1 Kritérium efektivnosti veřejné správy Hodnocení (evaluace) veřejné správy Kontrola veřejné správy NP305Zk Správní věda – 4. přednáška 1. 10. 2021 Petr Havlan Osnova přednášky a její cíl §Kritérium efektivnosti VS §Hodnocení (evaluace) VS §Kontrola veřejné správy obecně §východiska §charakteristika §struktura §Vnitřní kontrola VS §Vnější kontrola VS §kontrola zastupitelskými orgány §kontrola majetková a účetní kontrola §kontrola veřejným ochráncem práv §kontrola soudy §kontrola občany (právo na informace a stížnosti) §Cíl: cílem této přednášky je, aby studenti byli s to vymezit, co je kritérium efektivnosti VS, hodnocení VS a kontrola VS, potažmo jaká je její struktura a jakými formami se uskutečňuje. § BM505Zk Základy správní vědy - Kontrola veřejné správy 2 Kritérium efektivnosti VS §efektivnost představuje pojem mající původ v oblasti ekonomiky a techniky §zpravidla jde o její „výkonnostní pojetí“, tj. kvantitativní poměr mezi zdroji nebo prostředky vloženými do systému a tím, co ze systému vyjde jakožto výsledek § §hledisko efektivnosti je uplatňováno také v sociálních systémech §interdisciplinární kategorie §systémový přístup §tedy i ve VS § §existují ale různé názory na význam pojmu efektivnost ve VS §zásadní problémem je limitovaná možnost kvantifikace ve VS… Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 3 [USEMAP] Kritérium efektivnosti VS §efektivnost ve VS §výzkumy v oblasti správních činností ukazují, že smysl má kritérium efektivnosti tam, kde je možné kvantifikovat parametry a následně provádět jejich srovnání, např. srovnávat činnost různých orgánů či organizací §kvantifikace však není vždy možná (reálná) §jako vhodné se dané kritérium jeví v oblasti hospodářských aktivit (např. při poskytování tzv. veřejných služeb) §naopak jako problematické tam, kde jde o oblast společenského řízení (např. v procesu normotvorby nebo rozhodování veřejné správy) § §s tím úzce souvisí také problém měření efektivnosti VS… § Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 4 [USEMAP] Kritérium efektivnosti VS §vedle efektivnosti také souvztažná kritéria §hospodárnost §úspornost §účelnost §přiměřenost § §efektivnost v oblasti VS §praktické širší pojetí efektivnosti - kvalita, racionalita VS §vnitřní efektivnost VS = efektivnost systému VS §vnější efektivnost VS = společenská efektivnost VS §v poslední době je vnímán a zdůrazňován také vliv efektivnosti právní úpravy VS Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 5 [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] Hodnocení (evaluace) VS §veřejná správa §v principu zprostředkovává určité (politické) cíle §příznačné pro ni jsou vysoké náklady na činnost (existenci VS) §proto potřeba jejího permanentního a komplexního hodnocení § §hodnocení VS §různými subjekty §pro různé účely §z různých hledisek § §specifickou formou hodnocení je kontrola VS BM505Zk Základy správní vědy - Kontrola veřejné správy 6 [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] Hodnocení (evaluace) VS §v závislosti na účelu hodnocení, oblasti VS,… §proměnlivost §obecně se hodnotí zejména: §efektivnost (tradiční, nejpropracovanější kritérium) §demokratičnost §objektivnost (zejm. v rozhodování) §otevřenost a transparentnost (participace) §etika a kulturnost (při výkonu VS) § §snaha metodologicky zvládnout hodnocení (evaluaci) Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 7 [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] Východiska kontroly VS záruky zákonnosti §kontrola VS je jednou z (právních) záruk zákonnosti ve VS §právní prostředky či „mechanismy“ k zajištění zákonnosti VS §tvoří určitý vzájemně provázaný systém §dominantní je právě postavení kontroly § §systém záruk zákonnosti bývá vymezován různě, např.: §kontrola §rušení, změna a sistace vadných správních aktů a jiných opatření VS §uplatňování odpovědnosti §přímé donucení (exekuce) §právo na informace + uplatnění petic a stížností ve VS (posléze uvedené mnohdy řazeno přímo pod kontrolu ) BM505Zk Základy správní vědy - Kontrola veřejné správy 8 [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] Východiska kontroly VS zásada zákonnosti §zásada zákonnosti (legality) ve VS §má dvě základní dimenze: §obecný požadavek na dodržování obsahu právních norem subjekty správního práva a §respektování zákonných práv a svobod občanů v rámci VS + poskytování ochrany těmto právům (svobodám) § §vyjádřena v § 2 odst. 1 správního řádu §„dosah“: jde o respektování jak právních předpisů, tak také správních rozhodnutí či soudní judikatury § §v praxi není předpoklad zákonnosti vždy naplňován BM505Zk Základy správní vědy - Kontrola veřejné správy 9 [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] Kontrola VS - charakteristika §cílená činnost usilující o zajištění souladu mezi §požadovaným stavem a §skutečností §integrální součást řídící činnosti §dvě obecné roviny §VS kontrolu provádí (tzv. správní kontrola) §VS je objektem kontroly (kontrola VS) § §funkce kontroly §poznání a zjišťovací §porovnávací či hodnotící §nápravná §(dále např. výchovná či motivační) BM505Zk Základy správní vědy - Kontrola veřejné správy 10 [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] Kontrola VS - charakteristika §možná členění kontroly §z pohledu „vztahu“ kontrolního orgánu (či subjektu) k VS §vnitřní §vnější §z pohledu „fází“ kontroly (časově) §předběžná (preventivní) §průběžná §následná §z pohledu kontrolovaných hledisek §kontrola zákonnosti (v širším smyslu) §kontrola účelnosti, hospodárnosti a efektivnosti §případně jiná hlediska či jejich kombinace… § § BM505Zk Základy správní vědy - Kontrola veřejné správy 11 [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] Kontrola VS - charakteristika §obecně je kontrola mnohovýznamový pojem, což souvisí i s určitou terminologickou „nejednoznačností“ §obdobné pojmy: §dohled §dozor §inspekce… § §možné odlišnosti kontroly a dozoru, zpravidla §u kontroly nelze (přímo, bezprostředně) zjednat nápravu §u kontroly se uplatní širší hlediska než u dozoru… § BM505Zk Základy správní vědy - Kontrola veřejné správy 12 [USEMAP] [USEMAP] Kontrola VS - struktura §stejně jako záruky zákonnosti ve VS, tak také kontrola VS tvoří určitý systém §základní možné dělení: VS sama kontroluje x VS je kontrolována § §pokud VS sama kontroluje, jde o správní kontrolu §rysy SK: §kontrola subjektů stojících mimo VS §autoritativní vystupování orgánů VS (kontrolní pravomoc) §standardní označení: administrativní dozor §procesní postup = kontrolní řád /viz zák. č. 255/2012 Sb., o kontrole (kontrolní řád)/ §„běžné“ ale i specializované orgány čili různé inspekce ØSZPI, ČOI, SEI, ČIŽP,… • § § BM505Zk Základy správní vědy - Kontrola veřejné správy 13 [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] Kontrola VS - struktura Formy kontroly VS §pokud je VS kontrolována, dělí se v závislosti na tom, „kým“ je kontrolována: §vnitřní kontrola VS §kontrola je vykonávaná orgány VS (tedy: VS kontroluje „sama sebe“) §formy VnitřK: §obecně tzv. služební dozor Øprojev řídící pravomoci a působnosti ve VS na hierarchické bázi Økontrola v rámci vztahu nadřízenosti a podřízenosti mezi orgány VS §specificky pak instanční kontrola Øv rámci správních postupů (zejména při rozhodování VS) Ønapř. odvolání proti správnímu rozhodnutí §možné také jiné formy Øaudity, dozor podle obecního či krajského zřízení,… BM505Zk Základy správní vědy - Kontrola veřejné správy 14 [USEMAP] Kontrola VS - struktura §vnější kontrola VS §kontrola je vykonávána orgány či subjekty stojícími mimo VS §možné členění (druhy) VnějšK Øzastupitelskými orgány ØNKÚ Øsoudy ØVOP Ø kontrola občany • - právo na informace + petice a stížnosti ve VS BM505Zk Základy správní vědy - Kontrola veřejné správy 15 [USEMAP] Kontrola VS vykonávaná zastupitelskými orgány §parlamentní kontrola §vychází z dělby moci §vrcholný zákonodárný sbor zde v zásadě kontroluje vládu §spjata do znační míry s politickou odpovědností §k dispozici má také významné právní nástroje Øschvalování rozpočtu a kontrola jeho čerpání Øpravomoc zřizovat vyšetřovací komise či jiné kontrolní orgány Øinterpelační právo (poslanecká sněmovna) Øprávo vyslovit nedůvěru vládě (poslanecká sněmovna) § §obdobně funguje také kontrola zastupitelskými sbory ÚSC §typicky kontrola rady zastupitelstvem • § BM505Zk Základy správní vědy - Kontrola veřejné správy 16 [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] Majetková a účetní kontrola VS (kontrola vykonávaná NKÚ) §obecně je věcí orgánu typu „účetního dvora“ §jde o nezávislý orgán §zaměřený na tzv. veřejný majetek, zejména na „rozpočtovou sféru“ §uplatňuje zejména hlediska hospodárnosti a účelnosti §v ČR Nejvyšší kontrolní úřad §zakotven v čl. 97 Ústavy + zákoně o NKÚ (č. 166/1993 Sb.) §vrcholný orgán „kontrolní moci“ (nachází se tedy v principu mimo moc výkonnou) §zaměření kontroly Øhospodaření s majetkem státu Øplnění státního rozpočtu Øzvažována i kontrola majetku (rozpočtů) jiných veřejných subjektů (zejména ÚSC) BM505Zk Základy správní vědy - Kontrola veřejné správy 17 [USEMAP] [USEMAP] Kontrola VS veřejným ochráncem práv §ombudsmanská instituce = specifický státní orgán § §obecná charakteristika ombudsmana §ochrana jednotlivců před úřady, byrokracií… §případné „stížnostní místo“ §nezávislost §neformálnost, rychlost, „lidskost“,… §zaměřuje se (také) na drobnější pochybení §jen určité vyšetřovací pravomoci (nerozhoduje, nenařizuje…) §spíše „mediátor“ mezi úřadem a stěžovatelem §předpokládá se autorita představitele instituce BM505Zk Základy správní vědy - Kontrola veřejné správy 18 [USEMAP] [USEMAP] Kontrola VS veřejným ochráncem práv §hlavní působnost VOP §šetření pochybení státních orgánů (nikoli všech) §uplatňuje hledisko souladu s právem, ale také s principy dobré správy §provádí šetření a komunikuje s úřadem a stěžovatelem §„vedlejší“ působnost VOP §přidány zejména tzv. systematické návštěvy zařízení § (s osobami zbavenými svobody nebo závislými na poskytované péči) §má také některá zvláštní oprávnění (viz např. možnost podat žalobu k ochraně veřejného zájmu) §není upraven v Ústavě, ale „pouze“ v zákoně č. 349/1999 Sb. §sídlo má v Brně BM505Zk Základy správní vědy - Kontrola veřejné správy 19 [USEMAP] [USEMAP] Soudní kontrola VS §plyne z dělby moci §kontrola VS prováděná soudy § §jde o provázaný systém s více prvky §správní soudnictví (zákon č. 150/2002 Sb., soudní řád správní) §obecné (civilní) soudnictví (zákon č . 99/1963 Sb., občanský soudní řád - část V.) §případně ústavní soudnictví, došlo-li k porušení základních práv a svobod (zákon č. 182/1993 Sb., zákon o ústavním soudu) § §či na mezinárodní úrovni event. také ESLP či SDEU BM505Zk Základy správní vědy - Kontrola veřejné správy 20 [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] Soudní kontrola VS správní soudnictví §ochrana veřejných subjektivních práv §„soustava“: NSS a specializované senáty KS (tzv. smíšený model) §princip subsidiarity (nutnost vyčerpat jiné /opravné/ prostředky) § §základní řízení: §řízení o žalobě proti rozhodnutí správního orgánu §ochrana proti nečinnosti správního orgánu §řízení o ochraně před nezákonným zásahem, pokynem nebo donucením správního orgánu § §plus řada dalších řízení: např. zrušení OOP, volební věci, místní a krajská referenda, věci politických stran §také kompetenční spory mezi správními orgány (pozitivní/negativní) BM505Zk Základy správní vědy - Kontrola veřejné správy 21 [USEMAP] Soudní kontrola VS civilní soudnictví §ochrana před civilními soudy je poskytována v případech, kdy správní orgány rozhodují o soukromých subjektivních právech §„režim“ přezkumu tedy závisí na povaze subjektivního práva §případný kompetenční spor mezi civilními a správními soudy řeší tzv. zvláštní senát podle zákona č. 131/2002 Sb. §úprava obsažena v části V. občanského soudního řádu (řízení ve věcech, o nichž bylo rozhodnuto jiným orgánem) BM505Zk Základy správní vědy - Kontrola veřejné správy 22 [USEMAP] Kontrola VS občany právo na informace ve VS §jde o ústavně zaručené politické právo - čl. 17 LZPS, zejména: §(1) Svoboda projevu a právo na informace jsou zaručeny. §(5) Státní orgány a orgány územní samosprávy jsou povinny přiměřeným způsobem poskytovat informace o své činnosti. Podmínky a provedení stanoví zákon. § §podrobnosti stanoví tyto zákony §č. 106/1999 Sb. - obecná úprava §č. 123/1998 Sb. - informace o životním prostředí §dvě roviny informování §informování VS o její činnosti §poskytování informací na žádost §současně určitá omezení (možná kolize práva na informace a jiných práv) § BM505Zk Základy správní vědy - Kontrola veřejné správy 23 [USEMAP] [USEMAP] Kontrola VS občany petice a stížnosti §ústavní základ - čl. 18 LZPS § §petice §představuje hromadný návrh či stížnost §upravena v zákoně č. 85/1990 Sb., o právu petičním §klíčové povinnosti orgánu VS jsou P vyřídit a vyrozumět petenta §omezení předmětu petice §stížnost §má individuální povahu §absence obecné právní úpravy §„nejširší“ pojetí stížnosti najdeme v § 175 správního řádu (avšak pouze pro oblast uplatnění správního řádu) BM505Zk Základy správní vědy - Kontrola veřejné správy 24 [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] Prameny ke studiu -Hendrych, D. Správní věda. 4. vyd. Wolters Kluwer: 2014, § s. 188-209 -Skulová, S. a kol. Základy správní vědy. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, s. 165-183 - - - § Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 25