Základní
svobody v EU a jejich třídění
- Typické
členění 4 + 1
- Možná
jsou další členění
- Produkty:
zboží, služby
- Faktory
(vstupy): práce, kapitál
- +
platby jako protiplnění.
Odlišení
jednotlivců a právnických osob
Volný
oběh zboží, jeho význam
- Nejdůležitější
hospodářská svoboda v EU
- Nejstarší
hospodářská svoboda v EU, resp. ES.
- Zavedení
po vzniku 3 ES v 50. letech 20. století.
- Nyní
jádro hospodářské integrace členských států.
- Rozšíření
též na další, různými formami přidružené členské státy.
Zákaz
cel a jeho dosažení
- SFEU
(dříve SE(H)S) úplně zakazuje cla v obchodu mezi členskými státy.
- Zakázána
jsou cla dovozní, ale též vývozní a průvozní.
- Článek
28 (bývalý článek 23 Smlouvy o ES)
1. Unie zahrnuje celní unii, která pokrývá
veškerý obchod zbožím a která zahrnuje jak zákaz vývozních a dovozních cel a
všech poplatků s rovnocenným účinkem mezi členskými státy, tak i přijetí
společného celního sazebníku ve vztahu ke třetím zemím.
- Článek
30 (bývalý článek 25 Smlouvy o ES)
Dovozní nebo vývozní cla a poplatky s
rovnocenným účinkem jsou mezi členskými státy zakázány. Tento zákaz se vztahuje
také na cla fiskální povahy.
Povaha
cla
- Typická
dávka, odlišná od daní.
- Též
slovní odlišení
- Vybíraná
v souvislosti s převozem zboží.
- Typické
způsoby sledování tohoto zboží na hranici či cestě, včetně vodní.
- Fiskální
účel cel.
- Protektivní
či prohibitivní účel cel.
- Dovozní
cla jako typická.
- Výjimečná
vývozní cla.
- V
minulosti průvozní cla
- (souvislost
a překryv s mýtem)
Příklad z judikatury – rozsudek van Gend en Loos - Soudní
dvůr EHS 26/62.
- Základ
chápání práva ES, resp. EU.
- Dovození
přímého účinku.
- (zde
přednost nevyslovená, ve skutečnosti též: vyslovená rozsudkem Costa
v. ENEL 6/64)
- Zákaz
zvyšování cel v přechodném období 1958-1968.
- Nizozemsko
clo zvýšilo
- Dovozce
– korporace – se domáhal uplatnění zákazu zvyšování cel pře soudem.
- POPLATEK/DÁVKA S OBDOBNÝM ÚČINKEM
Poplatek
/ Dávka s obdobným účinkem
- Společně
se zákazem cel se zakazují poplatky (dávky) s obdobným účinkem.
Tím
se rozumí jakékoli dávky, poplatky, odvody (na označení nezáleží), které jsou
konstruovány stejně, tj. zatěžují dovážené, vyvážené či provážené zboží, avšak
nikoli stejně zboží domácího původu či určení.
-Jsou
zpravidla vybírané při nějaké jiné souvislosti, než je dovoz/vývoz/průvoz
zboží.
Příklad z judikatury:
carrarský mramor -
C-72/03
Carbonati Apuani v. Commune di Carrara
-Komunální
vývozní dávka: zatěžovala vývoz do jiných částí Itálie a kamkoli jinam.Soudní dvůr odsoudil jako překážku pohybu
zboží mezi členskými státy.
Jaká byla motivace? Snaha zajistit
financování potřebné infrastruktury a nadto přilákat ateliéry a dílny do
katastru obce.
- ZÁKAZ DAŇOVÉ DISKRIMINACE
Zákaz
daňové diskriminace
Jiným
ustanovením SFEU se zapovídá daňová diskriminace
Zejména:
Článek
110 (bývalý článek 90 Smlouvy o ES) Členské státy nepodrobí přímo ani nepřímo
výrobky jiných členských států jakémukoli vyššímu vnitrostátnímu zdanění než je
to, jemuž jsou přímo nebo nepřímo podrobeny podobné výrobky domácí.
Členské
státy nepodrobí dále výrobky jiných členských států vnitrostátnímu zdanění,
které by poskytovalo nepřímou ochranu jiným výrobkům.
Různé
zpoplatnění při registraci výrobků k provozu.
Například
osobní automobily.
Odlišné
zdanění alkoholických nápojů
Příklad z judikatury:
zdanění destilátů:
Případ
168/78 Komise proti Francii (Whisky
proti Koňaku – odlišné sazby na destiláty z vína a destiláty z obilí, shledána
diskriminace pro zaměnitelnost).
Případ
170/78 Komise proti Velké Británii (výrazně vyšší zdanění převážně dováženého
vína proti převážně tuzemskému pivu je nepřípustné – je zde totiž poměrně
vysoká, byť nikoli nesporná zaměnitelnost, zdanění obsaženého alkoholu je vhodným hlediskem).
Nicméně
evropské právní zvýhodnění vína – harmonizace spotřebních daní umožňuje nulovou sazbu, kriticky hodnoceno ze strany
ČR při projednávání sazeb piva.
Srovnatelné
spory též na půdě WTO.
Propletení
všeho: rozsudek Brzezinski
C-313/05
Dovoz
ojetých automobilů ze západu do Polska
Individuální
dovozce ojetých automobilů do Polska.
Komplexní
regulace registrace – nezbytné dle národního a EU práva pro provoz - dovozených
ojetých automobilů podle stáří a stavu, zahrnující rovněž diferencované
zpoplatnění.
Porovnání
s regulací dopadající na vnitrostátně přeprodávané ojetiny.
Soudní
dvůr odkázal na řadu rozsudků (acte éclairé?), aby naznačil meze, ve kterých se Polsko
smí pohybovat:
nejde o poplatek s obdobným účinkem (výše), může se však jednat o daňovou
diskriminaci.
Harmonizace
daní
Kompetence
EU k harmonizaci daní
Článek
113 (bývalý článek 93 Smlouvy o ES) Rada zvláštním legislativním postupem a po
konzultaci s Evropským parlamentem a Hospodářským a sociálním výborem
jednomyslně přijme ustanovení k harmonizaci právních předpisů týkajících se
daní z obratu, spotřebních daní a jiných nepřímých daní v rozsahu, v jakém je
tato harmonizace nezbytná pro vytvoření a fungování vnitřního trhu a zabránění
narušení hospodářské soutěže
- Je
to daň z přidané hodnoty a spotřební daně.
DPH:
dříve postupně zaváděné směrnice, nyní rekodifikace (recast)
Směrnice 2006/112/ES o systému daně z
přidané hodnoty
- Jednotná
konstrukce DPH
- Stanovovala zejména směrnice 77/388/EHS, nyní vymezuje rekodifikační směrnice
2006/112/ES
Mimo
jiné se určuje:
- Určení osob povinných k placení daně
(plátců, nikoli poplatníků, ti platí DPH ve zvýšených cenách zboží).
Postupně se v právu EU a právu členských
států rozšířil okruh povinných plátců – jaké jsou požadavky EU a možnosti
členských států zdaňovat / nezdaňovat. Přibližuje se tak DPH vlastně zdanění
příjmů?
- Vymezení zdanitelného plnění: dodání
zboží, poskytnutí služeb. Vymezení
daňového základu. Vymezení předpokladů
pro daňový odpočet – včetně formálních.
Obecně:
stát prodeje zboží pravděpodobnému
spotřebiteli, což je obvykle stát spotřeby:
Výjimkou
příležitostná či záměrná nákupní turistika.
Výjimky
z příslušnosti ve státě prodeje:
(1)
větší dopravní prostředky – stát místa registrace, přičemž dopravní právo EU
tlačí (by mělo tlačit) na registraci v místě skutečného používání příslušného
dopravního prostředku.
(2)
zásilkový obchod (adresa objednatele)
Určení
státu příslušného k výběru DPH ze služeb
Podrobná
pravidla pro určení kompetence členského státu pro výběr DPH ze služeb
překračujících hranice členského států. Postupný
posun ke zdaňování ve státě určení služby v případě služeb poskytovaných
distančním způsobem – mimo jiné třeba dodání software, uměleckých děl a podobně
– novely směrnic v roce 2015.
- Obecné
a zvláštní sazby, osvobození
Základní sazba DPH pro činí nejméně 15 %
DPH
Státy mohou mít jednu či dvě snížené
sazby, ovšem nikoli pod 5% na určené zboží a služby.
Od DPH státy povinně osvobozují vymezené
sociální, nekomerční nebo některé další specifické hospodářské činnosti
- Absence
celních a fiskálních kontrol
Bez cel se nevyplácí udržovat hraniční
kontroly.
Souvislost s potlačením pasových kontrol:
Schengen
Od roku 1992 (pro Česko a další nové
státy od 1. 5. 2004) žádné celní kontroly zboží převáženého mezi členskými státy
(posun od „společného“ ke „vnitřnímu trhu“)
Nemožnost výběru při dovozu a vrácení po
ověření vývozu přímo na hranicích (to je ostatně špatná terminologie: správně
dodání a odeslání)
Nutnost spolupráce finančních orgánů
členských států pro zabezpečení výběru DPH (a podobně spotřebních daní) u zboží
obchodovaného mezi členskými státy
Právní
rámec pro spolupráci a boji proti podvodům v oblasti DPH stanoví nařízení
904/2010 (dříve 1798/2003)
Opatření
jsou:
- registrace subjektů obchodujících mezi
členskými státy. Součástí administrativního rámce je přidělení jednotného
daňového čísla.
- periodická hlášení subjektů podílejících
se na mezistátním obchodu
- konfrontace hlášení na základě
elektronické výměny údajů mezi finančními správami.
Judikatura
Soudního dvora k DPH – kolotočové podvody
- Případ
Optigen, C-354/04, 355/04 a 484/04:
Příklad
překladové nesrozumitelnosti „defaulting trader“.
členské
státy nesmějí odmítat vracení daně z přidané hodnoty tzv. čestným subjektům v
řetězci transakcí, ve kterém dojde k tzv. kolotočovému podvodu.
Soudní
dvůr začal nicméně uznávat oprávnění států postihovat podvodné subjekty.
Spotřební
daně
Specifické daně (akcízy) na vybrané zboží
– všude ve světě (restriktivní i fiskální motivace)
-daň z
uhlovodíkových paliv a maziv – včetně uhlí a elektřiny
-daň z
alkoholických nápojů
-daň z
tabákových výrobků
Sazba
je určena vůči hmotnosti/objemu,.
Kompetence
k výběru: stát prodeje konečnému spotřebiteli, zvláštní pravidla jako u DPH pro
výběr v rámci zásilkového obchodu.
Možná
a běžná jsou pořádková omezení odbytu, pokud jsou v mezích jiných
liberalizačních opatření EU.
Harmonizace
sérií směrnic