I. kolektivní konzultace 22. 10. 2021
A. Úvod od studia, seznámení s programem a obsahem předmětu, prameny ke studiu. Podmínky pro absolvování předmětu.
(NP102Zk prof. JUDr. Petr Průcha, CSc.)
Viz tato interaktivní osnova.
B. Veřejná správa jako organizace (pojem, charakteristika, právní základy). Organizační principy, moc a modely. republice.
(NP102Zk prof. JUDr. Petr Průcha, CSc.)
1. Veřejná správa jako organizace (pojem, charakteristika, právní základy)
Pod pojmem organizace veřejné správy se především rozumí celá organizační soustava a struktura resp. systém soustavy subjektů veřejné správy. Pojem organizace veřejné správy vyjadřuje mnohovýznamovost samotného pojmu organizace, v jejímž smyslu můžeme organizaci chápat jednak jako
- instituci nebo soubor institucí,
- strukturu, či dokonce
- systém určitého organizačního uspořádání; mimo to může pojem organizace vyjadřovat označení
- činnosti organizačního charakteru.
Tzv. formální a tzv. neformální organizace.
V našem případě organizace veřejné správy se jedná o institucionální, strukturální a systémové pojetí pojmu formální organizace.
Zvláštní význam má institut tzv. reorganizace, zákonitosti lze vyjádřit grafem.
Konkrétní uspořádání organizace veřejné správy jako celku, stejně jako postavení jejích jednotlivých organizačních subsystémů i jednotlivých správních orgánů, je vždy výrazem uplatnění organizačních principů veřejné správy.
2. Organizační principy, moc a modely
Uplatnění příslušných organizačních principů ve veřejné správě umožňuje rozlišovat následující tzv. organizačně technické systémy veřejné správy:
- systém centralizované, decentralizované, koncentrované a dekoncentrované správy,
- systém územní a rezortní,
- systém monokratický a kolegiální,
- systém volební a jmenovací.
Pokud jde o konkrétní pohled na stávající reálnou organizační soustavu české veřejné správy, ten ukazuje následující organizační uspořádání :
- ústřední orgány státní správy,
- územně dekoncentrované /specializované/ orgány státní správy,
- územní subjekty veřejné správy s všeobecnou působností,
- orgány /subjekty/ zájmové samosprávy.
Právní postavení ústředních orgánů státní správy je v současné době upraveno v návaznosti na úst. zák. č. 1/1993 Sb., Ústava České republiky, zákonem ČNR č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České republiky, ve znění pozdějších předpisů.
Územně dekoncentrované orgány státní správy existují a působí na základě ustanovení zvláštních zákonů.
Územní subjekty veřejné správy s všeobecnou působností – obce a kraje. Právní postavení obcí upravuje zák.č. 128/2000 Sb., ve znění pozdějších předpisů, právní postavení krajů zák.č. 129/2000 Sb., ve znění pozdějších předpisů, právní postavení hl.města Prahy zák.č. 131/2000 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
Zájmová samospráva u nás měla v minulosti bohatou tradici. Tato samospráva byla představována nejrůznějšími komorami, svazky, gremii a společenstvy, a plnila ve veřejné správě významné poslání Podle současného právního stavu se jedná zejména o advokátní komory, lékařské komory, stomatologické komory, komory veterinárních lékařů, hospodářské komory, apod., jejichž postavení je upravováno zvláštními zákony.
Studijní prameny:
Studijní literatura
· Průcha, P.: Správní právo, obecná část. 8. vydání. Brno : Doplněk, 2012, s. 161 – 170.
· Hendrych, D.: Správní věda. Teorie veřejné správy. 4. vydání. Praha : Wolters Kluwer, 2014.
· Horzinková, E. – Novotný, V.: Základy organizace veřejné správy v ČR. 3. upr. vyd. Plzeň : Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2013.
· Hendrych, D.: Správní právo. Obecná část. 8. vydání. Praha : C. H. Beck, 2012.
· Sládeček, V.: Obecné správní právo. 3. vydání. Praha : Wolters Kluwer, 2013.