Adobe Systems BZ505Zk Vybrané otázky správního práva a veřejné správy (T. Svoboda) 1 Vnitřní správa se zvláštním zaměřením na shromažďování občanů (11. 11. 2022) BZ505Zk Vybrané otázky správního práva a veřejné správy Mgr. Tomáš Svoboda, Ph.D. Adobe Systems BZ505Zk Vybrané otázky správního práva a veřejné správy (T. Svoboda) 2 1/ Právo shromažďovací ̶Stručný vývoj ̶Již zákon č. 135/1867 Ř. z. (24. 11. 1867 – 30. 9. 1951) § 2: Kdo chce svolati shromáždění lidu aneb vůbec shromáždění, ku kterémuž každý přijíti může, nebyv za hosta pozván, oznámiž to nejméně tři dni dříve, nežli se má shromáždění sejíti, písemně úřadu v § 16 jmenovanému, a připomeň, k jakému konci, kde a kdy se shromáždění sejíti má. Na učiněné oznámení vydá úřad oznamovateli ihned potvrzení. ̶Restriktivní úprava za tzv. komunistického práva ̶ ̶Nyní zákon č. 84/1990 Sb., o právu shromažďovacím + ústavní základy ̶ Adobe Systems BZ505Zk Vybrané otázky správního práva a veřejné správy (T. Svoboda) 3 Ústavní východiska ̶Čl. 19 LZPS: ̶(1) Právo pokojně se shromažďovat je zaručeno. ̶(2) Toto právo lze omezit zákonem v případech shromáždění na veřejných místech, jde-li o opatření v demokratické společnosti nezbytná pro ochranu práv a svobod druhých, ochranu veřejného pořádku, zdraví, mravnosti, majetku nebo pro bezpečnost státu. Shromáždění však nesmí být podmíněno povolením orgánu veřejné správy. ̶ ̶+ Čl. 20 LZPS Adobe Systems BZ505Zk Vybrané otázky správního práva a veřejné správy (T. Svoboda) 4 Ústavní východiska ̶Čl. 11 Evropské úmluvy o lidských právech ̶Svoboda shromažďování a sdružování ̶1. Každý má právo na svobodu pokojného shromažďování a na svobodu sdružovat se s jinými, včetně práva zakládat na obranu svých zájmů odbory nebo do nich vstupovat. ̶2. Na výkon těchto práv nemohou být uvalena žádná omezení kromě těch, která stanoví zákon a jsou nezbytná v demokratické společnosti v zájmu národní bezpečnosti, veřejné bezpečnosti, ochrany pořádku a předcházení nepokojům a zločinnosti, ochrany zdraví nebo morálky nebo ochrany práv a svobod jiných. Tento článek nebrání uvalení zákonných omezení na výkon těchto práv příslušníky ozbrojených sil, policie a státní správy. Adobe Systems BZ505Zk Vybrané otázky správního práva a veřejné správy (T. Svoboda) 5 Ústavní východiska ̶Právo na pokojné shromáždění ̶(Přirozenoprávní povaha) ̶ ̶Velmi široké vymezení, ale nekryje všechna shromáždění (zejména pouze „pokojná“) Významné politické právo (historické východisko) ̶ ̶= zejména politický účel shromáždění ̶Ale ne výhradně (i nepolitická shromáždění pod jeho rozsahem, typicky náboženská) ̶ ̶Souvisí zejména se svobodou projevu (čl. 17 LZPS) – politické projevy Adobe Systems BZ505Zk Vybrané otázky správního práva a veřejné správy (T. Svoboda) 6 Ústavní východiska ̶Čl. 20 LZPS ̶(1) Právo svobodně se sdružovat je zaručeno. Každý má právo spolu s jinými se sdružovat ve spolcích, společnostech a jiných sdruženích. ̶(2) Občané mají právo zakládat též politické strany a politická hnutí a sdružovat se v nich. ̶(3) Výkon těchto práv lze omezit jen v případech stanovených zákonem, jestliže to je v demokratické společnosti nezbytné pro bezpečnost státu, ochranu veřejné bezpečnosti a veřejného pořádku, předcházení trestným činům nebo pro ochranu práv a svobod druhých. ̶(4) Politické strany a politická hnutí, jakož i jiná sdružení jsou odděleny od státu. ̶ ̶Právo sdružovací v jeho jádru nyní regulováno zejména soukromým právem (NOZ - spolky) ̶Ale i veřejnoprávní rozměr (politické strany) Adobe Systems BZ505Zk Vybrané otázky správního práva a veřejné správy (T. Svoboda) 7 Vymezení shromáždění ̶Vymezení shromáždění a další základní aspekty (§ 1) ̶(1) Každý má právo pokojně se shromažďovat. ̶(2) Výkon tohoto práva slouží k využívání svobody projevu a dalších ústavních práv a svobod, k výměně informací a názorů a k účasti na řešení veřejných a jiných společných záležitostí vyjádřením postojů a stanovisek. Za shromáždění ve smyslu tohoto zákona se považují též průvody, slouží-li k účelu uvedenému ve větě první. = pozitivní vymezení shromáždění ̶(3) Ke shromáždění není třeba předchozího povolení orgánu veřejné moci. = ohlašovací princip ̶(4) Jsou zakázána shromáždění v blízkosti budov Parlamentu České republiky, a to v místech vymezených v příloze tohoto zákona. = některá „prostorová omezení“ (obdobně Ústavní sodu – § 25 zákona o Ústavním soudu) Dříve zněl § 4 odst. 1 : „… okruhu 100 m od budov zákonodárných sborů nebo od míst, kde tyto sbory jednají“ ̶ Adobe Systems BZ505Zk Vybrané otázky správního práva a veřejné správy (T. Svoboda) 8 Vymezení shromáždění ̶Vymezení shromáždění a další základní aspekty (§ 1) 1.shromáždění více osob 2.fyzická přítomnost na jednom místě 3.určitý počátek a konec 4.účelem výměna informací a názorů, vyjádření postojů dle § 2 písm. c) = diskuze o veřejných záležitostech 5.záměr shromáždění projevován i navenek a vědomost o realizaci shromažďovacího práva (NSS 8 As 39/2014-56) ̶ ̶V praxi může být poněkud nejasné, kdy již shromáždění a kdy ještě ne (jen „shluk osob“) ̶Současně ale významné – zejména shromáždění požívá zvláštní veřejnoprávní ochrany (je např. důvodem pro užití „veřejného prostranství“ či jej nelze jednoduše „rozpustit“ pokynem policisty, ale pouze postupem dle zákona o právu shromažďovacím) Adobe Systems BZ505Zk Vybrané otázky správního práva a veřejné správy (T. Svoboda) 9 Vymezení shromáždění ̶Vymezení shromáždění – negativně (§ 2) ̶I negativní vymezení (§ 2): ̶Za shromáždění ve smyslu tohoto zákona se nepovažují: ̶a) shromáždění osob související s činností orgánu veřejné moci upravená jinými právními předpisy; ̶b) shromáždění související s poskytováním služeb; ̶c) jiná shromáždění nesloužící účelu uvedenému v § 1 odst. 2. ̶ ̶Nepodléhají ochraně, ale ani ohlášení, ovšem stále potenciálně jiné právní požadavky (typicky předpisy ÚSC – např. tržní řády) ̶ ̶V praxi např. sportovní akce ohlašovány jako shromáždění – odpovídají ale účelem? Adobe Systems BZ505Zk Vybrané otázky správního práva a veřejné správy (T. Svoboda) 10 Oznámení shromáždění ̶Orgány na úseku shromažďování (§ 2a) ̶Obecní úřad, v jehož územním obvodu se má shromáždění konat, ̶Pověřený obecní úřad, přesahuje-li místo konání shromáždění územní obvod obecního úřadu ̶Krajský úřad, pokud místo konání shromáždění přesahuje správní obvod pověřeného obecního úřadu ̶Ministerstvo vnitra, pokud místo konání shromáždění přesahuje hranice kraje ̶(Zákon o právu shromažďovacím pro ně užívá legislativní zkratku „úřad“) ̶V případě orgánů ÚSC vždy přenesená působnost ̶ Adobe Systems BZ505Zk Vybrané otázky správního práva a veřejné správy (T. Svoboda) 11 Oznámení shromáždění ̶Oznamovací princip (§ 4) ̶Realizace shromažďovacího práva na oznamovacím principu = nepodléhá předchozímu povolení (viz § 4 ale již také LZPS), ochrana realizace (základního) práva ̶ ̶V některých případech ale ani ohlášení (§ 4 odst. 1) a) shromáždění pořádaných právnickými osobami přístupných jen jejich členům či pracovníkům a jmenovitě pozvaným hostům; b) shromáždění pořádaných církvemi nebo náboženskými společnostmi2) v kostele nebo v jiné modlitebně, procesí, poutí a jiných průvodů a shromáždění sloužících k projevům náboženského vyznání; c) shromáždění konaných v obydlích; d) shromáždění jmenovitě pozvaných osob v uzavřených prostorách. ̶Další výjimka z ohlašovací povinnosti = místa určení radou obce (nařízením), kde lze konat shromáždění bez oznámení včetně stanovení doby, kdy se taková shromáždění konat nesmějí ̶ Adobe Systems BZ505Zk Vybrané otázky správního práva a veřejné správy (T. Svoboda) 12 Oznámení shromáždění ̶Svolavatel (§ 3-5) ̶oznámení podává svolavatel (= občan starší 18 let nebo právnická osoba se sídlem na území ČR anebo skupina osob) ̶ ̶Náležitosti oznámení ̶Alespoň 5 dnů předem (ale možnost výjimky pro kratší oznámení – úřad může přijmout v odůvodněných případech) + nejvýše 6 měsíců v předstihu (jinak se k oznámení nepřihlíží) ̶Musí být uvedeno zejména: účel shromáždění, den, místo a doba zahájení, předpokládaný počet účastníků a identifikace svolavatele ̶Pokud vady oznámení, úřad svolavatele neprodleně upozorní + pokud neodstraní, oznámení se odloží (lze odvolání, o kterém musí být rozhodnuto do 3 pracovních dnů) Adobe Systems BZ505Zk Vybrané otázky správního práva a veřejné správy (T. Svoboda) 13 Oznámení shromáždění ̶Oprávnění a povinnosti svolavatele (§ 6) ̶Může činit všechna opatření ke svolání shromáždění (např. výslovně zvát k účasti) – nevztahuje se ale na neoznámená a zakázaná shromáždění ̶Je-li důvodná obava z rušení, může být poskytnuta ochrana (úřadem či PČR) ̶Vydává přímo nebo s pomocí pořadatelů účastníkům pokyny k zajištění řádného průběhu shromáždění + je povinen: a) poskytnout úřadu na jeho žádost součinnost nezbytnou k zajištění řádného průběhu shromáždění, zejména plnit pokyny úřadu a Policie České republiky a splnit povinnosti stanovené zvláštními právními předpisy; b) zajistit potřebný počet způsobilých pořadatelů starších 18 let; c) být přítomen na jím oznámeném shromáždění a řídit průběh shromáždění tak, aby se podstatně neodchylovalo od účelu shromáždění uvedeného v oznámení; d) dávat závazné pokyny pořadatelům; e) dbát o pokojný průběh shromáždění a činit opatření, aby nebyl narušován; f) shromáždění ukončit. Adobe Systems BZ505Zk Vybrané otázky správního práva a veřejné správy (T. Svoboda) 14 Oznámení shromáždění ̶Oprávnění a povinnosti svolavatele (§ 6) ̶Nepodaří-li se svolavateli při narušení pokojného průběhu shromáždění zjednat nápravu, požádá bez zbytečného odkladu o potřebnou pomoc úřad nebo Policii České republiky a vlastními prostředky vyzve účastníky k obnovení pokojného průběhu shromáždění. Může tak učinit též, jestliže se účastníci po ukončení shromáždění pokojně nerozejdou. ̶ ̶Přiměřená aplikace těchto pravidel i na neoznamovaná shromáždění. Adobe Systems BZ505Zk Vybrané otázky správního práva a veřejné správy (T. Svoboda) 15 Oznámení shromáždění ̶Povinnosti účastníků shromáždění (§ 7) ̶Dbát pokynů svolavatele a pořadatelů a zdržet se všeho, co by narušilo řádný a pokojný průběh shromáždění ̶Po ukončení shromáždění se pokojně rozejít (či neprodleně opustit místo shromáždění v případě jeho rozpuštění) ̶Nesmějí mít u sebe: střelné zbraně, výbušniny nebo pyrotechnické výrobky jiné předměty, jimiž lze ublížit na zdraví, lze-li z okolností nebo z chování účastníků usuzovat, že mají být užity k násilí nebo pohrůžce násilím ̶Zákaz zakrytí obličeje způsobem ztěžujícím nebo znemožňujícím jejich identifikaci (pokud úřad nebo Policie České republiky vydá takový pokyn, je-li narušen či ohrožen pokojný průběh shromáždění) Adobe Systems BZ505Zk Vybrané otázky správního práva a veřejné správy (T. Svoboda) 16 Působnost úřadu ̶Působnost úřadu obecně (§ 8) ̶Oprávnění (s ohledem na místní podmínky nebo veřejný pořádek) navrhnout svolavateli, aby se shromáždění konalo na jiném místě nebo v jinou dobu + oprávnění stanovit podmínky (v nezbytných případech pro účely ochrany veř. pořádku nebo práv jiných): Úřad může stanovit podmínky pro konání shromáždění zejména tehdy, má-li se na stejném místě a ve stejnou dobu konat jiné shromáždění nebo veřejnosti přístupný kulturní, sportovní nebo jiný společenský podnik (dále jen „veřejnosti přístupný podnik“) a mezi svolavateli nebo mezi svolavatelem a osobou pořádající veřejnosti přístupný podnik nedošlo k dohodě o úpravě doby nebo místa konání shromáždění nebo veřejnosti přístupného podniku. ̶Možnost vyslat zástupce na shromáždění, kteří mohou: …udílet pokyny sloužící k zajištění účelu shromáždění, k odstranění rozporů při střetu práv více svolavatelů, včetně pokynu k úpravě místa konání shromáždění, nebo při střetu různých práv a k ochraně veřejného pořádku, zdraví a majetku. ̶Má ale být šetřeno podstata práva pokojně se shromažďovat (= proporcionalita omezení) ̶Není-li zástupce, může (v určitém rozsahu) i příslušník Policie ČR Adobe Systems BZ505Zk Vybrané otázky správního práva a veřejné správy (T. Svoboda) 17 Působnost úřadu ̶Zákaz shromáždění (§ 10) ̶Lze, jestliže by účel shromáždění směřoval k výzvě: a) popírat nebo omezovat osobní, politická nebo jiná práva osob pro jejich národnost, pohlaví, rasu, původ, politické nebo jiné smýšlení, náboženské vyznání a sociální postavení nebo k rozněcování nenávisti a nesnášenlivosti z těchto důvodů; b) dopouštět se násilí nebo hrubé neslušnosti; c) jinak porušovat ústavu a zákony. ̶A také: a) se má konat na místě, kde by účastníkům hrozilo závažné nebezpečí pro jejich zdraví, b) na stejném místě a ve stejnou dobu se má podle dříve doručeného oznámení konat jiné shromáždění, mezi svolavateli nedošlo k dohodě o úpravě doby nebo místa jeho konání a stanovení podmínek podle § 8 odst. 2 by bylo zjevně neúčelné; nelze-li určit, které oznámení bylo doručeno dříve, rozhodne se za účasti zástupců svolavatelů losováním. ̶Ale i tehdy, pokud: …má-li být konáno v místě, kde by nutné omezení dopravy a zásobování bylo v závažném rozporu se zájmem obyvatelstva, lze-li bez nepřiměřených obtíží konat shromáždění jinde, aniž by se tím zmařil oznámený účel shromáždění. Adobe Systems BZ505Zk Vybrané otázky správního práva a veřejné správy (T. Svoboda) 18 Působnost úřadu ̶Judikatura: Skutečný účel a proporcionalita zákazu ̶V této souvislosti není udržitelný názor městského soudu, podle něhož musí správní orgán vycházet pouze z oznámeného účelu shromáždění. Zkušenost ukazuje, že subjekty, jejichž cíle jsou v rozporu se základními principy demokracie, neodhalují tyto cíle dříve než při jejich realizaci. Formálně oznámený účel shromáždění pak jistě může skrývat cíle a záměry, které se liší od těch proklamovaných (obdobně srov. rozhodnutí Evropského soudu pro lidská práva ze dne 13. 4. 2006 ve věci žádosti č. 45963/99, Tsonev v. Bulharsko, www.ehcr.coe.int). Chce-li ovšem správní orgán zakázat shromáždění proto, že podle jeho názoru svolavatel zastírá oznámeným nezávadným účelem skutečný závadný účel shromáždění, musí takový závěr prokázat a nese v tomto směru důkazní břemeno (obdobně srov. rozhodnutí německého Spolkového ústavního soudu ze dne 24. 3. 2001, 1 BvQ 13/01, www.bverfg.de). NSS 8 As 51/2007-67 Adobe Systems BZ505Zk Vybrané otázky správního práva a veřejné správy (T. Svoboda) 19 Působnost úřadu ̶Judikatura: Skutečný účel a proporcionalita zákazu ̶V souladu s již zmíněnou zásadou proporcionality musí správní orgán v podobné situaci vždy vážit, zda je nutné přistoupit k zákazu shromáždění bez dalšího, nebo zda lze věc řešit např. změnou data či místa shromáždění. Má-li správní orgán pochybnosti o oznámeném účelu shromáždění, aniž by byl schopen prokázat důvodnost těchto pochybností, nezbude mu než je zohlednit pouze v připravenosti rozpustit shromáždění, odchýlí-li se od formálně deklarovaného účelu (§ 12 odst. 5 shromažďovacího zákona). ̶Moderní demokracie představuje vládu většiny při respektování práv menšin a musí být připravena i ke konfrontaci s menšinovými názory, které jsou jí v daném okamžiku nepohodlné. Jakékoliv omezení politických práv, jako např. práva shromažďovacího, je třeba posuzovat s krajní obezřetností a nesmí vést ve svých důsledcích k postupnému rozdrobení shromažďovacího institutu a vytěsnění většině nepohodlné menšiny z veřejného diskurzu [v tomto směru srov., z hlediska evropského přístupu radikální, rozhodnutí federálního Odvolacího soudu Spojených států (US Court of Appeal) pro 7. obvod ze dne 22. 5. 1978, Collin v. Smith, 578 F.2d 1197]. NSS 8 As 51/2007-67 (pokračování) Adobe Systems BZ505Zk Vybrané otázky správního práva a veřejné správy (T. Svoboda) 20 Působnost úřadu Příklad „problematického“ shromáždění: https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/1-maj-demonstrace-akce-udalosti-svatek.B1007234 ̶ 2427982-p201905010820701.jpeg Adobe Systems BZ505Zk Vybrané otázky správního práva a veřejné správy (T. Svoboda) 21 Působnost úřadu ̶Judikatura: Obstrukční shromáždění a zneužití práva ̶Značný rozsah dříve nahlášených shromáždění je indicií, kterou musí příslušný úřad zohlednit při úvaze, zda později ohlášené shromáždění z důvodu kolize zakáže podle § 10 odst. 2 písm. b) zákona o právu shromažďovacím. Smyslem tohoto ustanovení, jak bylo obsáhle vyloženo shora, je totiž to, aby nedošlo ke konfliktu mezi více shromážděními. K takovému konfliktu by ale nemohlo dojít tehdy, pokud by se dříve ohlášená shromáždění vůbec nekonala a byla ohlášena jen jako shromáždění blokující určitý prostor a čas. Zákaz pozdějšího shromáždění pro kolizi s předchozím shromážděním, jehož jediným účelem by byla blokace určitého prostoru, by nebylo možno v takovém případě vyslovit. (…) ̶Pokud by se zcela zjevně ukázalo, že dřívější shromáždění byla ohlášena jedině s účelem blokovat dané místo v daném čase, šlo by o zneužití práva. To nepožívá právní ochrany (k tomu viz i obsáhlá judikatura Nejvyššího správního soudu, např. rozsudek ze dne 11. 3. 2011, čj. 8 As 15/2011-72, č. 2311/2011 Sb. NSS). Prokazatelně obstrukční shromáždění by mohlo být za určitých okolností zakázáno (soud však znovu opakuje, že časová i prostorová rozsáhlost není sama o sobě důkazem obstrukcí, ale je třeba, aby přistoupila i jiná skutečnost, např. dřívější aktivita svolavatelů). Pokud by obstrukční shromáždění nebylo zakázáno v třídenní lhůtě, nemohlo by být zakázáno následně (viz úvahy shora), ale nebránilo by to tomu, aby se ve stejný čas a na stejném místě mohlo konat shromáždění ohlášené později; pro pozdější shromáždění by již nebylo možno užít postupu podle § 10 odst. 2 písm. b) zákona o právu shromažďovacím, neboť by nehrozila skutečná kolize dvou shromáždění. Zároveň lze popsané bránění ve výkonu shromažďovacího práva postihnout jako přestupek dle § 14 odst. 2 písm. h) zákona o právu shromažďovacím; není pravda, jak uvádí stěžovatel, že za tento přestupek nelze uložit pokutu, neboť její výši neurčuje zákon o právu shromažďovacím; v takovém případě totiž výši pokuty stanovuje § 13 odst. 1 zákona o přestupcích. NSS 2 As 60/2013-26 Adobe Systems BZ505Zk Vybrané otázky správního práva a veřejné správy (T. Svoboda) 22 Působnost úřadu ̶Judikatura: Další požadavky na zákaz shromáždění ̶I. Existence lhůty pro rozhodnutí správního orgánu o zákazu shromáždění (§ 11 odst. 1 zákona č. 84/1990 Sb., o právu shromažďovacím) není v rozporu s ústavním pořádkem ani nevede ke snížení požadavků kladených na kvalitu odůvodnění správního rozhodnutí. (…) ̶III. Zákaz shromáždění v místě, kde by bylo ohroženo zdraví jeho účastníků [§ 10 odst. 2 písm. a) zákona č. 84/1990 Sb., o právu shromažďovacím], nelze odůvodnit poukazem na možné rušení shromáždění a případné střety účastníků shromáždění s jejich ideovými odpůrci. ̶IV. Neobstojí zákaz shromáždění odůvodněný nutností excesivního omezení dopravy (§ 10 odst. 3 zákona č. 84/1990 Sb., o právu shromažďovacím), pokud správní orgán mj. nezakázal jiné shromáždění ve stejné lokalitě a obdobném čase. ̶V. V případě kolize dvou shromáždění je správní orgán před zákazem později oznámeného shromáždění [podle § 10 odst. 2 písm. b) zákona č. 84/1990 Sb., o právu shromažďovacím] povinen zkoumat, zda nedošlo k dohodě mezi svolavateli kolidujících shromáždění, a uzavření takové dohody umožnit přinejmenším sdělením o kolizi svolavateli později oznámeného shromáždění a zprostředkováním kontaktu mezi svolavateli. NSS 8 As 15/2011-72 ̶ ̶II. Zákaz shromáždění, který dovozuje jeho účel pouze z charakteristiky svolavatele shromáždění a určitým způsobem významného místa a data/času shromáždění, se musí opírat o logickou, uzavřenou a ničím nenarušenou soustavu důkazů, které na sebe navazují a vzájemně se doplňují, nejsou vyvráceny jinými důkazy svědčícími o opaku a jsou v takovém vztahu k účelu shromáždění, že z nich je možno dovodit právě jediný závěr. NSS 8 As 7/2008-116 ̶ Adobe Systems BZ505Zk Vybrané otázky správního práva a veřejné správy (T. Svoboda) 23 Oznámení shromáždění ̶Zákaz shromáždění - procesně (§ 10) ̶Rozhodnutí, a to bez zbytečného odkladu, nejpozději do 3 pracovních dnů od okamžiku, kdy oznámení, které obdržel, splňuje náležitosti požadované tímto zákonem (= velmi krátká lhůta pro zkoumání „skutečného účelu“ shromáždění) ̶Doručení veřejnou vyhláškou (již vyvěšením) + písemné vyhotovení svolavateli ̶Nelze odvolání, přímá soudní ochrana = žaloba proti rozhodnutí správního orgánu ̶Žalobní lhůta = 15 dní (kratší než obecná lhůta v SŘS – 30 dní) ̶Taktéž správní soud musí rozhodnout již do 3 pracovních dnů od podání žaloby (a pokud nejsou splněny podmínky řízení, pak od odstranění vad podání, k jejichž odstranění je soud povinen vyzvat bez zbytečného odkladu + další procesní pravidla) ̶Opět zřetelných ochrana práva na shromáždění v rámci přezkumu Adobe Systems BZ505Zk Vybrané otázky správního práva a veřejné správy (T. Svoboda) 24 Oznámení shromáždění ̶Konání zakázaného shromáždění (§ 12-13) ̶Zástupce úřadu (obdobně PČR) vyzve svolavatele, aby shromáždění neprodleně ukončil ̶Nejprve výzva svolavateli, aby rozpustil, pokud k tomu nedojde, rozpustí shromáždění zástupce, přičemž tento úkon je zásahem na místě ̶Ochrana = správní žaloba (tentokrát ale tzv. zásahová žaloba - § 82 a násl. SŘS) ̶Zvláštní lhůta (opět kratší – 15 dní) ̶ ̶Toto řešení i pro situace: Shromáždění, které se koná, aniž bylo oznámeno podle § 5, může zástupce úřadu rozpustit, jestliže nastaly okolnosti, které by odůvodnily jeho zákaz podle § 10 odst. 1 až 3, nebo je-li zakázáno ze zákona. To platí i pro shromáždění, která se neoznamují. Shromáždění, které bylo oznámeno a nebylo zakázáno, může být způsobem uvedeným v odstavci 5 rozpuštěno, jestliže se podstatně odchýlilo od oznámeného účelu takovým způsobem, že v průběhu shromáždění nastaly okolnosti, které by odůvodnily jeho zákaz podle § 10 odst. 1, nebo pokud nastaly mimořádné okolnosti, které by odůvodnily jeho zákaz podle § 10 odst. 2 nebo 3. ̶ Adobe Systems BZ505Zk Vybrané otázky správního práva a veřejné správy (T. Svoboda) 25 Přestupky ̶Přestupky FO obecně (§ 14) ̶(1) Fyzická osoba se dopustí přestupku tím, že a) neuposlechne pokyn svolavatele anebo určených pořadatelů shromáždění nebo těmto osobám brání v plnění jejich povinnosti, b) v rozporu s § 7 odst. 2 brání účastníkům shromáždění, aby se pokojně rozešli, c) neoprávněně ztěžuje účastníkům shromáždění přístup na shromáždění nebo jim v něm brání, d) nesplní pokyn zástupce úřadu nebo policisty udělený na základě § 8 odst. 4, e) brání účastníkům shromáždění ve splnění účelu shromáždění nepřístojným chováním, nebo f) neoprávněně úmyslně brání jinému v podstatném rozsahu ve výkonu práva shromažďovacího. Adobe Systems BZ505Zk Vybrané otázky správního práva a veřejné správy (T. Svoboda) 26 Přestupky ̶Přestupky FO – účastník + svolavatel (§ 14) ̶(2) Fyzická osoba se jako účastník shromáždění dopustí přestupku tím, že a) v rozporu s § 7 odst. 3 má u sebe střelnou zbraň, výbušninu nebo pyrotechnický výrobek anebo jiné předměty, jimiž lze ublížit na zdraví, b) v rozporu s § 7 odst. 4 má zakrytý obličej způsobem ztěžujícím nebo znemožňujícím jeho identifikaci, nebo c) v rozporu s § 12 odst. 5 neuposlechne výzvy svolavatele k pokojnému rozchodu z ukončeného shromáždění anebo neuposlechne výzvy zástupce úřadu nebo policisty k pokojnému rozchodu z rozpuštěného shromáždění. ̶(3) Fyzická osoba se jako svolavatel shromáždění dopustí přestupku tím, že a) v rozporu s § 5 odst. 1 svolá nebo pořádá shromáždění bez oznámení, b) pořádá shromáždění, které je na základě zákona nebo rozhodnutí úřadu zakázáno, nebo takové zakázané shromáždění svolává, c) bez vážného důvodu nesplní některou z povinností podle § 6 odst. 4 až 6, d) nesplní některou z podmínek pro konání shromáždění stanovenou úřadem na základě § 8 odst. 2, nebo e) v rozporu s § 12 odst. 5 neučiní účinná opatření, aby se účastníci shromáždění pokojně rozešli. ̶(4) Za přestupek podle odstavců 1 až 3 lze uložit pokutu do 15000 Kč. Adobe Systems BZ505Zk Vybrané otázky správního práva a veřejné správy (T. Svoboda) 27 Přestupky ̶Přestupky PO (§ 14a) ̶(1) Právnická osoba se jako svolavatel shromáždění dopustí přestupku tím, že a) v rozporu s § 5 odst. 1 svolá nebo pořádá shromáždění bez oznámení, b) pořádá shromáždění, které je na základě zákona nebo rozhodnutí úřadu zakázáno, nebo takové zakázané shromáždění svolává, c) nesplní některou z povinností podle § 6 odst. 4 až 6, d) nesplní některou z podmínek pro konání shromáždění stanovenou úřadem na základě § 8 odst. 2, nebo e) v rozporu s § 12 odst. 5 neučiní účinná opatření, aby se účastníci shromáždění pokojně rozešli. ̶(2) Za přestupek podle odstavce 1 lze uložit pokutu do 30000 Kč. ̶ ̶Společná ustanovení k přestupkům ̶(1) Přestupky podle tohoto zákona projednává v přenesené působnosti obec. ̶(2) Pokuty vybírá a vymáhá orgán, který je uložil. Adobe Systems BZ505Zk Vybrané otázky správního práva a veřejné správy (T. Svoboda) 28 Pro zajímavost ̶Judikatura: Aktuálně řešeno např.: ̶Ústavní ochrany požívají i šokující a pobuřující projevy (i vizuální), použité k rozproudění veřejné diskuze, jelikož demokracie je založena na „důvěře“ k občanům, že se aktivně a svědomitě této diskuze účastní a jsou schopni rozlišit věrohodnost či akceptovatelnost jednotlivých myšlenek. Uvedené však nelze rozumně požadovat od dětí, neboť právě ty, s ohledem na jejich mravní a duševní vyspělost, musejí být chráněny před některými formami projevů, které by je nad únosnou míru zasáhly či obtěžovaly. Jsou-li proto právě děti či mladiství příjemci informací, je dán zvýšený požadavek na zachování mravnosti a na ochraně jejich práv i ve vztahu ke svobodě projevu a shromažďovacímu právu, projevující se např. v možnosti zakázat shromáždění. II. ÚS 164/15 ̶ ̶Stěžovatel Stop Genocidě jako svolavatel oznámil konání shromáždění, které se mělo uskutečnit na náměstí v Chrastavě. Jeho účelem měla být demonstrace za zastavení umělých potratů, jež měla probíhat formou informačních panelů. Městský úřad Chrastava ohlášené shromáždění zakázal mj. s tím, že na dotčeném náměstí sídlí základní škola, přičemž bylo prakticky nemožné zabránit dětem zhlédnout vystavované panely, které svojí drastičností mohou ohrozit jejich duševní zdraví a zdravý duševní rozvoj. (převzato z abstraktu v beck-online) Adobe Systems BZ505Zk Vybrané otázky správního práva a veřejné správy (T. Svoboda) 29 Pro zajímavost ̶Dopady nouzového stavu a stavu pandemické pohotovosti ̶Krizový zákon (z. č. 240/2000 Sb.): § 5 Za nouzového stavu nebo za stavu ohrožení státu lze na nezbytně nutnou dobu a v nezbytně nutném rozsahu omezit d) právo pokojně se shromažďovat ve vymezeném prostoru území ohroženého nebo postiženého krizovou situací = v tomto režimu lze omezovat (a bylo využíváno) ̶ ̶Tzv. pandemický zákon (z. č. 94/2021 Sb.): § 2 odst. 2 Mimořádným opatřením podle odstavce 1 je: e) zákaz nebo omezení konání veřejných nebo soukromých akcí, při nichž dochází ke kumulaci osob na jednom místě, nebo stanovení podmínek jejich konání snižujících riziko přenosu onemocnění COVID-19, včetně stanovení maximálního počtu fyzických osob, které se jich mohou účastnit; zákaz nebo omezení nelze vztáhnout na schůze, zasedání a podobné akce ústavních orgánů, orgánů veřejné moci, soudů a jiných veřejných nebo soukromých osob, které se konají na základě zákona, a shromáždění podle zákona o právu shromažďovacím = v tomto režimu nelze omezovat Adobe Systems BZ505Zk Vybrané otázky správního práva a veřejné správy (T. Svoboda) 30 Vnitřní správa se zvláštním zaměřením na shromažďování občanů ̶Dotazy? ̶ ̶Děkuji za pozornost