční právo? nAktivní a pasivní volební právo v evropských a komunálních volbách v místě dlouhodobého pobytu. nPrávo na diplomatickou (?) a konzulární ochranu ve třetím státě od mise jiného členského státu. nPrávo pohybu a pobytu v EU v mezích stanovených primárním a sekundárním právem při jeho výkladu judikaturou SD. nŽádné povinnosti, na to EU nemá legitimitu. Zápatí prezentace 46 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Vývoj volného pohybu osob nKrátkodobá migrace byla obecně uvolněna mezi tehdejšími západoevropskými státy: bezvízový styk. nPrávu na dlouhodobý pobyt a usazení se těší: n- Již bezvízový styk pro občany-turisty n- od roku 1958 občané členských států za účelem zaměstnání a podnikání v hostitelském členském státě + doprovázející rodinní příslušníci -od 90. let důchodci, studenti a osoby s vlastními zdroji -zahrnuti tedy nejsou potenciálně sociálně potřební. -nyní výklad směřuje k obecné svobodě, právo EU garantuje trvalý pobyt po pěti letech. www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Okruh rodinných příslušníků nMnozí lidé by stěží využili možnost migrace bez rodinných příslušníků. nMožnost, nikoli povinnost! nTradiční vymezení rodiny: manžel / manželka, děti bez výjimek, dospělí potomci závislí na výživě, rodiče závislí na výživě. nOdvozená oprávnění: ve vazbě na migrujícího občana členského státu, tedy též EU. nMůže pochopitelně svobody využít sám. nMůže mezi nimi být rovněž občan třetího státu bez občanství. n Zápatí prezentace 48 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Jednotlivá omezení pohybu – kvůli bezpečnosti a pořádku n Členské státy smějí zapovědět vstup, vyhostit a zakázat pozdější vstup. nZa tímto účelem sledují překračování hranic. nUvnitř EU výrazné omezení kontrol na hranicích: Schengenský systém. nUplatňování omezení vstupu a pobytu je obtížné po skončení pasových kontrol na většině společných hranic (tzv. Schengen), není však nemožné. n www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Vsuvka Schengenský systém nOd 80. a 90. let 20. století. nOdstraňování kontrol osob na společných hranicích. nSouvislost s potlačením celních, resp. fiskálních kontrol. nMožnost překračování státních hranic (skoro) kdekoli. nMožnost namátkových kontrol v příhraničním pásmu. nMožnost znovuzavedení soustavných kontrol na omezenou dobu, jsou-li pro to důvody. nZnovuzavedení při pandemii. Zápatí prezentace 50 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Omezení kvůli pořádku a bezpečnosti nOmezení vstupu a pobytu kvůli veřejnému pořádku se smějí uplatňovat jenom v přiměřené době jako sankce za závažný trestný čin, kdy je nebezpečí recidivy. nRozsudek Donatella Calfa jako příklad přístupu SD a národních soudů. Zápatí prezentace 51 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Omezení kvůli ochraně zdraví dle smlouvy a sekundárního práva. nVe světě jsou státy, které chtějí atesty HIV/AIDS negativity apod. nMožnost zapovědět přistěhování občanům jiných členských států se závažnými onemocněními: n- vymezená závažná onemocnění dle WHO. n- závažné duševní poruchy typu schizofrenie nStáty ve skutečnosti vůbec neuplatňovaly. nUplatnění izolací a karantén bez ohledu na občanství: s možností konzulární ochrany cizinců. Zápatí prezentace 52 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Pandemie covid-19 a mobilita osob nNebývalá omezení mobility. nV celosvětovém měřítku je projevem svrchovanosti státu, že na své území nepouštějí cizince. nNa jaře 2020 též státy EU vůči sobě navzájem uzavřely hranice, se složitě stanovenými výjimkami. Debata ohledně slučitelnosti s právem EU. Vážné dopady na mobilitu. nNyní při nárůstech všeobecné požadování karantény / negativních testů. nJeště uvidíme, co nám řeknou soudy. Zápatí prezentace 53 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Občané třetích států nKrátkodobý příjezd občanů: bezvízový styk či společné „Schengenské“ vízum. n nPřistěhování ze třetích států si upravují jednotlivé členské státy samy. nNení žádná společná či jednotná politika EU. n Zápatí prezentace 54 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Přístup k zaměstnání nZásada zrovnoprávnění občanů jiných členských států na trhu práce a podnikání -stejné pracovní právo (přístup k zaměstnání, mzda, pracovní doba atd.). -Nemožnost upřednostňování vlastních občanů při přístupu k pracovním pozicím a přednostní propouštění. -Požadavek zrovnoprávnění občanů též vůči zaměstnavatelům včetně soukromých. -Zapadá do širšího zapovídání diskriminace podle řady hledisek: požaduje rovněž EU samotná svým antidiskriminačním právem. www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Přístup k podnikání nstejné správní právo pro osoby samostatně výdělečně činné nStejné licence (problémy s kvalifikací dále) nStejné kontroly nStejné sankce. nPožadavek zrovnoprávnění však nedopadá na tuzemce jako odběratele zboží a služeb. nMůže docházet z jejich strany k diskriminaci. Zápatí prezentace 56 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Široké pojetí zaměstnání a podnikání nZahrnuje jakoukoli výdělečnou či zabezpečující činnost. nJenom činnosti zcela zanedbatelné by nepostačovaly. nZákaz diskriminace při přicestování, ale též při vycestování. nRozsudek Bosman – nepřijatelnost vázání profesionálního fotbalisty na vyplacení. Zápatí prezentace 57 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Stejné daně nPříslušnost ke státě práce / pobytu. nZásada mezinárodního zdanění příjmů. nPotvrzují smlouvy o zamezení dvojího zdanění. nVsuvka: v EU zůstávají dvoustranné smlouvy o zamezení dvojího zdanění, žádná harmonizace či dokonce unifikace, ale ani koordinace. nDaňový tuzemec (rezident) versus cizozemec (nerezident). n Zápatí prezentace 58 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Hraniční případy a zdanění příjmů nPrávo na daňové výhody mají jen daňoví tuzemci (rezidenti). nDojíždění za prací: pendleři. nPendleři jsou daňoví nerezidenti. nRozsudek Schumacker – výhody pro migranta. Zápatí prezentace 59 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Výkon veřejné moci jako výjimka nVýjimka ohledně možnosti přístupu: zaměstnání a podnikání představující výkon veřejné moci mohou státy vyhradit svým vlastním občanům. nVýklad zaměstnání ve státní správě. nZužující pojetí v rozsudku Komise v. Belgie. nJenom povolání spojená s výkonem veřejné moci mohou státy vyhradit vlastním občanům, vesměs tak činí. nVyhradit takto nelze jiná povolání ve veřejné sféře. nObdobně se týká rovněž osob samostatně výdělečně činných. n n n Zápatí prezentace 60 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Uznávání kvalifikace obecně nKvalifikace jako právní předpoklad pro výkon řady povolání. nVyhodnocení kvalifikace jako vhodné pro výkon povolání u neregulovaných povolání. nStáty mají mechanismy pro uznávání kvalifikace. nNástrojem přistěhovalecké politiky může být přísnost/vstřícnost při uznávání kvalifikace. nUznávání kvalifikace mohou upravovat mezinárodní smlouvy. www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Uznávání kvalifikace uvnitř EU nOrganizace a financování školství zůstává v kompetenci členských států. Mezi školskými soustavami členských států zůstávají nemalé rozdíly. nKvůli usnadnění pohybu pracovníků a podnikatelů přesto vytvoření mechanismu pro snadné uznávání univerzitních kvalifikací. nHarmonizace nároků na některé diplomy: zdravotnictví, stavebnictví. Vytvoření mechanismu pro uznávání výučních listů a podobných kvalifikací. Vzhledem ke značným rozdílům nutnost uznávání praxe Unifikace kvalifikací v dopravě (potřebné a dosažitelné pro mezinárodní dopravu). nNyní kodifikace směrnicí 2005/36/ES. nZvláštnost kvalifikace právníků. n Zápatí prezentace 62 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Nároky na jazykové znalosti nPrávo nebo zaměstnavatel mohou požadovat odpovídající znalost místního jazyka od přistěhovalce za prací nebo podnikání, potřebnou pro výkon profese. nJakékoli usnadňování v podobě tolerance neznalosti jazyka by bylo absurdní, zákaz omezení se proto nevykládá široce tak, že by zahrnoval také zastřené omezení občanů jiných členských států. nRozsudek Groener jako dalekosáhlé uznání jazykové politiky členského státu. www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Zabezpečení přistěhovalce za prací / podnikáním a jeho rodiny nZařazení do soustavy sociálního zabezpečení hostitelského státu. nPrávo na stejnou zdravotní péči nPrávo na vzdělání migranta a doprovázejících rodinných příslušníků za stejných podmínek nPrávo na průběžné sociální dávky nPrávo na podporu v nezaměstnanosti, ovšem s nebezpečím neprodloužení pobytu, s výjimkou těch, co už získali trvalý pobyt. www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Následné zabezpečení migrantů n nMigranti postupně pracují a platí daně a odvody ve více členských států. nNutnost propojení důchodového zabezpečení (starobní, invalidní i pozůstalostní – vdovské a sirotčí): nařízení 883/2004. nSčítání rozhodných dob, nejsou-li nabyty pro získání nároku v příslušném státě nPoskytování dílčích důchodových dávek ze strany příslušných členských států. nŘešení – obecně – spravedlivé pro migranty stejně jako pro členské státy. www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Postavení cizinců - neobčanů EU nČlenské státy si nicméně určují svoji přistěhovaleckou politiku samy. Ovlivňují ji přitom v řadě případů zvláštní vztahy se třetími státy (bývalé kolonie či hospodářsky, kulturně, migračně a jinak blízké státy) nPostupné zavádění migračních práv pro dlouhodobě usazené obyvatele – ne-občany členských států v rámci EU. nNaturalizace: zařazení do kategorie občan, bez ohledu na míru sociokulturní integrace. www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Realita migrace za prací a podnikáním nObecně migrace za prací a podnikáním. nDůvody: mnohojazyčnost Evropy, poměrně nevelké rozdíly v možných příjmech, kulturní a klimatické rozdíly, nutnost rozdělení rodiny či stěhování všech, náklady na cestování, sociální zabezpečení. nParadoxní svoboda: ochota zavést jenom při očekávání malého využívání (proto přechodná období pro občany nových členských států) n www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Citlivost uvolnění migrace uvnitř EU nOdklad migrace pracovníků z nových členských států kvůli neochotě bohatých států okamžitě uvolnit z obavy před velkou migrací. nBrexit jako důsledek naivní liberalizace ze strany VB. nEU jako výjimka z celosvětových poměrů. n Zápatí prezentace 68 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Dodatek: Žadatelé o azyl – s nadějí i bez n nCelosvětový standard ochrany: Ženevská úmluva o právním postavení uprchlíků. nRozvinutí na základě lidskoprávních standardů. nFyzický migrační tlak na vyspělé státy. nDublinský systém: azyl vyřizuje stát pobytu, neudržitelnost. nProblém s vyhošťováním neúspěšných žadatelů o azyl. nProblém reálné sociokulturní integrace azylantů. nAle také přistěhovalců včetně potomků včetně těch, kteří již mají občanství. Zápatí prezentace 69