PRÁVA MĚSTSKÁ KRÁLOVSTVÍ ČESKÉHO A MARKRABSTVÍ MORAVSKÉHO SPOLU S KRÁTKOU JICH SUMMOU OD M. PAVLA KRYSTYANA Z KOLDÍNA, VYDÁNÍ PÁTÉ. UPRAVIL josef jikeóek. V PRAZE. 1876. m. xxm—xxvm. 307 Českého uložené, krátce se tuto položí, aby jedenkaždý, v bázni boží trvaje, hleděl v povolaní svém zastatí a tak prísnych pokut uměl sc uvarovati. Neb mezi níže položenými některými veystupky a zaviněními lidskými nacházejí se prohřešení taková, kteráž v právích slovau crivima publica, to jest, zavinění, veystupkové a neřádové obecní, zjevní a patrní, proti řádu a právu, vztahujíce se ke zlému a k záhubě nás všech vůbec. Z kterýchžto veystupkův obecních každý toho, kdožby se jich dopustil, ač chtěl-li by se ad poenam talionis, to jest, k pokutě odměnné aneb jednostajné zapsati, viniti moci bude. Však ti, jichžby se in criminibus pvblicis dotýkalo aneb přátel jich, nejsau povinni k pokutám odměnným se zapisovati; než mohau pořadem práva k vinným přikračovati, a je svobodně z skutkův škodlivých viniti, a pokut právem vyměřených proti takovým užiti. Pokuty uložené na někderé veystupky lidské pořád se tuto kladau, aby každý, v bázni boží trvaje, hleděl v povolání svém zůstati a takových pokut se uvarovati. A jsau mezi těmito veystupky někteří neřádové obecní, z nichž každý viniti může, zapíšíc se k odměnné neb jednostejné pokutě; kromě těch, jichžby se dotýkalo aneb přátel jich. m. xxvn. Crimen laesae majestatis, to jest, kdyžby někdo usiloval o bezhrdlí své vrchnosti; aneb lstně přemeyšlel o zkázu své vlasti, o zkázu obecného dobrého, jakýmž pak koli spůsobem, skutkem aneb raddau to by před sebe bral; aneb žeby nepřátelům tajné rady pronášel, s nimi se puntoval, své vlasti obyvatele aneb spolu měšťany prozrazoval, nepřátely fedroval; summau, kdožby se za odpovědníka, zhaubci zemského aneb za nepřítele království tomuto postavil: ten takový za starodávna perdneUia aneb perduellis slaul, to jest, zrádce. Takový zemský zhaubce hrdlo ztratiti má. Také na takového každý bude moci sáhnauti, jako zjevného psance aneb zjevného zhaubci zemského; neb ten takový ve všeckny pokuty, kteréž jsau o moci, již jest upadl. U8Íloval-li by kdo o bezhrdlí své vrchnosti aneb ikázu své vlasti a obecného dobrého, aneb žeby nepřátelům tejné raddy pronášel, je fedroval a své vlasti neb měštany prozrazoval, a za nepřítele se tomuto království postavil: takový zrádce jest a hrdlo ztratiti má (ve všecky pokuty o moci upadl). m. xxvm. Také kdožby tak srdce převráceného byl, žeby Pánu Bohu, stvořiteli svému, zlořečil aneb velebnosti božské utrhal, ten 20*