n Správní proces Jana Jurníková Co bude obsahem přednášky n pojem správní řízení, použití správního řádu n základní zásady činnosti veřejné správy (§2 až 8 s.ř.) n subjekty správního řízení (s důrazem na účastníky) n fáze rozhodování n dokazování n rozhodnutí Správní řízení n Správní řízení = postup správního orgánu, jehož účelem je vydání rozhodnutí, jímž se v určité věci: n  zakládají, mění nebo ruší práva anebo povinnosti jmenovitě určené osoby (= rozhodnutí konstitutivní povahy), nebo n  jímž se prohlašuje, že taková osoba práva nebo povinnosti má anebo nemá (= rozhodnutí deklaratorní povahy). = rozhodnutí ve věci, resp. meritorní. n Rozdíl od soudního řízení (sporný proces, nezávislost a nestrannost, personální stránka) Správní řád n Zák. č. 500/2004 Sb. n = obecná zákonná úprava postupů správních orgánů, n - procesní „kodex“ veřejné správy (upravuje více procesních forem + „základní zásady“ pro činnost veřejné správy ). n Přijat dne 24.června 2004, s účinností od 1.1.2006. Systematika správního řádu n Zákon členěn do osmi částí: n I. Úvodní ustanovení (§§ 1 – 8) – Působnost zákona. Základní zásady činnosti správních orgánů n II. Obecná ustanovení o správním řízení (§§ 9 – 129)  III. Zvláštní ustanovení o správním řízení (§§ 130 – 153). n IV. Vyjádření, osvědčení sdělení (§§ 154 – 158)  /= tzv.“jiné úkony podle části čtvrté“/ n V. Veřejnoprávní smlouvy (§§ 159 – 170) n VI. Opatření obecné povahy (§§ 171 – 174) n VII. Společná, přechodná a závěrečná ustanovení (§§ 175 – 183) n VIII. Účinnost (§ 184) Použití správního řádu n - akty vydávané v obecném správním řízení (správní řád) n - akty vydávané dle zvláštních zákonů a správního řádu (zvláštní správní řízení) n - akty vydávané mimo režim správního řádu Subsidiární použití správního řádu – s.ř. se použije tehdy, pokud nestanoví zvl. zákon jiný postup, pak má přednost zvl. právní úprava n TEDY: Existuje-li pro daný postup (pojem, institut) odlišná úprava ve zvláštním zákoně, použije se přednostně tato zvláštní úprava. Pokud nikoliv, aplikuje se správní řád. Formy správního rozhodnutí n - meritorní (materiální) akty - rozhodnutí o hmotných právech a povinnostech fyzických a právnických osob, je cílem celého řízení (rozhodnutí) n Odvolání (odkladný účinek), žaloba dle s.ř.s. n - procesní akty - rozhodnutí o procesních právech a povinnostech účastníků řízení, cílem je regulovat průběh řízení (dle s.ř. usnesení) n Odvolání (bez odkladného účinku), ne žaloba dle s.ř.s. (srov. § 70 s.ř.s.) Usnesení – problémy?? n § 28 s ř. – usnesení o tom, zda osoba účastníkem je či není n § 38 s.ř. – usnesení o odepření práva nahlížet do spisu n - pozor – ne § 70 s.ř.s – z pohledu s.ř.s. jde o rozhodnutí n (NSS 9 As 222/2014, NSS 5 As 75/2009) n § 70 s.ř.s. - Ze soudního přezkoumání jsou vyloučeny úkony správního orgánu n c) jimiž se upravuje vedení řízení před správním orgánem, Problémy?? n Územní souhlasy dle stavebního zákona n - RS NSS 2 As 86/2010 – nejedná se o rozhodnutí, ale úkon podle části IV. s.ř. – obrana cestou § 82 s.ř.s. (nezákonný zásah) n - RS NSS 1 As 436/2017 – podřazeny pod § 65 s.ř.s., obrana cestou žaloby (materiální rozhodnutí) Problémy?? n usnesení rozšířeného senátu NSS čj. 6 Afs 270/2015-48 rok 2017) n - materiální povaha správního rozhodnutí n - podřaditelnost pod § 65 s.ř.s. n vztah k oznámení o nevyplacení části dotace, které je rozhodnutím podle § 65 odst. 1 s. ř. s., byť dle rozhodné úpravy nebylo rozhodnutím ani podle správního, ani podle daňového řádu Správní řád – základní zásady n Důležité postavení základních zásad činnosti n - §2 až 8 správního řádu n - univerzální pojetí základních zásad - uplatní se u činnosti veřejné správy, i když je působnost správního řádu vyloučena n - návod na interpretaci jednotlivých ustanovení zákon n Vedle zásad činnosti se užijí i zásady správního řízení n Pozn: základní zásady správního řízení správní řád přímo neuvádí, lze je vyvodit z jednotlivých ustanovení. Jde např. o zásadu písemnosti, neveřejnosti, jednotnosti řízení, dvouinstančnosti řízení, zásadu dispoziční a zásadu oficiality, zásadu řádného odůvodňování rozhodnutí, zásadu volného hodnocení důkazů Základní zásady činnosti n Zásada legality (zákonnosti) - § 2 ODST. 1 sř n ZÁSADA PŘIMĚŘENOSTI (PROPORCIONALITY) - § 2 ODST. 2 AŽ 4 n ZÁKAZ ZNEUŽITÍ SPRÁVNÍHO UVÁŽENÍ (§ 2 ODST. 2 sř) n ZÁSADA OCHRANY DOBRÉ VÍRY A OPRÁVNĚNÝCH ZÁJMŮ OSOB (§ 2 ODST. 3 sř) n ZÁSADA SUBSIDIARITY (§ 2 ODST. 3 A 4 sř) n ZÁSADA SOULADU S VEŘEJNÝM ZÁJMeM - § 2 ODST. 4 sř n ZÁSADA PŘEDVÍDATELNOSTI (LEGITIMNÍHO OČEKÁVÁNÍ) - § 2 ODST. 4 sř n ZÁSADA MATERIÁLNÍ PRAVDY - § 3 sř n Zásada veřejné správy jako služby, ZÁSADA POUČOVACÍ - § 4 sř n Zásad smírného řešení rozporů - § 5 sř n Zásada rychlosti a hospodárnosti (procesní ekonomie) - § 6 sř n Zásada procesní rovnosti (rovnosti zbraní) a nestrannosti postupů správních orgánů - § 7 sř n Zásada spolupráce správních orgánů a souladnosti jejich postupů - § 8 odst. 1 sř Zásada veřejné správy jako služby (1) Veřejná správa je službou veřejnosti. Každý, kdo plní úkoly vyplývající z působnosti správního orgánu, má povinnost se k dotčeným osobám chovat zdvořile a podle možností jim vycházet vstříc. (2) Správní orgán v souvislosti se svým úkonem poskytne dotčené osobě přiměřené poučení o jejích právech a povinnostech, je-li to vzhledem k povaze úkonu a osobním poměrům dotčené osoby potřebné. (3) Správní orgán s dostatečným předstihem uvědomí dotčené osoby o úkonu, který učiní, je-li to potřebné k hájení jejich práv a neohrozí-li to účel úkonu. (4) Správní orgán umožní dotčeným osobám uplatňovat jejich práva a oprávněné zájmy. Zásada procesní ekonomie (1) Správní orgán vyřizuje věci bez zbytečných průtahů. Nečiní-li správní orgán úkony v zákonem stanovené lhůtě nebo ve lhůtě přiměřené, není-li zákonná lhůta stanovena, použije se ke zjednání nápravy ustanovení o ochraně před nečinností (§ 80). (2) Správní orgán postupuje tak, aby nikomu nevznikaly zbytečné náklady, a dotčené osoby co možná nejméně zatěžuje. Správní orgán opatřuje podklady přednostně s využitím úřední evidence, do níž má přístup. Podklady od dotčené osoby vyžaduje jen tehdy, stanoví-li tak právní předpis. Principy dobré správy § 8 (2) Správní orgány vzájemně spolupracují v zájmu dobré správy. n Relativně samostatný katalog, vychází z činnosti n Rady Evropy (Doporučení členským zemím CM/Rec (2007)7 o dobré veřejné správě/good governance) n Evropské unie (Evropský kodex řádné správní praxe) n Nemají zákonné zakotvení, přesto jsou kritérii, kterými by se veřejná správa měla řídit, aby byla dobrá správa =postup, který je v souladu se zákonem, ale zároveň mu nelze vytknout svévoli, účelovost, vyhýbavost, neefektivnost, liknavost a jiné nežádoucí znaky n NSS 1 As 30/2008 – dotčená osoba není povinna užívat úřední jazyk, principy dobré správy Principy dobré správy n Dle veřejného ochránce práv https://www.ochrance.cz/stiznosti-na-urady/principy-dobre-spravy/ • Soulad s právem • Nestrannost • Včasnost • Předvídatelnost • Přesvědčivost • Přiměřenost • Efektivnost • Odpovědnost • Otevřenost • Vstřícnost Zásada materiální pravdy n Nevyplývá-li ze zákona něco jiného, postupuje správní orgán tak, aby byl zjištěn stav věci, o němž nejsou důvodné pochybnosti, a to v rozsahu, který je nezbytný pro soulad jeho úkonu s požadavky uvedenými v § 2. n - stěžejní v procesu dokazování Subjekty správního řízení n Správní orgány – nositelé pravomocí, vykonavatelé veřejné správy (vedou řízení, vrchnostenské postavení, pravomoc a působnost,vázány zásadou legality) n Účastníci řízení - adresáti veřejnoprávního působení (řízení je vůči nim vedeno, procesní práva) n Dotčené orgány (specifické postavení) n Osoby zúčastněné na řízení, mající specifickou úlohu a postavení: svědci, znalci, tlumočník…. Subjekty správní řízení n Správní orgány - věcná a místní příslušnost n - v rámci správního řízení úkony provádí oprávněná úřední osoba (námitka podjatosti, zásada rovného přístupu k účastníkům řízení – pozor novela § 14 s.ř. (zák. č. 176/2018 - systémová podjatost!!) n Účastník řízení – § 27 a násl. s.ř – důležité je správné určení účastníků řízení (problémy např. ve stavebním právu), otázka zastupování – plná moc Správní orgány - příslušnost n Věcná (zahrnuje i instanční působnost) n Místní (místo činnosti, podnikání, bydliště, sídlo) n Funkční (která organizační složka orgánů věcně příslušného orgánu řízení povede – vnitřní členění) Instituty spojené s příslušností správních orgánů n postoupení pro nepříslušnost § 12 n změny příslušnosti n spory o věcnou příslušnost § 133 n dožádání = forma spolupráce správních orgánů § 13 Kompetenční spory! oprávněná úřední osoba – vystupuje v dané věci za SO Účastníci řízení n - projev práva na soudní a jinou právní ochranu (čl. 36 LZPS) n §27 s.ř. vymezení (je však dáno hmotným právem) n - zvláštní zákony a) buď plně nahradí n b) doplní n - problematika tvrzeného účastenství (§28 odst. 1) n NSS 2 As 12/2008 (pokud je spor o účastenství komplikovaný a úzce vázán na rozhodnutí ve věci samé, pak by s danou osobou měl správní orgán jako s účastníkem jednat a dokazování přenést do meritorního rozhodnutí) Účastníci řízení n Členění - hlavní x vedlejší (dotčení) n vychází z intenzity vztahu k předmětu řízení) n hlavní účastníci řízení – dle § 27 odst. 1, (o jejichž právech a povinnostech se rozhoduje – nepominutelní) – v řízení o žádosti „žadatel Účastníci řízení n vedlejší účastníci řízení – dle § 27 odst. 2 (další dotčené osoby, jež mohou být rozhodnutím přímo dotčeny) . n další osoby, o kterých to stanoví zvláštní zákon dle § 27 odst. 3 n Účastník v pochybnostech - bude považován za účastníka ten, kdo tvrdí, dokud se neprokáže opak. Usnesením rozhoduje správní orgán. Základní úkony účastníků n Navrhování důkazů n Vyjadřování stanovisek n Podávání vyjádření k podkladům rozhodnutí n Získávání informací n Nahlížení do spisu SPIS n § 38 s.ř. n Spis – materiální stopa celého řízení n - možno nahlížet i po právní moci rozhodnutí n - právo nahlížet a činit si výpisy a kopie (lze dálkově??) n - neposkytnutí spisu (usnesení – pokud ne § 80 s.ř.) Fáze rozhodování n 0 – před zahájením řízení n 1. zahájení řízení (zásada dispoziční x zásada oficiality) n 2. zjišťování podkladů pro vydání rozhodování a jejich hodnocení (dokazování) n 3. vydání rozhodnutí n 4. opravné prostředky n 5. exekuce Fáze před zahájení správního řízení n Postupy, které bezprostředně předchází řízení n Určují, zda vůbec řízení konat a zajišťují, že jeho konání nebude zmařeno ještě než začne n Např. podněty (§ 42 s .ř.)- obsahuje informaci, která by mohla odůvodnit zahájení řízení z moci úřední, povinnost podněty přijímat n srov.RS NSS 6 As 108/2019 n Podání vysvětlení (§ 137 s.ř.) - pomocí něj SO prověřuje, zda je důvod zahájit řízení, n - Pozor – záznam o podání vysvětlení nelze použít jako důkazní prostředek RS NSS 6 As 108/2019 n Ten, kdo tvrdí, že je dotčen na svém hmotném právu faktickou nečinností stavebního úřadu, který v rozporu s § 129 odst. 2 stavebního zákona nezahájil řízení o odstranění nepovolené stavby (nepovolené terénní úpravy), se může bránit proti takové faktické nečinnosti správního orgánu žalobou na ochranu před nezákonným zásahem (§ 82 násl. s. ř. s.). Vyhoví-li soud takové žalobě, určí, že nezahájení řízení z moci úřední je nezákonným zásahem a současně přikáže stavebnímu úřadu zahájit řízení podle § 129 odst. 2 stavebního zákona. Zahájení správního řízení n Zásada dispoziční a zásada oficiality n Kdo zahajuje? n Kdy je řízení zahájeno? Zahájení řízení o žádosti n Řízení o žádosti je zahájeno dnem, kdy žádost nebo jiný návrh, kterým se zahajuje řízení, došel věcně a místně příslušnému správnímu orgánu. n Pokud ze zákona nebo z povahy věci vyplývá, že žádost může podat jen více žadatelů společně, není třeba, aby podání byla učiněna současně. n Pro zahájení řízení je rozhodné, kdy tak učinil poslední z žadatelů; správní orgán o zahájení řízení ostatní žadatele vyrozumí. Zahájení řízení z moci úřední nŘízení z moci úřední je zahájeno dnem, kdy správní orgán oznámil zahájení řízení účastníkovi hlavnímu (§ 27 odst. 1) doručením oznámení nebo ústním prohlášením, a není-li správnímu orgánu tento účastník znám, pak kterémukoliv jinému účastníkovi. nOznámení musí obsahovat označení správního orgánu, předmět řízení, jméno, příjmení, funkci nebo služební číslo a podpis oprávněné úřední osoby. nJestliže je v řízení z moci úřední více účastníků uvedených v § 27 odst. 1, má pro zahájení řízení význam oznámení o zahájení řízení prvnímu z nich. Těm, kterým se nepodařilo zahájení řízení oznámit, ustanoví správní orgán opatrovníka; usnesení o ustanovení opatrovníka se doručuje veřejnou vyhláškou. Žádost o zahájení řízení n § 37 odst. 2 - musí být patrno, kdo je činí, které věci se týká a co se navrhuje, podpis n musí z ní být patrné, co žadatel žádá nebo čeho se domáhá, n žadatel je dále povinen označit další jemu známé účastníky. n Vady žádosti – zásada spolupráce n Překážky řízení Podklady pro vydání rozhodnutí • Závazné (závazná stanoviska dotčených orgánů) • Nezávazné – podléhají zásadě volného hodnocení důkazů • návrhy účastníků • důkazy - všechny důkazní prostředky, které jsou vhodné ke zjištění stavu věci a které nejsou získány nebo provedeny v rozporu s právními předpisy • skutečnosti známé správnímu orgánu z úřední činnosti • podklady od jiných správních orgánů nebo orgánů veřejné moci • skutečnosti obecně známé = notoriety Dokazování • opatřuje správní orgán (oslabeno u tzv. sporného řízení a řízení o určení právního vztahu) = zásada vyšetřovací • účastníci musí označit důkazy na podporu svých tvrzení (povinnost důkazní) - §52 s.ř. • POZOR – správní delikty – RS NSS 5 As 126/2011 – § 52 věta první nelze použít, uplatní se právo na obhajobu (viz. přestupkový zákon) • Vazba na § 82 odst. 4 s.ř. – nové důkazy a nové skutečnosti – ustanovení se neuplatní v řízení o správních deliktech • Dokazování • správní orgán je povinen zjistit všechny okolnosti důležité pro ochranu veřejného zájmu + zásada materiální pravdy n Důkazy v SŘ upravené – listiny (veřejné a soukromé), ohledání, svědci, znalecké posudky n Důkazy v SŘ neupravené - všechny důkazní prostředky, které jsou vhodné ke zjištění stavu věci a které nejsou získány nebo provedeny v rozporu s právními předpisy (např. odposlechy) Dokazování – svědecká výpověď n Každý, kdo není účastníkem, je povinen vypovídat jako svědek; musí vypovídat pravdivě a nesmí nic zamlčet. n Zákaz výslechu svědka – utajované informace, zákonem uložená nebo chráněná povinnost mlčenlivosti. Možnost zproštění. n Odepření výpovědi - nebezpečí stíhání pro trestný čin nebo správní delikt sobě nebo osobě blízké. n Protokol o výslechu svědka, možnost klást otázky n POZOR na právnické osoby – statutární orgán Listiny n Listiny soukromé a veřejné (presumpce správnosti) n Důkaz cizojazyčnou listinou - § 16 s.ř. spory o výklad n RS NSS 9 As 12/2014- 60 – důkaz cizojazyčnou listinou může být proveden tehdy, pokud není sporu o jejím obsahu, provedení důkazu může být považováno za vadu řízení, pokud účastník namítá, že tento postup bránil při uplatňování jeho práva vyjádřit se k podkladům Ohledání a znalecký posudek n Ohledání - zjišťují se vlastnosti věci (movité i nemovité) n Znalecký posudek – nutné odborné posouzení věci n - znalce ustanovuje správní orgán usnesením n - znalecký posudek je vyhotovován písemně ve lhůtě dané usnesením n Znalecký posudek může předložit i účastník řízení (analogie § 127 o.s.ř.), je třeba splnit náležitosti zn. posudku n (zák. 254/2019 Sb. o znalcích, znaleckých kancelářích a znaleckých ústavech) n Rozhodnutí n výsledek řízení n Výroková část, odůvodnění, poučení n VÝROKOVÁ ČÁST – účastníci n -odkazy na zákony n - řešení dané otázky Rozhodnutí - odůvodnění n důvody výroku rozhodnutí (PROČ tak bylo rozhodnuto) n Všechny podklady pro jeho vydání, úvahy, kterými se správní orgán řídil při jejich hodnocení a při výkladu právních předpisů, a informace o tom, jak se správní orgán vypořádal s návrhy a námitkami účastníků a s jejich vyjádřením k podkladům rozhodnutí n Zásada přezkoumatelnosti (právo na řádné odůvodnění) n Pozn: úvaha- co je dříve – výroková část nebo odůvodnění?? Rozhodnutí - poučení — zda je možné proti rozhodnutí podat odvolání, — v jaké lhůtě a od kterého dne se tato lhůta počítá — který správní orgán o odvolání rozhoduje a u kterého správního orgánu se odvolání podává — popř. informace o tom, že odvolání nemá odkladný účinek — NE mimořádné opravné prostředky či žalobě (ombudsman – doporučení poučovat o žalobě) Opravné prostředky n Možnost sjednání nápravy pro případ, kdy je rozhodnutí stiženo vadami n Členění: n Řádné – odvolání a rozklad (rozhodnutí ještě nenabylo právní moci) n Mimořádné – obnova řízení a přezkumné řízení (rozhodnutí je již pravomocné) n Pozn. Dozorčí prostředky- iniciativa správního orgánu Odvolání n Lhůta:15 dnů ode dne oznámení n Nutno uvést důvody odvolání n Podává se u správního orgánu I. instance n Orgán 1. stupně má 30 dnů, postupuje spis spolu s odvoláním orgánu II. instance s průvodní zprávou n Orgán 1. stupně posuzuje: n Oprávněnost n Včasnost n Důvodnost – možnost autoremedury (změna rozhodnutí v případě, kdy správní orgán plně vyhoví odvolání, provádí ji orgán 1. stupně) Odvolání n Napadané rozhodnutí lze: n 1. zrušit a řízení zastavit n 2. zrušit a věc vrátit orgánu I. instance n 3. změnit n 4. potvrdit a odvolání zamítnout Proti rozhodnutí odvolacího orgánu je již nelze odvolat. Rozklad n Řádný opravný prostředek, kdy v prvním stupni rozhoduje ústřední správní úřad (např. ministerstvo) n - o rozkladu rozhoduje ten, kdo stojí v čele (např. ministr) n - rozkladová komise – posuzuje rozklad n Příklady: ministerstvo kultury rozhoduje o prohlášení věci za kulturní památku, ministerstvo vnitra rozhoduje o udělení státního občanství Obnova řízení n slouží k nápravě především vad skutkových n Podmínky: n Včasnost (max. 3 roky od právní moci, 3 měsíce subjektivní lhůta) n Odůvodněnost – nové skutečnosti či důkazy, které se ukázaly nepravdivými nebo změna podkladového SR n Oprávněnost – návrh může podat účastník (řízení lze zahájit i z vlastního podnětu – z důvodu veřejného zájmu) Obnova řízení n Dvě fáze n I. nařízení obnovy (posuzování naplnění podmínek pro obnovu řízení) n II. Obnovené správní řízení n Řízení provede SO, kterého se týkají důvody obnovy Přezkumné řízení n Není právní nárok (řízení je zahajováno z moci úřední, účastník je oprávněn podat podnět) n Přezkoumává zákonnost n do 15 měsíců od právní moci lze SR zrušit nebo změnit Komentáře n Jemelka L., Pondělíčková K., Bohadlo, D. Správní řád. Komentář. 6. vyd. C.H. Beck, 2019 n Potěšil L. a kol. Správní řád. Komentář. 2. vyd. C.H. Beck, 2020 n Vedral, J. Správní řád. Komentář. 2. vyd. Bova Polygon. 2012 n www.nssoud.cz n Sbírka rozhodnutí NSS