Adobe Systems Správní právo II - Charakteristika a znaky hlavních forem realizace veřejné správy II 1 Charakteristika a znaky hlavních forem realizace veřejné správy II Správní právo II – 18. 10. 2021 Tomáš Svoboda Adobe Systems Správní právo II - Charakteristika a znaky hlavních forem realizace veřejné správy II 2 Navázání na minulou přednášku… ̶(Právní) formy realizace VS: ̶1/ Individuální správní akty (v širším smyslu zde také tzv. jiné úkony) ̶2/ Smíšené správní akty ̶3/ Normativní správní akty ̶4/ Veřejnoprávní smlouvy ̶5/ Faktické úkony s bezprostředními právními účinky ̶ ̶Exekuce ̶Není svébytnou formou realizace VS, nýbrž stadiem správního řízení ̶Ale v jejím rámci některé formy (zejm. faktické úkony) ̶ ̶ Adobe Systems Správní právo II - Charakteristika a znaky hlavních forem realizace veřejné správy II 3 Osnova přednášky ̶1) Veřejnoprávní smlouvy ̶2) Tzv. jiné úkony veřejné správy ̶3) Faktické úkony, bezprostřední zákroky ̶4) Exekuce ̶ ̶ ̶ Adobe Systems Správní právo II - Charakteristika a znaky hlavních forem realizace veřejné správy II 4 1) Veřejnoprávní smlouvy ̶Podstata ̶Jedna z právních forem realizace (činnosti) VS ̶Na modifikovaném smluvním základě = atypičnost (smluvní svoboda) ̶Alternativa ke „klasickým formám“ ̶Obecná úprava ve SŘ (část V.) ̶ ̶Označení ̶Historické = „veřejné smlouvy“ ̶Současné obecné legální označení = „veřejnoprávní smlouvy“ (SŘ, ObZř) ̶Ale také jiná označení („dohoda o…“, viz dále) ̶ ̶ Adobe Systems Správní právo II - Charakteristika a znaky hlavních forem realizace veřejné správy II 5 1) Veřejnoprávní smlouvy ̶Historické pochybnosti nad povahou (pro zajímavost…) ̶„Kdežto prakse smlouvy veřejné uznává, vede se o ně v theorii dosud boj, ač i tu možno zaznamenati, ze většina theoretiku veřejné smlouvy připouští. Jedna se u nich jen o vytčeni mezí, v kterých smlouvy ty jsou možné. Jeden z nejvýznačnějších odpůrců veřejných smluv, O. Mayer, nemohl tyto smlouvy srovnati s podstatou veřejného práva, které je podle něho vesměs charakterisováno tím, ze stát s občanem nestojí na stejné právní linii, nýbž jest jako subjekt vrchnostenské pravomoci občanovi nadřízen. Nesmí se tedy s nim paktovati, umlouvati se o tom, jak bude vykonávati své imperium. ̶Rovněž Pražák chová se k veřejným smlouvám skepticky. Podle něho „přináší to s sebou povaha pravidel veřejnopravních, ze nemůže úmluvám takovým býti o sobe přiznána moc definitivní úpravy poměrů dotčených, nýbrž ze dohoda účastniků je vždy toliko aktem přípravným, jenž teprve autoritativním prohlášením veřejné moci, po ni následujicím, nabývá zevnější existence právní“. (HOETZEL, Jiří. Československé správní právo. 2. přeprac. vyd. Praha: Melantrich, 1937, s. 272-273). Adobe Systems Správní právo II - Charakteristika a znaky hlavních forem realizace veřejné správy II 6 1) Veřejnoprávní smlouvy ̶Základní charakteristika ̶Zakládá mění nebo ruší práva a povinnosti (jako zpravidla správní akt) ̶Dvoustranný nebo vícestranný úkon (přičemž typicky jednou ze stran správní orgán, resp. subjekt VS) ̶Vícestrannost a smluvní základ indikují soukromoprávní povahu (horizontální v. administrativněprávní metoda regulace) ̶ ̶ALE současně zřetelný veřejnoprávní rozměr, zejm.: ̶1/ jednak musí jít o práva a povinnosti v oblasti správního práva (= veřejná Pr a Po) ̶2/ rovné postavení jen při uzavírání (později či také při neuzavření již nikoli) ̶3/ spojené s veřejným zájmem ̶ Adobe Systems Správní právo II - Charakteristika a znaky hlavních forem realizace veřejné správy II 7 1) Veřejnoprávní smlouvy ̶Smlouvy uzavírané VS ̶Ne všechny = smlouvy veřejnoprávní, rozlišení podle povahy právních vztahů: ̶ ̶1/ Veřejnoprávní smlouvy (= veřejnoprávní vztahy) ̶ ̶2/ Smlouvy „k uspokojování potřeb subjektu VS“ ̶(Či oblast tzv. nevrchnostenské správy) ̶Stále v základu soukromoprávní vztahy vTypicky majetkoprávní jednání subjektů VS (nabývání či nakládání s veřejným majetkem) vAle i zde určitá veřejnoprávní omezení (srov. § 38 a násl. ObZř) ̶ ̶Problematika odlišení soukromého a veřejného práva (= někdy obtížné…) Adobe Systems Správní právo II - Charakteristika a znaky hlavních forem realizace veřejné správy II 8 1) Veřejnoprávní smlouvy ̶Tzv. nevrchnostenská správa: ̶„Správní úřady jsou povolány ke všem způsobům statní činnosti: vydávají abstraktní nařízeni (sekundární zákonodárství), nalézají a tvoří právo (rozhodují správní spory, vydávají trestní nálezy, udílejí, obmezují a ruší práva), ale vyvíjejí rozsáhlou činnost nevrchnostenskou: stavějí a provozuji veřejné nemocnice, školy, zřizují a udržují veřejné komunikace atd.“ (HOETZEL, Jiří. Československé správní právo. 2. přeprac. vyd. Praha: Melantrich, 1937, s. 13). Adobe Systems Správní právo II - Charakteristika a znaky hlavních forem realizace veřejné správy II 9 1) Veřejnoprávní smlouvy ̶Judikatura (k rozlišení práva soukromého a veřejného) ̶Nejvyšší správní soud vychází z teze, že veřejné a soukromé právo v moderní společnosti nejsou dva světy oddělené „čínskou zdí“, v nichž by platila zcela a principiálně odlišná pravidla, nýbrž dvě sféry jednoho ve své podstatě jednotného a uceleného právního řádu. Vztah soukromého a veřejného práva chápe Nejvyšší správní soud v souladu s převažujícími doktrinálními trendy poslední doby (viz např. Maurer: Allgemeines Verwaltungsrecht, 15. vyd., C. H. Beck, München 2004, str. 47-51, Hendrych a kol.: Správní právo. Obecná část, 6. vyd., C. H. Beck, Praha 2006, str. 21-25) jako vztah obecného a zvláštního práva. Jinak řečeno, soukromé právo upravuje práva a povinnosti subjektů práv bez ohledu na jejich specifickou povahu z hlediska jejich role při výkonu veřejné moci (v tomto smyslu má v právu soukromém stát stejné postavení jako kterákoli jiná právnická či fyzická osoba); oproti tomu veřejnoprávními je taková podmnožina množiny všech právních vztahů, která je charakterizována tím, že v daném právním vztahu je alespoň jeden z jeho subjektů vykonavatelem veřejné moci. Teorie veřejného práva jako zvláštního práva k „obecnému“ právu soukromému pak je v praxi cenná jednak tím, že – zejména při zapojení dílčích komponent dalších teorií rozlišení obou základních sfér práva (zájmové, subordinační, organické v její původní podobě) – dokáže normy veřejného a soukromého práva od sebe vcelku efektivně a jednoznačně rozlišit, jednak tím, že umožňuje „subsidiárně“ použít i ve veřejném právu normy práva soukromého tam, kde veřejnoprávní úprava chybí či je kusá a kde nelze dospět k rozumnému závěru, že absence či kusost úpravy má svůj samostatný smysl a účel. (NSS 2 As 50/2005) Adobe Systems Správní právo II - Charakteristika a znaky hlavních forem realizace veřejné správy II 10 1) Veřejnoprávní smlouvy ̶Úprava ve SŘ ̶Obecné vymezení veřejnoprávní smlouvy (§ 159) ̶Druhy veřejnoprávních smluv – tři druhy (§ 160 – 162) ̶Pravidla pro uzavírání (§ 163 a 164) ̶Pravidla pro přezkoumání (§ 165) ̶Změna, výpověď a zrušení (§ 166 a 167) ̶Souhlas třetích osob (§ 168) ̶Spory z veřejnoprávních smluv – příslušnost (§ 169) ̶Obecná ustanovení (§ 170) ̶ ̶ ̶ Adobe Systems Správní právo II - Charakteristika a znaky hlavních forem realizace veřejné správy II 11 1) Veřejnoprávní smlouvy ̶Obecné vymezení veřejnoprávní smlouvy (§ 159 SŘ) ̶§ 159 (1) Veřejnoprávní smlouva je dvoustranný nebo vícestranný úkon, který zakládá, mění nebo ruší práva a povinnosti v oblasti veřejného práva. ̶ ̶Veřejnoprávní smlouvy vymezeny tzv. materiálně ̶= Takovou smlouvou je smlouva splňující uvedené znaky: ̶1/ Dvou a vícestrannost ̶2/ „Veřejná“ práva a povinnosti vPrávy a povinnostmi v oblasti veřejného práva je třeba rozumět (s ohledem na vymezení působnosti SŘ) oblast správního práva, resp. veřejné správy ̶ ̶Problém: veřejnoprávní smlouvy nemusí být označovány jako „veřejnoprávní smlouvy“ ̶ Adobe Systems Správní právo II - Charakteristika a znaky hlavních forem realizace veřejné správy II 12 1) Veřejnoprávní smlouvy ̶Obecné vymezení veřejnoprávní smlouvy (§ 159 SŘ) ̶§ 159 (2) Veřejnoprávní smlouva nesmí být v rozporu s právními předpisy, nesmí je obcházet a musí být v souladu s veřejným zájmem. ̶ ̶Základní obsahové požadavky veřejnoprávních smluv ̶= Projev zásad zákonnosti (§ 2 odst. 1 SŘ) a souladu s veřejným zájmem (§ 2 odst. 4 SŘ) ̶ ̶Pozn.: právními předpisy se rozumí také mezinárodní smlouvy (srov. § 2 odst. 1 SŘ) ̶ Adobe Systems Správní právo II - Charakteristika a znaky hlavních forem realizace veřejné správy II 13 1) Veřejnoprávní smlouvy ̶Obecné vymezení veřejnoprávní smlouvy (§ 159 SŘ) ̶§ 159 (3) Uzavření veřejnoprávní smlouvy, jejíž stranou je správní orgán, nesmí snižovat důvěryhodnost veřejné správy, musí být účelné a správní orgán musí mít při jejím uzavírání za cíl plnění úkolů veřejné správy. ̶ ̶Další obsahové požadavky veřejnoprávních smluv ̶= Projev zásady VS jako služby veřejnosti (§ 4 odst. 1 SŘ), hospodárnosti (§ 6 odst. 2 SŘ) či některých dalších základních zásad činnosti SO… ̶ ̶§ 159 (4) Veřejnoprávní smlouva se vždy posuzuje podle svého skutečného obsahu. ̶ ̶Další pravidla pro výklad obsahu smlouvy SŘ neobsahuje, uplatní se proto subsidiarita občanského zákoníku (viz dále) ̶ Adobe Systems Správní právo II - Charakteristika a znaky hlavních forem realizace veřejné správy II 14 1) Veřejnoprávní smlouvy ̶Druhy veřejnoprávních smluv – 1/ koordinační (§ 160 SŘ) ̶§ 160 (1) Stát, veřejnoprávní korporace, jiné právnické osoby zřízené zákonem a právnické a fyzické osoby, pokud vykonávají zákonem nebo na základě zákona svěřenou působnost v oblasti veřejné správy, mohou za účelem plnění svých úkolů vzájemně uzavírat veřejnoprávní smlouvy. ̶ ̶Mezi subjekty VS + za účelem plnění úkolů těchto subjektů = „Koordinační“ povaha ̶Uzavírání - všeobecné zákonné zmocnění (§ 160 odst. 5 a 6 SŘ) ̶Ale pokud o výkon státní správy třeba souhlas nadřízeného SO ̶ ̶Pozn.: předpokládané subjekty VS mohou mezi sebou uzavírat také soukromoprávní smlouvy (viz dříve) ̶ ̶ Adobe Systems Správní právo II - Charakteristika a znaky hlavních forem realizace veřejné správy II 15 1) Veřejnoprávní smlouvy ̶Druhy veřejnoprávních smluv – 1/ koordinační (§ 160 SŘ) ̶§ 63 ObZř: ̶(1) Obce, jejichž orgány vykonávají přenesenou působnost ve stejném správním obvodu obce s rozšířenou působností, mohou uzavřít veřejnoprávní smlouvu, podle níž budou orgány jedné obce vykonávat přenesenou působnost nebo část přenesené působnosti pro orgány jiné obce obvodu obce s rozšířenou působností, mohou uzavřít (jiných obcí), která je (které jsou) účastníkem veřejnoprávní smlouvy. Předmětem veřejnoprávní smlouvy nemůže být přenesená působnost, která je na základě zákona svěřena orgánům jen některých obcí. K uzavření veřejnoprávní smlouvy je třeba souhlasu krajského úřadu. Adobe Systems Správní právo II - Charakteristika a znaky hlavních forem realizace veřejné správy II 16 1) Veřejnoprávní smlouvy ̶Druhy veřejnoprávních smluv – 1/ koordinační (§ 160 SŘ) ̶§ 3a zákona č. 553/1991 Sb., o obecní policii: ̶(1) Obec nebo obce, které nezřídily obecní policii, mohou uzavřít s jinou obcí v témže vyšším územním samosprávném celku (kraji), která obecní policii zřídila, veřejnoprávní smlouvu, na jejímž základě bude obecní policie této obce vykonávat úkoly stanovené tímto nebo zvláštním zákonem na území obce nebo obcí, které obecní policii nezřídily a jsou smluvními stranami této smlouvy. ̶(2) Veřejnoprávní smlouva podle odstavce 1 vyžaduje ke svému uzavření nebo změně obsahu souhlas krajského úřadu. O udělení souhlasu rozhoduje krajský úřad v přenesené působnosti. ̶ ̶ Adobe Systems Správní právo II - Charakteristika a znaky hlavních forem realizace veřejné správy II 17 1) Veřejnoprávní smlouvy ̶Druhy veřejnoprávních smluv – 1/ koordinační (§ 160 SŘ) ̶Některé další příklady: vVeřejnoprávní smlouva o zveřejňování obsahu úřední desky způsobem umožňujícím dálkový přístup (§ 26 odst. 2 a 3 SŘ; obdobně veřejná podatelna dle § 37 odst. 6 a 7 SŘ) vDohoda o sloučení obcí (§ 19 odst. 3 – 5 ObZř, obdobně tamtéž připojení obce k jiné obci) vDohoda o změně hranic obcí (§ 26 ObZř) vSmlouva o vytvoření dobrovolného svazku obcí (§ 49 odst. 5 ObZř) ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ Adobe Systems Správní právo II - Charakteristika a znaky hlavních forem realizace veřejné správy II 18 1) Veřejnoprávní smlouvy ̶Druhy veřejnoprávních smluv – 2/ subordinační (§ 161 SŘ) ̶(1) Stanoví-li tak zvláštní zákon, může správní orgán uzavřít veřejnoprávní smlouvu s osobou, která by byla účastníkem podle § 27 odst. 1, kdyby probíhalo řízení podle části druhé, a to i namísto vydání rozhodnutí. Podmínkou účinnosti veřejnoprávní smlouvy je souhlas ostatních osob, které by byly účastníky podle § 27 odst. 2 nebo 3. Správní orgán přitom postupuje podle ustanovení o souhlasu třetích osob (§ 168). ̶ ̶Mezi SO a osobou s postavením (hlavního) účastníka ̶Formálně rovné postavení, fakticky ovšem odráží, resp. nahrazuje vrchnostenský akt = „Subordinační“ povaha ̶ ̶Vyžadováno zvláštní zákonné zmocnění ̶Porušení (či neuzavření) může vést k vydání vrchnostenského aktu (rozhodnutí) či v některých případech také k odpovědnosti za správní delikt (srov. § 178 StZ) ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ Adobe Systems Správní právo II - Charakteristika a znaky hlavních forem realizace veřejné správy II 19 1) Veřejnoprávní smlouvy ̶Druhy veřejnoprávních smluv – 2/ subordinační (§ 161 SŘ) ̶§ 116 zákona č. 183/2006 Sb., stavební zákon, StZ: ̶(1) U staveb vyžadujících stavební povolení může stavební úřad uzavřít se stavebníkem veřejnoprávní smlouvu o provedení stavby, která nahradí stavební povolení. Veřejnoprávní smlouvu nelze uzavřít v případě záměru, pro který je vyžadováno závazné stanovisko k posouzení vlivů provedení záměru na životní prostředí. ̶(2) Stavebník předloží stavebnímu úřadu návrh veřejnoprávní smlouvy, který obsahuje označení smluvních stran, základní údaje o požadovaném záměru, jeho rozsahu a účelu, způsobu a době provádění, u dočasné stavby rovněž dobu jejího trvání a návrh úpravy pozemku po jejím odstranění, označení pozemků, na kterých se stavba povoluje, podmínky pro provádění stavby, popřípadě pro její užívání a podmínky vyplývající ze závazných stanovisek dotčených orgánů, k jejichž splnění se zavazuje. Stavebník v návrhu veřejnoprávní smlouvy uvede osoby, které by byly účastníky stavebního řízení, pokud by bylo vedeno. K návrhu připojí projektovou dokumentaci a další podklady v rozsahu jako k žádosti o stavební povolení. Projektová dokumentace se předkládá ve dvojím vyhotovení, a není-li obecní úřad v místě stavby stavebním úřadem, vyjma staveb v působnosti vojenských a jiných stavebních úřadů, předkládá se trojmo. Pokud stavebník není vlastníkem stavby, připojuje se jedno další vyhotovení. ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ Adobe Systems Správní právo II - Charakteristika a znaky hlavních forem realizace veřejné správy II 20 1) Veřejnoprávní smlouvy ̶Druhy veřejnoprávních smluv – 2/ subordinační (§ 161 SŘ) ̶§ 10a zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů: ̶(3) Dotaci nebo návratnou finanční výpomoc, s výjimkou návratné finanční výpomoci podle § 34 odst. 1, lze poskytnout na základě žádosti o poskytnutí dotace nebo návratné finanční výpomoci prostřednictvím veřejnoprávní smlouvy (dále jen „žádost“), popřípadě na základě povinnosti vyplývající ze zvláštního právního předpisu; žádost obsahuje alespoň (…) ̶ ̶ Adobe Systems Správní právo II - Charakteristika a znaky hlavních forem realizace veřejné správy II 21 1) Veřejnoprávní smlouvy ̶Druhy veřejnoprávních smluv – 2/ subordinační (§ 161 SŘ) ̶Některé další příklady: ̶Veřejnoprávní smlouvy nahrazující územní rozhodnutí (§ 78a StZ – několik variant územního rozhodnutí a veřejnoprávních smluv) ̶Veřejnoprávní smlouva o provozování národního střediska kybernetické bezpečnosti (CERT - Computer Emergency Response Team; § 19 zákona č. 181/2014 Sb., o kybernetické bezpečnosti) ̶Dále např. různé dohody na podporu zaměstnanosti (např. dohoda o zabezpečení pracovní rehabilitace podle § 69 a 70 zákona č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti) ̶ ̶Také některé „hraniční smlouvy“, kdy se soukromé subjekty zapojují do plnění veřejných úkolů (např. smlouva o provozování veřejného vodovodu nebo veřejné kanalizace podle § 8 zákona č. 274/2001 Sb., o vodovodech a kanalizacích = veřejnoprávní – viz NS, 32 Cdo 2713/2013) Adobe Systems Správní právo II - Charakteristika a znaky hlavních forem realizace veřejné správy II 22 1) Veřejnoprávní smlouvy ̶Druhy veřejnoprávních smluv – 3/ „mezi účastníky“ (§ 162 SŘ) ̶(1) Ti, kdo by byli účastníky podle § 27 odst. 1, kdyby probíhalo řízení podle části druhé, popřípadě ti, kdož účastníky takového řízení jsou, mohou uzavřít veřejnoprávní smlouvu týkající se převodu nebo způsobu výkonu jejich práv nebo povinností, nevylučuje-li to povaha věci nebo nestanoví-li zvláštní zákon jinak. K uzavření takové veřejnoprávní smlouvy je třeba souhlasu správního orgánu; ten posuzuje veřejnoprávní smlouvu a její obsah z hlediska souladu s právními předpisy a veřejným zájmem. ̶ ̶Možné mezi osobami soukromého práva ohledně dispozice s veřejnými subjektivními právy a povinnostmi (SO ale může přistoupit, což dle § 162 odst. 2 SŘ fikce souhlasu) ̶ ̶Všeobecné zmocnění k uzavírání + ale také značné limity (může vylučovat povaha věci nebo zvláštní úprava, současně vyžadován souhlas SO) Adobe Systems Správní právo II - Charakteristika a znaky hlavních forem realizace veřejné správy II 23 1) Veřejnoprávní smlouvy ̶Druhy veřejnoprávních smluv – 3/ „mezi účastníky“ (§ 162 SŘ) ̶§ 27 zákona č. 44/1988 Sb., o ochraně a využití nerostného bohatství (horní zákon): ̶(7) Organizace může smluvně převést dobývací prostor na jinou organizaci po předchozím souhlasu obvodního báňského úřadu; ustanovení § 24 odst. 11 o tříleté lhůtě pro požádání o povolení hornické činnosti zde platí obdobně. Převedení dobývacího prostoru, doložené stejnopisem smlouvy, oznámí převádějící organizace obvodnímu báňskému úřadu. ̶ ̶§ 69 StZ: ̶(5) Práva a povinnosti z regulačního plánu vydaného na žádost lze převést písemnou veřejnoprávní smlouvou, jejíž přílohou je regulační plán. Pro tyto veřejnoprávní smlouvy se použijí příslušná ustanovení správního řádu o veřejnoprávních smlouvách. ̶ ̶ Adobe Systems Správní právo II - Charakteristika a znaky hlavních forem realizace veřejné správy II 24 1) Veřejnoprávní smlouvy ̶Přezkum (§ 165 SŘ) ̶Lze uplatnit přezkumné řízení (obdobná aplikace § 94 až 99 SŘ) ̶Nenárokové + omezení doby pro podání podnětu (subjektivní lhůta 30 dní – nikoli u SO) ̶Zrušení celku či části pro rozpor s právními předpisy ̶Ochrana právní jistoty při zrušení (úkony vůči třetím osobám při výkonu působnosti) ̶Obecné SO příslušné k rozhodování sporu (viz níže) ̶ Spory z veřejnoprávní smlouvy (§ 169 SŘ) ̶= Spor o plnění (závazek) ̶Rozhodují správní orgány příslušné dle § 169 SŘ (viz také sporné řízení podle SŘ) vVůči rozhodnutí nelze odvolání ani rozklad (lze přezkumné řízení) vLze ale soudní přezkum (ale až proti rozhodnutí o sporu) ̶ ̶ Adobe Systems Správní právo II - Charakteristika a znaky hlavních forem realizace veřejné správy II 25 1) Veřejnoprávní smlouvy ̶Spory z veřejnoprávní smlouvy (§ 169 SŘ) ̶(1) Spory z veřejnoprávní smlouvy rozhoduje a) Ministerstvo vnitra, jde-li o veřejnoprávní smlouvu podle § 160 a je-li alespoň jednou ze smluvních stran kraj nebo jsou smluvními stranami obce s rozšířenou působností; Ministerstvo vnitra věc projedná s věcně příslušným ministerstvem nebo jiným věcně příslušným ústředním správním úřadem, b) příslušný krajský úřad, jde-li o veřejnoprávní smlouvu podle § 160 a jsou-li smluvními stranami obce, které nejsou obcemi s rozšířenou působností, nepřevezme-li věc Ministerstvo vnitra, c) správní orgán, který je společně nadřízený smluvním stranám, jde-li o jinou veřejnoprávní smlouvu podle § 160; není-li takového správního orgánu, řeší spor v dohodě ústřední správní úřady nadřízené správním orgánům, které jsou nadřízeny smluvním stranám, d) správní orgán nadřízený správnímu orgánu, který je stranou veřejnoprávní smlouvy, jde-li o veřejnoprávní smlouvu podle § 161, nebo e) správní orgán, který k jejímu uzavření udělil souhlas, jde-li o veřejnoprávní smlouvu podle § 162. ̶(2) Proti rozhodnutí vydanému podle odstavce 1 nelze podat odvolání ani rozklad. ̶ ̶ Adobe Systems Správní právo II - Charakteristika a znaky hlavních forem realizace veřejné správy II 26 1) Veřejnoprávní smlouvy ̶Pravidla pro uzavírání (§ 163 a 164 SŘ) ̶Obligatorně písemná forma (+ projevy na jedné listině) ̶Dále např. pravidla pro návrh či účinnost ̶Souhlas třetích osob (§ 168 SŘ) ̶Účinnost (mimo smlouvy koordinační) v okamžiku, kdy s ní vysloví písemný souhlas třetí osoba, které se přímo dotýká ̶Změna, výpověď a zrušení (§ 166 a 167 SŘ) ̶Změna jen písemnou dohodou smluvních stran + souhlas (pokud třeba k uzavření) ̶Výpověď písemně, jen pokud byla sjednána (jinak nelze) ̶Jinak písemný návrh na zrušení ze zákonem uvedených důvodů ̶ Adobe Systems Správní právo II - Charakteristika a znaky hlavních forem realizace veřejné správy II 27 1) Veřejnoprávní smlouvy ̶Obecná ustanovení (§ 170 SŘ) ̶Obecná ustanovení zakládají pro uzavírání veřejnoprávních smluv: ̶1/ Obdobné užití části první SŘ = základních zásad činnosti SO ̶2/ Přiměřeně užití části druhé SŘ = (obecného) správního řízení ̶ ̶+ Nevylučuje-li to povaha a účel veřejnoprávních smluv, použijí se přiměřeně ustanovení občanského zákoníku vs výjimkou: „ustanovení o neplatnosti právních jednání a relativní neúčinnosti, ustanovení o odstoupení od smlouvy a odstupném, ustanovení o změně v osobě dlužníka nebo věřitele, nejde-li o právní nástupnictví, ustanovení o postoupení smlouvy a o poukázce a ustanovení o započtení“ Adobe Systems Správní právo II - Charakteristika a znaky hlavních forem realizace veřejné správy II 28 1) Veřejnoprávní smlouvy ̶Legislativní pravidla vlády ̶Čl. 41 Použití slov „obdobně" a „přiměřeně" ̶(1) Slovo „obdobně" ve spojení s odkazem na jiné ustanovení téhož nebo jiného právního předpisu vyjadřuje, že toto ustanovení se vztahuje na vymezené právní vztahy v plném rozsahu. Používá se například obratu „Pro ...... se použije obdobně § ... odst. ...“. ̶(2) Slova „přiměřeně“ ve spojení s odkazem na jiné ustanovení téhož nebo jiného právního předpisu lze použít výjimečně; vyjadřuje volnější vztah mezi tímto ustanovením a vymezenými právními vztahy. Používá se například obratu „Pro ......se použije přiměřeně § ... odst. ...“. ̶ Adobe Systems Správní právo II - Charakteristika a znaky hlavních forem realizace veřejné správy II 29 2) Tzv. jiné úkony VS ̶Podstata ̶Jednostranné úkony správního orgánu, které nejsou výsledkem správního řízení ̶= Nemají formu správního rozhodnutí (někdy jako tzv. nonrozhodnutí) ̶ ̶Zpravidla nemají ani obsah správního rozhodnutí (= nestanoví práva a povinnosti) ̶= Neregulativní povaha či právní význam nižší intenzity (Avšak také výjimky = obsah rozhodnutí, avšak forma jiného úkonu, viz dále) ̶Stále však (autoritativní) aplikace práva správním orgánem ̶Jsou formalizované (obecná úprava = část IV. SŘ) ̶ Adobe Systems Správní právo II - Charakteristika a znaky hlavních forem realizace veřejné správy II 30 2) Tzv. jiné úkony VS ̶Různé druhy ̶1) V SŘ výslovně: vyjádření, osvědčení, ověření, sdělení ̶ ̶2) V SŘ neuvedené „jiné úkony“, ale sdílející stejný režim (části IV.), např.: vstanoviska a souhlasy vdoporučení a výzvy vposudky vinformační úkony vregistrační úkony vprogramovací úkony ̶ v§ 158 (1) SŘ: Ustanovení části IV. SŘ se obdobně použijí i v případě, provádí-li SO jiné úkony, které nejsou upraveny v části I., III., V.nebo VI. anebo v této části (= IV.) vTaktéž § 177 (2) SŘ: V případech, kdy správní orgán provádí úkony, na které se nevztahují části II. a III., postupuje obdobně podle části IV. ̶ ̶ Adobe Systems Správní právo II - Charakteristika a znaky hlavních forem realizace veřejné správy II 31 2) Tzv. jiné úkony VS ̶Judikatura ̶„…osvědčení podle § 154… správní orgán vydává tam, kde o daných skutečnostech, které jsou takto osvědčovány, není právní spor ani jiná pochybnost a jsou obecně známé z úřední činnosti správního orgánu.“ (KS v Ústí nad Labem, 59 Ca 68/2009-34) ̶ ̶„Stanovisko Ministerstva zdravotnictví o schválení vakcinační akce (§ 5a odst. 3 zákona č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy) nesplňuje znaky opatření obecné povahy. Jedná se formálně i materiálně o odborné stanovisko, které je vydáváno podle ustanovení části čtvrté správního řádu z roku 2004, které umožňuje, aby příslušná humánní léčiva byla předmětem reklamy, a samo o sobě nezasahuje práva a povinnosti spotřebitelů.“ (NSS, 3 Ao 7/2011-48) ̶ Adobe Systems Správní právo II - Charakteristika a znaky hlavních forem realizace veřejné správy II 32 2) Tzv. jiné úkony VS ̶Možné členění ̶Samostatné či nesamostatné (podmiňující akty – závazná stanoviska, § 149 SŘ) ̶ ̶Vnější či vnitřní ̶ ̶Právně závazné či nezávazné ̶ ̶Hmotněprávní či procesněprávní ̶ ̶Na žádost či z moci úřední Adobe Systems Správní právo II - Charakteristika a znaky hlavních forem realizace veřejné správy II 33 2) Tzv. jiné úkony VS ̶Příklady ̶§ 42 SŘ Přijímání podnětů k zahájení řízení ̶Správní orgán je povinen přijímat podněty, aby bylo zahájeno řízení z moci úřední. Pokud o to ten, kdo podal podnět, požádá, je správní orgán povinen sdělit mu ve lhůtě 30 dnů ode dne, kdy podnět obdržel, že řízení zahájil, nebo že neshledal důvody k zahájení řízení z moci úřední, popřípadě že podnět postoupil příslušnému správnímu orgánu. Sdělení správní orgán nezasílá, postupuje-li vůči tomu, kdo podal podnět, podle § 46 odst. 1 nebo § 47 odst. 1. ̶§ 17 InfZ Hrazení nákladů ̶(3) V případě, že bude povinný subjekt za poskytnutí informace požadovat úhradu, písemně oznámí tuto skutečnost spolu s výší úhrady žadateli před poskytnutím informace. (…) ̶§ 25 ZoÚ(ÚSC) Osvědčení ̶(1) Je-li při ústní zkoušce úředník hodnocen klasifikačním stupněm "vyhověl" v obecné části i ve zvláštní části, do 15 dnů ode dne konání ústní zkoušky obdrží od ministerstva osvědčení. ̶ ̶ Adobe Systems Správní právo II - Charakteristika a znaky hlavních forem realizace veřejné správy II 34 2) Tzv. jiné úkony VS ̶Příklady ̶§ 149 SŘ Rozhodnutí podmíněné závazným stanoviskem ̶(1) Závazné stanovisko je úkon učiněný správním orgánem na základě zákona, který není samostatným rozhodnutím ve správním řízení a jehož obsah je závazný pro výrokovou část rozhodnutí správního orgánu. Správní orgány příslušné k vydání závazného stanoviska jsou dotčenými orgány. ̶(2) Závazné stanovisko obsahuje závaznou část a odůvodnění. V závazné části dotčený orgán uvede řešení otázky, která je předmětem závazného stanoviska, ustanovení zákona, které zmocňuje k jeho vydání a další ustanovení právních předpisů, na kterých je obsah závazné části založen. V odůvodnění uvede důvody, o které se opírá obsah závazné části závazného stanoviska, podklady pro jeho vydání a úvahy, kterými se řídil při jejich hodnocení a při výkladu právních předpisů, na kterých je obsah závazné části založen. ̶ Adobe Systems Správní právo II - Charakteristika a znaky hlavních forem realizace veřejné správy II 35 2) Tzv. jiné úkony VS ̶Příklad jiného úkonu „regulativní povahy“ (§ 106 StZ) ̶(1) Je-li ohlášení úplné a je-li ohlášený stavební záměr v souladu s obecnými požadavky na výstavbu, se závaznými stanovisky, popřípadě rozhodnutími dotčených orgánů, s územním rozhodnutím nebo regulačním plánem nebo veřejnoprávní smlouvou územní rozhodnutí nahrazující anebo územním souhlasem, jde-li o stavbu či terénní úpravu podle § 104 odst. 1 písm. a) až i), nebo s územně plánovací dokumentací, jde-li o stavební úpravu podle § 104 odst. 1 písm. k), stavební úřad vydá souhlas s provedením ohlášeného stavebního záměru do 30 dnů ode dne podání ohlášení. ̶(2) Ohlášení se neprojednává ve stavebním řízení podle § 111 až 113. Na vydání souhlasu s provedením ohlášeného stavebního záměru se nevztahují části druhá a třetí správního řádu. Souhlas obsahuje… ̶= Procesně úkon podle části IV. SŘ (srov. § 177/2 SŘ), ale obsahově rozhodnutí, viz dále Adobe Systems Správní právo II - Charakteristika a znaky hlavních forem realizace veřejné správy II 36 2) Tzv. jiné úkony VS ̶Příklad – souhlas s ohlášením stavby (§ 106 StZ) ̶Souhlasy vydávané stavebním úřadem zejména podle § 96, § 106, § 122, § 127 a § 128 zákona č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), jsou rozhodnutími správního orgánu dle § 65 odst. 1 s. ř. s. ̶(RS NSS, 1 As 436/2017 – 43) ̶ ̶= Nelze se proti nim odvolat, lze je ale jako rozhodnutí žalovat ̶ ̶ ̶ ̶(Návaznost na minulou přednášku – další příklad tzv. propůjčení formy) Adobe Systems Správní právo II - Charakteristika a znaky hlavních forem realizace veřejné správy II 37 2) Tzv. jiné úkony VS ̶Procesní aspekty ̶Obecně = posun právní úpravy k formalizaci (x dřívějšímu zákonu č. 71/1967 Sb.) ̶Mimo části IV. se na tzv. jiné úkony dále použijí (§ 154 SŘ) vUstanovení části I. = základní zásady činnosti správních orgánů vObdobně vybraná ustanovení části II. a III. SŘ vPřiměřeně použije i další ustanovení SŘ, pokud jsou potřebná ̶Pravidla pro vydávání (§ 155 SŘ) vNevylučuje-li to povaha, zejména není-li zapotřebí zkoumat skutkový stav nebo čerpat z evidence vedené určitým SO, může je vydat nebo učinit kterýkoli věcně příslušný SO vJe-li SO požádán o vydání a jsou-li splněny předpoklady k provedení požadovaného úkonu, SO tento úkon bez dalšího provede vPokud SO shledá, že nelze, je povinen o tom na požádání písemně uvědomit dotčenou osobu a sdělit důvody ̶Oprava a zrušení (§ 156 SŘ) vMožnost opravy (usnesením) není-li tím způsobena újma některé z dotčených osob vPokud je rozpor s právními předpisy a nelze opravit, zrušení usnesením SO, který vydal (ex tunc) vPřiměřené použití ustanovení o přezkumném řízení (§ 94 až 99 SŘ) Adobe Systems Správní právo II - Charakteristika a znaky hlavních forem realizace veřejné správy II 38 2) Tzv. jiné úkony VS ̶Soudní ochrana ̶Činnost ̶Zásahová žaloba (§ 82 a násl. SŘS) ̶(Žaloba proti rozhodnutí správního orgánu - § 65 a násl. SŘS) ̶ ̶Nečinnost ̶Nečinnostní žaloba (§ 79 a násl. SŘS - jen rozhodnutí či osvědčení) ̶Zásahová žaloba (§ 82 a násl. SŘS – tzv. nečinnostní zásah) ̶ Adobe Systems Správní právo II - Charakteristika a znaky hlavních forem realizace veřejné správy II 39 3) Faktické úkony ̶Podstata ̶Faktické úkony s přímými právními důsledky = právní forma činnosti VS, avšak mimořádná ̶ ̶Bez procesní stránky (dané povahou věci – pro některé situace) ̶Ale současně právní základ a podmínky provedení ̶ ̶Kategorie ̶Závazné příkazy ̶Bezprostřední zákroky ̶(Jiné) donucovací úkony Adobe Systems Správní právo II - Charakteristika a znaky hlavních forem realizace veřejné správy II 40 3) Faktické úkony ̶Závazné příkazy ̶Vyslovení zákazu nebo příkazu určitého jednání zákonem zmocněnou úřední osobou, který je adresát povinen respektovat (= závaznost) ̶ ̶Formu zákon zpravidla nepředepisuje (ústně, posunkem nebo i technické zařízení) ̶ ̶§ 75 zákona č. 361/2000 Sb., zákona o silničním provozu (1) Policista řídí provoz na pozemních komunikacích změnou postoje a pokyny paží; přitom zpravidla používá směrovku, kterou drží v pravé ruce. Jeho pokyny znamenají pro řidiče i chodce a) "Stůj!" pro směr, ke kterému stojí policista čelem nebo zády; řidič je povinen zastavit vozidlo, b) "Pozor!", vztyčí-li policista paži nebo předloktí pravé paže se směrovkou; řidič jedoucí ze směru, pro který byl provoz předtím zastaven, je povinen se připravit k jízdě; řidič jedoucí ve směru předtím volném je povinen zastavit vozidlo; je-li však již tak blízko, že by nemohl bezpečně zastavit vozidlo, smí pokračovat v jízdě, (…) Adobe Systems Správní právo II - Charakteristika a znaky hlavních forem realizace veřejné správy II 41 3) Faktické úkony ̶Bezprostřední zákroky (zásahy) ̶Často různé „policejní úkony“ ̶Základ = důvodná obava, že je ohrožen život nebo zdraví / škoda na majetku (= naléhavost zákroku a nemožnost jiného řešení) ̶Zákonem stanovené podmínky – zejména zásada přiměřenosti zásahu ̶ ̶Např. § 16 zákona č. 553/1991 Sb., o obecní policii (1) Je-li důvodná obava, že je ohrožen život nebo zdraví osoby anebo hrozí-li větší škoda na majetku, je strážník oprávněn otevřít byt nebo jiný uzavřený prostor (dále jen "byt"), vstoupit do něho a provést v souladu s tímto zákonem zákroky, úkony nebo jiná opatření k odvrácení bezprostředního nebezpečí. + Současně § 6: (1) Při provádění zákroků a úkonů k plnění úkolů obecní policie je strážník povinen dbát cti, vážnosti a důstojnosti osob i své vlastní a nepřipustit, aby osobám v souvislosti s touto činností vznikla bezdůvodná újma a případný zásah do jejich práv a svobod překročil míru nezbytnou k dosažení účelu sledovaného zákrokem nebo úkonem. ̶ Adobe Systems Správní právo II - Charakteristika a znaky hlavních forem realizace veřejné správy II 42 3) Faktické úkony ̶Bezprostřední zákroky (zásahy) ̶Dále např. § 18 zákona č. 553/1991 Sb., o obecní policii: ̶(1) Donucovacími prostředky jsou a) hmaty, chvaty, údery a kopy, b) slzotvorný, elektrický nebo jiný obdobně dočasně zneschopňující prostředek, c) obušek a jiný úderný prostředek, d) pouta, e) úder služební zbraní, f) hrozba namířenou služební zbraní, g) varovný výstřel ze služební zbraně, h) technický prostředek k zabránění odjezdu vozidla. ̶(2) Donucovací prostředky je strážník oprávněn použít v zájmu ochrany bezpečnosti jiné osoby nebo své vlastní, majetku nebo k zabránění výtržnosti, rvačce nebo jinému jednání, jímž je vážně narušován veřejný pořádek. ̶(3) Před použitím donucovacích prostředků podle odstavce 1 písm. a) až g) je strážník povinen vyzvat osobu, proti které zakročuje, aby upustila od protiprávního jednání... Adobe Systems Správní právo II - Charakteristika a znaky hlavních forem realizace veřejné správy II 43 3) Faktické úkony ̶(Jiné) donucovací úkony ̶Zejména exekuční úkony = faktické úkony úřední osoby, jimiž se provádí exekuce ̶Na základě dobrovolné nesplnění dříve uložené povinnosti (exekučním titulem) ̶Zpravidla nemožnost jiného právního řešení § 123 SŘ (1) Exekuce se provede tak, že oprávněná úřední osoba z vyklizovaného objektu a) odstraní movité věci patřící povinnému a příslušníkům jeho domácnosti, jakož i movité věci, které sice patří někomu jinému, ale jsou se souhlasem povinného umístěny ve vyklizovaném objektu, a b) vykáže povinného a všechny, kdo se tam zdržují na základě práva povinného. (2) Movité věci odstraněné z vyklizovaného objektu se odevzdají povinnému nebo některému ze zletilých příslušníků jeho domácnosti. ̶Mimo exekuce např.: § 135 SŘ Hrozí-li, že se někdo pokusí ztížit nebo zmařit provedení úkonu správního orgánu, nebo hrozí-li nebezpečí osobám nebo majetku, může správní orgán požádat Policii České republiky o součinnost jejích příslušníků při provádění svého úkonu. ̶ ̶ ̶ Adobe Systems Správní právo II - Charakteristika a znaky hlavních forem realizace veřejné správy II 44 3) Faktické úkony ̶Ochrana práv ̶Řízení o ochraně před nezákonným zásahem, pokynem nebo donucením správního orgánu (§ 82 a násl. SŘS): Každý, kdo tvrdí, že byl přímo zkrácen na svých právech nezákonným zásahem, pokynem nebo donucením (dále jen "zásah") správního orgánu, který není rozhodnutím, a byl zaměřen přímo proti němu nebo v jeho důsledku bylo proti němu přímo zasaženo, může se žalobou u soudu domáhat ochrany proti němu nebo určení toho, že zásah byl nezákonný. ̶Dále potenciálně odpovědnost za škodu (+ nemajetkovou újmu) Vadné faktické úkony (s přímými právními důsledky) = možný nesprávný úřední postup (zákon č. 82/1998 Sb.) ̶ Adobe Systems Správní právo II - Charakteristika a znaky hlavních forem realizace veřejné správy II 45 4) Exekuce ̶Podstata ̶Závěrečné stadium správního řízení, avšak fakultativní (V závislosti na (ne)splnění uložených povinností) ̶Prováděna také faktickými úkony (s přímými právními důsledky) (Resp. exekučními úkony, viz dříve) ̶Exekuční titul ̶= Základní předpoklad (jím uložena nesplněná povinnost) ̶Zpravidla pravomocný, vždy ale vykonatelný ̶ ̶Dle SŘ (§ 104): a) Vykonatelné rozhodnutí uvedené v § 74, nebo b) Vykonatelný smír uvedený v § 141 odst. 8 Adobe Systems Správní právo II - Charakteristika a znaky hlavních forem realizace veřejné správy II 46 4) Exekuce ̶Exekuční titul u exekučního SO uplatňuje (§ 105 SŘ) ̶a) Správní orgán, který vydal rozhodnutí v prvním stupni nebo který schválil smír, nebo ̶b) Osoba oprávněná z exekučního titulu ̶ ̶Současně ale také možnost SO nebo osoby oprávněné z exekučního titulu požádat o provedení exekuce: vsoud (exekuce podle občanského soudního řádu – omezený okruh případů) vsoudního exekutora (exekuce podle zákona č. 120/2001 Sb., exekuční řád) ̶Exekuce na peněžitá plnění ̶Neobsažena v SŘ (!), § 106 odst. 3 SŘ: Pro exekuci, vybírání a evidenci peněžitých plnění se uplatní postup pro správu daní. = zákon č. 280/2009 Sb., daňový řád - § 177 a násl. ̶ ̶ ̶ ̶ Adobe Systems Správní právo II - Charakteristika a znaky hlavních forem realizace veřejné správy II 47 4) Exekuce ̶Exekuce na nepeněžitá plnění – charakteristika ̶(Komplexní úprava v SŘ) ̶Zásadně vůči povinnému (srov. § 108 SŘ) ̶Prekluze od dobrovolného nesplnění povinnosti v5 let na nařízení exekuce v10 let na provedení ̶Nařízení exekuce (§ 109 až 111 SŘ) vexekuční výzva (usnesením) = „poslední výzva“ k dobrovolnému plnění vexekučním příkazem (usnesení) = samotné nařízení exekuce vproti ex. výzvě a příkazu nelze odvolání (ale možné námitky) ̶Námitky (§ 117 SŘ) vzpravidla nemají odkladný účinek vrozhoduje exekuční SO (vyloučeno odvolání) vzásadně nikoli věcný přezkum exekučního titulu ̶Dále: úprava odložení, přerušení a zastavení exekuce (§ 113 až 115 SŘ) Adobe Systems Správní právo II - Charakteristika a znaky hlavních forem realizace veřejné správy II 48 4) Exekuce ̶Exekuce na nepeněžitá plnění – způsoby provedení ̶Náhradním výkonem – v případě zastupitelného plnění (§ 119 SŘ) = výkonem pověřena jiná osoba, a to na náklad a nebezpečí povinného ̶Přímým donucením – v případě nezastupitelného plnění (§ 120 – 128 SŘ) zejména: vvyklizením nemovitosti, stavby, bytu, místnosti nebo jiných prostor vodebráním movité věci vpředvedením ̶Ukládáním donucovacích pokut (§ 129 SŘ) = splnění povinnosti vymáháno postupným ukládáním donucovacích pokut do výše nákladů na náhradní výkon (nelze-li náhradní výkon provést, až do výše 100 000 Kč) Adobe Systems Správní právo II - Charakteristika a znaky hlavních forem realizace veřejné správy II 49 ̶Děkuji za pozornost ̶Dotazy? ̶ ̶Literatura: ̶PRŮCHA, Petr. Správní právo: obecná část. 8., dopl. a aktualiz. vyd., (V nakl. Doplněk 3.). Brno: Doplněk, 2012. ISBN 978-80-7239-281-0. ̶SKULOVÁ, Soňa a kol. Správní právo procesní. 4. aktualizované a doplněné vydání. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2020. ISBN 978-80-7380-830-3. ̶