Ochrana spotřebitele – podzim 2021 prof. JUDr. Markéta Selucká, Ph.D. 1. Jan Studený uviděl reklamu, která nabízela výrobek na růst vlasů, ve které stálo, že přípravek „Roste samo“ zajistí, že bude mít vlasy. Úspěch na 100%. Pan J.S. si přípravek zakoupil, po měsíčním používání se však kýžený efekt nedostavil. Jak byste charakterizovali takové chování prodávajícího z hlediska zákona o ochr. Spotřebitele. Jakým způsobem se může pan J.S. bránit? 2. Posuďte předcházející případ za předpokladu, že pan J.S. uzavřel smlouvu doma, když mu zboží přišel nabídnout podomní prodejce, který mu informace o 100% úspěchu uvedl pouze ústně, na přiloženém letáku však byly informace v tom smyslu, že úspěch je možný jen v případě, že nemožnost růstu vlasů je zapříčiněna nedostatkem živin pro růst vlasů. 3. Pan Maxmilián Fík si zakoupil u společnosti ABC, s.r.o. mobilní telefon, který však po třech dnech přestal fungovat. Obrátil se proto na ABC, s.r.o. a uplatnil odpovědnost za vady. Zaměstnanec ABC, s.r.o. mu sdělil, že přístroj opraví ve lhůtě 3 měsíců. Může ABC, s.r.o, takto postupovat? 4. Paní Marie Špagetková si chtěla zakoupit mobilní telefon, protože dosud mobilní telefon nevlastnila, požádala prodavače o vysvětlení funkce mobilního telefonu. Ten ji však odmítl podrobnější vysvětlení poskytnout s tím, že má v balíčku návod, ať si jej prostuduje. On prý na podrobnější vysvětlování nemá čas. Posuďte situaci z hlediska zák. o ochr. spotř. i z hlediska OZ. 5. Paní Jana Štaflíková požádala o paragon, když si u stánkového prodejce zakoupila novou bundu. Ten jí však odmítl potvrzení dát. Jak se může paní J.Š. bránit dle OZ a dle zák. o ochr. spotř.? 6. Pan Jan Brouček si chtěl zakoupit nový mobilní telefon, přišel do prodejny, avšak prodejce neměl vůbec označeny výrobky cenou. Porušil prodejce svou povinnost? Pokud ano jakou a jakým způsobem se může pan J.B. domáhat nápravy? 7. Paní Marie Berušková si chtěla koupit nový model notebooku, prodejce jí však poskytl informace o výrobku pouze v anglickém jazyce s odkazem, že se jedná o novou řadu výrobků a návod a podrobné informace o výrobku jsou zatím dostupné pouze v anglickém jazyce. Posuďte celou situaci. 8. Pan Jan Vodník si koupil v prodejně potravin salám a rohlíky. Prodejce mu zabalil salám do balícího papíru a rohlíky dal do sáčku. Za obal si pak naúčtoval 10 Kč. Postupoval prodejce v souladu se zákonem? 9. Paní Marie Vraníková si koupila v Praze u společnosti ABC nekup to, s.r.o. nový DVD přehrávač. Přístroj však po půl roce přestal fungovat a pí. M.V. si zjistila, že ABC nekup to, s.r.o. má rovněž pobočku v Brně, což bylo blíže jejího bydliště. V prodejně v Brně jí však odmítli reklamaci přijmout s tím, že výrobek zakoupila v Praze, a proto musí odpovědnost za vady uplatnit v Praze. Je postup ABC nekup to, s.r.o. v souladu se zákonem? 10. Pan Jan Jablko si koupil u společnosti ABC, a.s. nový notebook, který však po půl roce přestal fungovat. Dostavil se proto do prodejny ABC,a.s a chtěl uplatnit odpovědnost za vady. Prodavačka mu však sdělila, že pracovník pověřený přijímáním reklamací je v prodejně přítomen jen jednou týdně a to v úterý v době od 8 do 12 hod., takže odpovědnost za vady může uplatnit v této době. Je postup ABC, a.s. v souladu se zákonem?