Jana Dudová žMezinárodní pakt o občanských a politických právech (č. 120/1976 Sb.) a Mezinárodní pakt o hospodářských, sociálních a kulturních právech (č. 120/1976 Sb.) sjednané v rámci OSN – m.j. s ohledem na prevenci epidemických, endemických a jiných nemocí žÚmluva o ochraně lidských práv a základních svobod (č. 209/1992 Sb.) sjednaná v rámci Rady Evropy - čl. 8 soukromý a rodinný život, např. ve vazbě na očkování žSmlouva o fungování EU – zejména čl. 168 – Unie se zavazuje zajišťovat vysoký standard ochrany zdraví – zejména ochrana před infekčními chorobami žListina základních práv EU – právo na život – zejména preventivní zdravotní péče žSekundární právo – viz zejména rozhodnutí Evropského parlamentu a Rady 2119/98/ES o zřízení sítě epidemiologického dozoru a kontroly přenosných nemocí v EU/ES žNařízení EP a Rady č. 852/2004/ES o hygieně potravin žNařízení EP a Rady č. 178/2002/ES, kterým se stanoví obecné zásady a požadavky potravinového práva žNařízení EP a Rady č. 1935/2004/ES o materiálech určených pro styk s potravinami žNařízení EP a Rady č. 1223/2009/ES o kosmetických přípravcích žNařízení EP a Rady č. 1272/2008/ES o klasifikaci, označování a balení látek a směsí ž žZákon č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví (ZOVZ) žZákon č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele žZákon č. 22/1997 Sb., o technických požadavcích na výrobky žZákon č. 102/2001 Sb., o obecné bezpečnosti výrobků, žZákon č. 110/1997 Sb., o potravinách žZákon č. 65/2017 Sb., o ochraně zdraví před škodlivými účinky návykových látek žZákon č. 116/2020 Sb., o náhradě újmy způsobené povinným očkováním a další….. - Vyhláška č. 6/2003 Sb., kterou se stanoví hygienické limity chemických, fyzikálních a biologických ukazatelů pro vnitřní prostředí pobytových místností některých staveb - Vyhláška č. 432/2003 Sb., kterou se mimo jiné stanoví limitní hodnoty ukazatelů biologických expozičních testů - Vyhláška č. 137/2004 Sb., o hygienických požadavcích na stravovací služby… - Vyhláška č. 410/2005 Sb., o hygienických požadavcích na prostory a provoz zařízení a provozoven pro výchovu a vzdělávání dětí a mladistvých - vyhláška č. 306/2012 Sb., kterou se upravují podmínky předcházení vzniku a šíření infekčních onemocnění a hygienické požadavky na provoz zdravotnických zařízení a ústavů sociální péče -vyhláška č. 537/2006 Sb., o očkování proti infekčním nemocem -Nařízení vlády č. 272/2011 Sb., o ochraně zdraví před nepříznivými účinky hluku a vibrací… žSpotřebitel : „Spotřebitel je každý člověk, který mimo rámec své podnikatelské činnosti nebo mimo rámec samostatného výkonu svého povolání uzavírá smlouvu s podnikatelem nebo s ním jinak jedná (§ 419 OZ). žZa podnikatele se považuje každý, kdo samostatně vykonává na vlastní účet a odpovědnost výdělečnou činnost živnostenským nebo obdobným způsobem se záměrem činit tak soustavně za účelem dosažení zisku. Za podnikatele je také považován ten, kdo ho zastupuje, jeho jménem a na jeho účet jedná se spotřebitelem (§ 420 OZ). žZdravotní péči lze zařadit pod pojem služby (podnikatelem je osoba zapsaná v obchodnim rejstřiku - tzn. mimo jiné také zdravotnická zařízení). ž žSubsidiarita zákona o ochraně spotřebitele vůči předpisům upravujícím hygienické aspekty a mimo jiné i zdravotnického práva. ž žČlánek 31 LZPS: právo každého na ochranu zdraví. Tomu na druhé straně odpovídá povinnost státu zajistit dostatečnou ochranu před faktory, které mohou ohrozit lidské zdraví. Ochrana zachovaní zdraví člověka je předpokladem jeho existence, a tím i nutným předpokladem práva na život a zachování fyzické integrity jedince (srov. čl. 7 LZPS). žTvůrcem zdravotni politiky je v souladu s programovými prohlášeními vlády a ve smyslu ustanovení § 80 odst. 1 písm. a) ZOVZ ministerstvo zdravotnictví. ž žRealizace zdravotní politiky je jevem veřejnoprávním, spočívá v autoritativní tvorbě a vydávání rozhodnutí, jakož i ve výkonu řídící a kontrolní činnosti. žUpravuje práva a povinnosti fyzických a právnických osob v oblasti ochrany a podpory veřejného zdraví. ZOVZ upravuje životni a pracovní podmínky stanovením hygienických limitů u vybraných činnosti, kategorií, předmětů a médii tak, aby jejich negativní účinky na člověka byly omezeny na rozumně dosažitelnou míru. žSpolu se svými prováděcími předpisy tvoří ZOVZ rámec hygienického zabezpečeni výkonu zdravotní péče. žřídí a kontroluje KHS včetně rozhodovací pravomoci o opravných prostředcích proti rozhodnuti krajských hygieniků, žřídí očkování, žnařizuje mimořádná opatřeni při epidemiích, při výskytu zdravotně závadných výrobků nebo ž vod, při živelných pohromách a jiných událostech na celostátni úrovni apod. ž koordinační úloha - odpovídá za tvorbu a uskutečňování národní politiky na úseku ochrany veřejného zdraví (srov. § 10 kompetenčního zákona a § 80 ZOVZ). žVeřejným zdravím je zdravotní stav obyvatelstva a jeho skupin… žOchrana veřejného zdraví – souhrn činností a opatření k vytváření a ochraně zdravých životních a pracovních podmínek, zabránění infekčních onemocnění… žOhrožení veřejného zdraví – obyvatelstvo nebo jeho skupiny jsou vystaveny nebezpečí, z něhož míra zátěže rizikovými faktory přírodních, životních nebo pracovních podmínek překračuje obecně přijatelnou úroveň a představuje významné riziko poškození zdraví. ž žPřímá souvislost s ochranou zdraví spotřebitele – např. vazba na bezpečnost výrobků vč. potravin, bezpečnost služeb apod. žJedná se o posouzení míry závažnosti zátěže populace vystavené rizikovým faktorům životních a pracovních podmínek a způsobu života (§ 2/4 ZOVZ). žRozumně dosažitelná míra? žSrov. např. § 31/1 ZOVZ: jedná se o poměr mezi náklady na opatření a jejich přínosem ke snížení zátěže – s ohledem na počet exponovaných fyzických osob (hluk, vibrace…). žSpolečnost ABC, spol. s r.o. provozuje účelovou komunikaci, která slouží jako jediná přístupová cesta do areálu této společnosti. Provoz na komunikaci značně přesahuje hlukové limity. Společnost proto požádala KHS o vydání omezeného povolení k provozu na komunikaci. Dle § 31 OVZ KHS takové povolení vydá, pokud bude hluk omezen na rozumně dosažitelnou míru (RDM). žRozdílné situace při posuzování RDM: -Hlukem jsou výrazně dotčeni senioři z blízkého Domova seniorů (cca 100 osob) -Hlukem je výrazně dotčen pan X., který má od společnosti ABC pronajatý rekreační objekt lokalizovaný v těsné blízkosti komunikace. -Celou situaci je třeba posuzovat (pro účely přednášky) i z hlediska vymezení pojmu spotřebitel žHygienické požadavky na vodu vč. přírodních a umělých koupališť žHygienické požadavky na provoz škol a školských zařízení žHygienické požadavky na školy v přírodě a zotavovací akce žHygienické požadavky na provoz zdravotnických zařízení a některých zařízení sociálních služeb žHygienické požadavky na výkon činností epidemiologicky závažných a na ubytovací služby ž žHygienické požadavky na stravovací služby žHygienické požadavky na předměty běžného užívání vč. kosmetických přípravků žHygienické požadavky na hluk, vibrace a neionizující záření žOchrana zdraví při práci dle kategorizace prací žOchrana zdraví při nakládání s chemickými látkami a směsmi žOchrana zdraví při předcházení vzniku a šíření infekčních onemocnění vč. systému epidemiologické bdělosti ž ž žhygienické limity makrobiologických, biologických, fyzikálních, chemických a organoleptických ukazatelů. Ne přírodní léčivý zdroj a přírodní minerální voda. žPovinnosti dodavatele vody pro veřejnou potřebu -Provozovatele vodovodu -Osoby dodávající vodu při podnikatel. činnosti -Provozovatele veřejné studny -Osoby dodávající vodu pro veřejné objekty z individuálního zdroje žPovinnosti výrobce nebo dovozce výrobku určeného k přímému styku s pitnou, teplou nebo surovou vodou vč. povinností vztahujících se k chemické látce či směsi na úpravu vody žPaní C. si zakoupila v supermarketu láhev piva. žPo otevření láhve ucítila výrazný chemický zápach unikající z tekutiny. žZřejmě došlo ke kontaminaci láhve neznámou tekutinou… žVěnujte se odpovědnostním vztahům výrobce, dovozce, toho, který se za výrobce označil – srov. § 2/10,11 a 13 ZOVZ ž žPovinnosti provozovatele zajistit, aby koupající se fyzické osoby nebyly vystaveny zdravotním rizikům ze znečištěné vody ke koupání, sprchování nebo ochlazování žSoulad s technickými požadavky na výrobky žodběr vzorků a jejich kontrola prostřednictvím akreditované či autorizované osoby (§ 83c ZOVZ) žProvozní řád žHygienické limity, při jejich překročení povinnost zastavit provoz a informovat veřejnost. žSlečně T. se po návštěvě koupaliště objevily výrazné změny na kůži – dostala vyrážku. Má podezření, že uvedené zdravotní problémy souvisí s pobytem v bazénu, resp. areálu koupaliště. žKteré kontrolní orgány by měla kontaktovat? žJakých nároků se může domáhat? žZabývejte se příčinnou souvislostí mezi pobytem na koupališti a zdravotními problémy. žŠkoly a školská zařízení, dětské skupiny žMimoškolská zařízení žŠkoly v přírodě a zotavovací akce pro děti do 15 let, hrací plochy žPovinnost provozovatele zajistit hygienické podmínky pro děti i účast dospělých FO činných při akci žPovinnost provozovatele zajistit hygienicky nezávadný stav zařízení k ubytování (vnitřní prostředí pobytových místností) a zásobování pitnou vodou ž žPovinnost poskytovatele činit hygienická a protiepidemická opatření žProvozní řád žPrevence infekcí + dezinfekce, zdravotní služba a podmínky poskytování žPodmínky hodnocení kvality a bezpečí zdrav. služeb + další činnosti spojené se zdrav. službami jsou upraveny v z. o zdravotních službách ž žPodle čl. 5 Úmluvy o biomedicíně (ÚOB) platí, že jakýkoliv zákrok v oblasti péče o zdraví je možno provést pouze za podmínky, že k němu dotčená osoba poskytla svobodný a informovaný souhlas. Dále platí, a to zároveň s předchozím pravidlem, že taková osoba musí být předem řádně informována o účelu a povaze zákroku, jakož i o jeho důsledcích a rizicích. Rovněž platí, že dotčená osoba může kdykoliv svobodně svůj souhlas odvolat. ž Ustanovení mezinárodní smlouvy, jíž ÚOB je, a kterou je Česká republika vázána, nejsou přímo provedena platným českým zákonem. Nicméně ÚOB je přímo závazná a má přednost před zákonem, to vyplývá z ust. čl. 10 ústavy. Přímá závaznost znamená, že ač je s ÚOB vnitrostátní zákonodárství v rozporu nebo neupravuje příslušnou materii podrobně anebo vůbec, je znění OÚB tím přednostním právně závazným (vymahatelným) pravidlem chování, jímž jsou všichni povinni se řídit, resp. dovolat se na jeho základě svých práv. ž žporušení článku 5 Úmluvy o ochraně lidských práv a základních svobod se týkají neoprávněného či nepřiměřeného držení osob v izolaci žrozsudek ve věci Enhorn proti Švédsku ze dne 25. ledna 2005, č. 56529/00. V daném případu byl stěžovatel nakažen virem HIV a jelikož nedodržoval stanovená opatření nařízená mu krajským hygienikem, byl na základě soudního příkazu hospitalizován. V povinné izolaci byl bez svého souhlasu. Evropský soud pro lidská práva v tomto rozhodnutí stanovil kritéria významná pro posouzení, zda zbavení svobody za účelem zabránění šíření nakažlivé nemoci je v souladu se zásadou proporcionality a požadavkem, aby zbavení svobody bylo prosté jakékoli svévolnosti. žZbavení svobody infikované osoby je poslední možností, jak šíření nemoci zabránit, protože méně závažná opatření se ukázala jako nedostatečná pro ochranu zájmu veřejnosti. Když tato kritéria již neplatí, podklad pro zbavení svobody přestává existovat. ž žProvozování stravovacích služeb žVýroba, zpracování a uvádění na trh potravin žVýroba kosmetických přípravků žProvozování úpraven vod a vodovodů žProvozování holičství, kadeřnictví, pedikúry, manikúry, solária, kosmetických, masérských, regeneračních nebo rekondičních služeb žProvozování živností, při níž je porušována integrita kůže ž žPovinnost mít zdravotní průkaz + znalosti k ochraně veřejného zdraví žPovinnost dodržovat zásady provozní hygieny vč. zajištění, aby nedošlo k ohrožení či poškození zdraví FO. žOchranná DDD žHlášení infekčních onemocnění orgánu OVZ žSpolupráce správních úřadů žPan Z. je vlastníkem objektu, ve kterém se ve velkém rozmnožili hlodavci (myši a potkani). Zajímá se o podmínky deratizace. žvýkon speciální ochranné dezinfekce, dezinsekce a deratizace, při které se používají toxické a vysoce toxické chemické látky a chemické přípravky, muže fyzická osoba, která má kvalifikaci podle § 58 odst. 2 a 3 ZOVZ. (PO nebo podnikající FO). ž žZákaz, resp. omezení nakládání s potravinami žZákaz nebo omezení styku FO podezřelých z nákazy s ostatními, zákaz cestování, omezení cestování…. žPříkaz k vyčlenění lůžek žZákaz nebo nařízení určité činnosti žSrov. mimoř. opatření MZDR dle § 80/1 písm.g) postupem podle § 69/1 ZOVZ žKrizová opatření dle § 5 písm.a) až e) z. 240/2000 Sb., krizový zákon – vyhlašuje vláda žNouzový stav dle čl. 5,6 úst. Z. 110/1998 Sb., o bezpečnosti ČR žStravovací služba je činnost provozovatele potravinářského podniku. žProvoz pouze v provozovně, která vyhovuje hygienickým požadavkům. žMateriály a předměty určené pro styk s potravinami žKosmetické přípravky žVýrobky pro děti do 3 let ž---------------------------------------------------------- žAplikace přímo použitelných předpisů EU žBezpečnost žZnačení —§ 46/1 ZOVZ: ,,fyzická osoba, která má na území České republiky trvalý pobyt, cizinec, jemuž byl povolen trvalý pobyt, cizinec, který je oprávněn k trvalému pobytu na území České republiky, a dále cizinec, jemuž byl povolen přechodný pobyt na území České republiky na dobu delší než 90 dnů nebo je oprávněn na území České republiky pobývat po dobu delší než 90 dnů, jsou povinni podrobit se, v prováděcím právním předpisu upravených případech a termínech, stanovenému druhu pravidelného očkování.“ —§ 46/4 ZOVZ: pokud jde o osobu, která nedovršila 15-ti let věku, odpovídá za splnění jejích povinností stanovených v odstavci jedna její zákonný zástupce. —§ 92k ZOVZ poskytovatelé zdravotních služeb, služeb péče o dítě, zařízení dle § 46 odst. 4 ZOVZ - pokuta až do 500 tis. kč. ž ž žČasto je namítáno porušení práva na život, práva na ochranu soukromí a práva na svobodu myšlení, svědomí a náboženského vyznání zavedením povinného očkování. Nejznámější je rozhodnutí Evropské komise pro lidská práva Sdružení X v. Spojené Království (č. 7154/75). Soud dospěl k závěru, že povinné očkování zajišťuje ochranu života před infekcemi a představuje tak prostředek ochrany veřejného zdraví, a proto výše jmenovaná práva nebyla porušena. žObdobně judikoval i Nejvyšší správní soud ve svém rozsudku ze dne 28. 2. 2006, sp. zn. 5 As 17/2005. Stěžovatel namítal zasažení do jeho svobody myšlení, svědomí a náboženského vyznání. K tomu NSS poznamenal, že k zásahu do výše zmíněných práv nedošlo, došlo pouze k omezení výkonu tohoto práva v souladu s Listinou na základě zákona (ZOVZ), jelikož ten sleduje vyšší cíle – ochranu veřejného zdraví, což je plně v souladu s ústavně zaručeným právem na ochranu zdraví. Pokud zákon o ochraně veřejného zdraví ukládá povinnost podrobit se pravidelnému očkování, činí tak z důvodu ochrany veřejného zdraví. Tato povinnost je rovněž v souladu s Úmluvou o biomedicíně, protože Úmluva úpravu obsaženou v zákoně ve svém článku 26 připouští. žPl.ÚS 19/14 žRozsudek ESLP Solomachin proti Ukrajině č. 24429/03 právo na respektování soukromého a rodinného života dle čl. 8. Úmluvy – povinné očkování je ospravedlnitelným zásahem v zájmu veřejného zdraví…. ž ž žZ. 116/2020 Sb. žDomněnka příčinné souvislosti mezi újmou na zdraví a povinným očkováním žPovinným je stát prostřednictvím Ministerstva zdravotnictví žPovinnosti osoby provozující zdroj hluku žHluk=zvuk, který může být škodlivý pro zdraví a jehož imisní hyg. limit stanoví prováděcí předpis - § 30/1 ZOVZ žZa hluk se nepovažuje dle § 31/2 ZOVZ -hlasový projev osoby (nejde-li o součást veřejné hudební produkce v budově) -Hlasový projev zvířete -Zvuk z produkce hudby ve venkovním prostoru -Zvuk z akustického varovného signálu…….. žPokud při používání zdroje hluku a vibrací (s výjimkou leteckého provozu) nelze hluk dodržet, lze zdroj provozovat jen dle povolení OOVZ - KHS. Ten vydá časově omezené povolení vydá, jestliže osoba (provozovatel) prokáže, že hluk nebo vibrace byly omezeny na rozumně dosažitelnou míru (poměr mezi náklady a přínosem s ohledem na počet FO exponovaných hluku). žPan D. si jako jediný host hotelu „Lesní tišina“ pro sebe pronajal apartmán. Po celou dobu jeho 2 denního pobytu (zejména v nočních hodinách) ho rušila nedaleká hudební produkce v rámci rockového festivalu. Limity „hluku“ značně přesahovaly povolené hodnoty. žJedná se v daném případě de lege lata o hluk? žZvažte možnosti obrany pro pana D. ž žPovinnosti osob používajících NZ žPovinnosti provozovatelů NZ žPovinnosti výrobce a dovozce laseru žPři nakládání s CHL je každý povinen chránit zdraví FO žNikdo nesmí nabízet, darovat, prodávat nebo jinak dodat, přenechat nebo obstarat jiným osobám než jsou právnické nebo podnikající FO nebezpečné chemické látky, které mají přiřazenu třídu a kategorii nebezpečnosti akutní toxicita kategorie 1 nebo 2 podle nařízení 1272/2008/ES. žU osob mladších nebo nesvéprávných se tento zákaz rozšiřuje … žPovinnost odborné způsobilosti při nakládání. ž žNávyková látka: tabák, alkohol, omamné a psychotropní látky a jiné látky s psychoaktivními účinky žOmezení dostupnosti žZákaz výrobků napodobujících tabákové výrobky nebo kuřácké pomůcky žZákaz kouření na vymezených místech, prostorách a prostranství žStavebně oddělený prostor ke kouření žZákaz a omezení prodeje a prodávání alkoholických nápojů žProdej alkoholických nápojů prostřednictvím prostředku komunikace na dálku – informace o zákazu prodeje osobám mladším než 18 let žObec může obecně závaznou vyhláškou zakázat kouření a používání el. cigaret na veřejném prostranství. žZákaz vstupu osoby, která je zjevně pod vlivem NL přímo ze zákona… žPovinnost se podrobit orientačnímu vyšetření u důvodného podezření, že osoba požila NL (hradí PČR, poskytovatel zdrav. zař.), prokáže-li se, pak hradí vyšetřovaná osoba žVláda žProstředky omezení práv spotřebitele ve veřejném zájmu ž§ 84 ZOVZ ž dozor nad dodržováním právních předpisů k OVZ žMožnost pozastavit výkon činnosti, užívání vody… žPrověřování znalostí u činností epid. závažných… žV mimoř. případech hodných zvl. zřetele vstup do obydlí FO (např. u hluku, vibrací…) ž ž§ 83a a násl. – postup zahájený na žádost FO, která je podnikatelem (org. složky státu, kraje nebo obce) – osvědčení o autorizaci, resp. o tom, že osoba je způsobilá k určitému odbornému výkonu (kontrole) žNapř. odběr vzorků vody, měření koncentrací a intenzit vnitřního prostředí, mikrobiálního znečištění písku, dezinfekce, měření hluku, chemických škodlivin, toxikologie… žProvádění hodnocení zdravotních rizik – jen prostřednictvím konkrétní FO žRAPEX žRASSF žSystém epidemiologické bdělosti pro infekce způsobené Haemophilus influenzae b, chřipku, spalničky, dávivý kašel, nákazy vyvolané virem lidského imunodeficitu, legionelózu, meningokokové onemocnění a tuberkulózu žMinisterstvo zdravotnictví shromažďuje informace a předává je do sítě EU pro epidemiologický dozor a kontrolu infekčních onemocnění, provádí výměnu nutných informací, organizuje systém včasného varování a reakce pro účely prevence a kontroly a provádí konzultace ž žDobrovolné nástroje žNástroje přímé regulace žDěkuji za pozornost ž ž jana.dudova@law.muni.cz