D. XXII, Řády selské a in&tľtíhce hospoíWshé: Rozdíl čtvrtý. Quředník k lidem pod správu svú jak dohledali a je opatrovali má. ľiVHÍkľlLí niii jr \<<- <■ ti n ihv/ilr \>u/.í \rv!i-M liy konšele tak prostí, že liy žádný z nich vejpovědi vynésti neuměl, tehdy mají žádost na ouředníka pféd stranami vložiti, aby on za ně vejpoved učinil: a když vypoví, i dotaz se jich. tak-li mu poručili oznámili, a oni se k tomu přiznati mají. Pakli by co nesnadného bylo a zvláštní toho potřeba byla, nech by se to do posudku, totiž do dvou neděl pořád zbehlých, odložilo a stranám oznámilo, aby se v též místo zase najiti dali. Item mohlo-U by se pak co bez soudu srovnali, k tomu ouředník neb rychtářové ať se přičínějí; jest jistě za slušné, neb co se přátelsky narovná, o to starosti a soudu netřeba. Pakli by toho potřeba kázala a kdo žádostiv byl, nerci-li tehdy 11H D. XX1L Řády srlské a instrukce hospodárske: ale i jindy, kolikrát by toho potřeba byla, soud se má o * az o vat, což by přátelsky h rovnán o býti nemohlo. Ttem jestli by pak k volaní sudího žádný s e k sondu neohlasoval, telí cly sudí ať na k 011 Rely d otázku učiní: Byl-li by oas soudu udhájitiV A když by konšelé oznámili, nemajíc co čin i ti, že jest tas soudu a hodina ort háj i ti, tehdy písař nebo kwIí množ piomluviti takto: ., Poněvadž žádný před tímto etiiým právem Ciuiti nemá, jak už moci tento soud jest zahájen, toni mocí se zase odhajnje; protož kdož nic zde ŕ;j niti n ci n á, muož v pokoji od jiti." A to pred polednem řéditi se má. Při tomto soudu nejvíc o grant o v ní věci se íídívá; protož má tu s sebou písař registra gruntovní i sirotčí uiíti, jestli by kdo peníze jaké jedni druhým kladli, aby so jim zapisovalo; pak-li by nekladli, přísné jim prikázati, aby píi posudku, kterýž ve d von nedělích po témž soudu vždycky držeti se má, pod skutečným tre-^ 1 ľ 1111111 |s hnili. ;i \i\-;>,<- jim iuha iuipromijtlti, : 11 ■/miiíku n ^pirtlíuv -kivr in pri ffmntích nebejvalo, a grantové aby se čistili, peníze sirot k umu také aby se achle-dávaly [sic], a do registr pořádně to aby sc zapisovalo. Item jestli by pak pro příčinu ho duň pře jaké do posudku odloženo bylo, tehdy rady obnovení do téhož posudku má zanecháno býti, ni by se to prvé vy- kuneŽOValo^) *) Veleslaví n a sir. íSl opravil: vykonalo. Rady ofmoveni. Pii tom také jest potřebí uuředníku pilnost mí ti, když by m rada obu o víti měla, aby lidi boh o bujné, hodnověrné a ty, kteříž pravdu ml uvi ti sinéjí, k tomu vyhledal, ne mordéře, loupežníky nebo jiný cizoložníky, kteříž dusí svých jako nic m obě váží; neb takový, poněvadž duée své zatratiti se opovážil, což tehdy přísahu inu vydati platné jest, aíi dobrovolné beze věch o přim u co vání takový zo umy siné třebas stokrát v hodině přísahu učiní beze vsí příčiny. Drnčí' se pak takovému, což na něm jest, zeť soudem svým za spravedlivé učiní, a zvlášť k komuž by nechuť jak u prvé měl. 1'ak pán nebo ouiedník, kdož radu obnovuje, sluší mu jistě na to mysl i ti, aby ty vyhledal osoby, rychtáře neb konšely, tak dohře ve vsi jako v městě neb mestečku, kteří by se k tomu ho cli ti mohli. Neb víš-li o kterým takovým nevážným a lehkomyslným, a dáš jej v ouiad, a on komu křivdu soudem svým učiní: teliy se žádný k sondu, propusť jc z toho ouŕadu, i rychtáře také; však mají-li lv tomu rozoiu, prve na ouředníka Žádosť vložiti by měli, aby z té práce propuštěni byli. A když propuštěni budou, nechť jdou mezi obec. Tu hned ke všem učiň řeč. prve než by se rada obnovila, mčl-li by kdo oč s kterou osobu s konšelů starých činiti, aby pred tebň oznamovali, že slyšeti chce, Bylo-li by co takového, srovnej je. Potom předpověz všem, kdožkoii k kterému ouřadu zavolán bude, ať na svá místa jdou, žádný ničími se iievymlúvaje, neb ta výmluva platná nebude, I rozkaž je písaři pořád čisti, najprv konšely, potom rychtáře; a hned přísaha ať se všem společně rychtářuom i konšeluom vydá v tato slova, rozkáže jim vstáti a každému dva prsty zdvihnuti: Prísaha konšelská. Přísahám pánu línku stvořiteli svému a jeho milosti pánu svému i od jeho milosti o úředník u nad námi postavenému; že v tomto ouřadě (konšelé ať jmenují konšelském, a rychtáři rychtářském) jsa, ve všech věc e cli a k každému dici se spravedlivě chovati, znumyslné žádnému svejm vědomím křivdy nečiniti, a to pro přímen ani pro nepřízeň, pro dar ani pro nedař: při tom dobré velebiti, cti a chvály boží lileděti, a jiné k tomu věsti, zlé tupiti, totiž neřády ľušiti, a v ničemž zlému příchodu nedávati. Tak mi pán Bůh pomáhej i všickni svatí. Oznámení zvláštní ryvMáruom a konšeluom, jak hy se oni pH týchí úvodích svých chovati měli. Dej jim naučení a rozkaž, jak se chovati mají, jiným příklad dobrý na sohě dávajíc: v krčmách, což nejmeň mohu, aby hejvali, leč by toho potřeba zvláštní kázala; her, tancův i jiných neřádův, což by proti pánu Bohu bylo, aby nechali, a raději z takových věcí jiné trestali a toho jim nedopúětěli. A kde by byly mezi lidmi jaké nesnáze nebo různice, to rychtář s konšely aby rovnali a lidi mierili. Což sami srovnat! mohu, k tomu ať se přičiněji, aby. což nejmeň mohu, pánu nebo ouředníku tím zaneprázdnění činili. Lee by čemu samí za dost luiniti nemohli, nebo že by kdo na nich čeho zoumyslně přestátí nechtěl a před pána neb ouředníka se volal, toho žádnému aby nehájili. Také rychtářové k sousedem, zvlášť mrhačóm nedbnnlívýni, aby dohledali, je k hospodaření napomínali, a někdy, kdož by poslechnuti nechtěl, i potrestali; kterýž by pak takový mrhač na žádné trestání nedbal, takového každého ouředníku aby oznamovali. Na sirotky a vdovy žádné těžkosti mimo spravedlivost, leč by se kto zoumyslně več dal, aby nedopouštěli, v ničemž jim křivdy nečiníc. Na žádného také aby nekříkali, než s k až d ej m pěkně o všecko aby rozmlouvali; by pak někdo jím dosti veliké protivenství činil, žádného aby nebili, než raději do trestání