pruh+znak_PF_13_gray5+fialovy_RGB PF_PPT Fiskální zřízení ČR Rozpočtové právo Ivana Pařízková pruh+znak_PF_13_gray5+fialovy_RGB PF_PPT Vítejte v řečišti veřejných peněz! pruh+znak_PF_13_gray5+fialovy_RGB PF_PPT FISKÁLNÍ n n n n n nPOJEM FISKÁLNÍ pochází z lat. fiscus, n npůvodně košík, později státní pokladna, a vyjadřuje spojitost s daněmi. www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled DANĚ nDaně původně sloužily k pokrytí potřeb panovnického dvora a armády, později i pro financování veřejně prospěšných staveb (silnice, průplavy, železnice, školy atd.) a pro financování veřejných statků (bezpečnost a policie, zdravotnictví, školství, ochrana prostředí a další). n Zápatí prezentace 4 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled nDruhý segment finanční suverenity státu: 1.Monetární suverenita 2.Fiskální suverenita = n= stav, kdy společenství zorganizované ve stát je schopno regulovat veřejné finance, hospodařit se svými prostředky samostatně a nezávisle, vytvářet si vlastní fiskální politiku, rozhodovat o svých veřejných příjmech a výdajích, organizovat si své vlastní centralizované i decentralizované fondy. Fiskální suverenita www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled nSoučást fiskální suverenity nSchopnost státu ukládat, vybírat, vymáhat daně a výnos z nich rozdělovat do jím určených fondů. Daňová suverenita www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled nStav z hlediska práva = fiskální část finančního práva, jako specifická regulace výkonu veřejné finanční činnosti v oblasti veřejných financí. nSubsystém finančního práva nPrávní regulace fiskálních vztahů = společenské vztahy, které vznikají, realizují se a zanikají v procesu tvorby, rozdělování, přerozdělování veřejných peněžních fondů → veřejné finance n n Fiskální suverenita ČR pruh+znak_PF_13_gray5+fialovy_RGB PF_PPT Fiskální politika státu n n n nFiskální politika je součást hospodářské politiky státu, která se snaží ovlivnit vývoj ekonomiky změnami výše a struktury veřejných výdajů a daní. Na rozdíl od monetární politiky, která pečuje o stabilitu měny, je fiskální politika nástrojem aktivního zasahování státu do hospodářství. pruh+znak_PF_13_gray5+fialovy_RGB PF_PPT n n n nPomocí fiskální politiky může veřejná správa ovlivnit: nrozdělení příjmů (přerozdělování) nagregátní poptávku núroveň ekonomické aktivity na v důsledku toho i zaměstnanost nzpůsob využívání zdrojů (například ekologické a energetické daně). n pruh+znak_PF_13_gray5+fialovy_RGB PF_PPT Typy fiskální politiky n n n n nPodle poměru příjmů a výdajů státního rozpočtu můžeme fiskální politiky teoreticky rozdělit na tři typy: n n 1.EXPANZIVNÍ 2. 2.NEUTRÁLNÍ 3. 3.RESTRIKTIVNÍ n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled nExpanzivní fiskální politika n Veřejné výdaje jsou větší než vybrané daně, takže vzniká schodek (deficit) státního rozpočtu, čímž roste státní dluh. nNeutrální fiskální politika n Veřejné výdaje se rovnají vybraným daním, státní rozpočet je tudíž vyrovnaný.. nRestriktivní fiskální politika n Veřejné výdaje jsou menší než daně, takže se snižuje státní dluh. Restriktivní fiskální politika má smysl tehdy, má-li stát veliký státní dluh; jinak by totiž znamenala, že stát vybírá zbytečně vysoké daně. Zápatí prezentace 11 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Právní hledisko nPříjmy a výdaje státního rozpočtu nPříjmy a výdaje rozpočtů ÚSC-obce, kraje, apod. nDaně a poplatky, odvody nCla nOstatní příjmy veřejných peněžních fondů n n -se zabývá tzv. FISKÁLNÍ část FP n n Zápatí prezentace 12 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled nRelativně samostatný ucelený subsystém finančního práva. nInkorporovaný soubor finančněprávních norem, které upravují společenské vztahy vznikající, realizující se a zanikající v procesu tvorby, rozdělování a užití veřejných peněžních fondů nFiskální vztahy = veřejné finance = předmět regulace fiskálního práva Fiskální právo www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Ø ØRozpočtové právo ØBerní právo ØCelní právo Zvláštní část FP FISKÁLNÍ pruh+znak_PF_13_gray5+fialovy_RGB PF_PPT Rozpočtové právo-pojem n n n n nsouhrn právních norem, které se zabývají chováním subjektů finančně právních vztahů k veřejným peněžním fondům, resp. veřejným rozpočtům n nsouhrn finančně právních norem upravujících rozpočtovou soustavu, n rozpočtový proces, n každoročně státní rozpočet pruh+znak_PF_13_gray5+fialovy_RGB PF_PPT n nRozpočtové právo v systému finančního práva n nV rámci fiskální části FP můžeme hovořit o tom, že ji ještě tvoří i právní úprava účetnictví, které se promítá jak do rozpočtového práva, tak především do berního - daňového práva nTato jednotlivá pododvětví FP spolu velmi úzce souvisí a mají úzké vazby n n Nefiskální část FP Fiskální část FP Finanční právo Rozpočtové právo Berní právo Daňové právo Celní právo pruh+znak_PF_13_gray5+fialovy_RGB PF_PPT TOK PENĚZ n Příjmy Výdaje MCj02380290000[1] Veř.peněžní Fond SR Daně Poplatky Veřejné statky Poplatník Plátce www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Vnitřní členění RP nObecná část nZvláštní část nProcesní část www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled n n nObecná část RP pruh+znak_PF_13_gray5+fialovy_RGB PF_PPT POJEM ROZPOČET n n n n nBUDGET=anglické slovo, vzniklo ze starofrancouzského boulgette nV nejširším pojetí-přehled příjmů a vydání soukromého nebo veřejného hospodářství pro určité období rozpočtové období nDefinici nelze jednoznačně stanovit a to z důvodu, že rozpočet ve společnosti hraje roli hospodářskou a státoprávní nNejčastěji je posuzován ze stránky hospodářské n MCj02374060000[1] pruh+znak_PF_13_gray5+fialovy_RGB PF_PPT ROZPOČET z hospodářské stránky n n n nČíselný plán pro určité, časově omezené období, jehož náplní jsou PŘÍJMY a VÝDAJE nZ historického pohledu lze rozpočet chápat jako produkt historického vývoje společnosti a její ekonomiky nVztah příjmů a výdajů pro určité období – n časový úsek, jedná se o takový vztah, který vychází z počáteční situace(stavu) P+V a z cílové vize P+V n n n n n n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Malé nahlédnutí do historie rozpočetnictví n nVznik rozpočtů je spojen s vývojem jednotlivých společensko-ekonomických formací-prvotní formy rozpočtů-otrokářská společnost-vše naturální podoba n nStarověk- Babylónie, Asýrie, Egypt, Persie, Fénicie, městské státy antického Řecka, Makedonie, otrokářský Řím- naturální podoba n n n MCj03536060000[1] „ Bez poznání minulosti bychom nepochopili přítomnost.“ www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Historie rozpočetnictví n nVznik kovových peněz znamenal zdokonalování státního hospodářství a vedl k jejich hromadění do státní pokladny - Čína, Egypt, Řecko, n notrokářský Řím-vznik prvních poplatků – za užívání podmaněných státních území-AGER PUBLICUS n a vznik prvních daní n n -pozemková daň(tributum soli) n -naturální daň z části úrody(stipendium) n -poplatky z řemesel a jiného podnikání(vectigalia) n n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Historie rozpočtů v České republice nSt.rozpočet dnešního typu vznikl 17. října 1863- rozpočtové řízení n n1867 v Ústavě první právní úprava rozpočtu jako takového n nRecepce zákonných norem Rakouska-Uherska do československého právního řádu , která byla provedena z.č.11/1918 Sb., znamenala i převzetí rakouských rozpočtových norem n nProsinec 1918 přijat zákon č. 95/1918 Sb., zákon o rozpočtovém provizoriu, naše první samostatná rozpočtová norma n n n n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Rozpočty po roce 1945 nR.1945-1946 stagnace nStruktura rozpočtů zůstala zachována do roku 1947 nZměny rozpočetnictví od r.1948-spojování rozpočtů podniků(tzv. finanční plány) s rozpočty NV a ministerstev v jednom státním rozpočtu n nZ. č. 8/1959 Sb., Stanovil základní pravidla státního rozpočtu a o hospodaření s rozpočtovými prostředky n n1970 nová pravidla-reakce na federativní stát+každá republika svoje pravidla n n1990- z.č. 576/1990 Sb., pravidla hospodaření s rozpočtovými prostředky ČR, platila až do roku 2000. n n n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Prameny rozpočtového práva nÚstavní zákon č. 1/1993 Sb., Ústava České republiky. nUsnesení předsednictva ČNR č. 2/1993 Sb., o vyhlášení Listiny základních práv a svobod, ve znění pozdějších předpisů n nÚZ č.347/1997 Sb., o vytvoření VÚSC n nZákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů(rozpočtová pravidla), ve znění pozdějších předpisů. www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Prameny rozpočtového práva nZákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů n nZákon č. 219/2000 Sb., o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích, ve znění pozdějších předpisů n nZákon č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení výnosu některých daní územním samosprávným celkům a některým státním fondům (zákon o rozpočtovém určení daní), ve znění pozdějších předpisů www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled nZ. č. 23/2017 Sb., o pravidlech rozpočtové odpovědnosti nZ. č. 25/2017 Sb., o sběru vybraných údajů pro účely monitorování a řízení veřejných financí nZ. č. 248/2000 Sb., o podpoře regionálního rozvoje nVyhláška č. 133/2013 Sb., o stanovení rozsahu a struktury pro vypracování návrhu zákona o SR a návrhu SV SR a lhůtách pro jejich předkládání nVyhláška . 5/2014 Sb., o způsobu, termínech a rozsahu údajů předkládaných pro hodnocení plnění SR, roup. StF, rozpočtů ÚSC, roz. DoSvO a roz. RegRR n Zápatí prezentace 28 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Prameny rozpočtového práva nZákon č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě a o změně některých zákonů (zákon o finanční kontrole), ve znění pozdějších předpisů. nZákon č. 128/2000 Sb., o obcích, ve znění pozdějších předpisů. nZákon č. 129/2000 Sb., o krajích, ve znění pozdějších předpisů. nZákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Prameny rozpočtového práva nZákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů nZákon č. 280/2009 Sb., Daňový řád, v platném znění nZákon č. 420/2004 Sb., o přezkoumávání hospodaření ÚSC, ve znění pozdějších předpisů nZákon č. 255/2012 Sb. o kontrole (kontrolní řád), vzpzd. nVyhláška č. 416/2004 Sb., kterou se provádí zák. o FK ve VS nVyhláška MF č. 323/2002 Sb., o rozpočtové skladbě, ve znění pozdějších předpisů www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled SUBJEKTY 1)STÁT- orgány státní správy 2)Orgány místní samosprávy 3)Zájmové veř. právní korporace 4)Soukromoprávní korporace 5)FO + PO 6)Speciální orgány st. správy= org. FINANČNÍ SPRÁVY-FÚ MCj03044930000[1] www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Rozpočtová soustava nSoustava veř. rozpočtů se člení na základě nFINANCÍ SOUKROMÉ VEŘEJNÉ FO, rodiny soukromoprávní korporace CENTRÁLNÍ ÚROVEŇ ÚZEMNÍ-MÍSTNÍ-MUNICIPÁLNÍ www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Centrální rozpočty nStátní rozpočet nRozpočty státních fondů nRozpočet Národního fondu nFondy organizačních složek nFondy příspěvkových organizací nStátní finanční aktiva a pasiva nRozpočet bezpečnostní informační služby nRozpočty sociálního zabezpečení n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Územní rozpočty nRozpočty krajů nRozpočty obcí nRozpočty dobrovolných svazků obcí nRozpočty městských částí a městských obvodů nRozpočet hl. města Prahy nRozpočty regionálních rad reg. soudržnosti www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Funkce a zásady tvorby rozpočtů n nFUNKCE 1)Fiskální 2)Alokační 3)Redistribuční n nZÁSADY 1)Plánovitosti 2)Jednotnosti 3)Neúčelovosti P 4)Účelovosti V 5)Úplnosti 6)Reálnosti 7)Včasnosti 8)Veřejnosti 9)vyrovnanosti 10) www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Společné rysy veřejných rozpočtů 1)Právní úprava-zákony 2)Společná vnitřní struktura 3)Základní zásady v pravidlech hospodaření 4)Povinnost strpět kontrolní dozor 5)Právní ochrana před neoprávněným použitím rozpočtových prostředků 6)Povinnost předkládat o sobě ůdaje www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled ZVLÁŠTNÍ ČÁST nStátní rozpočet nDefinice nNáhled na SR nStřednědobý výhled nStřednědobý výdajový rámec www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Státní rozpočet n nStátní rozpočet je vrcholným nástrojem finanční politiky státu, jím se řídí veškeré finanční hospodaření. n nV nejobecnějším pojetí státního rozpočtu jsou jeho obsahem veškeré příjmy a výdaje, jakož i vazba na rozpočty ostatní. Těmito vazbami jsou finanční vztahy v podobě dotací, návratných finančních výpomocí či naopak odvodů. n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Státní rozpočet slovy RP nSR představuje finanční vztahy, které zabezpečují financování některých funkcí státu v rozpočtovém roce. K tomuto účelu SR soustřeďuje rozpočtové příjmy vymezené rozp. pravidly nebo jiným zákonem nSR obsahuje očekávané P+V v rozpočtovém roce a financující položky nSR jako souhrn finančních dokumentů zahrnuje zákon o SR, rozpis ukazatelů SR, podrobné rozpočty Org. složek a změny těchto dokumentů Zápatí prezentace 39 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled nDalší pojmové vymezení SR n nfinanční plán nebo program státu na určité období u nás na fiskální tj. kalendářní rok, který je každoročně sestavován a schvalován ve formě zákona a podle kterého se vytváří a rozděluje všeobecný respektive ústřední peněžní fond státu, určený na úhradu jeho potřeb. n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled nRozpočet lze také charakterizovat jako systém financování nebo potřeba financovat stát jako celek a dále města, obce a kraje. n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Náhled na pojem Státní rozpočet nCentralizovaný peněžní fond, fond peněžních prostředků v působnosti státu nBilance příjmů a výdajů rozvrhy předpokládaných příjmů a výdajů státu nFinanční plán na rozpočtové období nEkonomický vztah související se shromažďováním a rozdělováním peněžních prostředků- daně, poplatky, cla, státní půjčky, transfery, dotace, a jiné nPrávní normu, neboť je schvalován Poslaneckou sněmovnou Parlamentu České republiky ve formě zákona. n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Střednědobý výhled nStřednědobý výhled je pomocným nástrojem státu nOčekávané příjmy a výdaje státního rozpočtu a státních fondů na jednotlivá léta, na která je sestavován, a předpoklady a záměry, na základě nichž se tyto příjmy a výdaje očekávají a plánují, a to v rozsahu www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled na)základní ukazatele národního hospodářství, nb)předpoklady a záměry vlády týkající se příjmů, výdajů a salda státního rozpočtu a státních fondů, zejména zamýšlené změny zákonů a jiných právních předpisů, nc) částky střednědobých výdajových rámců a jejich členění podle kapitol a státních fondů, nd) celkové příjmy a výdaje st. R. n n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled ne) celkové příjmy a výdaje státních fondů nf) příjmy a výdaje jednotlivých kapitol státního rozpočtu, ng) výdaje na programy , ni) výdaje na programy nebo projekty spolufinancované z rozpočtu Evropské unie www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Výdajový rámec ntvoří celkové výdaje státního rozpočtu a státních fondů na každý z roků, na které je sestavován střednědobý výhled, a stanoví jej na návrh vlády Poslanecká sněmovna v usnesení k vládnímu návrhu zákona o státním rozpočtu www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Další základní pojmy nDotace-peněžní prostředky poskytnuté SR, aktivy, NF nNávratná finanční výpomoc- prostředky poskytnuté bezúročně ne určitý účel-nutné vrátit do SR nJiné peněžní prostředky- prostředky finančních aktiv, PO, St. Fondů a fondů org. Složek nFinanční vypořádání- přehled o čerpání, použití a vrácení nepoužitých prostředků nNeoprávněné použití peněžních prostředků SR, St.F,NF- porušení povinnosti stanovené zákonem, rozhodnutím, dohodou, apod., porušení účelu, podmínek nZadržení p.prostředků-porušení povinnosti vrácení pr. Zápatí prezentace 47 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Rozpočtový systém nInformační systém veřejné správy spravovaný MF a soustřeďuje se zde: 1.Údaje pro sestavení SR, Svýhledu, rozp. Provizoria, 2.Sestavuje se SR, SV, provizorium, 3.Mění se údaje 4.Rozpočtová opatření 5.Rozpočty org.složek 6.Údaje pro ČNB 7.Ukazatele plnění SR dle rozpočtové skladby Zápatí prezentace 48 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled STÁTNÍ POKLADNA nSouhrn peněžních prostředků na nP+V účtech SR nÚčtech st.finančních aktiv nÚčtech ministerstva pro řízení likvidity st. Pokladny a st. Dluhu nÚčty FÚ a celních úřadů nÚčty rezervních fondů Org. Složek státu a fondů FKSP nÚčtech veřejných vysokých škol, veřejných výzkumných institucí…… Zápatí prezentace 49 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled ROZPOČTOVÁ SKLADBA ØJe závazný systém, podle kterého se člení P+V SR ØJasná, přehledná, jednoduchá, srovnatelná ØVyhláška 323/2002 Sb., o rozpočtové skladbě, vzpzd. MCj00825150000[1] www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled ROZPOČTOVÁ SKLADBA nZákladní třídící klíč všech peněžních operací ve veřejných rozpočtech ČR nTřídění peněžních operací a to z hlediska druhu a funkce, popřípadě účelu – týká se třídění jak P+V www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Rozpočtová skladba nRS upravuje způsob třídění údajů všech peněžních operací veřejných rozpočtů a peněžních fondů státu, obcí, krajů, dobrovolných svazků obcí, org. složek a příspěvkových organizací státu a ÚSC n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Třídění P+V rozpočtu se řídí zásadami: ØJednotnosti a závaznosti ØStability třídění rozpočtů ØSrozumitelnosti ØKompatibility-slučitelnosti Ø www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Třídění P+V SR podle rozpočtové skladby 1. 1.Odpovědnostní-kapitolní 2.Druhové 3.Odvětvové 4.Konsolidační 5.Zdrojové 6.Doplňkové 7.Programové 8.Účelové 9.Strukturní 10.Transferové MPj01777780000[1] www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled 1.Odpovědnostní - kapitolní členění nKancelář prezidenta republiky nPoslanecká sněmovna Parlamentu nSenát Parlamentu nÚřad vlády České republiky nBezpečnostní informační služba nMinisterstvo zahraničních věcí nMinisterstvo obrany nNárodní bezpečnostní úřad nMinisterstvo financí n n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Speciální kapitoly státního rozpočtu n nKapitola 396 Státní dluh -obsluha a umořování státního dluhu n nKapitola 397 Operace státních finančních aktiv- peněžní operace na účtech státních finančních aktiv n nKapitola 398 Všeobecná pokladní správa n součástí této kapitoly je n n vládní rozpočtová rezerva n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Vládní rozpočtová rezerva n nPro zajištění rozpočtového hospodaření nKe krytí nepředvídaných a nezbytných výdajů nTvoří se ve výši nejméně 3%výdajů SR/r. nO použití VRR rozhoduje vláda a v určitém rozsahu ministr financí n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled 2. Druhové členění n Druhové členění se týká peněžních operací a třídí se jím všechny P+V podle „DRUHU“ n nPořízení věci nSlužeb nPrací nVýkonů nPráv n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Druhové členění nDaňové příjmy nNedaňové příjmy nKapitálové příjmy nPřijaté transfery nBěžné výdaje nKapitálové výdaje nFinancování n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled 3.Odvětvové členění n Podle tohoto hlediska se P+V třídí na základě ODVĚTVÍ – druh činností ze kterých plynou P a vynakládají se V n 1.Zemědělství a lesní hospodářství 2.Průmyslová a ostatní odvětví hospodářství 3.Služby pro obyvatelstvo 4.Sociální věci a politika zaměstnanosti 5.Bezpečnost státu a právní ochrana 6.Všeobecná veřejná správa a služby n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled 4. Konsolidační členění nZáznamová jednotka - Převody uvnitř peněžního fondu nPřevody především uvnitř státního rozpočtu nZáznamová jednotka - Dotace přijaté z území jiného okresu nDotace přijaté obcí od obce v jiném okrese téhož kraje nSplátky návratných finančních výpomocí, půjček a úvěrů přijaté obcí nebo krajem od obce v jiném kraji nebo od jiného kraje. n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled PŘÍJMY STÁTNÍHO ROZPOČTU n nVýnosy daní včetně příslušenství nPojistné na sociální zabezpečení a příspěvek na státní politiku zaměstnanosti nVýnosy z podílu na clech nPříjmy z činnosti organizačních složek státu n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled nOdvody příspěvkových organizací nOdvody ze zbývajícího zisku ČNB nSankce za porušení rozpočtové kázně nSprávní a soudní poplatky nÚhrady spojené s realizací státních záruk www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled nPříjmy z prodeje a pronájmu majetku ČR nVýnosy z majetkových účastí státu nVýnosy z cenných papírů nPenále nPokuty n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled VÝDAJE STÁTNÍHO ROZPOČTU nVýdaje na činnost organizačních složek státu a příspěvky na provoz příspěvkových organizací státu n nV. na dávky důchodového pojištění n nDotace a návratné finanční výpomoci n nDotace a návratné finanční výpomoci FO a PO na podnikatelskou činnost n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled nDotace státním fondům nDotace nadacím nDotace dobrovolným svazkům obcí nNákup cenných papírů n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled nPeněžní dary poskytnuté do zahraničí nVklady a příspěvky mezinárodním organizacím nVýdaje na dluhovou službu nVládní úvěry nDalší výdaje www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Státní fondy nPro zvláštní finanční zabezpečení úkolů a hospodaření s prostředky pro fondy určenými nPrávnická osoba nZřízen zákonem – orgán, do jehož působnosti f. patří n zdroje, použití, správní výdaje nV názvu „Státní fond“ Zápatí prezentace 68 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Pojem a charakteristika ►Legální definice: Ø ►Právnická osoba zřízená zákonem ►Účelové veřejné fondy dotací vázané na státní rozpočet ►Obligatorní název „státní fond“ ►Obecná úprava: ZRP (218/2000 Sb.) § 28 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zákon o státním fondu - konstrukce ►Zřízení fondu – název státního fondu ►Stanovení orgánu působnosti ►Finanční zdroje ►Způsob použití ►Způsob financování správních výdajů ► www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Správní výdaje ►Výdaje spojené s činností zaměstnanců ►Úhrady členům orgánů sf stanovené zákonem ►Správní výdaje financované z dotací ze státního rozpočtu: pravidla hospodaření oss ► www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Stávající státní fondy ►SF Státní fond podpory investic (SF rozvoje bydlení) ►SF životního prostředí ►SF kultury ►SF dopravní infrastruktury ►SF kinematografie ►Státní zemědělský intervenční fond ► ► www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Národní fond nPeněžní prostředky EU nPeněžní prostředky přechodového nástroje nPeněžní prostředky svěřeny ČR na základě mezinárodních smluv nMF – platební orgán, spravuje toky prostředků nHospodaření a kontrola s prostředky je podle RP, není –li stanoveno pravidly či zákony EU něco jiného nZůstatky se převádějí Zápatí prezentace 73 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Z. č. 218/2000 Sb., rozpočtová pravidla nÚVODNÍ USTANOVENÍ nSTŘEDNĚDOBÝ VÝHLED, STÁTNÍ ROZPOČET A ROZPOČTOVÉ PROVIZORIUM nÚČAST STÁTNÍHO ROZPOČTU NA FINANCOVÁNÍ PROGRAMU A POSKYTOVÁNÍ DOTACÍ A NÁVRATNÝCH FINANČNÍCH VÝPOMOCÍ ZE STÁTNÍHO ROZPOČTU www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled nHODNOCENÍ PLNĚNÍ STÁTNÍHO ROZPOČTU, ROZPOČTŮ STÁTNÍCH FONDŮ, ROZPOČTŮ ÚSC, DOBROVOLNÝCH S. OBCÍ A REGIONÁLNÍCH RAD R.S. A ÚČELOVOST PROSTŘEDKŮ STÁTNÍHO ROZPOČTU nÚHRADA POTŘEB ROZPOČTOVĚ NEZAJIŠTĚNÝCH, ROZPOČTOVÁ OPATŘENÍ A VLÁDNÍ ROZPOČTOVÁ REZERVA www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled nSTÁTNÍ FONDY nSTÁTNÍ ZÁVĚREČNÝ ÚČET A VYPRACOVÁNÍ JEHO NÁVRHU nMIMOŘÁDNÝ STÁTNÍ ZÁVĚREČNÝ ÚČET, NOUZOVÝ STÁTNÍ ROZPOČET A VÁLEČNÝ STÁTNÍ ROZPOČET nŘÍZENÍ STÁTNÍ POKLADNY, ŘÍZENÍ STÁTNÍHO DLUHU A STÁTNÍ FINANČNÍ AKTIVA A PASIVA www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled nHOSPODAŘENÍ S PROSTŘEDKY NÁRODNÍHO FONDU nFINANČNÍ KONTROLA nPORUŠENÍ ROZPOČTOVÉ KÁZNĚ nHOSPODAŘENÍ ORGANIZAČNÍCH SLOŽEK STÁTU A PŘÍSPĚVKOVÝCH ORGANIZACÍ nUSTANOVENÍ SPOLEČNÁ A PŘECHODNÁ www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled n n n Děkuji za pozornost.