DRUHÁ PŘEDNÁŠKA ZAP BAKALÁŘI 2022 OSNOVA a)Volba tématu a formulace základní otázky b) b)Tvorba struktury práce c) c)Analýza právních případů (viz samostatnou prezentaci v ISu) PRVNÍ ČÁST Volba tématu a struktura práce 1A) JAK (DOBŘE) ZVOLIT TÉMA? PRVNÍ KROK: VÝBĚR TÉMATU ¢Výběr tématu je prvním a také zásadním krokem při přípravě psaní jakékoli odborné práce. ¢Na výběru a formulaci tématu záleží stimulace vaší tvůrčí práce. ¢Téma musí odpovídat obsahovému zaměření a předmětové skladbě oboru. ¢ ¢Vyberte si proto téma, které vás zajímá a přitahuje... ¢ „chci se o daném tématu více dovědět“, „chci sdělit a vysvětlit svůj názor či pohled na věc“, „chci s nějakým názorem polemizovat či kritizovat jej“, atd. ¢...a kterému byste se rádi věnovali, i kdyby nešlo o povinnou práci. DRUHÝ KROK: PRVNÍ REŠERŠE LITERATURY ¢Kde najdu zdroje? ¢https://aleph.muni.cz ¢https://www.law.muni.cz/content/cs/ ¢ ¢http://scholar.google.cz/ ¢ ¢Encyklopedický základ pro řadu teoretických konceptů: ¢http://plato.stanford.edu/ ¢ ¢Čemu se vyhnout? —Učebnice by neměla být hlavním zdrojem. —Wikipedia není přípustným zdrojem, pokud ovšem není její obsah předmětem kritiky práce. ¢ TŘETÍ KROK: KONKRETIZACE TÉMATU ¢Příliš široké téma je daleko složitější rozumně zpracovat než téma specifické. ¢Téma je nutné blíže specifikovat, omezit. Například: ¢tematicky: podtéma, jen jedna z dílčích otázek, jeden právní předpis, hodnocení, úvahy de lege ferenda … ; ¢místně: v jednom státě, na jednom jinak vymezeném území, srovnání dvou států … např. v ČR, v EU, ve vybraných státech EU apod... (vyhněte se pokušení řešit danou problematiku v celém světě); ¢časově: současnost, časový interval, sledování historického vývoje… např. od roku 2014, změny v ochraně vlastnického práva podle NOZ, atd...; ¢ ČTVRTÝ KROK: CÍL PRÁCE A ZÁKLADNÍ OTÁZKA ¢ ¢Formulujte jasně to, k čemu v práci chcete dospět: Co je cílem práce? ¢ ¢Formulace cíle práce je posledním krokem přemýšlení a přípravou k psaní prvních úvah ¢ ¢!Pokud nemáte jasno v tom, co má být cílem práce, co chcete analyzovat, vysvětlit či prokázat, nezačínejte vůbec práci psát! … je to ztráta času a většinou cesta k opisování… K ZAPAMATOVÁNÍ: VOLBA TÉMATU VE ČTYŘECH KROCÍCH ¢Výběr tématu ¢ ¢První rešerše- orientace v literatuře a zdrojích ¢ ¢Zúžení tématu-konkretizace ¢ ¢Cíl práce a základní otázka - o čem a proč o tom chci psát? ¢Tyto čtyři kroky musí učinit každý autor ¢před začátkem psaní práce. ¢ JAK ZAČÍT PSÁT ODBORNÝ TEXT? ¢Čtyři fáze psaní podle Betty Sue Flowers (viz interaktivní osnovu): ¢A) Šílenec- přemýšlí o tématu a snaží se o něm napsat co nejvíce a co nejrychleji… chrlí nápady; ¢B) Architekt – tvůrce plánu, uspořádává myšlenky a to nejlépe podle osnovy, aby výklad stál na pevných základech; ¢C) Tesař – na základě osnovy vytváří „hrubou“ verzi textu; ¢D)Soudce- dohlíží na to, zda se ubírá vše správným směrem, do hry vstupuje jako ten, který vzniklý text přečte a zreviduje, doplní, upraví a rozhodne se jej publikovat… PŘECHOD OD PŘEMÝŠLENÍ K PRVNÍMU NÁČRTU (ÚVODU) PRÁCE ¢Vysvětlení a zdůvodnění volby tématu tvoří obsah ¢úvodu každé odborné práce. ¢ ¢Je vhodné si úvod načrtnout předem a po dopsání práce jej ¢upravit. ¢ ¢Volba odborného tématu by měla respektovat tyto požadavky: ¢a) zvolené téma odborné práce by mělo odpovídat úrovni rozvoje vědeckého poznání daného oboru; ¢ ¢b)mělo by být aktuální, tzn., mělo by řešit nové ¢otázky a problémy; ¢ ¢c) mělo by vést k řešení zásadních, důležitých otázek a ¢problémů; d) ¢d) mělo by být inovativní, tzn., mělo by vést ¢ k rozvoji daného oboru, poznání, atd. ¢ ¢ ZDŮVODNĚNÍ VOLBY TÉMATU: VYSVĚTLENÍ JEHO AKTUÁLNOSTI ¢Zde se zdůvodňuje: ¢proč je dané téma nové ve smyslu: -jaké nové souvislosti představuje, proč jej doposud nikdo neřešil nebo proč nebyly dané problémy dostatečně vyřešeny: co se má řešit? ¢ (to znamená, že se objevily nějaké nové souvislosti; ¢ i známé téma může být aktuální, kdy došlo k jeho změně či vývoji) ¢Zdůvodňování aktuálnosti by mělo končit ¢nastíněním toho, jaké nové problémy dané téma ¢otevírá... a to jsou již důvody pro vysvětlení jeho ¢důležitosti: proč je potřebné to řešit? ¢ ZDŮVODNĚNÍ VOLBY TÉMATU: PROČ JE TÉMA DŮLEŽITÉ? ¢Zde se zdůvodňuje to, jaký zásadní problém či otázku dané téma představuje a otevírá; ¢Co řešení tohoto problému odhalí či umožní lépe porozumět? ¢Co dosud a proč nebylo či nemohlo být vyřešené? ¢K čemu řešení tohoto problému přispěje? ¢Zdůvodnění důležitosti tématu končí jasnou ¢formulaci základní otázky či hypotézy, které ¢chcete řešit či potvrdit. ¢ POZOR! ČEMU SE VYHNOUT PŘI VYSVĚTLOVÁNÍ AKTUÁLNOSTI A DŮLEŽITOSTI TÉMATU? ¢To, že se o něčem už dlouho mluví či diskutuje, to ještě nemusí znamenat, že jde o důležitý nebo zásadní problém, že jsou diskutovány zásadní otázky; ¢to, že vás daný problém zajímá, neznamená, že je aktuální a důležitý z hlediska rozvoje daného oboru; ¢Pozor! Nezdůvodňujte aktuálnost a důležitost subjektivně, že se vám daný problém líbí, že vás to zajímá, atd… ; ¢to, že se to týká všech (je to celospolečenský jev) ještě neprokazuje, že to musí být nový a zásadní problém z hlediska určitého vědního oboru; ¢ ZOPAKOVÁNÍ: ¢Volba tématu se vždy představuje v úvodu každé odborné práce. Úvod by měl mít tuto strukturu: a) zdůvodnění volby tématu( aktuálnost a důležitost), b) cíl práce, c)vymezení základní otázky nebo hypotézy, metodologii a strukturu práce. ¢ ¢a) Aktuálnost: proč je zvolený problém nový, současný, proč je to novinka, co je nové i na známem problému, resp. tradičním problému, atd… . ¢ ¢b) Důležitost: jaký zásadní problém dané téma otevírá, také proč ten problém nebyl doposud řešen, nebo proč byl nedostatečně řešen – stručně nastínit řešení problému tak, abyste byli schopni následně formulovat cíl práce a následně základní otázku či hypotézu; ¢ ¢c) Cíl práce a vymezení základních výzkumných otázek: jasně uvést co bude cílem práce; jaké otázky či hypotézy budou řešeny; formulujeme jednu obecnou otázku, která bude rozvíjet cíl práce. ¢ ¢d) Způsob řešení: jak bude problém řešen? Zde je nutné stručně nastínit a)postup resp. použitou metodu či metody výkladu; b) strukturu práce, stručně představit cíl výkladu v jednotlivých kapitolách; ¢e) Úvod ukončíte konstatováním, k čemu má práce sloužit ¢ ¢ U seminárních, bakalářských a diplomových prací je volba tématu obsahem úvodu. ¢ ¢ 1B) TVORBA ZÁKLADNÍ OTÁZKY ¢Druhým krokem po volbě tématu je formulace základní otázky; tzn. toho problému, který budeme konkrétně v práci řešit. ¢Formulaci základní otázky musí předcházet prostudování literatury, zmapování toho, co se zjistilo, popsalo, jak to bylo řešené atd. ¢Výzkumný problém je vhodné formulovat jako otázku. Náš výklad pak bude hledáním odpovědí na danou otázku či otázky. ¢Kromě základní otázky můžeme formulovat další podotázky. ¢Vyhněte se formulaci otázek bez ladu a skladu. ¢Postupujeme vždy od obecnějších problémů k jednotlivým, od abstraktních pojmů ke konkrétním. NEJČASTĚJŠÍ CHYBY PŘI FORMULACI ZÁKLADNÍ OTÁZKY? ¢Velmi široké vymezení problému, kdy není zřejmé, co vše se bude zkoumat. ¢ ¢Výzkumný problém neprohlubuje naše poznání. ¢ ¢ ¢Výzkumný problém je triviální, jednoduchý. ¢ ¢Příkladem všech uvedených chyb jsou otázky typu: ¢Je potřebná legalizace eutanazie? Je potřebná právní ¢úprava internetu? ¢ ¢Jde o příliš obecné otázky, kdy odpověď na ně ¢zní ano nebo ne, co naše poznání neposouvá a ¢nerozvíjí. ¢ NEJČASTĚJŠÍ TYPY ZÁKLADNÍCH OTÁZEK ¢Deskripce: „Jaké to je?“ ¢(zjišťujeme a popisujeme situaci, stav, výskyt jevu, atd.) ¢ Relace (vztahy a souvislosti) : „Jaký je vztah? “ ¢(dáváme do vztahu jevy, činitele a ptáme se, zda ¢existuje vztah mezi zkoumanými jevy, jakou povahu má ten vztah, jak se vyvíjí, atd...) ¢ Příčiny a důvody: „Proč to tak je?“ ¢(zjišťujeme příčiny, důvody, které vedly k určitému důsledku, atd...) ¢ ¢ ¢ TVORBA HYPOTÉZY ¢Výzkumný problém určuje základní orientaci našeho tématu. Pro jeho další rozbor však nemusí vyjadřovat dostatek informací. K jejich získání slouží hypotézy. ¢Hypotéza je vědecký předpoklad, není to jakýkoli předpoklad - musí být vždy vyvozen z nějaké teorie. ¢Nevíme ale, jestli je náš předpoklad správný /pravdivý nebo nesprávná/ nepravdivá. Jeho pravdivost či nepravdivost se musí prokázat; ¢Hypotézy rozšiřují naše poznání – empiricky ověřují části teorie. Na základě toho pak danou teorii doplňujeme nebo modifikujeme. ¢Hypotézy konkretizují, „rozmělní“ problém na částí. ¢ Náš výklad je pak procesem ověřování stanovené hypotézy – její verifikaci. ¢ ¢ JAK SPRÁVNĚ FORMULOVAT HYPOTÉZU? ¢stručně, jednoznačně, logicky jednoduše; ¢formulace by měla být v podobě oznamovací věty, nejčastěji implikace; ¢ měla by být ověřitelná, tj. všechny proměnné je nutné definovat operacionálně (jakou metodou je budeme zkoumat); ¢měli bychom se vyhýbat slovům, která vyjadřují osobní a kulturní soudy či preference; ¢ za hypotézu by neměla být vydávána definice nebo neurčité tvrzení. 2. TVORBA STRUKTURY A OBSAHU PRÁCE? • •Tvorba správné struktury práce je po volbě tématu druhým zásadním krokem •Text práce je členěn do tří úrovní: kapitola, podkapitola, oddíl, které jsou průběžně číslované arabskými číslicemi; ¢( např. číslování 1.1.2 znamená, že se jedná o první kapitolu, první podkapitolu a druhý oddíl) •1. Název kapitoly •1. 1 Název podkapitoly •1. 1. 1 Název oddílu ¢ ¢(Ke tvorbě struktury BP a DP viz více EL 029) UŽITEČNÉ RADY: ¢Správné členění práce je velmi důležité a prozrazuje to, jak problému rozumíte; ¢Číslujte proto přehledně, uvádějte nejvíce tři čísla; ¢např. číslování 1.2.3.1.8. již je nepřehledné a v podstatě prozrazuje, že autor se utápí v nějakém popisu, který nemá zřejmě konce ¢Pro další členění oddílů se doporučuje uvádět malé písmeno; např. 1.1.2a) ¢ KLASICKÁ STRUKTURA ODBORNÉ PRÁCE NA PRÁVNICKÉ FAKULTĚ V BRNĚ ¢ ¢Úvod …. Představení volby tématu, aktuálnosti a důležitosti, základní otázky , metody a strukturu práce ¢1. Kapitola řeší otázku : „Co je to?“ Jaký je to právní problém? ¢V podkapitolách představíme základní pojmy, vznik, ¢vývoj a historická geneze problému, formy a podoby daného jevu či problému; ¢ ¢2. Kapitola Jak je tento problém právně upraven? ¢V podkapitolách představíte právní úpravu problému v ¢mezinárodních, evropských a národních dokumentech; ¢(zde se doporučuje uvést i srovnání s právní úpravou v jiných – ¢vybraných zemích světa či EU) ¢ ¢ POKRAČOVÁNÍ KAPITOL ¢3. Kapitola „Které otázky je nutné řešit? ¢ Tvoří jádro práce a v podkapitolách identifikujete ¢„slabiny“, problémy , které nejsou dostatečně řešeny a ¢navrhnete nové řešení; tento návrh nebo ¢model je nutné zdůvodnit. ¢4. Kapitola „Analýza konkrétních případů“ ¢Do odborné práce, která řeší právní problémy je vhodné zařadit analýzu konkrétních případů; jde o potvrzení našeho návrhu řešení ¢Závěr je zrcadlovým odrazem úvodu, kde zhodnotíte celou práci… nepleťte si závěr s návrhy řešení… ¢Použitá literatura ¢Přílohy ¢