Blok 4
Datum: 23.11.2021
Vyučující: D. Šramková
Přednáška téma: Finanční arbitr
Seminář: Procvičování – oblast finanční arbitr, devizové právo - směnárenství.
Základní informace a pokyny:
S ohledem na řádění covidu a mou náhlou pozitivitu se nemůže uskutečnit klasická výuka. Po dohodě s vedoucím a garantem máte v IS vloženu krátkou prezentaci se zvukovou nahrávkou přednášky, která je rozvrhována na 23. listopad od 14 hod. Soubor jsem nachystala "do rezervy" před několika měsíci. Pokud si chcete přednášku poslechnout, klikněte vždy uprostřed každého snímku na symbol reproduktoru.
V rámci tématu se podíváme na finančního arbitra
nejen z pohledu tuzemské právní úpravy a zvoleného řešení, ale uvedeme
též kontext unijní, resp. mezinárodní zejm. v rámci EHP.
Doporučuji si již pro přednášku připravit k ruce zákon č. 229/2002 Sb., o finančním arbitrovi, ve znění pozdějších předpisů, který využijete následně i v rámci dalšího studia a přípravy plnění na seminář. V prezentaci vás seznámím s vývojem a aktuální regulací finančního arbitra.
V rámci semináře se pak zaměříte i na další souvislosti a materiály k předmětnému tématu. Materie naváže na již získané znalosti, které se pokusíme rozšířit o příklady.V době semináře budu k dispozici jako podpora v MS Teams a po celý týden, kdy můžete odevzdávat svá řešení, budu samozřejmě dostupná i na e-mailu dana.sramkova@law.muni.cz (do této schránky se mi přeposílá též pošta z IS, pokud byste mi psali ve formě odpovědi na hromadný e-mail).
Povinným úkolem, který nahradí klasickou prezenční účast na hodině, je zpracování návrhu na zahájení řízení před finančním arbitrem. Více informací k úkolu, způsobu a termínu odevzdání naleznete níže v sekci "Seminář".
Doufám, že pro vás níže uvedené materiály budou přínosné.
S pozdravem a přáním pevného zdraví,
Dana Šramková
Přednáška:
Základní prezentaci s namluveným komentářem naleznete zde:
Dále doporučuji v rámci samostudia přečíst relativně stručný zákon o finančním arbitrovi:
a podívat se na jeho oficiální internetové stránky, které jsou
dostupné zde:
Základní judikáty, které jsou zmíněny i v komentované prezentaci, naleznete zde:
Svou podobu finančního arbitra mají všechny státy EHP (tedy země EU + Island, Lichtenštejsnko a Norsko). Proto byl zřízen FIN-NET, tedy síť vnitrostátních orgánů či subjektů, které se věnují mimosoudnímu urovnávání spotřebitelských stížností v oblasti finančních služeb. FIN-NET byl zřízen Evropskou komisí v roce 2001 s cílem podporovat spolupráci mezi ochránci veřejných práv v oblasti finančních služeb jednotlivých zemí a zajišťovat spotřebitelům snadný přístup k alternativnímu řešení sporů s přeshraničním prvkem, jež se týkají finančních služeb.
Odkaz na stránky jejich sítě FIN-NET naleznete zde:
Přidruženými zeměmi FIN-NET jsou Švýcarsko, Spojené království a Normanské ostrovy. Zatímco třeba němšcko má překvapivě několik ombudsmanů, kteří nepracují právě efektivně, poměrně dobré zkušenosti máme se Švýcarskem. Asi nejpropracovanější systém mimosoudního řešení v oblasti finančního trhu má právě Spojené království. Pokud vládnete angličtinou, doporučuji se podívat na jejich stránky:
Seminář:
Náplň hodiny:
ad finanční arbitr:
Seznamte se s okruhy sporů, které může finanční arbitr řešit. Vyberte si z nich jeden a nastudujte si, jaké případy typově v dané oblasti arbitr řešit může a jaké nikoliv. Podívejte se do sbírky rozhodnutí na případy, které už byly arbitrem řešeny. Jaký je váš názor na dané případy? Setkali jste se s něčím podobným v praxi také? Souhlasíte s řešením, které finanční arbitr zvolil?
Vymezení sporů, které jsou arbitrabilní, včetně uvedení typových příkladů, naleznete zde:
Sbírka rozhodnutí finančního arbitra je dostupná zde:
Má vaše banka svého "finančního" či "bankovního" ombudsmana?
V čem se tento ombudsman liší od finančního arbitra podle zvláštního zákona? Kdy se na kterého můžete obracet? Případně jaký je reklamační řád vaší banky? Příklady "bankovních ombudsmanů", kteří plní funkci jakéhosi "vyššího reklamačního oddělení dané instituce", naleznete zde:
Úkol:
Na základě studia výše uvedených materiálů a zodpovězení otázek pro seminář si zvolte jednu z oblastí, ve které je finanční arbitr oprávněn rozhodovat. Můžete se inspirovat i příklady sporů, které již arbitr v praxi rozhodoval. Prosím jen, aby se nejednalo o případ problémového výběru z bankomatu, jelikož tento je zpracován na webu finančního arbitra jako příklad v rámci vzorově vyplněného formuláře a bez vaší vlastgní "přidané hodnoty" vám nebude uznán - pokud jste však v reálu tento druh problému s bankomatem řešili a umíte příklad nastavit po svém, pak směle do toho i v této oblasti.
Vypracujte vlastní (případně vyplňte vzorový) návrh spotřebitele na zahájení řízení před finančním arbitrem ve vámi zvolené oblasti a vložte do příslušné odevzdávárny v IS. Je na vás, zda zvolíte tvorbu vlastního dokumentu, případně zda využijete vzorový formulář podání dostupný na oficiálních stránkách finančního arbitra.
Termín pro vložení do příslušné odevzdávárny v IS je do týdne, tedy do 30. 11. 2021.
Odevzdávárna je dostupná zde:
Ad devizové právo:
Na základě již dříve probrané materie si nejprve zopakujte základní pravidla vyplývající pro klienty směnárny ze zákona o směnárenské činnosti, která ČNB formulovala do svého desatera:
Desatero pro klienta směnárny
- Směnu provádějte pouze v označených směnárnách a před provedením samotné směny si nejprve pozorně přečtěte veškeré informace na kurzovním lístku.
- Pojmy „Nákup a prodej cizí měny“ a jim odpovídající kurzy, tj. informace o směru směny, se uvádí z pozice směnárny, a to v první osobě jednotného nebo množného čísla. Za nákupní kurz získáte výměnou za cizí měnu české koruny. Za prodejní kurz získáte výměnou za českou korunu cizí měnu. Směnárna je povinna uvádět jako první informaci o nákupním kurzu (v daném případě skládáte cizí měnu) a až poté informaci o kurzu při prodeji cizí měny (v daném případě skládáte české koruny).
- Směnné kurzy se u jednotlivých směnáren mohou lišit. Směnárny je stanovují samostatně, nezávisle na kurzech vyhlašovaných Českou národní bankou. Účtovat úplatu za provedení směnárenského obchodu je zakázáno s výjimkou např. směny mincí nebo šeků.
- Směnárna je povinna na kurzovním lístku zveřejnit pouze nejméně výhodný směnný kurz, který nabízí. Pokud směnárna nabízí možnost výhodnějšího kurzu (VIP kurz), může být ve směnárně a jejím bezprostředním okolí uveřejněna pouze obecná informace o této možnosti, nikoliv samotný výhodnější kurz (konkrétní kurz Vám sdělí obsluha směnárny).
- V případě, že Vámi složená částka k provedení směny převyšuje částku odpovídající 1 000 EUR, je směnárna povinna Vám s dostatečným předstihem před uskutečněním samotné směny poskytnout, zpravidla na listu papíru, informace o: své osobě (jméno a identifikační číslo); směnárenském obchodu (tj. názvy nebo jiná označení měn, mezi nimiž byla směna provedena; částka, která byla složena k provedení směny; směnný kurz; částka, která odpovídá částce složené k provedení směny po přepočtu směnným kurzem; případná úplata za provedení směnárenského obchodu – viz bod 3); Vašem právu odstoupit od smlouvy o směnárenském obchodu (storno obchodu) a popisu, jak od smlouvy o směnárenském obchodu odstoupit; Vašich dalších právech (bod 10 níže). Tyto informace si pozorně pročtěte a zkontrolujte, zda v nich uvedený kurz a další podmínky směny odpovídají kurzovnímu lístku a dalším informacím vyvěšeným ve směnárně, nebo jsou pro Vás výhodnější. Je-li vyžadován Váš podpis na jednom výtisku těchto informací, podepisujte pouze, souhlasíte-li s podmínkami v nich uvedenými. Jeden výtisk informace si uschovejte pro další případné potřeby, včetně možných reklamací.
- V případě, že směňujete částku vyšší, než je ekvivalent 1 000 EUR, nikdy nepředávejte hotovost ke směně dříve, než jste obdrželi informace dle bodu 5 a tyto posléze odsouhlasili.
- Po provedení směny trvejte na vydání dokladu o poskytnutí služby, směnárna je povinna Vám jej vydat.
- V případě Vaší nespokojenosti máte právo bezplatně a bez uvedení důvodu odstoupit od smlouvy o směnárenském obchodu (právo storna obchodu), a to do tří hodin od jeho provedení v provozovně, ve které byl směnárenský obchod proveden. Stornovat lze obchody do výše v přepočtu 1 000 EUR (převyšuje-li směňovaná částka danou hodnotu, lze stornovat pouze část obchodu, která odpovídá hodnotě 1 000 EUR). Směnárna Vám v uplatnění tohoto práva na storno obchodu nesmí žádným způsobem bránit a je povinna přijmout Vámi vracené peněžní prostředky a vyplatit Vám Vaše peněžní prostředky, případně Vám doplatit vyplacenou částku dle kurzu vyhlašovaného ČNB k předchozímu dni (https://www-test-cnb.cz.net/cs/financni-trhy/devizovy-trh/kurzy-devizoveho-trhu/kurzy-devizoveho-trhu/). Zároveň je směnárna povinna Vám o provedeném stornu obchodu vydat doklad. Bližší informace o právech zákazníka lze nalézt na adrese www.cnb.cz/exchange.
- Pokud jste nebyli spokojeni s poskytnutými službami nebo Vám nebylo umožněno ve lhůtě do tří hodin od provedení obchodu provést jeho storno a nebyly Vám vráceny peníze, uplatněte ve směnárně ihned reklamaci.
- Pokud směnárna reklamaci neuzná, můžete: podat písemnou stížnost České národní bance, která v případě oprávněnosti Vaší stížnosti může zahájit se směnárnou sankční správní řízení a uložit jí sankci. Česká národní banka ovšem nemá pravomoc přikázat směnárně náhradu Vám způsobené škody ani jinak rozhodovat soukromoprávní spor mezi Vámi a směnárnou; podat návrh Finančnímu arbitrovi jako orgánu mimosoudního řešení sporů mezi Vámi a směnárnou, který může rozhodovat i o náhradě škody.
Blíže viz: https://www.cnb.cz/cs/dohled-financni-trh/ochrana-spotrebitele/desatero-smenarny/index.html
Pokud máte čas, chuť a data, podívejte se na videa Janka Rubeše, který se v
rámci Televize Seznam dané problematice věnoval a (i přes možné výhrady
celkového rámce pořadu) lze jejich zhlédnutí doporučit jako zpestření a doplnění
samotné výuky, resp. samostudia: