Modely fungování a organizace finanční správy Jan Neckář 4. 10. 2022 Z charakteristiky finanční správy •1. Veřejná správa součást metody regulace ve finančním právu •2. Realizace finančního práva prostřednictvím metod a forem veřejné správy •3. Součást veřejné finanční činnosti •4. Různorodost segmentů veřejné finanční činnosti vyžaduje rozmanitost v implantaci prvků veřejné správy Veřejná finanční činnost 1 •specifická činnosti státu, jiných veřejnoprávních korporací a od nich odvozených subjektů – veřejný sektor. •účelová činnost, zaměřená na zajištění materiálních podmínek pro uskutečňování funkcí státu a veřejného sektoru, materiálního základu pro poskytování veřejných statků a v neposlední řadě fungování peněžního systému státu, jakož i finančního trhu •Vzájemná provázanost – dysfunkce •VFČ= nakládání s peněžní masou: přímé, nepřímé Veřejná finanční činnost 2 •Přímé nakládání s peněží masou: •monetární činnost, tj. tvorba peněžní masy jako sumy všech peněžních prostředků dané měny, její ochrana a zajištění stability, •devizová činnost, tj. operace spočívající v mocenských ingerencích do nakládání s devizovými hodnotami a ve vytváření a použití devizových rezerv státu, •fondovní činnosti, tj. vytváření soustav peněžních fondů, jejichž účelem je financování fungování státu a uspokojování veřejných potřeb, včetně vytváření specifických pojistných a garančních fondů ve veřejném zájmu, jakož i zajištění alokace části peněžní masy v nich, její rozdělování a užití, Veřejná finanční činnost 3 •Činnosti, které nepřímo působí na peněžní masu, mohou být na příklad: •• kontrolní činnosti, tj. vytváření systémů kontrolních mechanizmů k zabezpečení souladu reálného stavu nakládání s peněžní masou se stavem požadovaným, •• dohledové a jiné činnosti k zabezpečení fungování finančního trhu, •• finanční plánování, včetně tvorby veřejných rozpočtů ve smyslu plánovacích dokumentů, •• finanční účetnictví, včetně bilancování •• finanční statistika. Cíl finanční správy •Ideální stát – maximální sociální užitečnost pro občany •H. Dalton, Základy veřejných financí (1930): stát, který umí hospodařit, není držgrešle, ale není prostopášný, nemyslí jen na současnost, ale i na budoucnost, zajistí občanům bezpečí, svobodu vlastního rozvoje a sociální jistotu zejména v nemohoucnosti a stáří … Cíl finanční správy •Koresponduje s účelem existence veřejné finanční činnosti: •1. Zabezpečení odpovídajícího materiálního základu k plnění funkcí státu a veřejné samosprávy •2. Zabezpečení funkcí státního intervencionalizmu – redistribuční, stabilizační, adaptační, alokační, koordinační •3. Zajištění stability měny a peněžního systému •4. Zajištění hospodářských funkcí státu Funkce finanční správy •Obecné funkce VS : organizační, regulační, ochranná • •Speciální funkce FS: •Plánovací, • Rozhodovací, • Přikazovací, • Kontrolní, • Koordinační, • Kooperační, • Stimulační, edukační, servisní, • Konzultační, • Informační, • Depozitní, • Evidenčně-účetní • Hospodářská Metody finanční správy •Metody VS = způsoby činností, které realizují úkoly uložené veřejné správě •Obecné metody VS – m. řízení, regulace, přesvědčování a donucení • Metoda veřejné služby •Specifické metody – m. administrativní, ekonomické, organizační • Metody finančního působení veřejné správy •Metody správy veřejných financí Pojetí finanční správy • Finanční správa ve funkčním smyslu a v organizačním smyslu • •Ve funkčním smyslu: veřejná finanční činnost vykonávaná s použitím metod a forem veřejné správy • •V organizačním smyslu: soustava realizátorů finanční správy ve funkčním smyslu Typologie 1.Správa vrchnostenská x nevrchnostenská 2.Správa vázaná x volná (diskrece) 3.Státní (vládní) správa x samospráva 4.Členění podle úkolů 5.Rezortní správa 6.Primární x sekundární správa Primární a sekundární finanční správa •Primární finanční správa: MF, ČNB, NKÚ, FSČR, CSČR, státní fondy •Sektor veřejných financí: P+S •Sekundární finanční správa: 1.Primární předmět činnosti – ne realizace VFČ (nakládání s peněžní masou: přímé, nepřímé) 2.Návaznost VFČ na primární předmět 3.Nerespektuje dělbu moci (orgán veřejné moci) – soudy 4.Veřejná kontrola - … rezortní, FSČR, MF … 5.Netvoří obecnou strategii VFČ Prostředí realizace finanční správy Finanční správa PRIMÁRNÍ SEKUNDÁRNÍ Finanční správa Ministerská (vládní) Centrální banka s postavením správního úřadu jiná Finanční správa Správa veřejných financí Správa peněžního systému Správa finančního trhu Správa veřejných příjmů Správa veřejných výdajů Správa daní Správa cel Správa ostatních příjmů Teritoriální principy •Centrální finanční správa – MF, ČNB •Administrativní členění státu – obec, okres, kraj (1960) •Obvody podle systému územních samosprávných celků – obec (typ), VÚSC •Vlastní obvody podle potřeb FS •Kombinovaný systém teritoriální a funkční (pobočky ČNB) • Koncentrace x dekoncentrace •Relativní •Koncentrace v systému národních výborů •Dekoncentrace – vytváření speciálních orgánů k výkonu finanční správy •Tendence dílčí koncentrace – specializace – specializované a odvolací fin. ředitelství Centralizace x decentralizace •Centralizovaná finanční správa – pobočky •ČNB •Fondy •Decentralizace – fiskální federalismus •Správa státních financí •Správa financí územních samospráv •Správa financí profesních (zájmových) veřejných korporací Duální správa •Správa vykonávaná dvěma orgány finanční správy bez vzájemného vrchnostenského vztahu •Určující kritérium působnosti/příslušnosti: charakter (statut) adresáta FS •Příklady: devizové orgány – MF, ČNB • FSČR: obecné FÚ, Specializovaný FÚ Dělená správa – funkční princip •§§ 161-162 Daňového řádu •Procesně dělená správa •Institucionálně dělená správa • •Nalézací řízení • •Inkasní správa • •Vymáhání Děkuji za pozornost