pruh+znak_PF_13_gray5+fialovy_RGB PF_PPT_en Zásady správy daní Marek Bočánek 107940@law.muni.cz pruh+znak_PF_13_gray5+fialovy_RGB PF_PPT_en Obsah semináře Zápatí prezentace www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 n nObecně k zásadám daňového řádu n nPrameny práva, konflikty zásad n nKonkrétní zásady daňového řádu n n Zápatí prezentace 3 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 4 Základní předpis – daňový řád -Zákon č. 280/2009 Sb., Daňový řád -Účinnost – 1. ledna 2011 -Nahradil dříve platný zákon č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve znění pozdějších předpisů n www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Vztah DŘ ke SŘ (včetně zásad) n§ 262 DŘ – „při správě daní se správní řád nepoužije“ n§ 177 SŘ – „Základní zásady činnosti správních orgánů uvedené v § 2 až 8 se použijí při výkonu veřejné správy i v případech, kdy zvláštní zákon stanoví, že se správní řád nepoužije, ale sám úpravu odpovídající těmto zásadám neobsahuje. “ n nZásadně nelze ! n Zápatí prezentace 5 pruh+znak_PF_13_gray5+fialovy_RGB PF_PPT_en Obecně k zásadám Zápatí prezentace www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Definice n n nRegulatórní ideje, představující východiska práva nebo určitého právního odvětví – Pr. Slovník n nGerloch: nejobecnější pravidla, vyjádřující cíle práva n n www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Obecně k zásadám n nUplatňují se u tvorby i aplikace práva n nPrameny práva: materiální (všechno tvořící právo) vs. formální (výsledek procedurálního postupu) n nOtázka – jsou zásady prameny práva? n nPřístupy: Nepsaná pravidla vs. formalismus n n n n 8 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Obecně k zásadám n nTrend 19. a 20. století – kodifikace nV současné době se vrací trend k částečné dekodifikaci n nDynamika společenských změn – ani obrovská hypertrofie právních předpisů nezvládá n n n n n 9 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Obecně k zásadám nnález Ústavního soudu sp. Zn. Pl. ÚS 33/97 z 17.12.1997 n n„Moderní demokratická psaná ústava je společenskou smlouvou, kterou se lid, představující ústavodárnou moc (pouvoir constituant), ustavuje v jedno politické (státní) těleso, zakotvuje vztah individua k celku a soustavu mocenských (státních) institucí. Dokument institucionalizující soustavu základních obecně akceptovaných hodnot a formující mechanizmus a proces utváření legitimních mocenských rozhodnutí nemůže existovat mimo veřejností akceptovaného kontextu hodnot, spravedlnostních představ, jakož i představ o smyslu, účelu a způsobu fungování demokratických institucí. Jinými slovy nemůže fungovat mimo minimálního hodnotového a institucionálního konsensu.“ n n n n 10 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Omezení / výjimky nVýjimka – zásada se neaplikuje (zásada veřejnosti – u daňového procesu se neaplikuje) nOmezení – upozadění (omezení vlastnického práva na základě zákona; čl. 12 odst. 3 LZPS – právo na nedotknutelnost obydlí vs. daňová kontrola) npouze na základě zákona – čl. 4/2 LZPS nUrčitá práva neomezitelná (právo odepřít výpověď) n pruh+znak_PF_13_gray5+fialovy_RGB PF_PPT_en Základní zásady správy daní Zápatí prezentace www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Základní zásady správy daní (1) n1. Zásada legality (§5/1) nSprávce daně postupuje při správě daní v souladu se zákony a jinými právními předpisy n n2. Zásada legitimity (§5/2) nSprávce daně uplatňuje svou pravomoc pouze k těm účelům, k nimž mu byla zákonem nebo na základě zákona svěřena, a v rozsahu, v jakém mu byla svěřena n n3. Zásada proporcionality (přiměřenosti) - (§5/3) nSprávce daně používá při vyžadování plnění povinností daňových subjektů jen takové prostředky, které je nejméně zatěžují při dosažení cíle správy daní n 1. www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Základní zásady správy daní (2) n4. Zásada rovnosti (§6/1) nOsoby zúčastněné na správě daní mají rovná procesní práva a povinnosti n n5. Zásada spolupráce (§6/2) nOsoby zúčastněné na správě daní a správce daně vzájemně spolupracují n n6. Zásada poučení (§6/3) nSprávce daně v souvislosti se svým úkonem poskytne osobám zúčastněným na správě daní přiměřené poučení o jejich právech a povinnostech n n7. Zásada vstřícnosti a zdvořilosti (§6/4) nSprávce daně podle možností vychází osobám zúčastněným na správě daní vstříc. Úřední osoby jsou povinny vyvarovat se při správě daní nezdvořilostí. n www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 8. Zásada včasnosti (§7/1) Správce daně postupuje bez zbytečných průtahů 9. Zásada hospodárnosti (§7/2) Správce daně postupuje tak, aby nikomu nevznikaly zbytečné náklady 10. Zásada volného hodnocení důkazů (§8/1) Správce daně při dokazování hodnotí důkazy podle své úvahy. Správce daně posuzuje každý důkaz jednotlivě a všechny důkazy v jejich vzájemné souvislosti; přitom přihlíží ke všemu, co při správě daní vyšlo najevo 11. Zásada legitimního očekávání (§8/2) Správce daně dbá na to, aby při rozhodování skutkově shodných nebo podobných případů nevznikaly nedůvodné rozdíly Základní zásady správy daní (3) www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Základní zásady správy daní (4) n12. Zásada materiální pravdy (§8/3) nSprávce daně vychází ze skutečného obsahu právního úkonu nebo jiné skutečnosti rozhodné pro správu daní n n13. Zásada neveřejnosti (§9/1) nSpráva daní je neveřejná n n14. Zásada mlčenlivosti (§9/1) nOsoby zúčastněné na správě daní a úřední osoby jsou povinny zachovávat mlčenlivost za podmínek stanovených zákonem o tom, co se v souvislosti se správou daně dozvěděly n n15. Zásada inkviziční/oficiality (§9/2) nSprávce daně soustavně zjišťuje předpoklady pro vznik nebo trvání povinností osob zúčastněných na správě daní a činí nezbytné úkony, aby tyto povinnosti byly splněny www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Základní zásady správy daní (5) nJINÉ: nPrincip autonomie autoaplikace nPrincip daňové povinnosti nPrincip daňového tvrzení nPrincip časového souladu nPrincip jednacího jazyka n n 16. Zásada ochrany dat (§9/3) Správce daně může shromažďovat osobní údaje a jiné údaje, jsou-li potřebné pro správu daní, a to jen v rozsahu, který je nezbytný pro dosažení cíle správy daní www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Zásada zákonnosti nSprávce daně postupuje při správě daní v souladu se zákony a jinými právními předpisy n nVčetně mezinárodních smluv, které jsou součástí právního řádu ČR, aktů Evropských společenstí/EU n nČl. 11/5 LZPS – daně a poplatky lze ukládat výhradně na základě zákona n nUplatnění u interpretace (judikatura poskytuje určitá vodítka) - in dubio mitius, in dubio pro libertate www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Zásada zákonnosti nKolize pravidel nLex posterior derogat legi priori nLex superior derogat legi inferiori nLex specialis derogat legi generali n nVztah k jiným zásadám - poměřování nZejména zásada legitimních očekávání, zásada dobré víry n n n n www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Zásada zákonnosti n nRozhodnutí NSS Afs 34/2011-183 n„Krajský soud v tomto ohledu správně uvedl, že zásada legitimního očekávání je omezena především zásadou zákonnosti. V posuzovaném případě byla dosavadní praxe v rozporu se zákonem, proto krajský soud shledal, že byly dány důvody k jejímu prolomení.“ n nZáležitost týkající se udělení prokury valnou hromadou vs. statutárním orgánem n n n n www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Zásada zákonnosti n nRozhodnutí NSS 5 Afs 45/2011-94 n„Daně lze stanovit pouze na základě zákona...Je proto zcela nepřípustné, aby předmět zdanění, tedy to, co má být zdaněno a odňato z majetkové sféry jednotlivce, bylo stanoveno jakýmkoli jiným způsobem, nadto nikoli v rámci moci zákonodárné, ale v rámci výkonné (tj. na základě prováděcí vyhlášky, resp. „Postupů účtování,“ které jsou vydávány správním orgánem, zde ministerstvem financí).“ n n n n www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Zásada legální licence nTaké nazývaná i zásadou enumerativnosti státních pretenzí n n„Správce daně uplatňuje svou pravomoc pouze k těm účelům, k nimž mu byla zákonem nebo na základě zákona svěřena, a v rozsahu, v jakém mu byla svěřena.“ n nZáklad: čl. 2/3 Ústavy a čl. 2/2 LZPS www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Zásada legální licence n nPředchází libovůli orgánu veřejné moci n nSprávní uvážení nemůže správce daně uplatnit tam, kde jsou zákonem stanovena pevná kritéria www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Zásada legální licence nRozhodnutí NSS 2 Afs 31/2005-57: n n„Slovo „lze“ není přípustné vykládat...s ohledem na ústávní zásady enumerativnosti státních prezenzí, legální licence a zákazu zmocnit orgán veřejné moci k libovůli...jako stanovení pouhého oprávnění odvolacího orgánu přihlédnout k tam vymezeným skutečnostem i bez jejich uplatnění v odvolání, nýbrž jako stanovení takové povinnosti. nOdvolací správní orgán zde tedy nemá prostor pro uvážení, zda k odvolatelem neuplatněným skutečnostem přihlédne, anebo nikoli, nýbrž - vyjdou-li takové skutečnosti najevo a mají-li podstatný vliv na výrok rozhodnutí - přihlédnout k nim musí.“ n www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Zásada přiměřenosti (proporcionality) n ntaké zásada šetření práv zůčastněných osob n npovinnost orgánu veřejné správy jednat přiměřeně – tzn. prostředky, které správce daně volí u správy daní, musí být přiměřené cíli správy daní n nUplatní se zejména v případech, kde správce daně rozhoduje na základě správního uvážení / diskrece n www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Zásada přiměřenosti (proporcionality) n nNesmí jít proti základnímu cíli správy daní n nPříklady v DŘ: n§248/1 – stanovení výše pořádkové pokuty n§58/1 – povinnost poskytovat údaje n§143/3 – výzva k podání dodatečného daňového tvrzení n www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Zásada rovnosti nRovná procesní práva a povinnosti osob zůčastněných na správě daní n nNejedná se o rovnost hmotněprávní nebo se správcem daně n nDochází-li k zacházení s různými subjekty ve srovnatelné situaci rozdílně, musí proto existovat objektivní a rozumný důvod n www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Zásada rovnosti nPříklady: n n§67 – nahlížení do spisu nevidomými osobami n§76 – právo na tlumočníka nebo prostředníka, který je schopen se dorozumět n qNález ÚS Pl. ÚS 31/13 ze dne 10.7.2014 – sleva na dani pro pracující důchodce qÚS nenašel žádný rozumný důvod pro rozdíl mezi pracujícími důchodci od 1. ledna a těmi, kteří začali pobírat důchod později – v rozporu se zásadou neakcesorické rovnosti i akcesorické rovnosti n www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Zásada součinnosti (spolupráce) nOsoby zůčastněné na správě daní a správce daně vzájemně spolupracují n nNejedná se pouze o právo, ale i o povinnost všech osob zůčastněných na správě daní n nPříklady: n§85-88 – daňová kontrola n§90 – postup k odstranění pochybností www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Zásada součinnosti (spolupráce) nSpojitost s právem být slyšen - projevuje se v právu účastnit se dokazování, tedy sám důkazy navrhovat, být seznámen s hodnocením důkazů správcem daně, být informován o postupu v řízení n nRozhodnutí NSS 7 Aps 2/2010-51: nÚčast DS v daňovém řízení, kdy jeho zástupce neposkytl požadované informace a samotný DS byl předvolán k podání výpovědi – NSS posoudil jako nezákonné – DS musí mít právo informace poskytnout nebo odpovídá za unesení důkazního břemene – naopak lze požadovat součinnost ve vztahu k nosičům informací www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Zásada poučovací n nProcesní poučení nPovinnost poučit o procesních právech a povinnostech nPromítnutí práva na spravedlivý proces nVýjimka ze zásady neznalost zákona neomlouvá nNelze zaměňovat s právem účastníků na poskytování právních rad nNáležitost rozhodnutí – např. poučení o možnosti podat opravný prostředek n n www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Zásada poučovací nPříklady: n§60/3 – poučeni při protokolovaném ústním jednání n§96/4 – poučení svědka před výslechem n§102 – náležitosti rozhodnutí www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Zásada vstřícnosti a zdvořilosti n nVztažena jak k rovině ústní, tak k rovině písemné n nTýká se obou stran – jak správce daně, tak osob zůčastněných na správě daní n nEtický kodex úředníků n www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Zásada vstřícnosti a zdvořilosti n nPříklady: n§261 – stížnost proti nevhodnému chování úředních osob n§247/1 – pořádková pokuta za rušení pořádku, neuposlechnutí pokynu úřední osoby nebo urážlivé chování n www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Zásada rychlosti řízení n„Správce daně postupuje bez zbytečných průtahů.“ n nNelze vykládat samostatně, pouze v součinnosti s jinými zásadami, např. zásadou procesní rovnosti n nV souladu s čl. 38/2 LZPS („Každý má právo, aby jeho věc byla projednaná veřejně, bez zbytečných průtahů...“) n n www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Zásada rychlosti řízení nPříklady: n§38 – podnět na ochranu před nečinností n§89/4 – pořádková lhůta pro zahájení postupu k odstranění pochybností n nIV. ÚS 146/01 ze dne 28.8.2001: n„Pokud orgán veřejné moci nerespektuje vlastní interní předpisy o lhůtách pro vyřízení odvolání, nutno takový postup hodnotit jako porušení práva občana na vyřízení jeho věci v přiměřené lhůtě (čl. 38 odst. 2 Listiny).“ n n n www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Zásada hospodárnosti a procesní ekonomie n„Správce daně postupuje tak, aby nikomu nevznikaly zbytečné náklady.“ n nSprávce daně má možnost spojovat určité úkony – nicméně DŘ neumožňuje spojovat jednotlivá řízení n nNesmí tím docházet ke zkrácení práv osob zůčastněných na správě daní www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Zásada hospodárnosti a procesní ekonomie n nPříklady: n n§50/1 - doručení hromadného předpisného seznamu n§61/1 – protokolární rozhodnutí n§85/4 – provedení daňové kontroly pro více daňových řízení www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Zásada volného hodnocení důkazů nNa úvaze správce daně, aby posoudil, zda důkazy mají dostatečnou kvalitu a zda je má i v dostatečné kvantitě nSprávce daně při jejich hodnocení není vázán žádnými předem stanovenými pravidly nVolnost úvahy se týká věrohodnosti důkazů a nutné kvantity, nikoli závažnosti či zákonnosti důkazů www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Zásada volného hodnocení důkazů nPříklad: n§93 – důkazní prostředky n n22 Ca 421/2002-35 n„...správní orgán nemusí z navrhovaných důkazů provést ty důkazy, jimiž mají být prokázány skutečnosti, které jsou pro posouzení projednávané věci nerozhodné a právně nevýznamné.“ www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Zásada legitimního očekávání nOchrana právní jistoty nZnamená, že ve shodných případech (dle obsahu) by daňové subjekty měly dosáhnout stejného výsledku nNa tom založen i princip vázanosti vlastní správního praxí nNesmí být v rozporu s jinými zásadami – např. se zásadou zákonnosti Zápatí prezentace 41 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Zásada materiální pravdy n nObsah má přednost před formou nNavazuje zákaz obcházení zákona, zákaz zneužití práva nDůkazní břemeno k uplatnění této zásady nese správce daně nMateriální korektiv formálního pojímání práva – vnášení hlediska ekvity Zápatí prezentace 42 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Zásada materiální pravdy nPříklady: n§70/2 – podání se posuzuje podle skutečného obsahu n n1 Afs 107/2004-48 n„Zneužitím práva je situace, kdy někdo vykoná své subjektivní právo k neodůvodněné újmě někoho jiného nebo společnosti;...vzhledem k tomu, že ... zákaz zneužití práva je silnější, než dovolení dané právem, není takové chování výkonem práva, ale protiprávním jednáním Zápatí prezentace 43 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Zásada neveřejnosti a mlčenlivosti nSpecifická zásada pro správu daní – vyloučení veřejnosti při správě daní automaticky (na rozdíl od soudního řízení, kde musí být odůvodněno) nProstředek právní ochrany daňových subjektů proti zneužití poskytnutých údajů – pokuta až 500.000 Kč za porušení mlčenlivosti nPrůlom mlčenlivosti je výjimečný a odůvodněný pouze veřejným zájmem nZásada mlčenlivosti se týká nejen správce daně (úředních osob), ale i osob zůčastněných na správě daní Zápatí prezentace 44 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Zásada neveřejnosti a mlčenlivosti n nPříklady: n§52-55 – povinnost mlčenlivosti n§246 – sankce za porušení mlčenlivosti n§66 – nahlížení do spisu n Zápatí prezentace 45 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Zásada oficiality a vyhledávací (inkviziční) nZásada oficiality: nSpočívá v právu správce daně zahájit řízení z moci úřední, pokud nebyly povinnosti ze strany daňového subjektu splněny vůbec/řádně n nZásada vyhledávací: nSoustavná činnost správce daně – sledování a zjišťování plnění zákonných podmínek pro vznik a existenci daňové povinnosti – zjistí-li existenci skutečnosti, s níž je spojen vznik daňové povinnosti, správce daně je povinen činit nezbytné úkony ve správě daní n Zápatí prezentace 46 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Zásada ochrany dat nRozsah oprávnění správce daně ke shromážďování údajů stanoven nNemožnost taxativního výčtu shromážďovaných informací vzhledem k různorodosti daňových povinností a obecnosti procesu n n n Zápatí prezentace 47 pruh+znak_PF_13_gray5+fialovy_RGB PF_PPT_en Zápatí prezentace 48 Děkuji za pozornost