19. VYSAZENÍ PODDANSKÉ VESNICE NA T. ZV. NĚMECKÉM PRÁVU. (DSciičný pacht selský.) R. 1358. Obsahem latinské listiny premonstrátského kláštera, v Teplé, kterou zde otiskujeme, je změna právního poměru k půdě u obyvatel klášterní poddanské vsi Černovic. Jde tu o jeden z nesčetných tehdy případů, kdy pozemkové vrchnosti, aby si snadno a rychle opatřily hotové peníze, vyždímaly z poddaných poslední groše na t. zv. zákup pozemků, jimi již držených, do dědičného pachtu. Okamžitá situace poddaných se ani v nejmenším nezlepšila, naopak se zhoršila tím, že svou hotovost odevzdali vrchnosti jakožto „arhu" čili závdavek, jinak také zvaný „podací" (i. j. podávaný) peníz, Pro budoucnost se ovšem poddaným formálně jejich držba upevňovala a jejich povinnosti vůči vrchnosti se ustalovaly, zejména když o věci byla vydána listina. Na druhé straně nesmíme zapomínat, že ve většině případů šlo o pozemky, které předkové a předchůdci vrchnosti předkům svých poddaných uloupili, af již za použití skutečného násilí anebo zneužitím své ekonomické či jiné převahy, vysunuvše se nad přímé výrobce jako vrchní páni (vlastníci) půdy jimi vzdělávané, vyžadujíce od nich práce a jiná plnění bez jakéhokoli omezení a ohrožujíce je podle své libovůle odnětím půdy („sehnáním" s ní). Pozoruhodné je, že v listině není zmínky o tom, v jaké výší „arha" byla od poddaných vybrána. 115 Rovněž nevypisuje se zde podrobněji, v čem. spočívá onen nový poměr, z něhož se vyzvedává dědičnost. Zřejmě se předpokládá, že všechny ostatní stránky věci jsou všeobecně známy a určeny obyčejem jakožto „ius emphiteuticum, quod vulgariler německé právo vocatur", jak se píše v jiné listině, téměř současné (Regesta III. , č. 24, str. 25, z r. 1368, listina kláštera v Roudnici). Po stránce hospodářské je příznačné že listina obsahuje i přeměnu rohotních závazků v peněžní plat odváděny dvakrát do roka. Z literatury: K. KROFTA, Dějiny selského stavu, II. vyd. (uspořádal E. Janoušek), Praha 1949, B. T-RUBCOV, Issledovanija po agrarnoj istorli Čechii XIV načalo XV v., Moskva, 1963. Nos Eyringo, divina miseratione abbas, Nicolaus prior, Budko subprior, Leo eelerarius, Ulricus camerarius, Heinricus infirmaríus totusque convent as mon. Teplensis, Prein. ord., Prag. dioc, ad universorum... hominuni deducimus no-ticíam, quod nos iiituentes ecclesiam nostrum predictam fore collapsam in magna debila, de quibus, nisi illico rele vare tur, dámu a maiora procul dubio incurrissel, duet i unanimíter sano consilio, cum nia-tura deliberacione recepimus in Czrno-wicz a pauperibus nostris arrrani, quam Boenii vulgariter podda(cie) Dominant, vend en tes ac locantes et exponen-tes ipsis pauperibus nostris dietám villain nostram Czrnowicz dc iure boemicali in ius theutunicale possidenHarn et haben-dam per dictos pauperes et ipsorum here-dum successores perpetuo, sub hac forma, quod de uno quoque laneo sive curia in predicts villa Czrnowicz nobis et • ecclesie nostre Teplensí predicte singulis ar.nis nomine census et iutium sedecim gr. Prag. in íesto s. Georgii et tantun-dem in festo s. Galii semper proxime sequent!, item circa festům b. Wenezeslai quatuor strichones Teplensis mensure de grano siliginis, duos strichones ordei, duos strichones avene, unum strichonem tritici, medium strichonem pisarum, unam au earn, sex puilos, 30 ova et duos caseos sepedicti pauperes et incole ante-fate vilie nostre Crznowicz dare et solve- My Eyring, z božího slitování opat, Mikuláš převor, Budek podpřevor, Lev sklepmistr, Oldřich komorník, Jindřich představený nemocnice a všechen konvent kláštera v Teplé, řádu premonstrátů, pražské díecése, uvádíme všem... lidem na vědomost, že nahlížejíce, jak řečený náš kostel by upadl ve veliké dluhy, z nichž, kdyby rychle nebylo mu pomoženo, bezpochyby by mu vzešly větši škody, jednomyslně vedeni zdravou radou, se zralým uvážením vzali jsme od našich poddaných („chudých") v Černo-vicích závdavek („arhu"), který Čechové lidově jmenují „podací", prodávajíce, pro p ach to v á v a j íce a vysazujíce těmto svým poddaným řečenou naši ves Čer-novice z českého práva do práva německého, tak aby ji tito poddaní a nástupci jejich dědiců drželi a měli věčně, a to takovým způsobem, že často jmenovaní poddaní a obyvatelé řečené naší vsi Ger-novic musí a mají dávati a platiti, nehledě na jakoukoli nesnáz a příhodu, z každého lánu nebo dvora v řečené vsi Čer novicích nám a řečenému našemu kostelu v Teplé každý rok jakožto úrok a právo 17 pražských grošů na svátek sv. Jiří a tolikéž na svátek sv. Havla vždy nej-blíže příští, dále kolem svátku sv. Václava 4 korce žitného zrna teplické míry, dva korce ječmene, dva. korce ovsa, jeden korec pšenice, půl korce hrachu, jednu husu, šest kuřat, 30 vajec a dva sýry, 116 re teneantur et debeant, tenentur et de-bent, difficultate et occasione qualibet non obstante, quo circa sepefati pnnperes in Czrnowicz bernam regalem, quando communiter per totam Boemiam dan da et solverida emerserit, per viginti quin-que gr. Prag., videlicet inclusive cum de-leciis de quolibet. laneo, et fumales dena-riorum d. archiepiscopi tempore suo de-putato iuxta consuetudinem antiquam solvere tenebuntur. Preterea (pre)dicti pauperes pro robotic quatuor sex. gr. Prag. cum uno ferto-ne in festo Purificaeionis s. Marie et tan-lundein in festo b. Jacobi pro(xime) subsequent! nobis et ecclesie nostre, que-madmodum antea fecerunt, omni anno dare ac solvere non obmittant, de aliis vcro gravaminibus, videlicet collectis nostris, steu(ris), exaccionibus et imposi-cionibus, quocuniqvie nomine nuncupatfs, supra dictos paup(eres) in Czrnowicz 11-bcrtamus, absolvimus et hoc scripto li-beros facimus et exemptos. In quorum omnium evidens testimonium sigilia nostra presentibus sunt appensa. Dal. a. d.M CCC/LYlir feria tercia infra octavas Nativitatis s. Marie virg. glor. vedle čehož budou řečení poddaní v Čer-novicích povinni platit! královskou berní, když se obecné vyskytne povinnost dávat a platiti ji obecně po celých Čechách, v částce 25 grošů pražských, totiž včetně smazného, z každého lánu a po-dýmné panu arcibiskupovi v určeném sob č času podle starého obyčeje. Mimo to řečení poddaní každým rokem ať neopominou dávat a platiti za roboty 4 groše pražské s jednou čtvrtí na svátek očišťování sv. Marie a tolikéž na svátek sv. Jakuba nejblížc příštího nám a našemu kostelu, jak to činili dosud, avšak od jiných břemen, totiž od našich sbírek, pomocí, dávek a daní, ať se nazývají jakýmkoli jménem, řečené naše poddané v Černovicích osvobozujeme, zprostili jsme a touto písemností činíme svobodnými a z nich vyňatými. Na čehož všeho zřejmé svědectví jsou k této listine přivěšeny naše pečetí. Dáno... Latinskí text listiny je převzat ■/. edice „Regesta Dipíoiiialica Hohemtae et Moravíae", sv. VII část 1 (MKNDL-LíNHARTOVA), Praha 1954, č. 2, str. ?>—4.